CD vs SACD, min mening - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 115
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, jeg har testet begge, og 5400ES er nok (etter min mening) et par hestehoder bedre.

Mulig jeg kan sjekke om min kontakt kan skaffe et eksemplar?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja, jeg har testet begge, og 5400ES er nok (etter min mening) et par hestehoder bedre.

Mulig jeg kan sjekke om min kontakt kan skaffe et eksemplar?
    Heisan! God pris? Avshop skal ha ca. 10.000,- for Sony 5400Es og jeg får Yamahaen for 11.000,-.(pga. leveringstullet.. mormalt 14.000,-) Viktig med hdmi? Kun Sony som har den koblingsmuligheten..

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Det viser seg at det er absolutt tomt over hele fjøla.

Den kommer inn igjen omlag 10. mai, men prisen på den er gått opp fra 1. april.
    Derfor bør du nok handle hos AVshop - dersom de fortsatt kan gi deg den prisen! :-)

Den leverer full multikanal over HDMI - og det er virkelig lekkert! :-)

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei!

Det viser seg at det er absolutt tomt over hele fjøla.

Den kommer inn igjen omlag 10. mai, men prisen på den er gått opp fra 1. april.
    Derfor bør du nok handle hos AVshop - dersom de fortsatt kan gi deg den prisen! :-)

Den leverer full multikanal over HDMI - og det er virkelig lekkert! :-)

Takker for hjelpen! Angrefrist vedr. Yamahaen varslet dd. Og Avshop vil bli oppringt kl. 10.00. Jeg forutsetter at prisen på ca. 10.000,- "står". -Ble betalt 130310. God pris! Sony butikken skulle ha 13.000,- (Og sett til 14.000,- i en nettbutikk.) Virkelig knall at vi har slike fora hvor "glade amatører" som meg kan få gode råd. -Var nettopp HDMI og den glimrende omtalen i Lyd&bilde testen som fikk meg interessert, samt at jeg ikke er helt fornøyd med cd-lyden fra Pioneer Bdp-lx71.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra!

Skulle du møte problemer med prisen hos AVshop, er det bare å sende en PM eller mail. Kan nok være behjelpelig med å skaffe deg et eks. til en svært god pris, uansett... :-)

Selv er jeg fortsatt sjeleglad for at jeg gikk for denne spilleren. Etter en liten test av denne hjemme, var jeg umiddelbart solgt!

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Greven
    Takker for hjelpen! Angrefrist vedr. Yamahaen varslet dd. Og Avshop vil bli oppringt kl. 10.00. Jeg forutsetter at prisen på ca. 10.000,- "står". -Ble betalt 130310. God pris! Sony butikken skulle ha 13.000,- (Og sett til 14.000,- i en nettbutikk.) Virkelig knall at vi har slike fora hvor "glade amatører" som meg kan få gode råd. -Var nettopp HDMI og den glimrende omtalen i Lyd&bilde testen som fikk meg interessert, samt at jeg ikke er helt fornøyd med cd-lyden fra Pioneer Bdp-lx71.

Der var kanseleringen av Yamahaen ordnet. Så får vi se om jeg får Sonyen i mai eller juni.... (Meget hyggelig person i Avshop, Daniel)

Den som venter på noe godt..

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Jeg satt meg ned å hørte på SACD for første gang i går. Har kun hørt DVD-Audio før.

Hadde innspillingene Bon Jovi, This Left sound Right (eller noe slikt), Dire Straits-Brothers in Arms, og Johnny Cash - Folsom Prison.

Byttet mellom CD og SACD laget på min Marantz SA8003. Og kan ikke si at jeg merket noe forskjell mellom de. Så for meg er det ikke rart at formatet aldri tok av. Hørte bedre forskjell på mine DVD Audio, men da er det musikk jeg kjenner meget godt fra før. (Metallica og Bruce Dickinson).

Kanskje forskjellen blir bedre når jeg får testet multichannel delen på 2 av platene. Men rart at forskjellen skulle være fraværende. Hører lett forskjell på standard og HD film lyd.
    Heisan! Hvor får jeg kjøp sacd cd er med Dire Straits etc. til en fornuftig pris? Venter Sony es x5400 i mai eller juni. Er visst utsolgt "all over"

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SACD plater er ofte trykket i begrenset opplag og når disse blir OOP så skal du ofte bla opp mye penger for å få dem i hus.

Her har du en DS plate:

DIRE STRAITS/BROTHERS IN ARMS SACD - elusivedisc

--

den finner du til en litt bedre pris på ebay:

dire straits sacd, Music, Pop. Great deals on eBay!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til ettertanke....

Nå har jeg ikke hoppet på SACD/DVD-audio så jeg har ikke så mye grunnlag for å uttale meg om kvaliteten, og så er kansje dette sakt litt på spissen....

Skal vi tro det som skrives i denne tråden og i tråden "LP vs CD" så lider høyoppløselige formater av kommersielle aktører som setter penger høyere enn kvalitet. "I bakvendt land kan alt gå an", ja, for det kan se ut som teknikken går fremover, men kvaliten går "bakover". Blir vi lurt i en troen på at vi har et behov for bedre kvalitet, og det vi får er ikke noe bedre i virkeligheten??

Det kan se ut som dette gjelder alt innen lyd og bilde, alt fra behov for høyoppløselige TV-skjermer til forskjeller mellom CD-spillere til forskjell mellom forsterkere. Med populære lydformater som MP3/streaming tjenester så har jo kvaliteten gått bakover og dem menige mann er kjempe fornøyd. Blir vi lurt til å kjøpe i troen på at vi får noe bedre?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Nå har jeg ikke hoppet på SACD/DVD-audio så jeg har ikke så mye grunnlag for å uttale meg om kvaliteten, og så er kansje dette sakt litt på spissen....

Skal vi tro det som skrives i denne tråden og i tråden "LP vs CD" så lider høyoppløselige formater av kommersielle aktører som setter penger høyere enn kvalitet. "I bakvendt land kan alt gå an", ja, for det kan se ut som teknikken går fremover, men kvaliten går "bakover". Blir vi lurt i en troen på at vi har et behov for bedre kvalitet, og det vi får er ikke noe bedre i virkeligheten??

Det kan se ut som dette gjelder alt innen lyd og bilde, alt fra behov for høyoppløselige TV-skjermer til forkjeller mellom CD-spillere til forskjell mellom forsterkere. Med populære lydformater som MP3/streaming tjenester så har jo kvaliteten gått bakover og dem menige mann er kjempe fornøyd. Blir vi lurt til å kjøpe i troen på at vi får noe bedre?
    Subjektiv kvalitet er vanskelig å definere. Jeg snakker nå bare om to-kanals stereo:

Mitt inntrykk er at "konsensus" blandt lydinteresserte er at opplevd lydkvalitet på hirez-formater ofte er like bra eller bedre enn CD, men skjelden dårligere.

Min overbevisning er at dette skyldes innholdet som legges på skivene, og ikke tekniske fordeler ved formatet i seg selv. Dette underbygges av artikkelen fra JAES i 2007. Tilhengere av SACD/DVD-A/vinyl kan selvsagt argumentere med at det er sluttresultatet som teller, og ikke underliggende årsaker.

Så lenge vi betaler penger (eller noe annet) for varer og tjenester så opererer vi i et marked, hvor markedskreftene gjør "sin greie".

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Mitt inntrykk er at "konsensus" blandt lydinteresserte er at opplevd lydkvalitet på hirez-formater ofte er like bra eller bedre enn CD, men skjelden dårligere.

Min overbevisning er at dette skyldes innholdet som legges på skivene, og ikke tekniske fordeler ved formatet i seg selv. Dette underbygges av artikkelen fra JAES i 2007. Tilhengere av SACD/DVD-A/vinyl kan selvsagt argumentere med at det er sluttresultatet som teller, og ikke underliggende årsaker.
    Ja, jeg er nok enig, og det jeg prøvde å si var at bransjen skaper et behov om bedre kvalitet. Altså du kjøper deg nytt utstyr, dyre plater og så er det slett ikke nødvendigvis at du får et bedre resultat. Vel, jeg vil nå påstå at hvis ikke man ikke opplever den økte kvaliteten bransjen hevder så har man blitt lurt. Hvorfor skaper ikke bransjen bare CDer med bedre kvalitet siden det kan være like bra og egenltig er mer enn godt nok? Det er jo ikke rart at det ikke slår an når man ikke vet hva man får, og spesielt hvis det viser seg at det like bra eller dårligere.....

Kvaliten er så varierende på det innholdet som legges på skivene, hadde variasjonen vært like store innen for andre fagmiljøer så hadde det vært oppstandelse!! Det er kansje på tide å sette krav til en minimumskvalitet mellom disse forskjellige formatene? For det hjelper lite når utgivelsen på CD innholder samme informasjon som legges på SACD, og så klarer man ikke å høre forskjell mellom disse og en komprimert MP3 igjen....

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvaliten er så varierende på det innholdet som legges på skivene, hadde variasjonen vært like store innen for andre fagmiljøer så hadde det vært oppstandelse!! Det er kansje på tide å sette krav til en minimumskvalitet mellom disse forskjellige formatene? For det hjelper lite når utgivelsen på CD innholder samme informasjon som legges på SACD, og så klarer man ikke å høre forskjell mellom disse og en komprimert MP3 igjen....
    I svært mange tilfeller er prisen på er SACD ganske lik CD, ofte priset likt. Og i de aller fleste platebutikker ligger SACD'ene blandet sammen med CD.
    Dette gjelder også utlandet; HMV, Tower osv - de fysiske butikkene.
    På nettet er det mye mye enklere - søk på SACD/SA-CD etter artistnavnet.

Man får multikanal med "på kjøpet" på hybridplatene.
    2ch SACD laget ligger der også, alltid.

Er ikke dette bare bra for konsumentene? Et kinder-egg produkt....

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nettopp HDMI og den glimrende omtalen i Lyd&bilde testen som fikk meg interessert, samt at jeg ikke er helt fornøyd med cd-lyden fra Pioneer Bdp-lx71.
    Fra CD så vil du ikke få noe bedre lyd fra Sonyen enn Pioneren ved bruke av HDMI. Begge blir da rene transporter, og det er D/A konverterene i din forsterker som gjør jobben, og lyden blir lik. Tror ikke bygg kvaliteten er spesielt forskjellig fra de to enhetene.

Kjører du analogt så vil nok kanskje Sonyen gi ett hopp i kvalitet.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan! Hvor får jeg kjøp sacd cd er med Dire Straits etc. til en fornuftig pris? Venter Sony es x5400 i mai eller juni. Er visst utsolgt "all over"
    Vil ikke kalle denne dyr: Brothers In Arms - 20th Anniversary Edition: Dire Straits: Amazon.co.uk: Music

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Fra CD så vil du ikke få noe bedre lyd fra Sonyen enn Pioneren ved bruke av HDMI. Begge blir da rene transporter, og det er D/A konverterene i din forsterker som gjør jobben, og lyden blir lik. Tror ikke bygg kvaliteten er spesielt forskjellig fra de to enhetene.

2) Kjører du analogt så vil nok kanskje Sonyen gi ett hopp i kvalitet.
    1) Nei, men han får noe helt annet; nemlig full multikanal via HDMI. Det leverer ikke Yamaha-en.

2) Ja, faktisk hele tre hopp! ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er nok enig, og det jeg prøvde å si var at bransjen skaper et behov om bedre kvalitet. Altså du kjøper deg nytt utstyr, dyre plater og så er det slett ikke nødvendigvis at du får et bedre resultat. Vel, jeg vil nå påstå at hvis ikke man ikke opplever den økte kvaliteten bransjen hevder så har man blitt lurt. Hvorfor skaper ikke bransjen bare CDer med bedre kvalitet siden det kan være like bra og egenltig er mer enn godt nok? Det er jo ikke rart at det ikke slår an når man ikke vet hva man får, og spesielt hvis det viser seg at det like bra eller dårligere.....

Audio Engineering Society er noe så uvanlig som en organisasjon som blander akademikere, musikk produksjon/broadcast og industri. Blekka Journal of the Audio Engineering Society inneholder fagfelle-vurderte vitenskaplige artikler av høy standard, men også innhold beregnet på ikke-akademikere.

Audio Engineering Society (AES)

Siste nummer inneholdt en slik artikkel som fanget interessen min, beregnet på lydteknikere:
    Sitat Opprinnelig postet av JAES Volume 58 Number 1/2 2010 January/February
    MASTERING IN AN EVER-EXPANDING UNIVERSE
    By Francis Rumsey
    Staff technical writer
    Mastering is a process of "finishing" in audio production that aims to unify and improve the final quality of a project. In the age of analog audio it tended to involve optimizing the sound so as to overcome or accomodate the limitations of the delivery medium. With the advent of the digital age an apparently transparent delivery channel was offered, requiring mastering engineers to rethink some of their reasons for existence. Now, we live in a time of multiservice digital delivery methods that have a wide range of quality effects and limitations, giving rise once again to a challenge for mastering, albeit of a slightly different nature. A further factor in the equation is the inexorable rise of home-studio production, which makes new demands on the mastering process. These issues were discussed in a number of events at the AES 127th Convention by experts in the fields of studio mastering and processing for Internet streaming.
    ...
    The Back Catalog
    Back-catalog mastering requires that you show a product to the client that sounds like they think they remember it. This is particularly challenging and demands quite a lot of AB comparision with previous versions or similar-sounding albums and styles. Communication with the client to find out what they like is also extremely important. There can be so much expectation on these projects that it makes them quite a lot more stressful than those where there is no much-loved reference against which to compare. It can be necessary, for example, to reduce the dynamic range in some cases so as to help a modern reissue to sound like the remembered version, because the noise levels in cunsumers' environments are now so much more greater.
    ...
    -k

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Nei, men han får noe helt annet; nemlig full multikanal via HDMI. Det leverer ikke Yamaha-en.
    Ikke fra CD, men fra SACD får han det ja. Og han nevnte vel Pioneer (Som han har i dag) og ikke Yamaha

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke fra CD, men fra SACD får han det ja. Og han nevnte vel Pioneer (Som han har i dag) og ikke Yamaha
    Nå blander du vel litt mye snørr og barter her...?

Vi var inne på HDMI og multikanal. Og det var Yamaha og Sony han vurderte.
    Pioneer-spilleren hans ble nevnt fordi han ikke var fornøyd med lyden fra den.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    SACD plater er ofte trykket i begrenset opplag og når disse blir OOP så skal du ofte bla opp mye penger for å få dem i hus.

Her har du en DS plate:

DIRE STRAITS/BROTHERS IN ARMS SACD - elusivedisc

--

den finner du til en litt bedre pris på ebay:

dire straits sacd, Music, Pop. Great deals on eBay!
    Takker for hjelpen! Jeg er nå registrert kunde på Ebay og har "3 vinnerbud" inne.på sacd plater. Jeg må snakke med noen på paypal vedr. verifisering av konto. Fikk dette ikke til i januar da emotiva xpa-5 skulle betales. Er trekt kr. 15,- x to i januar...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    I svært mange tilfeller er prisen på er SACD ganske lik CD, ofte priset likt. Og i de aller fleste platebutikker ligger SACD'ene blandet sammen med CD.
    Dette gjelder også utlandet; HMV, Tower osv - de fysiske butikkene.
    På nettet er det mye mye enklere - søk på SACD/SA-CD etter artistnavnet.

Man får multikanal med "på kjøpet" på hybridplatene.
    2ch SACD laget ligger der også, alltid.

Er ikke dette bare bra for konsumentene? Et kinder-egg produkt....
    Tja, jeg tok et lite kjapt søk. Prisen ligger fra 160 til 180kr (noen hybrid), og noen lå faktisk over 200kr også. Og det var mye gammel musikk, altså 10-30år gammel musikk som du sikkert får til 100 lappen hvis du vil. Men missforstå meg rett, jeg synes ikke dette er så dyrt hvis kvaliteten er på plass. Jeg er ikke ute etter å trekke disse utgivelsen ned i sølen, men stiller kun et spørsmåltegn til hvilken motivasjon bransjen har når en del av utgivelsene ikke holder mål. Dette gjelder ikke bare SACD/DVD-audio, men også CD...

Et kinder-egg produkt er topp :-D hvis man kan dra nytte av ekstra materiale...

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •