Belastning av elektronikken i BG808s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Belastning av elektronikken i BG808s

Hei

Jeg er ganske ny her på forumet , faktisk første inlegget på Avforum så jeg håper dere bærer over med meg.

Kjøpte for noen uker siden en BG808s med ca 5500t på telleren, og NT logo inbrenning på det blå røret.
    Skifter det blå røret når jeg har fått spart opp penger til et nytt.

Har hatt en Ask impression a4 LCD projektor i noen år nå som en ingangsport til hjemmekino og overgangen fra screendoor lysegrått/mørkegrått vifte støy boks til silkemyk hviskende svart på hvitt 3 rørs "småbil" i taket er mang en fin hjemmekino opplevelse rikere, mens kona ser mer rødt på barcoen og er mere possitivt innstillt til a4.

Har noen spørsmål som jeg ikke har funnet noen svar på hverken i owners manual eller her på avforum, angående BG808s , og forbindelsen mellom belastning av elektronikken og justering i menyene.

Det meste av viktig informasjon om hardware belastning som jeg har funnet, går ut på å sentere rasterne på fosforet på rørene ,
    holde det aktive bildet sentret på rasteret med mest mulig optimalt i størrelse for å utnytte mest mulig av fosforet for optimalt lysutbytte uten å komme for nære kantene, noe som vil ødelegge både rør og elektronikken bak.
    Ved installering av BG må man holde seg til verdier fra Barco Lens programmet m.h.p projeksons avstand og vinkel lerret projektor. Har også lest om at verdiene for brightness og contrast bør holdes på den lavere enden av 0-99 skalaen, noe som er helt forsåelig når man tenker på at fosforet får en slitasje/forbruk ut i fra den energimengden den absorberer fra elektro kanonen, og den varmen og lysitensiteten den dermed avgir.(Har kommet frem til verdiene 42 på brightness og 45 på
    contrast, med 6500Kelvin fabrikk justert fargetemp. som sikkert er ute å "kjører" etter 5500 timer.)

De fleste elektroniske justeringene på bilde geometri har en skala med midt verdi på 49 og går fra 00 til 99.
    Er det sånn at hvis man for eksempel elektronisk justerer fokus på fosforet, og må ut til ytterkantene på 0-99 skalaen belaster elektronikken unødvendig hardt? bør man heller foreta noen "fysiske" grunn justeringer av magnetringer og fokuserings spoler på rør etter den opskriften som man følger for skifting/justere inn et nye rør?

Første gang jeg startet opp projektoren, for å se rasteret, lukket jeg den straks ned igjen fordi hjørnene på rasteret forsvant utenfor det feltet jeg kunne se gjennom linsa på alle tre rørene og rasteret er "puteformet". Leste at det ikke skulle gjøre noe skade , bare det aktive bildet det feltet
    som motar den virkelige energien er 7-10 mm innenfor utterkantene til fosforet. stemmer det?

Ville tro at rasteret burde med alle meny justeringer midtstillt være en firkant med sider som ligger med samme avstand til fosforets ytterkant hele veien rundt. Hva er det riktige her og hvordan eventuellt justeres form og størrelse på rasteret.

Et siste spørsmål, jeg vet ikke helt hvor jeg leste det, men det var en som var en dreven Barco installatør som pleide å hente ut dataene fra CRTprojektor installasjonen når han var ferdig med å justere, for å sjekke verdiene opp mot andre tidligere installasjoner og få en pekepinn på tilstanden de forskjellige eksemplarene var i.

Kan det være noe å vurdere på forumet her, ved sammenlignig og kjøp og salg av Barco projektorer,

eventuellt få råd fra crt ekspertene om noen parametere er satt for høyt så levetiden på elektronikken blir redusert.

Mvh

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet du finner litt info om Barco grunnjusteringer her http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=1405
    Du får sikkert svar fra andre som har BG808s her på forumet.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann og velkommen til forumet og gratulerer med med ny CRT projektor.

I utgangspunktet er Barco Lens programmet en fin pekepinn på hvor langt unna projektoren skal stå, for ikke å presse elektronikk og skade bilderør. Man kan sette projektoren litt nærmere lerretet for å utnytte mer av fosforet, men man må alltid ha en liten sikkerhets margin ut til fosforkanten.
    Når det gjelder rasteret, så har heller ikke jeg fått det så lite at det går på innsiden av bilderørskanten. Det viktigste er at du bruker blanking funksjonen til å maskere bildet, slik at ingenting går på utsiden av fosforkanten.
    Grunninstinnstillingene som Jan Erik har skrevet om, sier det meste egentlig.
    Ville kjørt kontrasten høyere enn 45 vis ikke du har veldig høy gain på lerretet ditt da? Kontrast på opp mot 60 er greit. Kjører selv med brightness på 37 og kontrast på 57.

Når det gjelder dumping av data fra projektorene så tror jeg det gjalt sammenlikning av fargefiltring og ikke nedlasting av innstillings parametere. Til dette trenger man egen fargeanalysator og de er veldig dyre, så i bruktmarked sammenheng tror jeg det blir litt vanskelig.
    Håper jeg ga litt svar på hva du lurte på?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratla med en super maskin.

Det kan ikke påpekes nok hvor viktig det er at maskinen står rett i forhold til lerret.
    Maskiner som er satt svært nøye opp trenger som regel lite justering i menyene for å få ting på plass.

Er det verdier du kjører i bunn eller topp indikerer på at noe er galt.
    Det kan være maskinen ikke står helt rett eller div innstillinger inni maskinen som burde tunes. En begynner ikke i utganspunktet å justere selv inni disse maskinene.

Det du tenker på med innstillinger er det Bjørn H. som driver med. Alle maskinene han kalibrerer lagres i en database han har satt opp, der en kan se hvordan maskinen fungerer mht til farger i forhold til andre maskiner han har satt opp.

For Bjørn H. sin hjemmeside : www.crtht.com

Mvh
    Kjelli

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

takk for possitiv velkomst og informativ tilbakemelding.

Som dere muligens skjønnte av inlegget mitt , er jeg ganske fersk med CRT projektorer, litt morsomt forresten det å bruke kjettingtalje for å få en projektore på plass i takopphenget.

Vil gjerne unngå å "missbruke" de elektroniske kretsene, med intillinger som får komponenter til å jobbe mot verandre fra hvær sin kant med kortere levetid som resultat.

Det å bruke blanking rundt det aktive bilde på fosforet, hørtes fornuftig ut, la merke til at ved den første tak installasjonen jeg gjorde,(brukte da en Maite DDVD spiller på port 3) oppdaget da en vertikal lysende linje til høyre for det aktive bildet på fosforet ganske nær ytterkanten.
    Vil tro at ekstra lys i kanten ikke bare vil ha negativ invirkning på rørene, men vil også tilføre uønsket lys i rommet, og pga halo effekten rundt lyse objekter få mindre kontrast i det aktive bildet, nesten som å se film med undertekster slått på og lyse reflekternde flater i rommet.

Når det gjelder dumping av data fra crt projektorene på RS232 porten, er det nok jeg som har misforstått litt ja, hvis det er justeringer i forbindelse med fargebalangsen som sammenlignes, og ikke avviket fra midtpossisjon for de forskjellige parameterene.

Er det noen andre måter enn Projektor årgang, slitasje/innbrenning på rør og timeteller som gir en indikasjon på slitasje på CRT projektorer, og sansynelighet for at komponenter snart vil feile?

Noe av det første jeg måtte gjøre med projektoren var å justere G2, dette fordi det røde røret ikke viste noe raster når jeg kom til sentrering av raster i installasjonen.Hadde ingen plastskrutrekker så jeg offret litt av et plast cd-rack for å lage en. Det trengtes ikke så mye justering til for å få lysdiodene til å slukke som de skulle, og rasteret på det røde røret oppførte seg som de andre to. Er ikke så veldig redd for å utføre "arbeid" inne i projektoren i drift, men det er vel greit å sette seg inn i tingene før noe skal gjøres, for å ungå grilling av seg selv omgivelsene og projektoren.
    Har litt erfaring fra crt tv, elektostatiske høytalere (6kv) og tenningsanlegg på bil (der har jeg fått noen karameller gitt), og regner med at 34Kv crt rørs spenning med dertl potensielle strømforsyning og høyefrekvens ikke er til å spøke med, en skikkelig hjertestopper hvis kretsen blir ledet "riktig".
    Fikk inn et tv en gang , som hadde stått innenfor et åpent vindu som det hadde regnet inn gjennom.
    Hadde av bakdekkselet etter at det hadde tørket opp, og det sto en 5cm lang blå lysbue og duret i mellom gummikoppen på crtrøret og over til jernrammen på tven, skremmende.....

Det å justere på fokuserings spolen og magnetringer på rørhalsen, synes jeg virker skummelt også, må vel nesten ha det mørkt i rommet for å tydelig se hvordan fokuseringen er på lerretet også.

Noen gode tips for hva man ikke skal berøre i "røravdelingen" eller er det ingen med erfaring som kan si noe om det???

Har hørt fra hifi verdenen om folk som ha tatt kvelden etter å ha vært i "ledtog" med elektronene i rørforsterkere og der er det ikke så store spenninger....

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Ser ut som du er i fint gjenge og dessuten Ikkke utstyrt med tommelen mitt i handflata...
    Jeg har ALDRI fått en karamell av en projektor som er i orden ;hverken ved å justere på magnetringer eller fokusspoler.Vel å merke fra en projektor som er i orden.Håra på armen står rett opp og du kan merke statisk spenning men dette er ikke noe farlig!.So go for it!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar, og etter noen rør justeringer er jeg fremdeles i live :wink:

Skal snart bytte det blå røret med et nytt, har gått gjennom Barco manualen for skifting av rør på BG808s, men lurer i den forbindelse på om hvordan skal eventuellt instillingene i menyene, G2 justering fysiske potmeter justeringer i elektronikken settes før skifte, og vil det lønne seg å kjøre inn røret med stort aktivt bilde med lave brightness og contrast instillinger for at det skal "gå seg fint inn"?

Har lest om drevene CRT projektor spesialister, som kjører inn rørene i ca 100 timer før de siste justeringene blir gjennomført, hva er tankegangen bak det egentlig, er det store "elektroniske" avvik mellom nytt og gammelt rør , som må få tid til gå seg til/stabilisere seg ?
    (Eller er det rett og slett et fargebalangse problem? hmmmm)
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal visstnok gå på innkjøring, akkurat som proffene spiller inn høyttalere, og de mer perverse insisterer på at kabler også må spilles inn!

Forresten, den kona di trenger en omgang forklaringer, tror jeg. Min protesterte aldri, og slett ikke da hun fikk se bildet på Barcoen! Hun har faktisk aldri klaget på noe jeg har gjort i kinoen, bare bildet er blitt bedre. Er det rart jeg er glad i den hissige, lille finnmarkingen?

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei ask4me2, du trenger ikke"kjøre" inn rørene dette er allerede gjordt på fabrikken. Når det gjelder rørbytte, er ikke dette spessielt vanskelig vis ikke man har ti tommeltotter da Jeg gjorde dette selv for ikke lenge siden, manualen er veldig god syntes jeg, så bare følg den. Jeg er ingen ekspert men jeg tror ikke du trenger og gjøre noen elektroniske innstillinger på projektoren før du begynner. Det eneste som jeg merket når jeg byttet til nytt rør var at G2 da var alt for høyt for nye røret, men det var bare å stille G2 ned så var alt i orden. Må innrømme at jeg fikk litt panikk med en gang jeg slo på projektoren, og det nye grønne bilderøret lyste fullt opp med skrå linjer horisontalt :lol: Dette var selv om bilde skulle være helt sort og kontrast og brightness sto på null. Men det første jeg tenkte på var G2, så da ordnet det seg.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fine svar, godt å høre om erfaringer som G2 justeringer ol, så vet jeg litt mer hva jeg kan forvente av "overaskelser" :wink:
    Mener å ha lest en plass om at nye rør også er ekstremt følsomme for statiske bilder , og at rutenettet for innstilling av konvergens ikke bør viser statisk mer enn noen få minutter av gangen, er det riktig?

Nå litt OT, men det gjelder belastning av elektronikken til Barco eieren..

Når det gjelder kona, så har det heldigvis gått seg til det også, hun er fra Søgne, og som sørlendinger flest, puttrer det litt lenger og den uhyggelige stillheten senker seg, i motsetning som jeg har intrykk av er tilfelle for Mastiff og "hissige små finnmarkinger" (ble litt imponert der gitt) :wink:

Et av problemet med mitt crt oppsett, er at jeg ikke har noen egen kjellerstue, så Barcoen er meget godt synlig i "lanskapet" til daglig kan man si.

Det ble forresten litt ampert igjen når jeg nevnte pris på nytt rør, da fåreslo hun, "kan du ikke heller kjøpe en ny LCD projektor?" + stille....

Ellers er det mest konas veninner som når de får se selve projektoren for første gang eller som må gå forbi den på vei inn eller ut, som får hakelepp og kommer med noen utbrudd.
    Jeg må nokk inrømme jeg føler meg fremdeles litt "gal" når konas veninner sender min kone forståelsesfulle blikk, , men livet blir litt for kjedelig hvis man ikke kan være litt gal inne i mellom... :wink:

På tross av slitt blått rør, så blir kritikken stille når de har fått se en film eller to.

Mvh
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med den at rutenettet kun må være på nogle få minutter vil jeg gjerne høre mere om da. Dette rimer ganske dårlig med det Per Johnny sagde i en anden tråd om at tv logoer ikke kan skade......

Din historie minner mig om kona mi. Hun sagde ikke en lyd da vi bar Sonyen inn og ned, hun begyndte bare å vanne blomster ! Når hun gjør det siger jeg som regel ikke noe et par dager......
    Men, det er utroligt, nå som alting er ferdigt, og folk kommer på besøk, ja da blir de hevet ned i kjellerstuen med et " ja, dere må se kjellerstuen da, men ikke se på alt "rotet" (høyttalere osv.) da, det er jo ikke noe fint"....., om jeg forstår damer altså.....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Det med den at rutenettet kun må være på nogle få minutter vil jeg gjerne høre mere om da. Dette rimer ganske dårlig med det Per Johnny sagde i en anden tråd om at tv logoer ikke kan skade...... "

Alt med måte. Du viser ikke ett rutenett i timevis med contrast satt til 100, men at det står på 30-45 med moderat kontrast er helt uten fare.

Med ett nytt billedrør så gjelder det samme, men vær litt mer forsiktig de første 50-100 timene. Med det mener jeg: kjør ned kontrast litt ekstra i denne perioden.

PS: Jeg har en veldig skarp og lysterk 8" EMF projector hjemme nå med en del innbrenninger. Denne har jeg eksperimentert litt med ihht til fare for innbrenninger. Jeg har latt stå på med ekstremt statiske bilder med høy kontrast i over 50 timer uten at det har resultert i innbrenning.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for god forklaring......