CD vs SACD, min mening - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 115 av 115
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Greven
    Nå er Sonyèn avbestilt. Kanskje jeg bør gå for denne? OPPO BDP-83 Special Edition Blu-ray Disc Player. Noen erfaringer der ute? Er Oppo en bedre Bd player enn lx-71? Fristende....
    På Blu-ray så er nok ikke forskjellen noe særlig forskjellig. Det er den egentlig ikke på noen BD spillere.

På DVD er den kanskje noen hakk bedre. Den er definitivt mye kjappere å bruke (Etter hva jeg har hørt om Pioneers spillere). Har en god media avspiller (når koplet til ett medie server på PC), og gjør en bedre jobb enn PC på avspilling av videofiler. Det er i hvertfall mine erfaringer.

Les testene av Oppoen i forrige Hjemmekino blad, der testet de 3 utgaver av dem. Igjen så blir oppkopling viktig. Skal du kjøre kun HDMI, så er SE utgaven bortkastet da denne og den normale er 100% like, noe Oppo også sier selv. SE utgaven er det kun vits å kjøpe hvis man skal kjøre analogt, da er den bedre på lyden.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    På Blu-ray så er nok ikke forskjellen noe særlig forskjellig. Det er den egentlig ikke på noen BD spillere.

På DVD er den kanskje noen hakk bedre. Den er definitivt mye kjappere å bruke (Etter hva jeg har hørt om Pioneers spillere). Har en god media avspiller (når koplet til ett medie server på PC), og gjør en bedre jobb enn PC på avspilling av videofiler. Det er i hvertfall mine erfaringer.

Les testene av Oppoen i forrige Hjemmekino blad, der testet de 3 utgaver av dem. Igjen så blir oppkopling viktig. Skal du kjøre kun HDMI, så er SE utgaven bortkastet da denne og den normale er 100% like, noe Oppo også sier selv. SE utgaven er det kun vits å kjøpe hvis man skal kjøre analogt, da er den bedre på lyden.
    Takker! Nå skal lx-71 også kobles analogt men lyden er egentlig ok på pure direct via Hdmi. Ellers kan jeg skrive under på at lx en er treg. Nå er xpa-2 bestilt så da får det holde for en stund.. Ser at det er en kar på avtorget som solgte/selger 3 Oppo se for ca 8.600,- Må vel gi vedk. en pen gevinst?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Virre, virre, vapp...

Test sjøl i stedet for å stadig spørre etter andres oppfatninger.
    Hei igjen! -Ferdig "virret" Sonyen bestilt (igjen..), ventes på lager 080610. Eg gleder meg! Takker for gode innspill&kommentarer!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt!

Da håper jeg virkelig du blir fornøyd!
    Skal selvsagt bli spennende å høre dine erfaringer!

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Hei igjen! -Ferdig "virret" Sonyen bestilt (igjen..), ventes på lager 080610. Eg gleder meg! Takker for gode innspill&kommentarer!
    Hjelp! Nå er "ventes inn dato 01.07.10... AVshop.no." og prisen er steget til 11.300,-.
    (Jeg gav ca. 10.000,-)

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2

Heisan! kjøpt 2 sacd`s i kveld. Ellers uvisst når Sonyen kan leveres..., "ventet inn">> AVshop.no gått fra 080610 til nå 050710..., og prisen er økt fra 10.034,- til 11.300,-,,,. -Vil takke for veiledningen til "Amazon.co",

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Multichannel

Hei AndersT2. Jeg er ikke noen guru - for å si det mildt :-) Du skriver: "Kanskje forskjellen blir bedre når jeg får testet multichannel delen på 2 av platene."
    Vet ikke helt hvordan du bruker utg. og inng. men jeg merker stor forbedring når jeg bruker SACD inng. med 8 phonoer (kjører bare stereo) kontra CD med 2 på samme plata fra min NAD T585 til Marantz SR7001 .
    Kanskje obvious at du allerede gjør det ;-)

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker HDMI overføring og kjører DSD rett i forsterkeren, så jeg slipper å bruke analog overføring fra min Oppo BDP-83.

Man hører selvfølgelig forskjell fra stereo til surround.

Har testet stereo på alle måter og får ikke det store a-ha opplevelsen i forskjell. Men uansett så er det så å si ingen utgivelser på SACD fra artister som jeg virkelig liker.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Hjelp! Nå er "ventes inn dato 01.07.10... AVshop.no." og prisen er steget til 11.300,-.
    (Jeg gav ca. 10.000,-)
    Ka skjer? Nå er prisen for xa5400 hos Avshop.no over 17000,- og ventes inn 101110...,( kjøpte min fra Ludo.no til ca 11300......)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I told you... ;-)

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    I told you... ;-)
    Og takk for det!! (Nå har Avshop.no fjernet sonyen fra "salgslisten")

Sitter her og nyter Pink Floyd`s - dark side og the moon sacd cd

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da er alle fornøyde - og kan glede seg til jul!
    I alle fall vi som har en slik...! ;-)

God kveld i stua! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sacd - mine erfaringer

Har nå lest og skummet hele tråden, og forsøkt meg på litt testing og sammenligning selv! Som trådstarter, har også jeg vært nyskjerrig på om lyden av sacd kan være det helt store. Utstyret jeg benyttet var nad c732 amp med nad t585 avspiller. Støtter cd, sacd og dvd. Av høyttalere brukte jeg SA 1750 og canton ergo 607. Testen er altså gjort i et enkelt men solid 2 kanals oppsett.
    Har hørt på:
    Stockfish cd 2009 easca european auto sound association (samleplate)
    Stockfish sacd Closer to the music vol.1 (samleplate)
    The dali cd vol.2 (samleplate)
    cd med Dire straits - brothers in arms
    sacd med Dire straits - brothers in arms

Lyden på sacd kontra cd virket noe mer glatt og flytende, nesten som rennende vann. Dette låter veldig subjektivt, men det er beste måten å forklare det på. Jeg må imidlertid legge til at forskjellen her var veeldig liten, og innimellom begynte jeg å lure på om jeg faktisk hørte noen forskjell i det hele tatt, eller om jeg bare "ville" høre det. Fidelity beskrev forskjellen på cd og sacd som forskjellen mellom ferskpresset juice eller appelsinbrus. Sacd låt liksom glatt og naturlig, og cd noe råere og friskere. Hva en ville foretrekke var opp til den enkelte. Jeg kan forsovit skrive under på dette, men hadde trolig ikke tenkt over det om jeg ikke hadde lest det i fidelity

Man kan saktens argumentere at utstyret mitt ikke er i toppklasse, og således ikke "verdig" en sacd. Anlegget mitt koster samlet GODT over 20k. Om man må mye høyere opp i pris en dette, så forstår jeg godt at sacd aldri har tatt av kommersielt. Som det fremgår tidligere i denne tråden, virker det også som et argument at sacd mest kommer til sin rett i surroundoppsett. Dette syns jeg virker merkelig, siden marantz har en matchende stereoforsterker til alle sine sacd spillere.

Konklusjonen fra mitt ståsted er at sacd i stereo ikke på langt nær kan forsvares lydmessig i forhold til en god cd spiller!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller aller fleste SACD platene på markedet er hybridplater med tre lag.
    Standard redbook 2-kanal
    SACD 2-kanal
    SACD multikanal

Og prisen på slike hybridplater er sånn jevnt over som vanlig CD; muligens noen pund/dollar dyrere her og der.
    Det er derfor ingen tragedie egentlig om du mener at redbook laget er godt nok for deg. Når det passer så kan du jo nyte multikanal og få en meget hyggelig lydopplevelse av Knopfler, Waters, Krauss, Mozart, Beethoven og alle de 'schluggerne' der - i 5 kanaler +/- ........

En vinn-vinn situasjon.

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har avspillingsutstyr i litt høyere prisnivå. 5 X Dynabel Exact og XTZ sub, Pioneer receiver, Abrahamsen effekt på sidehøyttalerne og Pioneer CD/SACD avspiller.
    Uten å gå i detaljer, så er kvaliteten på SACD platene stort sett mye bedre enn de tilsvarende CD utgavene. Jeg spiller mest 5.1, men også de skivene som kun har 2.1 låter bedre enn CD.
    Dette er ei vurdering ut fra 40 år med aktiv hi-fi interesse og enorm musikkinteresse.
    Må også få nevne at jeg har Rush "Moving Pictures", Tom Petty "Damn the Torpedoes" i BD utgaver. Her ser jeg et håp for oss audiofile.
    Måtte bare BD bli den nye standarden for både lyd og bilde.

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •