Hjelp til valg av riktig CRT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av riktig CRT

Ok, etter å ha stresset med diverse sommerjobber har jeg tjent inn snaue 10000kr til projektor.

Jeg leste mye bra om Benq 6100 og X1. Eneste negative er at de er begge 4:3 og "bare" 800*600dpi, det er også fare for at man er sensitiv ovenfor den såkalte regnbueeffekten.

Men så fikk jeg øynene opp for CRT. Disse skal ha veldig bra bildekvalitet og lengre levetid en en lcd projektor. Det negative her er at de er store og i mange tilfeller bråkete. Men siden min plan er å lage bakprojeksjon er ikke dette noe problem. Projektoren skal brukes hovedsaklig til DVD og TV.

Hovedgrunnen til at jeg vil prøve CRT er at bilde og levetiden er meget bra. Jeg har ikke økonomi til å betale en ny pære til 4000kr hver gang den ryker :roll:

Rommet mitt er et ganske stort loft med skråvegger. Jeg har tenkt å bygge opp en liten vegg der jeg skal lage bakprojekson. Det er da ca. 2m langs gulvet til bakerste vegg. Planen er å sette projektoren på gulvet så langt bak som mulig inntil skråveggen. Bildestørrelsen kan være fra 60-80 tommer.

Jeg er helt grønn når det gjelder crt projektorer, derfor trenger jeg litt hjelp til å velge en projektor til dette formålet til under 10000kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen Crt modeller som er til salgs under 10000kr til dags dato:

Sony 1031QM
    Link: http://www.avforum.no/pp-classifieds...t=6&page=1
    Denne skal være en ren vidioprojektor og har derfor ikke muligheten til å kjøre linjedobler.

Barco Graphics 808s Iris3
    Har ujevne innbrenninger i blått og grønt rør.

BARCO VISION 508

Denne er lit over budsjette men har ingen innbrenninger i rørene.

Hvilken av disse gir mest kontra ytelse og pris?

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du kan leve med størrelsen, på disse beista, gir en brukt crt projektor klart best bilde for pengene. Men det er slik som med det meste, at du får det du betaler for. For 10000 kr er det litt begrenset hva du kan finne, du må nesten gjøre et valg om du skal kjøpe en strøken budskjett modell eller en slitt, men en mye bedre maskin.

sony 1031qm og Barco vision 508 er begge budskjett maskiner som ikke klarer særlig høye oppløsninger. Prisen på sony maskina er vel ganske grei, men jeg syntes kanskje prisen på BV508 er litt stiv i forhold til spessifikasjonene og dagens krav. Jeg mener å huske at BV508 har plastikklinser og selv med veskekoblet optikk har den ikke høyere kontrast enn 1000:1, noe som ikke er bra til å være en crt projektor.

Barco Graphics 808s er noe av det beste du kan få tak i brukt forutenom 9" projektorer (disse er langt over din prisklasse, og svært vanskelig å få tak i her i landet). En strøken BG808s har jeg sett til salgs for alt fra 35000-60000kr alt utifra hvor mange timer den har gått.
    10000kr for en BG808s, selv med 2 slitte bilderør, er en god pris. Vis du klarer å leve med feilene den har i bildet på grunn av innbrenningene, kan du jo eventuelt kjøpe nye bilderør når økonomien gir mulighet til dette. Et nytt bilderør til BG808s koster rundt 10000kr.

Andre maskiner som kan være aktuelle i din prisklasse er Barco data 701s eller Barco 801s, av disse er 801s best og det er fullt mulig å få tak i et godt eksemplar for 10000-15000kr.

Vis det blir aktuelt å for deg å kjøpe en crtprojektor, er det viktig å skjekke tilstanden på bilderørene. Da må du skru av linsene for å få sett nøye hvordan de ser ut. Som sakt kan det fort bli dyrt vis du må kjøpe nye rør.
    En fin oversikt over gradering av slitasje og innbrenning finner du
    her

Når det gjelder bakprojeksjon så må du nok bruke et speil for å få rett kastelengde med den avstanden du har bak veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal få tatt bilder av fosforet på min 808s i dag og legge ut på avtorget

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Så lenge du kan leve med størrelsen, på disse beista, gir en brukt crt projektor klart best bilde for pengene. Men det er slik som med det meste, at du får det du betaler for. For 10000 kr er det litt begrenset hva du kan finne, du må nesten gjøre et valg om du skal kjøpe en strøken budskjett modell eller en slitt, men en mye bedre maskin.

sony 1031qm og Barco vision 508 er begge budskjett maskiner som ikke klarer særlig høye oppløsninger. Prisen på sony maskina er vel ganske grei, men jeg syntes kanskje prisen på BV508 er litt stiv i forhold til spessifikasjonene og dagens krav. Jeg mener å huske at BV508 har plastikklinser og selv med veskekoblet optikk har den ikke høyere kontrast enn 1000:1, noe som ikke er bra til å være en crt projektor.

Barco Graphics 808s er noe av det beste du kan få tak i brukt forutenom 9" projektorer (disse er langt over din prisklasse, og svært vanskelig å få tak i her i landet). En strøken BG808s har jeg sett til salgs for alt fra 35000-60000kr alt utifra hvor mange timer den har gått.
    10000kr for en BG808s, selv med 2 slitte bilderør, er en god pris. Vis du klarer å leve med feilene den har i bildet på grunn av innbrenningene, kan du jo eventuelt kjøpe nye bilderør når økonomien gir mulighet til dette. Et nytt bilderør til BG808s koster rundt 10000kr.

Andre maskiner som kan være aktuelle i din prisklasse er Barco data 701s eller Barco 801s, av disse er 801s best og det er fullt mulig å få tak i et godt eksemplar for 10000-15000kr.

Vis det blir aktuelt å for deg å kjøpe en crtprojektor, er det viktig å skjekke tilstanden på bilderørene. Da må du skru av linsene for å få sett nøye hvordan de ser ut. Som sakt kan det fort bli dyrt vis du må kjøpe nye rør.
    En fin oversikt over gradering av slitasje og innbrenning finner du
    her

Når det gjelder bakprojeksjon så må du nok bruke et speil for å få rett kastelengde med den avstanden du har bak veggen.
    Ok, hvordan er Barco 800 i forhold til 701s og 801s?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri fått sett en 801s eller 701s personlig. Disse er en del nyere enn 800 maskina. Hadde en 800 maskin før, syntes bilde var veldig bra den gangen, men når jeg byttet til BG808s så var dette en stor oppgradering selv med litt innbrenning på rørene. Fordelen med 800 og 801s er at i er fargefiltret orginalt dette gjør at fargene blir mye mer riktig. 701s og 808s er ikke fargefiltret orginalt. Elektronikken har også mye å si på bildekvaliteten, jo nyere projektoren er, jo bedre elektronikk har den.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en barco 701s med fargefiltre,og jeg er meget fornøyd med bildekvaliteten på den.jeg bruker bare en Momitsu DVD-V880 dvd-spiller.og jeg bruker den med 1080i og bilde ser meget bra ut

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    Jeg har en barco 701s med fargefiltre,og jeg er meget fornøyd med bildekvaliteten på den.jeg bruker bare en Momitsu DVD-V880 dvd-spiller.og jeg bruker den med 1080i og bilde ser meget bra ut
    Syntes du dvd skalert til 1080i ser bedre ut enn 576p?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg syntes det blir litt bedre.