En æra er over....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En æra er over....

Det har vært VELDIG stille inn på CRT-forumet her lenge nå... og det er jo forsåvidt ikke så rart heller, siden "lampeprojektorene" har overtatt hele markedet. Det var jo en uungåelig utvikling, slik måtte det gå. CRT-teknologien er stor, tungvint (bokstavelig talt, hehe), komplisert og innviklet å bruke, og kun for de spesielt interesserte.

Min "reise" innen CRT-verden startet tidlig på 90-tallet. Da fikk jeg tilbud om å kjøpe en Sony 1020, en av de første 3-rørs projektorene som vel kom i "konsumermarkedet". Det var en ganske liten projektor, faktisk så liten at 1 mann lett kunne bære den, hehe! Jeg hadde ingen peiling i det hele tatt på dette med projektorer og hvordan å bruke dem, stille dem inn osv. Fikk ikke med noen instruksjonsbok eller noenting. Så da var det bare og sette seg ned og fikle på rør og skruer, knapper og taster. Etterhvert skjønte man stadig litt mer og lykken var stor hver gang bildet ble ørlite grann bedre.

Etterhvert kom man i kontakt med noen andre 3-rørs entusiaster der ute, jeg husker bl.a. en kamerat av meg kjøpte inn en tilnærmet splunkende ny Barco Data 801, for rundt kr 70 000,-. Dæven, det var litt av maskin, og bildet skulle visstnok være sjukt bra når han spillte av sine laserdiscplater.

Etterhvert fikk jeg også tak på en Barco Graphics 800, og dette var et kvalitetshopp opp fra den gamle Sony`en ja. Relativt "enkel" og "behagelig" var Barco`en i bruk også, selv konvergensen driftet ut og avgårde sånn med jevne mellomrom, så gikk det greit og skru seg frem til bra resultat med denne.

2 kamerater av meg ble også bitt av basillen, og han ene kjøpte den gamle Sony 1020 - projektoren jeg hadde, før han solgte den videre til den andre kameraten, og selv kjøpte inn en Barco 801. Når jeg så fikk se bildet på den, så var jo det ENDA bedre enn på min 800, og da var det bare og samle ihop penger til å få tak på en 801.

Etterhvert klarte jeg det, fikk tak i en Barco Graphics 801s, og med tid og stunder fikk vi opp Hegelstad til å kjøre full fargekalibrering og gråskalakalibrering på Barco`en min, samt til kameraten. Fikk også skiftet vifter, og dæven - projektoren var som "ny" etterpå! I tillegg var rørene helt strøkne og det var omtrent ikke slitasje i det hele tatt. Knallbra!

Men tida gikk og en vakker dag så kastet Barco`en inn håndkleet og sa takk for seg. Vi forsøkte og skifte ut strømforsyning og noen andre deler, men nei - der var intet liv... Jeg vurderte og få levert inn hele maskina til noen som er litt mer kyndige med elektronikk enn meg, men fant ut at det ville koste altfor mye penger...jaja, kanskje skulle jeg bare kjøpe en annen projektor?

Som sagt, så gjort. Plutselig fikk jeg tak på en kar som hadde en nesten strøken Sony G70 til salgs. Det svei godt i lommeboka når jeg betalte kr 20 000,- for den, men jeg visste jo at denne vil gruse Barco`en fullstendig på bildekvalitet, så jeg bare "måtte" jo ha den.

I kombinasjon med en Crystalio-scaler så ble det faktisk jævlig bra. Og de siste årene har jeg levd helt fint med Sony`en og scaleren. Kjørte en oppløsning tilsvarende 720p på Sony`en og det fungerte bra.

Men etterhvert som tida går, så ser jeg jo at "lampeprojektorene" har tatt igjen de gamle 3-rørs kolossene på bildekvaliteten, og etterhvert - går forbi dem. Meh, jeg tenkte som så, jeg kjører på Sony`en helt til den tar kvelden, så får jeg bytte da.

Her en kveld ringte det så en kar, som jeg hadde snakket med før, som var interessert i å kjøpe Sony`en. Jøss, DET var jaggu merkelig tenkte jeg, her som jeg sitter og surfer på nettet etter ny projektor... Jaja, kanskje det er en mening med det..

Karen skulle kjøre 2 stk Sony G70 sammen for å få et skikkelig 2:35-filmbilde, og han hadde fått tak på 1 stk Sony G70, men manglet da den andre. Og han visste heller ikke om noen andre her i landet som hadde en slik maskin, bortsett fra meg. Jeg synes det er MYE hyggeligere og selge Sony`en til en entusiast, som vil forsøke seg på et spenstig 3-rørs prosjekt, fremfor å kjøre hele maskina på dynga. DET hadde nemlig vært alternativet.

I dag kom han og hentet Sony`en, og sånn sett er en "3-rørs æra" endelig over for mitt vedkommende. Litt sent i forhold til dere andre her, hehe - men jeg har trivdes godt med Sony`en og ikke sett noen grunn til å kvitte meg med den før. Selvfølgelig fikk jeg en feilmelding fra Sony`en to dager før jeg skulle levere den fra meg (feil med en strømledning på DC-board`et), men han som er kjøper, liker og skru og "mekke", så dette fikser han nok greit.

