Vet ikke om dette hører hjemme her, men det er vel ikke noen egen plass for musikk kjøpt som filer?

I det siste har jeg kjøpt en del musikk som høykvalitets filer (24-bits FLAC), fra Bowers & Wilkins Music Club og Linn Records.

Vanligvis glitrende lyd med det utstyret jeg for tiden har tilgjengelig. Men det siste albumet jeg kjøpte -- akustisk "early music" fra Linn -- skuffet meg stort. Jeg vet ikke noen bedre måte å beskrive lyden på, enn å sammenligne med et fotografi med soft-filter: Pent og tannløst, på en udefinerbar, ullen måte. Kort sagt kitsch...

Jeg er ute og reiser og hører fortrinnsvis på musikk med et par nyinnkjøpte, relativt rimelige hodetelefoner (AKG K420), som er flotte til det meste, men naturligvis har sine begrensninger. Men denne innspillingen var altså den eneste sammenlignbare jeg har som låt slik jeg beskriver.

Tenkte først at det kunne ha noe med akustikken i innspillingslokalet å gjøre, så jeg finleste den medfølgende brosjyren. Og fant ut at innspillingen var gjort med "a legendary Austrian AKG C-24 stereo microphone with the original brass surround CK12 tube" og "Yarlung-Records-designed stranded silver interconnects five feet in length, customized vacuum tube preamplifiers and no mixer. The signal path was as short as we could make it, with as few electronics between performer and final product as we could manage."

Produsenten skriver riktignok at konsertlokalet ga et "varmt" klangbilde, men jeg antar at det "soft-filteret" jeg reagerer på for det meste skyldes rørforsterkerne.

Er det noen andre som har tilsvarende erfaringer? Altså med akustisk musikk innspilt med rørbasert utstyr? For meg har dette "lydsløret" et stykke på vei ødelagt opplevelsen av musikk jeg i utgangspunktet synes er svært spennende. Det blir til at jeg hører mere på lyden, enn på musikken -- noe jeg ikke har vært plaget med siden vinylsusens dager.

Nå håper jeg bare at effekten blir mindre påtrengende når jeg får anledning til å spille albumet gjennom et par gode høyttalere, i stedet for å få lyden direkte inn i hodet med AKG'ene...