AVforum - Filmomtale: Hercules

Sponsorer:
  • Filmomtale: Hercules

Vedlegg 113450

Introduksjon

Etter å ha skrevet en del minireviews i bloggen min bestemte jeg meg for at Hercules måtte bli en passende "full-size" omtale! Intet mindre enn tre nordmenn i viktige roller gjør jo dette til tidenes mest norsk-befolkede Blockbuster fra det store Hollywood, og DET alene gjør jo filmen litt ekstra spesiell for oss nordmenn.

Vedlegg 113447
    Regissøren av Hercules, Brett Ratner

Født 1969 i Miami, nå boende i et stort palass i Beverly Hills; regissør Brett Ratner. Tidligere regissert filmer som Rush Hour 1, 2 og 3 (1998, 2001 og 2007), Red Dragon (2002) og X-Men: The Last Stand (2006) samt en rekke mindre kjente titler. Går mye i komedie og action, og gjerne ikke alt for dype og komplekse. Med andre ord en potensielt god kandidat til nettopp Hercules; en typisk popcorn "hack and slash" actionfilm!

Av skuespillere er jo Dwayne Johnson aka The Rock filmens klare frontfigur. Dwayne har absolutt utviklet seg som skuespiller de siste årene, og selv om hovedfokus selvsagt ligger på muskuløse roller i Fast and Furious og G.I. Joe (2013) har han også gjort roller med noe mer "kontekst" i eksempelvis Snitch (2013) og Pain & Gain (2013). I rollen som Hercules passer han veldig bra, der en ser en tydelig positiv utvikling av talentet.

Av øvrige skuespillere må en jo si at det er maaaaange å nevne. Dette er kanskje det som gjør filmen litt kompleks for noen; svært mange personligheter skal gjøre sin inntreden på relativt kort tid (ca. 1 timer og 30 minutter). Ian McShane (Pirates of the Caribbean) og John Hurt (Snowpiercer) er jo som seniorer å regne, og er begge dyktige skuespillere. Rufus Sewell og Reece Ritchie er det vel også kanskje noen som drar kjensel på, mens våre tre norske Aksel Hennie, Ingrid Bolsø Berdal og Tobias Santelmann nok i amerikansk målestokk må regnes som helt ukjente.

Generelt

IMDB - rating pr. dato (7.8.2014); 6,6 av 10

Med en total spilletid på 1 time og 30 minutter kan en ikke forvente at et komplett epos blir opptegnet i detalj. Samtidig; antall karakterer og universets kompleksitet er uten tvil mer enn hva en skulle antatt at filmens lengde skulle tilsi. Resultatet er at dybden i de ulike karakterene ikke nødvendigvis blir like komplett som en kanskje skulle ønsket, selv om en allikevel forstår at biografien til hver enkelt karakter på ingen måte er noen tilfeldighet.

Filmen er jo uten tvil laget for å treffe de som enten er yngre eller i det minste unge til sinns. I denne målgruppen må det skje ting kontinuerlig. Mens det i tidligere tider gjerne kunne ta både 10, 20 og 30 minutter før det skjedde nye vendinger i film, skal det nå skje minst hvert femte minutt; hvis ikke mister en dette publikumets oppmerksomhet. Hercules har forstått sin målgruppes oppmerksomhetskrav og leverér det som kreves - and then some! Samtidig; dette er jo ikke noe som passer alle. For en litt mer tradisjonell kinogjenger blir nok lett handlingen litt "platonisk", eller "popcornish" som filmen også er beskrevet som. Jeg synes allikevel at filmen til dels også oppfyller de som er noe roligere til sinns ved å introdusere et par litt større tvister som bidrar til filmens totale handlingsplan.

Hvis jeg skulle bemerket noe måtte det nok blitt at filmens siste del muligens kunne vært noe mer utvidet innenfor det tilgjengelige universet. Det skjer rett og slett litt for mye på samme geografiske plassering mot slutten slik jeg ser det, satt litt med følelsen av at jeg gjerne ville skulle sett det ble enda noe mer episk i filmens siste del.

Hercules

Hercules som karakter er jo ingen ny kreasjon. Vi har sett ham presentert en rekke ganger tidligere, stort sett med varierende hell, eksempelvis i 1983 spilt av Lou Ferrigno (han kompisen til Arnold i Pumping Iron...), eller enda verre; Hercules i New York med Arnold i hovedrollen, begge filmer som jo var totalt kalkuner. Selve karakteren er kanskje derfor ikke den enkleste å spille frem et velfungerende plott rundt uten å bli for fokusert rundt kun det muskuløse, mirakuløse og dermed ofte litt platte halvguden Hercules.

Denne filmen synes jeg drar konseptet i riktig retning ved å rett og slett tone ned hele myten. Uten å avsløre for mye er ett av filmens hovedpoeng nettopp å dra Hercules som person ned til et mer menneskelig nivå; noe som fungerer relativt greit.

De norske skuespillerne

En blir jo nesten litt stolt der en sitter når tre landsmenn er såpass sentrale som de er i filmen. Spesielt selvsagt Aksel med sin rollefigur Tydeus, en villfaring av en (stum) kriger. Ikke minst imponerer også Ingrid Bolsø Berdal, som virkelig får vist seg i denne filmen. Hun gjør rollen sin svært bra og fremstår som ei usedvanlig tøff krigerdame selv i lag med mye testoseronfylte mannfolk.

Santelmann som Rhesus gjør også en god figur, men lider nok litt av filmens korte spilletid og blir dermed presentert litt vel overfladisk. Han kunne jeg gjerne tenkt meg å se litt mer av i filmen, for karakteren var både interessant og i utgangspunktet mer sentral enn den kanskje endte opp som.

Aksel, som uten å si et ord gjennom hele filmen, fikk virkelig levendegjort Tydeus. Denne nærmest rotteaktige figuren har noe helt eget ved seg. Evnen til å formidle en både sårbar og samtidig krigersk undertone fikser Aksel til fingerspissene og blir garantert godt bemerket for denne rollen.

Bilde- og lyd

Jeg så filmen på kino i USA, en småsal uten det mest fancy utstyret, men en helt grei digitalprojektor (2D) og lyd uten ATMOS. Selv om noe kunne fremstå som litt digitalt, som jo gjerne er typisk for denne type semi-animasjonsfilmer der stort sett alt er filmet i greenscreen og opptegnet på en mac i ettertid. Spesielt hydraen ble veldig tegnefilmaktig sånn i starten av filmen, mens den enorme løven var mer imponerende opptegnet. Spesielt imponerende var imidlertid Lord Cotys lille prydby; der var det tydelig at svært mye av settet faktisk var bygget opp og ikke greenscreenet og sannsynligvis en viktig årsak til at budsjettet på filmen ble såpass høyt som 100 mill. USD.

Konklusjon

Det kan svare seg å være konsentrert og litt ekstra uthvilt før du setter i gang Hercules. Ting skjer kjapt, og du får ingen lang og dyp presentasjon av karakterene hvilket betyr at du må få med deg det som serveres der og da. Det skjer ting konstant, men siden filmen bare varer 1 time og 30 minutter er det heller ingen større utfordring for de fleste. De norske skuespillerne gjør det veldig bra og filmen totalt sett er underholdning fra ende til annen. Sett i lys av målgruppe, sjanger (actionadventure) og lengde mener jeg dette er et vellykket Hercules-eventyr og jeg anbefaler derfor filmen med dette som utgangspunkt! Et must å se på Blu-ray, men også en film jeg vil anbefale folk å dra på kino å se om en har muligheten. Har ikke sett den i 3D, men følte uansett ikke det var noe sånn veldig fokus på typiske 3D-scener, så det er kanskje ikke det aller viktigste å få med seg.