Det var nesten litt vemodig og selge den, etter å ha drevet med disse 3-rørs maskinene i så mange år.... MEN, gleder meg sjukt til å få et råskinn av en full HD-projektor inn i stua da. Er på tide det ja, hehe!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knallartig lesing detta, Violence Productions Moro historikk for ein "ungfole" som er på veg inn i projektor-gamet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har vært en artig tid med disse 3-rørs kjempene. Ingen tvil om noe annet. De har gitt meg MASSEVIS av filmglede gjennom mange år nå, så synes jeg kunne litt av min historie med dere andre entusiaster her på forumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    G70 er en fantastisk crt-projector. Kjøpte selv en splitter ny en i år 2000. Den koblet sammen med Dtheater DVHS-hd var fantastisk på den tiden. Samtidig så var den også den peneste crt-projectoren og også den beste bygde. RIP!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for den første posten. Fikk meg til å tenke en ca. 7 år tilbake da vi var en liten gjeng som besøkte Rolf Hult for å se og lære litt om CRT brukt i hjemmekino.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Tiger! Og ja Per Johnny - G70 er en KNALL projektor, har vært MEGET fornøyd med den hele tida, og den har definitivt gjort en veldig god jobb. Det er jo litt nostalgisk det her da, hehe - de gamle 3-rørs kjempene har omsider måttet kaste inn håndkleet for "ungdommen" (de digitale "lampeprojektorene"). Men slik er jo tidens gang... når alderdommen og teknologien blir akterutseilt av nye oppfinnelser og tekniske nyvinninger, så stues de gamle 3-rørs kolossene inn skap og kjellere, eller de havner på dynga (grøss og gru...).

Så sånn sett er jeg veldig glad for at det er en ENTUSIAST som har overtatt min gamle G70. Da kan jeg la den gå med glede i hjertet...

Det har vært en utrolig spennende og artig tid med CRT`ene, men etterhvert så ble det vel bare og ta en gravøl og skåle for de gamle, gode dager - da fargene fra de 3 rørene spillte ut i nattemørket og over på lerretet, og ga oss alle fantastiske opplevelser, som ingen tv eller kino (på den tida) kunne matche.

CRT-projektoren var KONGEN blant bildeproduktene. LONG LIVE THE KING!

I morra dukker det opp en Infocus SP8602 her... nytt lerret, kabling osv. Tida går fremover, og projektorene blir bare bedre og bedre, år etter år, men jeg vil nok aldri glemme sjarmen i å pusle og stelle på disse gamle "dinosaurene" som vi alle har trivdes så godt med.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv hatt veldig mye morro med 3rørs projectorene. Husker første gang jeg så en på display i 1996. det var en seleco svp310 og jeg ble fullstendig frelst med en gang jeg så en slik. En slik skulle jeg ha meg, men den kostet rundt 50000 den gangen så det ble bare med drømmen.
    4 år senere i 2000 fikk jeg min første 3rørs projector, en sony 1020 om jeg ikke husker feil, som jeg fikk lært meg opp på ved å skru på det som var av potmetere, og gleden var alltid stor når jeg klarte å få bildet enda bedre enn det var.
    Jeg hadde sonyen i 3år før jeg tok turen til lillehammer gikk til innkjøp av en barco 801s, som var en voldsom oppgraderering fra sonyen. Den hadde jeg en liten stund før jeg tok meg turen til Per johnny i oslo og fikk meg en BG808s. Det var en enda større oppgradering å gå til en EMF maskin. Etter det ble det både BG1209 og avsluttet med å toppe hela driden med en barco cine 9 som ikke var billig, men helt utrolig bra.

I 2006 gikk jeg over til den digitale campen og skaffet meg en sony pearl, og kombinert med crystalio 2, så var det ingen vei tilbake. Digitalt er blitt mye bedre enn det analoge projectorer kunne produsere mener nå jeg, selv om det finnes de som framdeles sverger til 3rørs.

Når det er sagt hadde jeg uten tvil mye større glede av å jobbe meg fram til et bra bilde med en 3rørs enn å trykke på knappen for å skru på en digital projector.

Jeg har framdeles stående en BD708 som jeg gikk til annskaffelse mer eller mindre gratis for noen år tilbake, spørs om jeg vil kvitte meg med den da den ikke er verdt noe. Vurderer å fyre den opp her en dag for å se hva den kan få til sammen med crystalio2.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv begynte jeg med en Sony 1271 en gang i tiden og har vært borti en del av disse maskinene etter hvert. har hatt Sony 1271, barco 800, 801, 808S og en Sony 1292. Jeg er ikke klar for å bytte ut beistet enda. Det skjer nok en gang, men foreløpig så elsker jeg enda sortnivået disse kan vise til. Faktum er at det er nok ett opplegg for spesielt interesserte

Nå er jeg så heldig å ha en batcave som jeg bruker til hjemmekino da, og da er det CRT beista liker seg best. Med dagens herlige løsninger der en kan bare trekke en HDMI kabel rett i beistet og slippe allt opplegget med scaler ol, så er det blitt enklere å holde på med CRT. Men ser at det ikke er så mange år igjen.

Selv hadde jeg mitt første møte med CRT hjemme hos Rolf Hult Gode tider.

Still going strong, enn så lenge

Lykke til i den digitale fremtiden din

Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Barco VAR best sier nå jeg! :-)

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig lesning dette her,koslig når folk "mimrer" litt

Barco 801 var en av mine første hjemmekino opplevelser.
    En kompis og hans bror bygget filmrom på midten av 90tallet.
    Allerede da var jeg ganske AV og film interessert,så dette rommet likte jeg godt. Jeg hadde fast plass når dem hadde fått en ny Laserdisc i posten.
    Lyden og bilde var jo såklart noe av det beste jeg hadde sett på den tiden.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •