CD vs SACD, min mening - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 115
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Men husk at DT her bruker Dolby Digital, som har meget lav oppløsning. Så du får faktisk like bra eller bedre lydkvalitet i surround hvis du setter i CDen, og slår på "Dolby Pro Logic II Music" i forsterkeren.
    Når DD kom så ble det vel regnet som et relativt stort framskritt sammenlignet med analoge matrise-formater.

-k

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Når DD kom så ble det vel regnet som et relativt stort framskritt sammenlignet med analoge matrise-formater.

-k
    Det er helt korrekt. Men her spør han om hvordan den er mot CDen, og CDen er i ukomprimert PCM, mens DD lydsporet har 6 kanaler pakket inn i maks 458 kbps. Det er ganske stor forskjell.

Og Dolby Pro Logic 2 gjør en enormt bra jobb på å gi surround fra stereolydspor, selv uten noe som helst matrise innblanding i selve sporet. Men den funker ikke så bra på mer moderne musikk hvor de har brukt det såkalte "loudness" funksjonen. På rene innspillinger så funker den utrolig bra.

Newcomer DrHolm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har den selv.

Det blir surround, og det funker greit. Men husk at DT her bruker Dolby Digital, som har meget lav oppløsning. Så du får faktisk like bra eller bedre lydkvalitet i surround hvis du setter i CDen, og slår på "Dolby Pro Logic II Music" i forsterkeren.

DT har slitt med lyden på sine DVD utgivelser, da de gir ut DD lydspor, hadde heller sett litt dårligere bilde og at de brukte DTS.

Men "Liquid Tension Experiment" boksen de ga ut i høst, så hadde de på Blu-ray utgaven lagt ved ett PCM 5.1 lydspor, og LTE/DT musikken har aldri hørtest bedre ut. John Petrucci sin gitar var super. Håper, og regner med at dette var en test utgivelse for DT, og at de om ikke altfor lenge gir ut en BD fra deres seneste turne. Håper de ikke bryter tradisjonen nå.
    Den Sony Receiveren jeg har nå suger lut så det jomer (Gleder meg til å hente H/K'n..)
    Men fikk kåla litt på innstillingene, så må si det var litt anderledes enn CD.
    Men er mye av lyden som blir "kvalt" i forhold til 2.0 på CD'n.

Den boksen har jeg ikke hørt om en gang, men ser at den ikke er å få tak på lenger?
    Sku likt å sett den Blu-Ray utgaven!!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrHolm
    Den boksen har jeg ikke hørt om en gang, men ser at den ikke er å få tak på lenger?
    Sku likt å sett den Blu-Ray utgaven!!
    Den er meget Limited, og er nå utsolgt, og kommer ikke tilbake. Den var kun i salg herifra: Liquid Tension Experiment Live 2008 - Limited Edition Boxset - Ytsejam Records

Det er Dream Theater, eller mer korrekt Mike Portnoys, egen butikk.

Er du ekstremt heldig så finner du den på E-Bay, men garantert ikke billig. Tok ett kjapt søk, og fant ingen der.

Litt synd for de som ikke fikk tak i den, men litt godt at det fortsatt er noe i at ting heter "Limited Edition". Ikke slik som Hollywood gjør, hvor de kalle det "Limited Edition" og selger den så lenge folk vil ha. Husker jeg kjøpte en LE boks av de 2 første "Jurassic Park" filmene i fra USA i 2000. Kostet meg da nesten 1100,- splitter ny. Ble tipset om den i en annen tråd i fjor høst, hvor den nå fortsatt er i salg, splitter ny hos amazon.co.uk, og kostet nå 180,-.

Du kan sikkert få kjøpe min LTE-boks, men vet ikke om du ønsker å bruke slike summer på den

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er meget Limited, og er nå utsolgt, og kommer ikke tilbake. Den var kun i salg herifra: Liquid Tension Experiment Live 2008 - Limited Edition Boxset - Ytsejam Records

Det er Dream Theater, eller mer korrekt Mike Portnoys, egen butikk.

Er du ekstremt heldig så finner du den på E-Bay, men garantert ikke billig. Tok ett kjapt søk, og fant ingen der.

Litt synd for de som ikke fikk tak i den, men litt godt at det fortsatt er noe i at ting heter "Limited Edition". Ikke slik som Hollywood gjør, hvor de kalle det "Limited Edition" og selger den så lenge folk vil ha. Husker jeg kjøpte en LE boks av de 2 første "Jurassic Park" filmene i fra USA i 2000. Kostet meg da nesten 1100,- splitter ny. Ble tipset om den i en annen tråd i fjor høst, hvor den nå fortsatt er i salg, splitter ny hos amazon.co.uk, og kostet nå 180,-.

Du kan sikkert få kjøpe min LTE-boks, men vet ikke om du ønsker å bruke slike summer på den
    Er en og en halv høvding for lite?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk4
    Er en og en halv høvding for lite?
    Du må nok ha noen ekstra nuller bak tipper jeg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt til sin pris ja, er blod-fan, men blod-fan har jeg ikke råd til å være.

Skal følge litt med på Ebay o.l.

Fant en del Bootlegs på YJR som jeg bare MÅ ha!

Og må si at Black Cluods & Silver Linings - Deluxe Collector's Edition Box Set var en höydare. Spess siste konserten!

Huff.. Lurer på om jeg i det hele tatt har råd til å vanke på detta forumet mer.. He he :razz:

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrHolm
    Huff.. Lurer på om jeg i det hele tatt har råd til å vanke på detta forumet mer.. He he :razz:
    Det blir dyrt.... skal du tappe kontoen helt så kan du også se på Sorry about your wallet - Head-Fi

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok ha noen ekstra nuller bak tipper jeg
    Noen ekstra nuller bak 1500 kroner,
    Det var da voldsomt.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny pris var $130. Ikke uvanlig at du må betale en 2-3-4-5 gang når den er OOP (out-of-print)

mofi-platene jeg kjøper for $25 ligger på $80-100 2-3 år etter at de er OOP.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Det blir dyrt.... skal du tappe kontoen helt så kan du også se på Sorry about your wallet - Head-Fi
    He he Da veit jeg åssen det kommer til å gå ja..

Heldigvis er madammen blitt nesten like ivrig som meg.
    *Har vi plass til hjemmekino i kjelleren a? Å? Men da må vi jo ha det!!*
    ..Er det rart jeg elsker den dama?

Tar meg sjøl stadig i å flytte på høytalere, fikle med kabler og irritere meg over lyd og blide som jeg veit kan bli bedre.

Mulig jeg må gå grundigere igjennom tråden her, men hva må til for å nyte SACD'er (f.eks.) bedre?
    Og hvor finne jeg dem? (SACD altså)
    Må nok teste ut dette også med tia.

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny pris var $130. Ikke uvanlig at du må betale en 2-3-4-5 gang når den er OOP (out-of-print)

mofi-platene jeg kjøper for $25 ligger på $80-100 2-3 år etter at de er OOP.

Hei
    Hvor finner du MoFi SACD's til $25?

MVH
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg handler fra jonifan på ebay (frakt tilkommer), cduniverse har også bra tilbud på disse.

eBay Store - JONIFAN: MFSL DCC AUDIO FILE CDs LPs, RHINO HANDMADE, HARD TO FIND RARE ITEMS
    Mobile Fidelity Records
    Mobile Fidelity Sound Lab Records
    Mobile Fidelity Koch Records

edit: de nye fra mofi ligger normalt rundt $30...

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DT har slitt med lyden på sine DVD utgivelser, da de gir ut DD lydspor, hadde heller sett litt dårligere bilde og at de brukte DTS.
    Jeg er helt overbevist om at dette er grunnet produksjon og ikke lydformat.
    Formatforskjeller er da smånyanser i forhold til kjempeforskjellene i produksjonskvaliteten.

LTE-disken (BD) har jeg faktisk ikke spilt enda. Venter på "en god anledning" som aldri blir noe av;-)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Jeg er helt overbevist om at dette er grunnet produksjon og ikke lydformat.
    Formatforskjeller er da smånyanser i forhold til kjempeforskjellene i produksjonskvaliteten.
    Kan kanskje være sant det.

"Live at Budokan" låter jo meget bra med DD.

Men hvor i produksjonen går det galt? Hvis man tar en titt på live utgivelsen fra 2000, "Metropolis 2000: Scenes from a Memory" (CD) og "Live Scenes from New York" (DVD). Så har DVDen en forferdelig lyd, orker rett og slett ikke se på den pga dette. Det var også grunnen til at jeg egentlig ikke kjøpte CDen, men gjorde det siden det var eneste utgivelse jeg manglet. Og på CD så lyder den fantastisk, og er min favoritt blandt live utgivelsene deres.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    btw: i siste bladet Hjemmekino (03/2010) anmeldes den nye Pioneer spilleren, PD-D9 (s. 22-23).
    Med SACD logo på fronten og masse skryt for SACD kompabilitet, er det rett og slett merkelig at en slik ny spiller ikke leveres med HDMI utgang eller multi-channel utganger.
    Svært mange, ja faktisk et flertall, av SACD platene inneholder multikanal lag, 4.0/5.0/5.1 og mye av lydopplevelsen ligger i å få lyden i surrerundt-lyd.
    Også plata som nevnes spesielt i artikkelen, Dark side of the moon med Pink Floyd.

For kr 9000 får man altså en SACD spiller med digitalutganger (optik/coax) som ikke bærer multikanal, og stereo analog utgang som da bringer dekodet SACD stereolyd.

Merkelig.

Glem denne Pioneeren og kjøp en Oppo!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SE utgaven ser svært spennende ut

OPPO BDP-83 Special Edition Blu-ray Disc Player

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SE utgaven ser svært spennende ut

OPPO BDP-83 Special Edition Blu-ray Disc Player
    Ja, definitivt. Og veldig greit å få direkte "beskjed" om at NuForce utgaven ikke er noe vits å tenke på.

Hva synes du om den Pioneer spilleren og anmeldelsen, Morten?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bladet ligger nå her, men har ikke fått lest om den pioneeren enda. Kanskje jeg skal gjøre det før Spellemann '09..

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Noen her inne som kjenner til Yamaha cds 2000? Jeg bestilte opprinnelig Sony SCDXA5400ES.CEL hos Avshop.no..., men denne kan først leveres i juni..
    Fikk et godt tilbud på Yamahaen men ser jo nå at den er fra 2007... Bør jeg vente på Sonyen? (Har levert bestilling på Yamahaen men det går jo annå angre..) Håper det er ok at jeg kommer med dette her..!

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •