AVforum - Filmomtale: Interstellar

Sponsorer:
  • Filmomtale: Interstellar

Kan noen gi meg noen tips???-interstellar_ver7-jpg

Introduksjon

Forventningene er typisk høye til en film med snittkarakter på 8.8 på IMDB, så her var det litt å innfri. Som en svoren scifi-entusiast var det ikke fint lite jeg gledet meg til denne filmen, som jeg på forhånd passet på å verken se trailer av eller lese omtaler rundt.

Filmen omhandler jorden i relativt nær fremtid - sånn i utgangspunktet. Store ødeleggelser har ført til en enorm endring i jordens befolkning, såvel som levevis. Mat på bordet er ikke lenger en selvfølgelighet, der stadig nye avlinger forvitrer og forholdene ser ut til å lede mot avgrunnen for menneskeheten i stadig større grad.

Scifi er en svært vanskelig genre, sånn generelt sett. Det kan lett bli alt for mye CGI, lite personlig og generelt preget av neste generasjons "iPod" som hovedinnhold. Her skiller Interstellar seg på et vesentlig vis. Filmen legger fokus på det menneskelige på et så mesterlig vis en knapt enser det er fremtiden en befinner seg i før et godt stykke uti filmen. Teknisk sett er filmen også noe av det beste jeg har sett i forhold til "space realisme". Om dette skyldes ekstremt dyktig CGI, ustrakt bruk av "ekte" rekvisitter eller en kombinasjon vites ikke; men at det fungerer ekstremt bra er helt på det tørre.

Dernest evner den å ta tilskueren inn i en ekstremt intrikat - nesten type Inception - handling uten at en egentlig føler en trenger anstrenge huet i langt nær samme utstrekning (jeg skjønte ikke bæret av Inception første gang jeg så den for eksempel; dog mulig det er meg det er noe feil med, for all del... ).

Filmen

Matthew McConaughey gjør sitt livs største mesterstykke i denne filmen slik jeg opplever det, og det sier egentlig fint mye ettersom Matthew på ingen måte har gjort seg bort i andre filmer som Wolf of Wall Street eller den geniale serien True Detective. Han portretterer en dybde og innlevelse som rett og slett fenger fra første stund; et perfekt valg til rollen. En annen figur som heller ikke gjør seg bort er Michael Caine, kanskje mest kjent fra Batman-filmene, og listen bare fortsetter - besetningen er like imponerende som utførelsen.

Det som imponerer meg mest er filmens evne til å dra i land et såpass intrikat plott uten at en nærmest ett sekund verken lurer på hva som skjer eller må sitte å analysere plottet til det uendelige. Når det samtidig er såpass mange vendinger i kombinasjon med en rød snor som hele tiden følger og fenger kan en ikke annet enn å undre seg over hvordan manusforfatter (Nolan + Nolan) har evnet å dra i land dette. Jeg føler i store deler av filmen at dette enten kan gå helt skeis, altså bli en såpass sær film at det kun blir de virkelig innvidde som lar seg underholde - eller alternativt ende opp som et genialt stykke film. Det ender altså som det sistnevnte. En scifi som både involverer, fenger og innfrir.

Effektene, lyd- og bildekvalitet

Filmen switcher kontinuerlig mellom IMAX-skutte scener i 16:9 og 2.35-skutt cinescope. I utgangspunktet ikke noe jeg er veldig fan av ettersom jeg selv bruker et fast 2.35:1-formatert lerret, men allikevel funksjonabelt for de fleste som gjerne kjører 16:9. Kommer det en versjon som cropper 16:9-sekvensene vil jeg imidlertid anbefale cinescope-folket å heller velge denne... IMAX-sekvensene er som de normalt er svært skarpe, mens de øvrige cinescope-scenene fremstår noe grove i kornet. Ser ut til å være skutt på analog 35mm. Skarp kontrast og mye grain. Funker greit selv om kanskje flickingen mellom den superskarpe IMAX-delen av filmen og den tradisjonelle skjer såpass hyppig at skarpheten - eller fraværet av denne - til tider kan bli litt fremtredende.

Når det gjelder lyden; o basstårn, fryd ere!! Her er det almass moro i de lave frekvenser, akkompagniert av et ellers ekstremt detaljert og velfungerende lydspor. Takeoff -og landingsekvensene virkelig drar deg inn i handlingen når bassen får dundre fritt; muligens til litt irritasjon hos naboer, unger eller annet som måtte lure på hvorfor richters skala inntreffer på høyt nivå uten forvarsel!

Konklusjon

Sikkert unødvendig å si; men dette er jo selvsagt en must-see for alt som kryper og går av hjemmekinoentusiaster. Bare å løpe og kjøpe, forvise unger og eventuelt bedre halvdeler som ikke måtte fordra drønningen av det mer ekstreme slaget og fyre løs. Dette er filmer som gjør hjemmekino GØY igjen. 3D savnet jeg aldri; selv om jeg på andre scifi-filmer som Star Trek Into Darkness synes dette gir en ekstra liten piff. Her er rett og slett filmen såpass god at 3D ikke trengs, eller kanskje til og med potensielt ville forringet den glimrende filmen vi her snakker om - rent historieteknisk.

Terning er det egentlig ikke noe vits å kaste her; kan ikke tenke meg annet enn at de aller fleste vil underholdes av dette glimrende stykket filmteknikk, selv folk som ikke nødvendigvis digger scifi, da muligens med unntak av de som plages av mange og utagerende dyyyyype lydeffekter.

ANBEFALES!
    Kommentarer 22 Kommentarer
    1. Rotja sin avatar
      Rotja -
      Ok , skal gi det et forsøk, jeg elsker dog CGI på generelt basis, men setter selvfølgelig god pris på gode kulisser. I tillegg er min favoritt gener Sci-Fi. Men jeg liker det først og fremst på "Guardians Of The Galaxy" nivå.
    1. lygren sin avatar
      lygren -
      ...tror du neppe vil angre, Rotja, kan ikke tenke meg at noen går ut av "salen" med annet enn et smil om munnen etter denne...
    1. Petecomplete sin avatar
      Petecomplete -
      Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
      ...tror du neppe vil angre, Rotja, kan ikke tenke meg at noen går ut av "salen" med annet enn et smil om munnen etter denne...
      Jeg kom ut fra kinoen sjokkskada og emosjonelt oppskaka. Jeg klarte ikke si noe intelligent om denne filmen på sikkert 20 min... samme med dama :P Den er voldsom.
    1. Johnnygrandis sin avatar
      Johnnygrandis -
      Meget god film!!
    1. grandiS sin avatar
      grandiS -
      Sitat Opprinnelig postet av Petecomplete Vis post
      Jeg kom ut fra kinoen sjokkskada og emosjonelt oppskaka. Jeg klarte ikke si noe intelligent om denne filmen på sikkert 20 min... samme med dama :P Den er voldsom.
      Kjenner meg så sinnsykt godt igjen i dette. Har akkurat sett den, og har aldri hatt enn vondere følelse i kroppen etter en film En imponerende film som tar deg med på en sinnsyk tur!
    1. MartiNAD sin avatar
      MartiNAD -
      Veldig bra film, Nolan gjør det igjen, også Hanz Zimmer bak musikken, da har du en bra film vanlighvis. Er en sykt sterk film, og har en anelse om at lydmessig så er denne et must å ha på BluRay.
    1. Hooligan sin avatar
      Hooligan -
      Skulle ønske jeg kunne glemme filmer så jeg kunne se denne en gang til for første gang!! Episk!
    1. carisma sin avatar
      carisma -
      Ja,dette var en god film som ikke var for lang og aldri ble kjedelig (ca 2t 45m)

Hadde lyst til å spille litt høyt på denne.Filmen legger opp til det da det er relativt lav lyd på denne i starten.
      Men det varer ikke lenge før subene for kjørt seg.
      Må si at lyden er ganske god på denne,selv om det ikke er noe man tenker på når man ser denne.
      Veldig spennende og gripende film hvor man for tid til å bli kjent med hoved personene og sette seg inn i
      det som kommer.
      Løp og se....
    1. Vessel56 sin avatar
      Vessel56 -
      Med et soverom som brukes til kontor og kino uten noen som helst akustikktiltak, kun kjørt auto-oppsett på 8802 med en 7055 for å ivareta effekten ut av tre Exact og to Talent (resten er spredd rundtforbi i huset i vente på dedikert kino) så var denne filmen likevel verd å få med seg hvert eneste minutt. Den skal tilbake i BDP'n når kinoen står der med hele Atmosoppsettet og nytes sammen med konemor og gjerne flere. Alltid noen sekvenser som ikke huskes eller må gjenoppleves uansett om det er en historie som Hawkins kanskje trekker på smilebåndet av.
    1. MaW sin avatar
      MaW -
      For et sjukehus av et lydspor! Enkelte scener der, spesielt en nøkkelscene mot slutten, som både setter rommet, overetasjen og ikke minst subben på prøve. Lydsporet er referanse med flere mil.

filmen var like episk, oppslukende og fantastisk som første gangen jeg så den på kino. En opplevelse. Et must på bluray. Eneste minus er at det kun er 5.1, ikke at det merkes egentlig men hadde vært spennende å kunne fått denne med 7.1 eller Atmos. Kanskje det kommer? Håper det.
    1. AndreWerdenskrieg sin avatar
      AndreWerdenskrieg -
      En opplevelse av en film. Helt fantastisk.
    1. TorTorden sin avatar
      TorTorden -
      Sett den to ganger nå på en uke, og det ble ikke kjedelig annen gang heller
    1. atledreier sin avatar
      atledreier -
      Mulig det var noe her jeg ikke har fått med meg, men jeg syns filmen var kjedelig. Lydsporet var spektakulært fra første minutt, og teknisk veldig bra, men handlingen ver litt... meh?
    1. lygren sin avatar
      lygren -
      Litt enten eller denne filmen tror jeg... Kona synes bare den var grei, mens jeg som en ser av omtalen, ikke kan få lovprist filmen nok. Nå liker jeg generelt denne type filmer også da, f.eks. synes jeg Prometheus var fantastisk bra også, så som alt annet er smaken som baken!
    1. atledreier sin avatar
      atledreier -
      Elsket Prometheus jeg også, men denne fikk jeg aldri helt taket på. Lydsporet er bra demomateriale da. Og om noen vil bli kvitt sub'elementer er det jo en subwoofer-dødare av dimensjoner. Tror IKKE jeg sjanser denne på referansenivå, for å si det slik.
    1. TorTorden sin avatar
      TorTorden -
      Prometheus var vel mer horror/action enn (alien filmene og for den saks skyld).
      Mens Interstellar er mer hva man kaller "Hard science-fiction" hvor elementer eller teknologier man ikke har faktiske teorier for ikke kan inkluderes selv om det hadde verdt "kult" morro etc etc, med unntak for en par små historie kritiske elementer.

Det har aldri verdt spessielt stort marked for den slags filmer, ikke på nærheten av hva som normalt pushes ut av hollywood som strengt tatt burde bare kalles fiction, og ikke science fiction.
      Er jo nesten litt synd at folk assosierer filmer som f.eks transformers eller guardians of the galaxy med sci-fi

Men det er da mine to øre om saken, og nei det er ikke film for alle, man liker det man liker
    1. lygren sin avatar
      lygren -
      Prometheus har en del paralleller synes kanskje jeg; type hvor er vi og hvor kommer vi fra... Horrorsjangeren vil jeg nok kanskje ikke karakterisere Prometheus innen, selv om de gode gamle aliens-filmene lå nærmere, men er samtidig enig i at det jo er hakket mer intens spenning / gørr sammenlignet med Interstellar.
    1. Zleepyme sin avatar
      Zleepyme -
      Akkurat ferdig å se den på Blu-Ray. Herrlig 2. gangen også denne Lydspor også herlig! En av 2014, eller 2000 tallets beste filmer dette her
    1. toyo sin avatar
      toyo -
      Denne filmen syns jeg var elendig. skjønner ikke hvorfor denne har fått så mye skryt.
    1. Zleepyme sin avatar
      Zleepyme -
      Sitat Opprinnelig postet av toyo Vis post
      Denne filmen syns jeg var elendig. skjønner ikke hvorfor denne har fått så mye skryt.
      Muligens smak og behag det. Så du den på kino, eller på hjemmekino? Jeg spør, fordi noen kan jo finne på å se filmer på laptopen, eller med flatskjermens innbyggete høyttalere, og da miister man jo 60% av en slik film... Vil gå så langt til å si at de med lydplanker mister 40% av en slik film...