CD vs SACD, min mening - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 115
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Greven
    Jeg må snakke med noen på paypal vedr. verifisering av konto. Fikk dette ikke til i januar da emotiva xpa-5 skulle betales. Er trekt kr. 15,- x to i januar...
    Du skal (i verifiseringsbiten i din PayPal-konto) legge inn den koden som står på kvitteringen fra PayPal i nettbanken eller på utskriften.
    Når du så har gjort dette, er kontoen godkjent, og de returnerer de 15 kronene...! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Audio Engineering Society er noe så uvanlig som en organisasjon som blander akademikere, musikk produksjon/broadcast og industri. Blekka Journal of the Audio Engineering Society inneholder fagfelle-vurderte vitenskaplige artikler av høy standard, men også innhold beregnet på ikke-akademikere.

Siste nummer inneholdt en slik artikkel som fanget interessen min, beregnet på lydteknikere:
    Meget interessant at det settes litt fokus på innspilling og lydkvalitet. AES holder jo også en konferanse om "evaluering av lydkvalitet", noe som er ganske relevant i denne sammenheng. Siste setningen i den teksten du guotet setter jeg et spørsmåltegn til, mener dem faktisk å "komperimere" for at det skal høres ut som det gjorde før(pga av støy i omgivelsene)? Dem mener vel da ikke et produktet som er ment til Hi-Fi entusiaster?

It can be necessary, for example, to reduce the dynamic range in some cases so as to help a modern reissue to sound like the remembered version, because the noise levels in cunsumers' environments are now so much more greater.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nå blander du vel litt mye snørr og barter her...?

Vi var inne på HDMI og multikanal. Og det var Yamaha og Sony han vurderte.
    Pioneer-spilleren hans ble nevnt fordi han ikke var fornøyd med lyden fra den.
    Det kan nok hende dere snakket om multikanal, men jeg svarte pga dette han skrev her:

-Var nettopp HDMI og den glimrende omtalen i Lyd&bilde testen som fikk meg interessert, samt at jeg ikke er helt fornøyd med cd-lyden fra Pioneer Bdp-lx71.
    Hvis han ikke er fornøyd med Pioneers CD-lyd, så er det ikke sikkert dette blir noe bedre med Sonyen, spesielt hvis han fra både Pioneer og Sony kjører digitalt. Da er det lyden fra forsterkeren som er problemet.

Da vil det heller ikke hjelpe med multikanal over HDMI, da det fortsatt er forsterkeren som vil så for lyden signaturen.

Kjører han analogt, og pure direct så vil forsterkeren ha mindre å si.

Hvis han skal kjøre SACD over HDMI, og har mulighet for DSD, så ville jeg heller ha anbefalt han å kjøpe Oppo BDP-83. Og også byttet vekk Pioneeren som BD spiller. Da vil han få samme lyd fra SACD og CD enn fra Sony (Så lenge han kjører alt direkte ut), samt meget sannynlig en bedre BD spiller også. Men da går diskusjonen litt lenger vekk. (Oppoen er ikke bedre bygget enn de 2 andre spillerene)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kjører selvsagt multikanal over HDMI, og vanlig CD og stereo-SACD via de analoge utgangene på SONY. Det er jo de analoge utgangene som skiller seg ut på denne spilleren.
    Alt annet vil være meningsløst, noe jeg skulle tro at han forstår.

Hvem i all verden er "dum nok" til å handle en dyr CD-spiller, bare for så å benytte digitalutgangene på den?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Meget interessant at det settes litt fokus på innspilling og lydkvalitet. AES holder jo også en konferanse om "evaluering av lydkvalitet", noe som er ganske relevant i denne sammenheng. Siste setningen i den teksten du guotet setter jeg et spørsmåltegn til, mener dem faktisk å "komperimere" for at det skal høres ut som det gjorde før(pga av støy i omgivelsene)? Dem mener vel da ikke et produktet som er ment til Hi-Fi entusiaster?
    AES er ikke spesifikt for hifi-entusiaster, men alt som har å gjøre med lyd (primært innfanging og reproduksjon).

Mastering-teknikere må (dessverre) forholde seg til markedet som kjøper tjenestene deres for å selge innhold til markedet av forbrukere. Hifi-entusiaster utgjør vanligvis en brøkdel av disse. Artikkelen tar for seg hele markedet helt ned til gjengivelse av streamet audio på mobiltelefoner ved ekstremt lave bitrater.

Den siste setningen var den jeg ville gjøre oppmerksom på ja. "Alle" mastering-teknikere benytter dynamikk-prosesering (kompresjon, limiting,...) for å endre det musikalske uttrykket. Ofte kan dette være til det bedre rent subjektivt, men dessverre også ofte til det verre.

Although most modern material is dynamically "crushed", it has been shown repeatedly that people prefer content with a wide dynamic range
    Jeg burde nevne at artikkelen er et transkript av paneldebatter med en rekke mastering-folk (bl.a. Bob Ludwig) fra AES 127-ende møte, og dermed kan teksten inneholde tilsynelatende selvmotsigelser og uttalelser om audiofile fenomener som ikke støttes av vitenskaplige kilder.
    Celebrating the album as an art form
    During Bob Ludwig's Platinum Mastering panel at the 127th Convention, veteran mastering engineers Greg Calbi and Bernie Grundman took time to celebrate the album as an art form. Commenting on projects he had worked on over many yearsm such as John Lennons Rock and roll album in 1974 and the much later Continuum by John Mayer, Calbi remembered that he had learned everything by watching people who knew what they were doing and pretending he knew what they were talking about. After only 14 months in the cutting room he had ended up working with John Lennon, which had been quite a dramatic rise to responsibility. The lesson he had learned from all of his album cutting projects was that there is a lot of insecturity in what mastering engineers do with their ears - it is a process involving subjectivity and striving for excellence. The cutting room for LP records was a place where the signal had to be sent to the cutting lathe and made to sound like the mix from the studio. If the artist wanted something to take home to listen to it had to be done by cutting an acetate, and this was a point at which some sort of enhancement could be done to the sound - a point where the masteringing engineer could intervene in the creative process. Lennon had apparently wanted a "dirty" sound for the Rock and Roll album, which sounded like old rock and roll, rather than a cleaner version that we might regard as better today. That's what Lennon felt it ought to sound like, according to his experience. It's not therefore about what sounds better, it's actually about what the client wants....
    -k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AES er ikke spesifikt for hifi-entusiaster, men alt som har å gjøre med lyd (primært innfanging og reproduksjon).

Mastering-teknikere må (dessverre) forholde seg til markedet som kjøper tjenestene deres for å selge innhold til markedet av forbrukere. Hifi-entusiaster utgjør vanligvis en brøkdel av disse. Artikkelen tar for seg hele markedet helt ned til gjengivelse av streamet audio på mobiltelefoner ved ekstremt lave bitrater.
    Dette er kansje litt på kanten av tråden, dette er bare ment til ettertanke, jeg regner med folk sier ifra hvis den trekkes for langt....

Det er nok som du sier, mastering som er beregnet for dårlig forhold/frekvensområde som mobil, radio, bærbare mp3-spillere osv kan ha en fordel med komprimering. Dog som hi-fi entusiast så er jeg litt uenig, og spesielt når denne masteringen overføres til det som vi nå kan kalle entusiast-formater som CD, SACD, DVD-audio etc.

Personlig skulle jeg ønske at det var en form for kvalitetsstempel som gjør at vi som forbrukere vet hva vi får, ikke minst at det settes da et krav til produsentene. Hvem har ikke kommet hjem med noe som låter skikkelig "crap"? Nå har jeg ikke satt meg godt nok ned i tema, men jeg har fått følelsen at lydmannen(produsenten) har vært litt fredet i et markedet som lar seg vansklig styre av hva som er objektivt bra, hvor økonomi, inntjening og sukse går foran lydkvalitet. For det er ikke til å stikke under en stol at mengden er "totalt uintressert" i lydkvalitet.

Som en bruker så forventer jeg en økt kvalitet ved å gå fra DVD til Blu-ray, eller ved å gå fra CD til SACD, eller fra DD til DTS. Dessverre så har jeg av oppfatting at ved flere tilfeller så stemmer ikke dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig skulle jeg ønske at det var en form for kvalitetsstempel som gjør at vi som forbrukere vet hva vi får, ikke minst at det settes da et krav til produsentene. Hvem har ikke kommet hjem med noe som låter skikkelig "crap"? Nå har jeg ikke satt meg godt nok ned i tema, men jeg har fått følelsen at lydmannen(produsenten) har vært litt fredet i et markedet som lar seg vansklig styre av hva som er objektivt bra, hvor økonomi, inntjening og sukse går foran lydkvalitet. For det er ikke til å stikke under en stol at mengden er "totalt uintressert" i lydkvalitet.
    Turn Me Up! | Bringing Dynamics Back To Music

Turn Me Up!™ Certified
    To preserve the excitement, emotion and dynamics of the original performances this record is intentionally quieter than some. For full enjoyment simply Turn Me Up! (Turn Me Up! | Bringing Dynamics Back To Music)

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Man kjører selvsagt multikanal over HDMI, og vanlig CD og stereo-SACD via de analoge utgangene på SONY. Det er jo de analoge utgangene som skiller seg ut på denne spilleren.

Hvem i all verden er "dum nok" til å handle en dyr CD-spiller, bare for så å benytte digitalutgangene på den?
    Heisan! Forsterkeren er Pioneer svx-lx 70 (+ Emotiva xpa-5). Når jeg skal spille "analogt" fra sacd, er det da bare å velge "analogt" på receiveren? Har to gode monster rca som kan brukes.

Og, ville jeg få bedre cd lyd fra lx-71 dersom jeg kobler denne også analogt?

Newcomer MoffeTheMan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt på siden, men fortsatt innenfor SACD

Har noen prøvd å handle her, og fått tilsendt til Norge?
    Vinyl Records, SACDs, DVD Audio, Audiophile Equipment | Acoustic Sounds

Kjøpte et par grado hodetelefoner der, men var så heldig at noen plukket dem opp på vei hjem fra usa tur. Hvis de sender, er det bra utvalg på vinyl og SACD...
    Min mening om SACD, noen innspillinger er verdt det, andre ikke. Å få Brothers in arms med 5.1 er ren lykke, og burde vært på resept. Instrumentene krabber ut av høytalerene
    RW og In the flesh er også bra, men der har en dvd av samme sak, så der vil jeg tro opplevelsen er mye lik uansett hva man velger. Nora Jones i SACD versjon ga meg ikke så mye, men mener den er vanlig stereoinnspilling(?)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan! Forsterkeren er Pioneer svx-lx 70 (+ Emotiva xpa-5). Når jeg skal spille "analogt" fra sacd, er det da bare å velge "analogt" på receiveren? Har to gode monster rca som kan brukes.

Og, ville jeg få bedre cd lyd fra lx-71 dersom jeg kobler denne også analogt?
    Du skal lett kunne bytte mellom digital og analog ja.

Vet ikke om du vil få noe spesielt bedre lyd med analogt overføring mellom dem. Vil vel tro D/A konverterene som er brukt er meget like. Kjører du digitalt så har du mulighet til å gjøre flere ting med lyden hvis dette er ønskelig, slik som romkorreksjon, EQ osv.

Kjører du analogt så er det ikke sikkert den gjør dette, hvis den gjør det, så blir det omgjort til digitalt igjen uansett, så omgjort tilbake til analogt etter prossessering. Da er analogt bortkastet.

Analog overføring er egentlig kun vits hvis musikk avspilleren har bedre D/A konvertere enn forsterkeren, og man kun kjører i Pure Direct.

Og husk at Pure Direct ikke alltid er det som gir lyden man vil lytte til. Har selv opplevd at selv om lyden er mest korrekt i Pure Direct, og kanskje best. Så er det mye morsommere å lytte til musikk med litt EQ osv på, for å tilpasse ting bedre slik jeg liker å ha lydbildet.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Du skal (i verifiseringsbiten i din PayPal-konto) legge inn den koden som står på kvitteringen fra PayPal i nettbanken eller på utskriften.
    Når du så har gjort dette, er kontoen godkjent, og de returnerer de 15 kronene...! :-D
    Hei! Jeg brukte statoil mastercard sist. (Og visste ikke hvor jeg skulle finne pp koden..) (klarte å få kortret låst..) Ser nå at jeg har mott 2 pp koder 220110. Jeg brukte visa kort i går og håper jeg får den nye koden i morgen, slik at jeg kan betale E. Claptons 461 ocean b. sacd på Ebay. (Vil også bli enklere å få betalt xpa-2..)

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Du skal lett kunne bytte mellom digital og analog ja.

Vet ikke om du vil få noe spesielt bedre lyd med analogt overføring mellom dem. Vil vel tro D/A konverterene som er brukt er meget like. Kjører du digitalt så har du mulighet til å gjøre flere ting med lyden hvis dette er ønskelig, slik som romkorreksjon, EQ osv.

Kjører du analogt så er det ikke sikkert den gjør dette, hvis den gjør det, så blir det omgjort til digitalt igjen uansett, så omgjort tilbake til analogt etter prossessering. Da er analogt bortkastet.

Analog overføring er egentlig kun vits hvis musikk avspilleren har bedre D/A konvertere enn forsterkeren, og man kun kjører i Pure Direct.

Og husk at Pure Direct ikke alltid er det som gir lyden man vil lytte til. Har selv opplevd at selv om lyden er mest korrekt i Pure Direct, og kanskje best. Så er det mye morsommere å lytte til musikk med litt EQ osv på, for å tilpasse ting bedre slik jeg liker å ha lydbildet.
    Hei! Se #84 Roko`s svar; Dette gjelder Sony cdx5400es og han sier vel klart at her må den analoge utgangen brukes, kopi svar;

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Se #84 Roko`s svar; Dette gjelder Sony cdx5400es og han sier vel klart at her må den analoge utgangen brukes, kopi svar;

Det er riktig.

Men hva kommer du til å gjøre med signalet når det kommer til forsterkeren. Alt annet enn å bruke Pure Direct vil "ødelegge" mye av den analoge lyden som Sonyen gir, da det igjen blir Pioneers D/A konvertere som gjør siste jobb.

Det blir jo de som uansett gjør jobben når HDMI utgangen på Sonyen brukes. Hvis du er missfornøyd med CD lyden fra Pioneeren avspilleren i dag. Og når du sier at du skal teste de analoge utgangene på den, så antar jeg at du bruker digital overføring fra den i dag. Da er det din forsterker som lager lyden du ikke liker.

Og når det er forsterkeren som lager lyden du ikke liker, er det da den digitale delen av den, eller selve effektforsterker delen som ikke gir god nok lyd? Er det sistnevnte så vil jo ingenting som Sonyen gir hjelpe.

Det må vel være kjedelig å kjøpe ny spiller til 10.000,- og ikke få noe bedre lyd, eller?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig.

Men hva kommer du til å gjøre med signalet når det kommer til forsterkeren. Alt annet enn å bruke Pure Direct vil "ødelegge" mye av den analoge lyden som Sonyen gir, da det igjen blir Pioneers D/A konvertere som gjør siste jobb.

Det blir jo de som uansett gjør jobben når HDMI utgangen på Sonyen brukes. Hvis du er missfornøyd med CD lyden fra Pioneeren avspilleren i dag. Og når du sier at du skal teste de analoge utgangene på den, så antar jeg at du bruker digital overføring fra den i dag. Da er det din forsterker som lager lyden du ikke liker.

Og når det er forsterkeren som lager lyden du ikke liker, er det da den digitale delen av den, eller selve effektforsterker delen som ikke gir god nok lyd? Er det sistnevnte så vil jo ingenting som Sonyen gir hjelpe.

Det må vel være kjedelig å kjøpe ny spiller til 10.000,- og ikke få noe bedre lyd, eller?

