Innspillinger med god stereoeffekt?? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 127
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    På dette området er det ikke bare fysikken som gjelder; det er ikke så lite psykologi med i spillet også.

Om du hører på lyd fra TV eller film gjennom et stereoanlegg, først uten å se på bildet, og så med konsentrasjon på bildet, er sjansen stor for at du vil oppleve et "hull" i lyden der TV'en er.

(Derfor har surround-anlegg en senterkanal, slik at det blir lettere å assosiere lyd og bilde. Noen av oss har imidlertid litt større problemer med illusjonene her, og synes at surround -- med lyd som kommer fra helt andre retninger enn synsinntrykket -- blir helt feil.)

Ellers: Jeg tror det var på dette forumet en eller annen linket til en artikkel om hvordan folk kunne oppleve, ikke bare bredde, men høyde, på en klassisk operainnspilling. Tankevekkende lesning.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Ellers er jo verden delt i synet på «rør-lyd» -- noen synes det låter himmelsk; andre synes det låter suspekt. Jeg har alltid tilhørt de siste, og forsøker for tiden å lære å sette ord på hvorfor.

Har man rør-utstyr selv, skulle man etter all sannsynlighet ikke være istand til å høre den forskjellen på innspillinger man kan høre på et «nøytralt» anlegg. Alt vil nødvendigvis låte som rør...

Spørs om du har hørt mye rør-anlegg...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Spørs om du har hørt mye rør-anlegg...
    Kan vel si at jeg har hørt nok. Så lenge jeg ikke liker lyden, og det finnes rimelige, tekniske forklaringer på hva jeg ikke liker, er jeg helt fornøyd med å holde meg unna heretter.

Om jeg forstår deg rett, er det du mener å si, at det er forskjell på lyden fra ulike rørbaserte anlegg. Det er greit nok. Det jeg sier, er at ingen rørbaserte anlegg vil kunne gjengi lyden nøyaktig slik den er på innspillingen -- en rørforsterker vil alltid tilføre noe.

Jeg liker heller ikke transistorforsterkere eller høyttalere som "farger" lyden. Derfor har jeg også for tiden store problemer med å velge et nytt anlegg jeg har råd til...

Dette er vel uansett en diskusjon som foregår med stor bravur et annet sted. Ingen grunn til å spre blodsutgytelsene hit...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På dette området er det ikke bare fysikken som gjelder; det er ikke så lite psykologi med i spillet også.

Om du hører på lyd fra TV eller film gjennom et stereoanlegg, først uten å se på bildet, og så med konsentrasjon på bildet, er sjansen stor for at du vil oppleve et "hull" i lyden der TV'en er.

(Derfor har surround-anlegg en senterkanal, slik at det blir lettere å assosiere lyd og bilde. Noen av oss har imidlertid litt større problemer med illusjonene her, og synes at surround -- med lyd som kommer fra helt andre retninger enn synsinntrykket -- blir helt feil.)

Ellers: Jeg tror det var på dette forumet en eller annen linket til en artikkel om hvordan folk kunne oppleve, ikke bare bredde, men høyde, på en klassisk operainnspilling. Tankevekkende lesning.
    Jesus - her er det mye du ikke har forstått, skjønner jeg!

Senterkanal er i hovedsak laget for at flere tilskuere (i bredden) skal kunne oppfatte at dialogen kommer fra lerretet. Er du alene (og sitter i sentrum/sweet spot), kan du ofte (grunnet senterkanalens høyttalerkvalitet) få bedre lydgjengivelse dersom du fjerner denne fra receiverens oppsett. Altså "phantom center". Du er jo selv likevel i "center".

Dersom du ikke har opplevd høyde i et lydbilde, har du dessverre langt igjen...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg forstår deg rett, er det du mener å si, at det er forskjell på lyden fra ulike rørbaserte anlegg. Det er greit nok. Det jeg sier, er at ingen rørbaserte anlegg vil kunne gjengi lyden nøyaktig slik den er på innspillingen -- en rørforsterker vil alltid tilføre noe.

Hva er nøytral lyd - har du det? Hva med kabler, kilder - og høyttalere - er de nøytrale?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Naturlig tidsmessig faseforskyvning får man opplagt ved bruk av stereomikrofon.

Når det gjelder lyd utenfor høyttalerens plassering, så er ikke dette noe problem, bare man vinkler dem korrekt. Det er hentydningen til bredden i lydbildet jeg kommenterte.

I og med at de færreste har erfart - og forstår - hva dette innebærer, forenklet jeg svaret. OK?
    Siden de færreste har erfart dette er det vel bedre at du utdyper svaret. Alle har da prøvd ulike vinklinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyde i lydbildet er noe jeg først og fremt opplever med større membranflater vertikalt. Typisk elektrostater og andre med mange elementer i høyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roger Waters med "Amused To Death", her snakker vi maks "bredde" i stereo, det er helt utrolig at det går an. Uten stereo er det heller dårlig, kan ikke annet enn å si meg enig med Roko....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Roger Waters med "Amused To Death", her snakker vi maks "bredde" i stereo, det er helt utrolig at det går an. Uten stereo er det heller dårlig, kan ikke annet enn å si meg enig med Roko....
    Denne meget omtalte plata (er vi ikke lei nå?) har Q-sound. Faseforsyvninger. Synes vi kan holde oss til normale plater.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er gamle pink floyd plater q-sound også?
    satt meg ned alene med en pils på lørdag og satt på wish you were here på lp.(har stort sett spilt PF på musikk dvd de sist årene). ble litt overasket. greit at sangen wish y.w.h beggynner med gitar klunk i ene høytaleren, og så kommer det i den litt i den andre. men så ble det så blir vokal og de andre instrumenetene plassert på forskjellige plasser midt i mellom.
    Yamaha rv-a 2060, Aragon 4004 mk2, Oppo bdp-95, pioneer dv989, Rega p3, Musikal fidelty v90-lps, Klipsch rf7 mk2, klipsch rs 52, Jl audio fantom f110, Samsung 55 uhd, Epson tw5900

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hva er nøytral lyd - har du det? Hva med kabler, kilder - og høyttalere - er de nøytrale?
    Trodde jeg hadde avsluttet. Men OK:

"Nøytral lyd", når vi snakker om et stereoanlegg, er en gjengivelse av opptaket slik artist og produsent mente at det skulle lyde -- uten tillagt brum, sus eller skurr, uten at noen frekvenser forsterkes i forhold til de andre, og uten at det legges til toner som ikke finnes på opptaket (harmonisk forvrengning).

Kabler er etter alt å dømme nøytrale (de som sier at de hører forskjell, roter det alltid til når de ikke vet hva de hører). Digitale kilder er etter alt å dømme nøytrale -- men trinnet som konverterer signalet fra digitalt til analogt, behøver ikke å være nøytralt. Analoge kilder vil forandre lyden i større eller mindre grad.

Høyttalere er sjelden eller aldri nøytrale. Skal de være det, er de for det første gjerne veldig dyre -- og for det andre må de plasseres i helt ideelle omgivelser. Slike omgivelser finnes ikke i en vanlig bolig.

Forsterkere kan være mer eller mindre nøytrale. Etter hva jeg kan forstå, er det ikke allverdens vanskelig å lage en nøytral forsterker. At så få gjør det, skyldes at så mange foretrekker at de ikke er det.

Idealet for meg er at hvert ledd i kjeden tilfører eller trekker fra så lite som mulig av originallyden.

Jeg har idag det mest nøytrale anlegget jeg hadde råd til den gangen jeg kjøpte det. Det samme vil gjelde for det nye anlegget jeg setter sammen nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jesus - her er det mye du ikke har forstått, skjønner jeg!
    ...
    Jeg tror det er du som mangler kunnskap på ikke-tekniske områder, og tror at ørene dine er måleapparater og hjernen en prosessor. Jeg savner både referanser til personlig erfaring og innsikt i hvordan mennesker oppfatter fenomener, i det du skriver.

At stereobildet "deler" seg hvis man blir opptatt av TV-skjermen er vel noe de fleste har opplevd. Det er en psykologisk effekt som ikke har noe med den fysiske lyden å gjøre. Opplevelsen av stereolyd som "bred" (eller for den sakens skyld "høy") er også langt på vei en psykologisk effekt. En illusjon, om du vil. Teknikken kan hjelpe til med å gjøre illusjonen mer eller mindre realistisk.

For meg funker surround uansett dårlig; antagelig fordi jeg ikke "lever meg inn i" filmen, men ser analytisk på den som et kunstnerisk uttrykk. Da kan det lett bli feil med lydeffekter som ikke er direkte knyttet til bildet. Dette er ikke noe som forandrer seg med vidløftige, tekniske forklaringer -- det har med hvordan jeg tilegner meg inntrykk å gjøre.

Svært mye av lydopplevelsen er psykologisk. Det er nettopp det som gjør at vi har så ulike oppfatninger av hva som er bra og hva som ikke er bra.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At stereobildet "deler" seg hvis man blir opptatt av TV-skjermen er vel noe de fleste har opplevd. Det er en psykologisk effekt som ikke har noe med den fysiske lyden å gjøre. Opplevelsen av stereolyd som "bred" (eller for den sakens skyld "høy") er også langt på vei en psykologisk effekt. En illusjon, om du vil. Teknikken kan hjelpe til med å gjøre illusjonen mer eller mindre realistisk.

For meg funker surround uansett dårlig; antagelig fordi jeg ikke "lever meg inn i" filmen, men ser analytisk på den som et kunstnerisk uttrykk. Da kan det lett bli feil med lydeffekter som ikke er direkte knyttet til bildet. Dette er ikke noe som forandrer seg med vidløftige, tekniske forklaringer -- det har med hvordan jeg tilegner meg inntrykk å gjøre.

Svært mye av lydopplevelsen er psykologisk. Det er nettopp det som gjør at vi har så ulike oppfatninger av hva som er bra og hva som ikke er bra.
    Jeg snakker da ikke om FILM?
    Jeg snakker om musikk - i TO kanaler!

Det er intet visuelt som påvirker meg (eller andre for den saks skyld) når man ikke har et bilde foran seg.
    Så nei; det er ingen "psykologisk effekt".
    Med korrekt oppsatte høyttalere skal disse være svært lite detekterbare i lydbildet. Da kan man lukke øynene - og erfare at man ikke kan plassere høyttalerne noe påtagelig sted foran seg.

Vær så snill å forsøke å fortelle alle de som har vært på våre kalibreringsdemoer at lydbildet ikke kan være stort og bredt. Lykke til!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Høyde i lydbildet er noe jeg først og fremt opplever med større membranflater vertikalt. Typisk elektrostater og andre med mange elementer i høyden.
    Teknisk sett, ja - men erfaringsmessig, nei.
    Vi snakker om innspillinger der lydrommet også åpner seg i høyden.
    Flere opptak kan vokalmessig ligge langt nede, mens andre igjen kan ligge svært høyt.
    Eksempelvis tittelsporet "Over en by" fra Kari Bremnes' forrige plate. Der hører vi henne "over en by", eller rettere sagt; oppe ved taklista.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne meget omtalte plata (er vi ikke lei nå?) har Q-sound. Faseforsyvninger. Synes vi kan holde oss til normale plater.
    Hvorfor det?

Alle triks som gjenskaper ønsket oppfattelse burde være "lov" og interessant. Mange stereo-mikrofon-teknikker gir også faseforskjeller.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

(Derfor har surround-anlegg en senterkanal, slik at det blir lettere å assosiere lyd og bilde. Noen av oss har imidlertid litt større problemer med illusjonene her, og synes at surround -- med lyd som kommer fra helt andre retninger enn synsinntrykket -- blir helt feil.)...
    Jeg tror ikke at dette er helt presis.

Stereo funker faktisk veldig bra - så lenge alt inklusive lytteren er perfekt posisjonert. Jeg ser senter-høyttaler som en "robustifisering" av dette, slik at man kan sitte litt feil, og likevel oppfatte den viktige talen som om den kommer fra senter (hvor bildet er).

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvorfor det?

Alle triks som gjenskaper ønsket oppfattelse burde være "lov" og interessant. Mange stereo-mikrofon-teknikker gir også faseforskjeller.

-k
    Ikke sant? Og nettopp hva jeg skrev litt tidligere i denne tråden.

Vi har tross alt to ører, og dette har vi for at vi (som jegere) skal kunne plassere gjenstander i terrenget.

Hvorfor skal man ikke få lov til å gjenskape denne effekten? Alt dreier seg om tidsforskyvning, som jo også kalles fase.... som oppstår i det lyden treffer det ene øret før det andre...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sant? Og nettopp hva jeg skrev litt tidligere i denne tråden.

Vi har tross alt to ører, og dette har vi for at vi (som jegere) skal kunne plassere gjenstander i terrenget.

Hvorfor skal man ikke få lov til å gjenskape denne effekten? Alt dreier seg om tidsforskyvning, som jo også kalles fase.... som oppstår i det lyden treffer det ene øret før det andre...
    Det at studioteknikere bruker pan-pot må først og fremst sees på som en teknologisk og kulturelt betinget begrensning, og ikke som et mål i seg selv. På den andre siden så er jeg tilhenger av ideen om lydtekniker som aktiv del i kunsten, og derfor må de ha "lov" til å eksperimentere med hva som helst på lik linje med gitarister som lar rør-forsterkerene sine jobbe langt inn i det ulineære området, eller vokalister som røyker en 20-pakk i timen.

Mennesket bruker flere teknikker for å lokalisere lydkilder eller retningsbestemme bølgefronter. Både faseforskjell (ITD) og nivåforskjell (ILD). Dessssuten noen mer upresise og (kanskje?) uforståtte teknikker som underbevisst kunnskap om hodet, torsoen og miljøets påvirkning på lykilder av kjent natur. Vi kjenner vår mors stemme, og dersom hun står rett bak oss så hører vi det selv om faseforskjellen og nivåforskjellen er null.

Sound localization - Wikipedia, the free encyclopedia
    Head-related transfer function - Wikipedia, the free encyclopedia
    Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    The head-related transfer function HRTF, also called the anatomical transfer function ATF, describes how a given sound wave input (parameterized as frequency and source location) is filtered by the diffraction and reflection properties of the head, pinna, and torso, before the sound reaches the transduction machinery of the eardrum and inner ear (see auditory system). Biologically, the source-location-specific prefiltering effects of these external structures aid in the neural determination of source location, particularly the determination of source elevation.
    ...
    Jeg er en stor tilhenger av binaurale teknikker og skulle ønske at det fantes mer tilgjengelig innhold, og bedre måter å kalibrere hodetelefoner (til mitt personlige hode) på.

Jeg har elektrostater og har aldri oppfattet lydbildet som spesielt "høyt". Men de har helt spesiell spredning på godt og vondt. Sweet spot er veldig trang i vertikal-retning.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh... hvorfor det :roll: fordi du er lei? Hva så om det er Q-sound eller ikke? Vi er jo trosalt inne på stereo,faseforskyvning, vinkling for å få et godt breddt lybilde, og jeg tror ikke vi finner noen som er bedre enn Roger .

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Fahnsen, jeg kan godt forstå hva du tenker, men det behøver ikke altid være slik. Selv var jeg meget skeptisk til alt som hadde med rør å gjøre, nettopp fordi jeg ikke likte lyden spesielt i diskanten som jeg syntes var lite detaljert osv. Men etter en del prøving av forskjellige produkter har jeg nå rør-forforsterker i hus, som jeg mener ikke roter til de tingene du sikter til.

Jeg tror det finnes få fasiter innen hifi, en ting kan låte dårlig et sted men bra et annet. Hifi er værre en supperådet når det gjelder slike ting.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •