AVforum - Filmomtale: CREED (Rocky VII)

Sponsorer:
  • Filmomtale: CREED (Rocky VII)

Introduksjon

Vi kjenner alle til Rocky, og for oss som vokste opp på 80-tallet (whoy, that makes me feel so oooold...) har en vel kanskje et enda nærmere forhold til denne kultfiguren av en boksehelt. Historien trenger vel de færreste få gjentatt, men undertegnede mener vel som mange andre at Rocky I var et unikum og de neste stadig dalende, dog underholdende stort sett samtlige. Selv likte jeg faktisk også de to siste, V og VI, veldig godt, men synes vel at II-IV var så som så.

Filmen

Forventningene mine var faktisk ikke all verden. Var stygt redd for at dette var en ripoff ala Grudge Match som virkelig gjorde et godt forsøk på å ødelegge legacyen til både Raging Bull og Rocky i en og samme smørje. Heldigvis var den så dårlig at folk flest ikke fikk den med seg. Samtidig har jeg jo også fått med meg at folk på iMDB har gitt den snittkarakter på 7,9 av 10, hvilket er veldig bra, så jeg forventet vel i det minste greit skuespill. Det faktum at Sylvester omsider fikk en Golden Globe for sin i denne runden - birolle - var jo også et tegn på at de hadde snekret sammen et greit stykke film.

Filmen handler jo i utgangspunktet ikke om Rocky, men ettersom gangen går er det jo klart at den faktisk gjør nettopp det. Til stor glede for undertegnede... Ikke et vondt ord om Andonis Johnson, alias Creed Johnson, han gjør en ekstremt severdig performance og løfter en ellers god film. Jeg mener imidlertid at Sylvester denne gangen gjorde seg fortjent til en vaskeekte Oscar, spesielt et par av scenene et godt stykke uti filmen presterer Sylvester som jeg aldri har sett ham før.

Du må ikke nødvendigvis elske boksing for å like denne filmen, men det er helt klart en bonus å synes sporten er spennende. Boksescenene fremstår som ekstremt troverdig, og det faktum at de har dratt inn relle, aktuelle boksere som motstandere gjennom hele filmen er mildt sagt både imponerende og utrolig effektfullt. Filmingen i ringen er også nærmest uten sidestykke. Vekslingen mellom tettfølgende steadycam og hurtig vekslende vinkler i kombinasjon med svært troverdig lydsignatur og nærmest aldri følelsen av digitalisering og falske effekter er alle viktige filmtekniske ingredienser.

Fightingfilmer har ofte problemer med å bli for straightforward, uten de overraskende momentene som ofte er viktige for å holde på spenningen filmen gjennom. Creed gjør bruk av flere elementer for å gjøre nettopp filmen nettopp underholdende og ikke alltid like lett gjennomskuelig, hvorav det vesentligste er å parallelkjøre to historier, Rocky på den ene siden, og Creed på den andre.

Lyd og bilde

Bildekvaliteten varierer noe, mulig litt grainy til tider, men stort sett kontrastrik, skarp og velfungerende. Lyden var imidlertid et kapittel for seg; fantastisk bra. Både effekter, miksingen, selve themesangen - en modernisert utgave med innsnitt av gammel storhet - og ikke minst dialogen var klart som dagen er lang og gav filmen et forsterket teknisk tilsnitt.

Konklusjon

Selv mener jeg Creed deler pallplass med Rocky I som beste av dem alle. Mulig jeg drar den litt langt ved å hylle Creed såpass, for Rocky I er jo et unikum der Creed på noen måter bare utnytter seg av fordums storhet. Samtidig; Star Wars VII, som jeg nylig skrev en langt mindre flatterende omtale rundt, misbrukte etter mitt syn i langt større grad sin storslåtte historie - der Creed i motsetning til SW lager en unik fortsettelse, ikke en moderne reprise - selv om selvsagt også Creed har noen elementer som tydelig er inspirert av originalen. Jeg synes de både maktet å tenke nytt uten å verken trenge å fornærme eller misbruke Rocky som varemerke, og jeg ble samtidig både rørt og underholdt i hele 133 minutter. Bravo vil jeg si, BRAVO; og med andre ord - ANBEFALES!
    Kommentarer 5 Kommentarer
    1. Roger Waters sin avatar
      Roger Waters -
      Jeg er ganske enig med denne omtalen, så filmen selv og er en stor Rocky fan og synes dette var en knallfilm som vil få sin oppfølger med stor verdighet fremover også.
    1. lygren sin avatar
      lygren -
      Ja, en veldig god film, men oppfølgeren er vel ikke bekreftet, foreløpig mer spekulasjoner? Uansett tror jeg lett Creed kan funke i enda en runde, er masse elementer en kan dra frem og blåse støv av fra Rocky-universet såfremt de holder seg på samme "bakkenivå" som i Creed og ikke begynner å ta helt av ala tidligere Rocky-oppfølgere...
      Roger Waters -
      NB! SPOILER - TEKSTEN I SVARET TIL ROGER WATERS ER DERFOR I HVITT (DRA MUSA OVER FOR Å SE...).

Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
      Ja, en veldig god film, men oppfølgeren er vel ikke bekreftet, foreløpig mer spekulasjoner? Uansett tror jeg lett Creed kan funke i enda en runde, er masse elementer en kan dra frem og blåse støv av fra Rocky-universet såfremt de holder seg på samme "bakkenivå" som i Creed og ikke begynner å ta helt av ala tidligere Rocky-oppfølgere...
      Det er vel mer spekulasjoner men tror det bør bli en oppfølger på dette området, Rocky hadde kreft og da må jo noen følge han til graven og Creed må ta en ny seier for å bli verdensmester. Etter dette kan rocky sagaen få en verdig avslutning.
    1. lygren sin avatar
      lygren -
      ...tok meg friheten av å gjøre om teksten din til hvit tekst samt gi en liten spoileralert...
      Roger Waters -
      Det gjør ikke noe så det går bra, håper de får ut denne filmen i løpet av året så det går ann å se en god film på kinoen igjen.