Ja..., det vil "smerte".., men jeg satser på at sacd`s vil løfte lyden. Og, jeg har ikke spilt cd`s på lx-71 etter anskaffelsen av Mirage Omd-28/Mc-2 (ferie etc) Jeg vil gi tilb.mld. når jeg har mott. Sonyen (Og da er mest sanns. xpa-2 på plass også..)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt annet enn å bruke Pure Direct vil "ødelegge" mye av den analoge lyden som Sonyen gir, da det igjen blir Pioneers D/A konvertere som gjør siste jobb.
    Dette er mer eller mindre "fjas" (selvsagt med visse forbehold om et aldeles uskikket lytterom for øvrig). Og DET tror jeg han vil oppdage selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja, merkingen er jo en god idé, men løsningen ved å skru opp lyden er vel bare halvhjertet. For mange forbrukere kan det være litt missvisende og kan tydes slik at hvis man bare skruer opp lyden så blir det bra, men det gir ikke noe annet enn en bedre opplevelse med et utgangspunkt som er dårlig og ikke bedre lyd. For dem som er litt mer intressert i lyd enn den gjennomsnittelige forbruker så kunne disse vært like godt merket med "Don´t by this crap", noe som selvfølgelig hadde vært en markedsføring som ikke hadde falt i god jord hos produsentene. Problem med slik merking er hvis ikke alle "loudness war" offer får en slik merking, da vil merkingen ha liten verdi.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja, merkingen er jo en god idé, men løsningen ved å skru opp lyden er vel bare halvhjertet. For mange forbrukere kan det være litt missvisende og kan tydes slik at hvis man bare skruer opp lyden så blir det bra, men det gir ikke noe annet enn en bedre opplevelse med et utgangspunkt som er dårlig og ikke bedre lyd. For dem som er litt mer intressert i lyd enn den gjennomsnittelige forbruker så kunne disse vært like godt merket med "Don´t by this crap", noe som selvfølgelig hadde vært en markedsføring som ikke hadde falt i god jord hos produsentene. Problem med slik merking er hvis ikke alle "loudness war" offer får en slik merking, da vil merkingen ha liten verdi.
    Poenget er at låter som er mastret med dynamikk, vil låte like høyt som andre låter hvis man bare skrur opp volumet når man spiller dem av. Replay gain omsetter dette prinsippet i praksis, siden den skrur ned volumet på låter som er mastrer subjektivt høyt.

Hele grunnen til hele loudness war er at noen har fått for seg at dersom akkurat deres låt låter så høyt som mulig, så vil alle elske låten.

-k

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bare spør Radio 1.
    Noen andre som har merket at når man swithcer mellom de forskjellige radiokanalene, så er utnivået hos Radio 1 markant høyerre enn de andre?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan nok hende dere snakket om multikanal, men jeg svarte pga dette han skrev her:

Hvis han ikke er fornøyd med Pioneers CD-lyd, så er det ikke sikkert dette blir noe bedre med Sonyen, spesielt hvis han fra både Pioneer og Sony kjører digitalt. Da er det lyden fra forsterkeren som er problemet.

Da vil det heller ikke hjelpe med multikanal over HDMI, da det fortsatt er forsterkeren som vil så for lyden signaturen.

Kjører han analogt, og pure direct så vil forsterkeren ha mindre å si.

Hvis han skal kjøre SACD over HDMI, og har mulighet for DSD, så ville jeg heller ha anbefalt han å kjøpe Oppo BDP-83. Og også byttet vekk Pioneeren som BD spiller. Da vil han få samme lyd fra SACD og CD enn fra Sony (Så lenge han kjører alt direkte ut), samt meget sannynlig en bedre BD spiller også. Men da går diskusjonen litt lenger vekk. (Oppoen er ikke bedre bygget enn de 2 andre spillerene)
    Nå er Sonyèn avbestilt. Kanskje jeg bør gå for denne? OPPO BDP-83 Special Edition Blu-ray Disc Player. Noen erfaringer der ute? Er Oppo en bedre Bd player enn lx-71? Fristende....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virre, virre, vapp...

Test sjøl i stedet for å stadig spørre etter andres oppfatninger.

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •