AVforum - Epson EH-LS10000 Laserprojektor

Sponsorer:
  • ISE 2015: Laserprojektor EH-LS10000 fra Epson

Epson EH-LS10000

Loewe TV-3j2a9128-jpg

Epson lanserte sin nye projektor Epson EH-LS10000 for Europa på ISE2015. Projektoren har vært på det amerikanske markede siden i høst. Det var med stor spenning man entret demo kinoen til Epson på ISE for demonstrasjon av den. Kinoen som Epson hadde satt opp var i samarbeide med flere andre leverandører, men fokus var bilde!

Loewe TV-3j2a9127-jpg

EH-LS10000 er en laserprojektor, det vil si at den vanlige pæren er byttet ut med laser som lyskilde. Laserlys har mange fordeler kontra vanlig pære, den har 10 ganger lengre leve tid ca. 30.000 timer, man kan enklere styre lys intensitet og dermed får bedre kontrast/sortnivå, varmeutviklingen blir mindre så enklere å kjøle ned, som igjen gir lavere støy nivå kun 19db.

Loewe TV-1-jpg

Loewe TV-2-jpg

Loewe TV-4-jpg

EH-LS10000 er en HD projektor som Epson har bygget med 4K Enhancement alla teknologien JVC har lansert på sine projektorer tidligere, som gir et langt skarpere bilde enn vanlig HD. Det skal sies at det ikke må sammenlignes med 4K. Den takler 4K signal inn og det gir et enda bedre og skarpere bilde en med vanlig HD signal. Den videre har motorstyrt lens shift med meget godt fleksibilitet, +/- 90 grader vertikalt og +/- 40 grader horisontalt, lagring av 10 posisjoner så det er fult mulig å legge inn en posisjon for alle mulige forskjellige oppløsninger. Den har også 3D der det følger med 2 briller. Sist men ikke mins, den er meget kalibrerings vennlig så den kan kalibreres til sitt ypperst og leveres med noen ferdige scenarioer utenom det vanlige som Digital-cinema og Adobe fargerom.

Loewe TV-3-jpg

Det er alltid vanskelig å gjøre seg opp en god menig om en prosjektor basert på demo material og man kjenner ikke til hvordan den er satt opp. Det som er mitt første inntrykk og hva jeg sitter igjen med etter demoen er, meget god lys styrke, god og naturlig farge gjengivelse og en god skarphet i bilde. Dette er absolutt en projektor jeg har lyst å se nærmere på eller enda bedre få testet i egen kino når den kommer på marked i starten av April, pris vil være 64.999,- veiledende.

Loewe TV-3j2a9169-jpg

Loewe TV-5-jpg
    Kommentarer 6 Kommentarer
    1. Rotja sin avatar
      Rotja -
      Spennende projektor.
    1. TorTorden sin avatar
      TorTorden -
      Jævlig fristende sak, men dessverre ikke i nærheten av min prisgruppe :\

Men om noen virkelig vil så har jeg forresten bursdag i april...
    1. lygren sin avatar
      lygren -
      Veldig spennende, Bjørn Erik, begynner å glede meg til å se denne live!!
    1. orso sin avatar
      orso -
      Tja. Er det virkelig noen som vurderer å kjøpe en projektor i denne prisklassen i dag uten nativ 4K? Tviler på at Epson vil selge noe særlig av denne.
    1. TorTorden sin avatar
      TorTorden -
      Tja, nå støtter vel ikke sony sine 4k projektorer mer enn 8bit fargedybde, eller ha sjansgs til og klare kommende HDR lysnivået etc, så uansett hva man kjøper av projektor i denne pris klassen så er det mye og stille spørsmål ved rundt framtidig kompatabilitet.

Men ja, utenom lys modulen er det lite nytt. Men en laser modul med levetid på 20k timer vil nok lokke mange, i tillegg aldres lasern annerledes og vil ikke miste styrke eller kalibrering over tid heller noe som mange vil sette stor pris på.

Når det er sagt så skal JVC ha bedre kontrast nivåer og man kan jo kjøpe mange pærer til 30000 (X500 kontra ls10000)

Sånn sett ser jeg kanskje mest på den som interessant , men projektoren jeg venter på er de som kommer om kanskje 2-3 modell serier til halve prisen, med lengre levetid.
    1. lygren sin avatar
      lygren -
      Du kan mate Sonyene med 10-bits, TorTorden, men de har ingen oppskaleringskreteser for fargedybde i 4K som de har fra Full-HD-signaler (der har de 8->14 bits upsampling).

Ellers er det nok prisen som gjør denne litt hard å svelge tror jeg. Selve projektoren virker jo veldig spennende; mye lys, langvarig lyskilde samt et rapportert og målt sortnivå på oppunder 20.000:1 native. 4K E-shift er jo forsåvidt også et greit system spør du meg, men effekten avhenger jo gjerne av hvor mye av signalet projektoren faktisk klarer å formidle. For min del bryr jeg meg fint lite om panelet er native 4K hvis et "E-shiftet" Full-HD panel kan vise meg samme antallet piksler i praksis. Problemet er selvsagt at foreløpig ingen E-shift-projektorer fullt ut klarer dette, bl.a. mister de noe informasjon når de mates med 4K native-signal, men mye mulig det etterhvert vil la seg gjøre å skifte såpass mange ganger at samtlige 4K-piksler kan vises innenfor det øyet i praksis klarer å observere.