Knitring på enkelte CDer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Knitring på enkelte CDer?

Hadde egentlig tenkt å kalle tråden "Knitring på mp3 filer?", men når jeg tenker meg om har jeg opplevd dette med CDer jeg har kopiert direkte fra kjøpte CDer også.

Det jeg har lagt merke til er at på brente CDer så hender det, ved enkelte frekvenser virker det som, at det kommer knitring eller 'spraking'.

Byttet faktisk kabel mellom CD spiller og forsterker fordi jeg tenkte kanskje det var noe galt med kabelen, og da innbilte jeg meg etterpå at knitringen ble borte p.g.a. det, men det viste seg at dette kun var fordi jeg i den perioden spilte kjøpte CDer(!).

Andre som har samme erfaring, vet hva kan det kan komme av og hva man evt. kan gjøre med det?

Et eksempel kan være Maria Mena's nyeste, som jeg kjøpte til søsteren min i gave, men tok en kopi av selv først (ehem...). Ble litt 'bekymret' da jeg hørte knitring på den, men det viste seg at når jeg spillte av datafilene (.wav) på PCen så var knitringen der på de samme stedene. Altså er det heller ikke p.g.a. dårlige CDRer. Kan vel være noe som skjer under ripping, men.

?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette er nok et resultat av the loudness war. Plateselskapene skal ha platene til å låte så høyt at det ikke finnes mer headroom og da skjer dette.

Da du har den som wav, installer audacity og se hvordan lydkurven ser ut. Ta gjerne print-screen og post i denne tråden.

Audacity: Fritt lydredigerings- og innspillingsprogram
    Loudness war - Wikipedia, the free encyclopedia

hva man evt. kan gjøre med det?
    Du kan sende et brev til artisten og plateselskapet og si at dette er noe makkverk og du ønsker pengene dine tilbake.

---

Det kan være lurt å rippe plata på en annen maskin bare for å luke bort at det er rippingen som er problemet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •