CD vs SACD, min mening

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 115
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD vs SACD, min mening

Jeg satt meg ned å hørte på SACD for første gang i går. Har kun hørt DVD-Audio før.

Hadde innspillingene Bon Jovi, This Left sound Right (eller noe slikt), Dire Straits-Brothers in Arms, og Johnny Cash - Folsom Prison.

Byttet mellom CD og SACD laget på min Marantz SA8003. Og kan ikke si at jeg merket noe forskjell mellom de. Så for meg er det ikke rart at formatet aldri tok av. Hørte bedre forskjell på mine DVD Audio, men da er det musikk jeg kjenner meget godt fra før. (Metallica og Bruce Dickinson).

Kanskje forskjellen blir bedre når jeg får testet multichannel delen på 2 av platene. Men rart at forskjellen skulle være fraværende. Hører lett forskjell på standard og HD film lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to svakheter ved en slik måte å teste på:
    1) Ikke alle HD-utgivelser er like forseggjorte. Det kan tenkes at noen tar sjansen på å legge CD-masteren på en HD-skive i håp om å tjene mer penger. I verste fall så er det en dårlig re-mastring med lavere dynamikk en CD-utgivelsen :-(. Dette kan lede til at man tror at hirez er dårligere enn det er/kan være.

2) Vi har ingen garanti for at CD-laget på skiva eller behandlingen i avspilleren er optimal. Dette kan lede til at man tror at det er en forbedring fra CD til hirez som ikke er helt reell.

Det beste ville kanskje være å få hjelp til å finne de "beste" hirez utgivelsene, og å sende dem igjennom en CD-kvalitet ADC/DAC. Da har du god kontroll på variablene.

Det nest beste er kanskje å lytte til så mange SACD-innspillinger at det umulig kan være uflaks, men enten begrensninger i formatet eller begrensninger i de aller fleste utgivelser (begge deler er like negative for en som vurderer å gå over til sacd).

Denne testen er veldig interessant:
    Audibility of a CD-Standard A/D/A Loop Inserted into High-Resolution Audio Playback, E. Meyer and D. Moran, J. Audio Eng. Soc., Vol. 55, No. 9, 2007 September
    Claims both published and anecdotal are regularly made for audibly superior sound quality
    for two-channel audio encoded with longer word lengths and/or at higher sampling rates than
    the 16-bit/44.1-kHz CD standard. The authors report on a series of double-blind tests comparing
    the analog output of high-resolution players playing high-resolution recordings with
    the same signal passed through a 16-bit/44.1-kHz “bottleneck.” The tests were conducted for
    over a year using different systems and a variety of subjects. The systems included expensive
    professional monitors and one high-end system with electrostatic loudspeakers and expensive
    components and cables. The subjects included professional recording engineers, students in
    a university recording program, and dedicated audiophiles. The test results show that the
    CD-quality A/D/A loop was undetectable at normal-to-loud listening levels, by any of the
    subjects, on any of the playback systems. The noise of the CD-quality loop was audible only
    at very elevated levels.
    -k

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skal få testet litt til når surround effektforsterkeren kommer tilbake fra reperasjon.

Skal da få kjørt de fra Oppo spilleren som også tar Multikanal, samt kan sende DSD direkte til min Marantz AV8003.

Noen tips til gode plater? Men ikke noe Diana Krall osv gidder ikke lytte til musikk jeg ikke liker bare for å høre forskjell. Har lett litt, men finner ikke Metal utgivelser.

Kan godt bli tipset om noen gode klassiske orkester utgivelser, da helst med noen av de store komponistene.

Eller om det finnes noen filmmusikk tilgjenglig. Her E.T. i bestilling, men den kommer aldri ser det ut som...

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror War of the Worlds skal være gankse bra; SA-CD.net - Search

DSotM er også veldig bra. Det er også veldig høy kvalitet på Depeche Mode-platene, så sjekk på siden over for "reviews" av på musikken og kvaliteten.

Får et par nye SACD nå snart (Clapton, Dire Straits, Noraj Jones..), så kan skrive hva jeg mener om de.
    Men sjekk siden jeg linket til, der finner du alt du lurer på vil jeg tro.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kjøre sacd via hdmi til receiver ble en meget stor forbedring her hos meg! Helt rått er kanskje en bedre beskrivelse, brukte Pioneer sin billige DV600 dvd spiller :-D

Er enig i at kvaliteten på mastringen betyr mer en forskjellen mellom cd og sacd. Jeg har Thriller på sacd og den er ganske så tam i forhold til cden.

På sacd så er vel DSOTM favoritten i multikanal og Roxy Music-Greatest Hits i ren lydkvalitet i stereo.

Synes videre at DVD-A låter bedre.... uten at det trenger å være slik
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Å kjøre sacd via hdmi til receiver ble en meget stor forbedring her hos meg! Helt rått er kanskje en bedre beskrivelse, brukte Pioneer sin billige DV600 dvd spiller :-D
    Tror ikke det er avspilleren som er problemet hos meg, Marantz SA8003 er topp modelen til Marantz før high end utstyret dems. Og de får alltid bra kritikk for sine CD spillere.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, uttaler meg bare om musikken for jeg har ikke hørt dem på evigheter. Har Deep Purple - Machine Head og Pink Floyd - DSOTM her.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Tror ikke det er avspilleren som er problemet hos meg, Marantz SA8003 er topp modelen til Marantz før high end utstyret dems. Og de får alltid bra kritikk for sine CD spillere.

Ved å kjøre med hdmi så gis det helt andre muligheter for receiver - med tanke på bass-management... romkorreksjon og annet. Det gjør underverker lydmessig for multikanal (og i stereo) - i hvertfall hos meg

Kan vel legge til at jeg ikke er typen som absolutt må bruke "Pure Direct" når jeg skal spille av musikk.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Kan vel legge til at jeg ikke er typen som absolutt må bruke "Pure Direct" når jeg skal spille av musikk.
    Det er jeg enig med deg i, men jeg syntes det er lettest å høre forskjell i Pure Direct.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satt meg ned å hørte på SACD for første gang i går. Har kun hørt DVD-Audio før.

Hadde innspillingene Bon Jovi, This Left sound Right (eller noe slikt), Dire Straits-Brothers in Arms, og Johnny Cash - Folsom Prison.

Byttet mellom CD og SACD laget på min Marantz SA8003. Og kan ikke si at jeg merket noe forskjell mellom de. Så for meg er det ikke rart at formatet aldri tok av. Hørte bedre forskjell på mine DVD Audio, men da er det musikk jeg kjenner meget godt fra før. (Metallica og Bruce Dickinson).

Kanskje forskjellen blir bedre når jeg får testet multichannel delen på 2 av platene. Men rart at forskjellen skulle være fraværende. Hører lett forskjell på standard og HD film lyd.

Jeg har hatt tilgang til SACD siden første gang jeg kjøpte et surround anlegg( ca. 8-10 år siden) Det var Sony DAV-S800 anlegg.
    Nå har jeg en Yamaha RX-V633 og en Oppo CD spiller som støtter SACD og har flere SACD plater med både klassisk, kor, Pink Floyd og Bruce Springsteen m.fl. og tror at man må være omtrent døv (unnskyld) om man ikke hører forskjell om man sitter i riktig lytteposisjon..

Men det er nå min mening da....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Penge58
    ...tror at man må være omtrent døv (unnskyld) om man ikke hører forskjell om man sitter i riktig lytteposisjon..
    Dersom du tok utgangspunkt i samme, gode 2-kanals SACD-inspilling (kan du anbefale noen?), og konverterte den til CD. Mener du at du kan høre forskjell også hvis du ikke vet hva du lytter til?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dersom du tok utgangspunkt i samme, gode 2-kanals SACD-inspilling (kan du anbefale noen?), og konverterte den til CD. Mener du at du kan høre forskjell også hvis du ikke vet hva du lytter til?

-k

Jeg skjønte ikke hva du mente med "2-kanals SACD"....SACD er jo et flerkanals system.
    Du må ha surround receiver for å få utbytte av en SACD innspilling-
    Og JA....du hører forskjell selv om du ikke har hørt låten i vanlig stereo fordi musikken fyller rommet på en helt annen måte. Det kan hende du får trommene bak deg, en gitarsolo kommer bak til høyre osv....du får inntrykk av å sitte midt i orkesteret/bandet.
    Man kan få noe av det samme om man spiller en vanlig stereo CD med simulert surround men da får du et lydbilder som surround receiveren din produserer istedet for slik den er ment lagret på CD'en. Dessuten skal dynamikken være bedre på en SACD men det er det jo ikke sikkert man hører like lett.....men følelsen av å sitte midt i musikken er merkbar,

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Penge58
    Jeg skjønte ikke hva du mente med "2-kanals SACD"....SACD er jo et flerkanals system.
    Du må ha surround receiver for å få utbytte av en SACD innspilling-
    Og JA....du hører forskjell selv om du ikke har hørt låten i vanlig stereo fordi musikken fyller rommet på en helt annen måte. Det kan hende du får trommene bak deg, en gitarsolo kommer bak til høyre osv....du får inntrykk av å sitte midt i orkesteret/bandet.
    Man kan få noe av det samme om man spiller en vanlig stereo CD med simulert surround men da får du et lydbilder som surround receiveren din produserer istedet for slik den er ment lagret på CD'en. Dessuten skal dynamikken være bedre på en SACD men det er det jo ikke sikkert man hører like lett.....men følelsen av å sitte midt i musikken er merkbar,
    Da tror jeg du diskuterer noe annet. Alle er vel enige i at man hører forskjell på surround kontra stereo. Spørsmålet mange stiller er om man hører særlig forskjell hvis begge spilles av i stereo. SACD skal vel ha høyere oppløsning og bedre lydkvalitet.

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste av trådstarter sine test skiver i SACD jeg har hørt er Brothers In Arms
    At han ikke synes han hører noen nevneverdig forskjell der kan vel kreditteres en suveren utgivelse på CD.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Metallica og Bruce Dickinson).
    Hvilken Dickinson-plate er gitt ut på DVD-A?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Spørsmålet mange stiller er om man hører særlig forskjell hvis begge spilles av i stereo. SACD skal vel ha høyere oppløsning og bedre lydkvalitet.
    Vær obs på at en SA-CD plate normalt inneholder 3 -tre- lag:
    - surround 4.0/5.1 (multi-channel)
    - 2 ch stereo
    - "RedBook" standard CD

Dette er det som ofte omtales som hybrid; at den er avspillingsbar på vanlige CD/DVD spillere.

De to første lagene nevnt kan kun avspilles på en spiller som har SA-CD tilgjengelighet og kan kun sende signalene gjennom analoge kabler (intern dekoding) eller HDMI; ikke optisk/coax kabling.

For at SA-CD spilleren skal sende 2ch stereo-laget til receiver må spilleren settes opp til dette.
    F.eks har Oppo spillerne disse valgene:
    SACD Priority
    - Multi-channel
    - 2-channel
    - CD mode

Skal man sammenligne en ordinær CD plate, f.eks Brothers in Arms, med SA-CD utgaven, bør dette gjøres fra SA-CD 2ch mot en vanlig CD.

Det finnes dog noen helt rene 2-channel SA-CD plater som ikke er avspillbare på vanlige CD spillere, altså at de ikke er hybrid plater.

Jeg har etter det jeg kan huske 3 slike:
    Boston - Boston
    SA-CD.net - Boston: Boston
    (legg merke til at det står stereo og single layer i beskrivelsen)

Mendelssohn - Complete strings symphonies
    SA-CD.net - Mendelssohn: Complete String Symphonies - Markiz

Mendelssohn - Complete concertos
    SA-CD.net - Mendelssohn: Complete Concertos - Markiz

Disse to Mendelssohn utgivelsene består altså av 1 -èn- plate i hver og på grunn av at det er benyttet SA-CD teknologien, har man fått plass til ALT Mendelssohn har skrevet av konserter og symfonier (for strengeinstrumenter).
    Total spilletid pr plate, 4 timer og 15 minutter, ville man ikke få plass til på en vanlig CD plate.

Mere å lese om SACD her:
    Super Audio CD - Wikipedia, the free encyclopedia
    SA-CD.net - FAQ

(dette er vel greit forklart, Roger.....)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Hvilken Dickinson-plate er gitt ut på DVD-A?
    Det er "Balls to Picasso" som er/var ute på DVD-A. Også Maidens "Dance of Death" var ute.

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha kjørt noen grundig A - B test mellom standard 2-kanals CD og 2-kanals SACD er mitt inntrykk at SACD innspillingene er mer åpne, luftigere og ikke minst mer dynamiske.
    Jeg uttaler meg ut fra flere tiårs dyrking av mine to lidenskapelige hobbyer: Musikk - både som software og hardware

Foruten Brother in Arms kan nevnes Avalon - Roxy Music, Gaucho - Steely Dan og Brain Salad Surgery - ELP som teknisk glitrende innspillinger.
    Oppi all teknikken må vi selvsagt ikke glemme at musikken er viktigst.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ROXY
    Brain Salad Surgery - ELP som teknisk glitrende innspillinger.
    Oppi all teknikken må vi selvsagt ikke glemme at musikken er viktigst.
    +1

Ingenting er som Toccata i surrerundtlyd
    MYE lyd ...

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •