Innspillinger med god stereoeffekt?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 127
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det trådstarter er vel den form for inspillinger som særlig foregikk når stereo ble introdusert på 60-og tidlig 70 tall.

Det var jo ikke så mye stereo-virkning... inspillingene delte jo rett og slett opp instumentene i de 2 kanalene.

Gammel Cash var jo ofte slik, samme med en del fra Simon & Garfunkel.

Husker også en låt hvor vokalen var i dene kanalen og instumentene i den andre Lurer på om det ikke var Hang on Sloopy??

Når jeg tenker meg om så har vel Whiter Shade of Pale ganske kul stereo??

Ja - også Creedence Clearwater har jo også slikt opplegg
    Doors og Hendrix hadde også noe lignende..

Høres jo spesielt godt på Purple Haze feks.. hvor han synger i ene høytaleren.

Misforstod jeg da, trodde han snakket om nyutgivelsene til Cash..

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kommer jeg alltid tilbake til når det gjelder denne type sjanger, en meget godt produsert plate, anbefales!

Megadeth - Countdown To Extinction

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jean Michel Jarre

Jean Michel Jarre - Aero
    Mike Oldfield - Tres Lunas

Newcomer laerkal sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Led Zeppelin II

Led Zeppelin II er uten tvil favoritten min når det kommer til stilige stereo-effekter.

Edit: ...og selvsagt Thin Lizzy med låta Emerald!!

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali har jo laget 2 "demo cder" der de har samlet mye bra sanger med god lyd.

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at trådstarter kjøper seg en vinyl snurrer hvis han ikke allerede har
    og VIRKELIG får føle hva stereo er.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det trådstarter er vel den form for inspillinger som særlig foregikk når stereo ble introdusert på 60-og tidlig 70 tall.

Det var jo ikke så mye stereo-virkning... inspillingene delte jo rett og slett opp instumentene i de 2 kanalene.
    Det var slik jeg tenkte også. Og ikke skjønner jeg hvorfor dette skulle være en bra musikalsk sett, bortsett fra effekten. Jeg liker det ikke så godt i allfall. Det er jo veldig enkelt å få til, men de fleste gjør det ikke fordi de ikke vil ha det slik.

En typisk innspilling med denne (for meg ikke så gode) separeringen er den kjente We get requests - The Oscar Peterson Trio.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det var slik jeg tenkte også. Og ikke skjønner jeg hvorfor dette skulle være en bra musikalsk sett, bortsett fra effekten. Jeg liker det ikke så godt i allfall. Det er jo veldig enkelt å få til, men de fleste gjør det ikke fordi de ikke vil ha det slik.

En typisk innspilling med denne (for meg ikke så gode) separeringen er den kjente We get requests - The Oscar Peterson Trio.

Jeg synes det er ganske kult da men... :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jeg har innspillinger fra Linn som i mine ører ikke høres bra ut. Er innspilt med rørforsterkere, så jeg antar at det er årsaken.

(Rør kan gi fine effekter, men gir ikke den krystallklare lyden ren akkustisk musikk trenger -- det er i alle fall min tolkning.)
    Du milde himmel.. Har ingen anelse om hvor du får denne infoen fra, men sist jeg sjekka produserte Linn "switch-mode" forsterkere, som nesten er så langt unna rørforsterkere som det er mulig å komme. Til og med lydmessig!

Hvis du smekker en røramp på en høyttaler som er tungdreven og mørktklingende så blir resultatet tilsvarende. Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen i mitt anlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Har ingen anelse om hvor du får denne infoen fra, men sist jeg sjekka produserte Linn "switch-mode" forsterkere, som nesten er så langt unna rørforsterkere som det er mulig å komme.
    Jeg snakker om innspillinger fra Linns «plateselskap». De er ikke nødvendigvis gjort med, og behøver absolutt ikke spilles på, Linn-utstyr... Info om opptaksutstyr har jeg fra tekstmateriale som kan lastes ned sammen med musikken (de færreste produsenter oppgir vel dette, men noen gjør det altså).

Ellers er jo verden delt i synet på «rør-lyd» -- noen synes det låter himmelsk; andre synes det låter suspekt. Jeg har alltid tilhørt de siste, og forsøker for tiden å lære å sette ord på hvorfor.

Har man rør-utstyr selv, skulle man etter all sannsynlighet ikke være istand til å høre den forskjellen på innspillinger man kan høre på et «nøytralt» anlegg. Alt vil nødvendigvis låte som rør...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jesus - det blir jo ikke annet enn 2x MONO - og dermed GØRR kjedelig!

Alt som heter stort og holografisk lydbilde kan man i så fall si fullstendig ADJØ til!

Artig effekt når "STEEEEREEEEO" ble lansert på 60-tallet, men hvordan noen kan noen like dette i dag - akkurat DET har jeg ingen formildende forståelse for...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nostalgi, vet du :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nostalgi kan enkelt og greit sammenliknes med allergi.
    Og det FINNES mange gode midler mot dette... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Artig effekt når "STEEEEREEEEO" ble lansert på 60-tallet, men hvordan noen kan noen like dette i dag - akkurat DET har jeg ingen formildende forståelse for
    Jeg har brukt hodetelefoner mye i det siste, og da kan slike 60-tallsinnspillinger være ganske plagsomme -- når det plutselig er lyd i det ene øret, og fullstendig dødt i det andre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    J
    Alt som heter stort og holografisk lydbilde kan man i så fall si fullstendig ADJØ til!
    Bredest mulig lydbildet får man jo ved å ratte lyder i kun en kanal.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat DEN må du nok forklare nærmere...
    Skjønte ikke en dritt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat DEN må du nok forklare nærmere...
    Skjønte ikke en dritt.
    I et lydstudio har man en mengde potmetre som panorerer lyden i enten høyre eller venstre kanal. Tar man gitaren i ren høyre og pianoet i ren venstre så får man maks bredde. Det var vel det de gjorde i gamle dager. Men da får man ikke noe godt soundstage da det høres ut som lyden kommer kun fra høyttalerne.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar man gitaren i ren høyre og pianoet i ren venstre så får man maks bredde.
    Nei du, ærlig talt; det gjør man IKKE!

Man får nok maks separasjon, men BREDDE - det får man ikke. Lyden vil da komme RETT fra den enkelte høyttaler.

Det er først når man får en naturlig (eller unaturlig) tidsmessig faseforskyvning at bredden i lydbildet oppstår.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei du, ærlig talt; det gjør man IKKE!

Man får nok maks separasjon, men BREDDE - det får man ikke. Lyden vil da komme RETT fra den enkelte høyttaler.

Det er først når man får en naturlig (eller unaturlig) tidsmessig faseforskyvning at bredden i lydbildet oppstår.
    Vi har jo hatt den diskusjonen tidligere. Noen påsto at lydbildet kunne bli bredere enn avstanden mellom elementene uten faseforskyvning. Det kom vel aldri noen konklusjon. Jeg har aldri hørt det, ei heller noen erfarne folk i bransjen så vidt jeg husker. Har du noen eksempler på naturlig faseforskyvning?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naturlig tidsmessig faseforskyvning får man opplagt ved bruk av stereomikrofon.

Når det gjelder lyd utenfor høyttalerens plassering, så er ikke dette noe problem, bare man vinkler dem korrekt. Det er hentydningen til bredden i lydbildet jeg kommenterte.

I og med at de færreste har erfart - og forstår - hva dette innebærer, forenklet jeg svaret. OK?

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •