Innføring i klassisk. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ROXY
    Markeringsbehov audiop?
    For en som er ung og uvitende så er det kanskje vanskelig å forstå at mye av dagens pop og rock musikk er i stor grad basert på den gamle klassiske musikken.
    Sarkastisk utgave av Margrete Munthe wanna-be, ROXY? En fleiper ikke om klassisk musikk, lizzm? Jeg er da gammel nok til at jeg fant likheter mellom ABBA og Bethoven på 70-tallet. Tørrpin!

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha en myk overgang så kan du begynne med
    Carl Orff - Carmina Burana
    Her har du hva Ozzy Osbourne åpner alle sine konserter med.

YouTube - Carl Orff: Carmina Burana

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg anbefaler først å sette seg litt inn i de ulike tidsepokene for å finne ut hvilken type musikk som faller best i smak. Kanskje kjøpe en grei liten bok og låne plater fra biblioteket? Det tar ofte tid å venne seg til klassisk, så bruk tid.

Det er store forskjeller fra barokken til modernismen. Veldig mange tenker først på de store som Mozart og Beethoven, men prøv for all del senere musikk som f.eks fra romantikken. Nyere musikk er nok ikke helt for nybegynnere.

Selv begynte jeg med Scheherazade av Rimsky Korsakov. Andre lette forslag kan være:

Holst - The Planets
    Carl Orff - Carmina Burana
    Hector Berlioz - Symphonie Fantastique
    Vivaldi - Fire årstider
    Debussey - La Mer
    Ravel - Bolero
    Saint Saens - Carneval of the animals
    Chopin - Nocturnes
    strauss - Also sprach Zarathustra
    Dvorak - Symphonie 9
    Stravinsky - Våroffret
    Williams - Symfoni 7

Så til noen av mine favoritter:

Rachmaninov - Pianokonsert 2/3 (og symfoni 2/3)
    Prokofiev - Klaverkonser og symfonier.
    Mahler - Symfoni 2, 6, 7, 8 og 9.
    Vivaldi - Stabat Mater
    Brahms - Symfoni 4
    Berlioz - Harold en Italie
    Shostakovich - Violin Consertos, symfonier
    Gorecki - Symphony 3
    Messiaen - Turegalila symfonien
    Schoenberg - Verklarte Nacht
    Berg - Violinkonsert
    Mendelssohn - Symphonie 5
    Bartok - Conserto for orchestra
    Penderecki - diverse ..

Ok, det var noen ...

Når du vet mer om dine preferanser så kan jeg anbefale mer kontrete plater.
    Støtter dette meget gode innlegget. Her er det mye som samsvarer med egen oppfatning. Personlig er Antonin Dvorak en av mine absolutte favoritter, og No 9 er et meget godt valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter her. Takker for mange meeget gode innlegg! Selv gleder jeg meg til å finne ut mer om de forskjellige navnene. Alt er desverre bare navn enda, da jeg fortsatt venter på cd-ene jeg bestilte..

Nå er jeg fristet til å spørre hva deres metal/rock-favoritter er, dere som liker klassisk musikk. Liker dere kun klassisk eller guffer dere på med Metallica eller Dimmu Borgir i ny og ne?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klassisk/Orkester

Hei! Her er en spotify playlist som tar for seg mye av det viktige innen Barokk, wienerklassisisme, romantikken, impresjonistisk og delmoderne. Listen er ingen streng liste, men inneholder mange av mine favoritter.

Under barokken vil jeg anbefale å høre på Vivaldi's dramatiske og flotte RV.315, tredje part av Sommer i hans flotte verk, (husker ikke egentlige navn nu) The Four Seasons. Dette er en låt som fint illustrerer mye av de dramatiske verkene som ble laget under denne perioden og man kan høre og innbille seg hvor mye kirken og religion fremdeles hadde å si for musikken.

Under wienerklassisismen vil jeg anbefale å høre på Mozart's fantastiske pianosonat for to pianoer K.448. Denne sonaten er en av få musikalske verker som har den såkalte mozart effekten på barn såvel som voksne. Dette kjennetegner denne musikalske perioden veldig godt med sitt lette og flotte pianospill som godt egner seg som "underholdning" og en "oppkvikker".

Under romantikken kan man selvfølgelig nevne vår egen Edvard Grieg som har en av verdens mest spilte klaverkonserter. Og man kan også dra frem Tchaikovsky som har noen veldig flotte og interresante verker. Av disse musikalske perlene vil jeg da anbefale alle å høre på siste låt fra Akt 1 i balletten nøtteknekkeren. (Husker ikke egentlige navn) Dance of the sugarplum fairy eller som den heter i min liste: Danse de la fée dragée. Dette er en velkjent melodi og sang som de fleste bør ha hørt. I denne balletten finner man også slagere som feks. Blomstervalsen.
    Under russisk romantikk bør man også nevne den siste store komponisten som representerte denne sjangeren. Rachmaninov. Her bør man ha hørt den første delen av hans andre klaverkonsert.

Under impresjonismen vil jeg nevne Claude Debussy og hans feiende flotte Prélude à l'après-midi d'un faune.
    Man kan også sjekke ut noen av hans enkle pianoverk som feks. Clair de lune som virkelig er satt inn i evighetens historie gjennom diverse film og tv serier.

Dersom man er glad i opera og slikt vil jeg anbefale Luciano Pavarottis fremføring av Puccini's Nessun Dorma.

Håper denne lille guiden kan hjelpe noen i å få et kjapt og enkelt overblikk inn i klassisk musikk og de forskjellige epokene

ALL MUSIKKEN JEG HAR REFERERT TIL LIGGER I SPOTIFY PLAYLISTA!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av livarerga
    Trådstarter her. Takker for mange meeget gode innlegg! Selv gleder jeg meg til å finne ut mer om de forskjellige navnene. Alt er desverre bare navn enda, da jeg fortsatt venter på cd-ene jeg bestilte..

Nå er jeg fristet til å spørre hva deres metal/rock-favoritter er, dere som liker klassisk musikk. Liker dere kun klassisk eller guffer dere på med Metallica eller Dimmu Borgir i ny og ne?
    Hos meg går det fra Pergolesi til Heavy Metal Kids; fra Rheinberger til Judas Priest; fra Rene Olstead til Motörhead; fra Bach til Yello........... osv

Rimelig stor (les: shizofren) blanding

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er studerer musikk og interesserer meg for det meste innen der. Som hos Asvaberg går i det aller meste. Spiller trommer i rockeband, og produserer beats for min egen duo Rap/Garage gruppe.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Jeg er studerer musikk og interesserer meg for det meste innen der. Som hos Asvaberg går i det aller meste. Spiller trommer i rockeband, og produserer beats for min egen duo Rap/Garage gruppe.
    Haha! Allsidighet er fint.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av livarerga
    Noen ganger får jeg lyst til å spille hardt, men som oftes ikke. Rock derimot.

Aldri Metallica eller Dimmu Borgir, men heller Sepultura, Queens of Stone Edge, Nine Inch Nails, Kyus, (Opeth, Rammstein).

Men er ikke veldig bevandret i sjangrene siden jeg ikke hører mye på dem. Oppdaget nylig Converge som jeg synes låter steintøft.

Vet at endel metalfan liker klassisk, men tviler på om det er utbredt andre veien.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Vet at endel metalfan liker klassisk, men tviler på om det er utbredt andre veien.
    Word!!! +10

Alt for få klassisk-interesserte som er villig til å åpne øyene for annen musikk. Det har nok noe med generasjonskløfter å gjøre.
    Jeg er heldigvis lykkelig dypt nede i den kløften - verken fugl eller fisk

Og folkens: i morgen (lørdag) er det følgende budskap til dere ang. sms avstemming i den norske Grand Prix finalen:

stem Keep Of Kalessin eller dø........... !!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

stem Keep Of Kalessin eller dø........... !!

- 10

MGP is the abomination of man. Være seg om det er Keep of Kalessin eller Jesus selv som opptrer.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    - 10

MGP is the abomination of man. Være seg om det er Keep of Kalessin eller Jesus selv som opptrer.
    å, fy hvor "fattig" du er

Jeg har ihvertfall 10-20 veldig gode låter fra MGP opp gjennom historien som du definitivt burde lyttet til.......

Men akk, høydepunktene står ikke akkurat i kø - enig i det.....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fire årstider er min favoritt.