CD vs SACD, min mening - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 115
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Da tror jeg du diskuterer noe annet. Alle er vel enige i at man hører forskjell på surround kontra stereo. Spørsmålet mange stiller er om man hører særlig forskjell hvis begge spilles av i stereo. SACD skal vel ha høyere oppløsning og bedre lydkvalitet.
    Ja da misforstod jeg...dersom dere diskuterer SACD spilt som en vanlig CD.
    Men vær klar over at det slett ikke er alle SACD som kan spilles som vanlig CD.
    Noen av de jeg har inneholder spor som KUN kan spilles på SACD spiller.
    En CD som har både SACD og CD spor kalles etter det jeg har lært, for en Hybrid CD men mulig man har gått bort i fra den betegnelsen nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Vær obs på at en SA-CD plate normalt inneholder 3 -tre- lag:
    - surround 4.0/5.1 (multi-channel)
    - 2 ch stereo
    - "RedBook" standard CD

Dette er det som ofte omtales som hybrid; at den er avspillingsbar på vanlige CD/DVD spillere.

De to første lagene nevnt kan kun avspilles på en spiller som har SA-CD tilgjengelighet og kan kun sende signalene gjennom analoge kabler (intern dekoding) eller HDMI; ikke optisk/coax kabling.

For at SA-CD spilleren skal sende 2ch stereo-laget til receiver må spilleren settes opp til dette.
    F.eks har Oppo spillerne disse valgene:
    SACD Priority
    - Multi-channel
    - 2-channel
    - CD mode

Skal man sammenligne en ordinær CD plate, f.eks Brothers in Arms, med SA-CD utgaven, bør dette gjøres fra SA-CD 2ch mot en vanlig CD.

Det finnes dog noen helt rene 2-channel SA-CD plater som ikke er avspillbare på vanlige CD spillere, altså at de ikke er hybrid plater.

Jeg har etter det jeg kan huske 3 slike:
    Boston - Boston
    SA-CD.net - Boston: Boston
    (legg merke til at det står stereo og single layer i beskrivelsen)

Mendelssohn - Complete strings symphonies
    SA-CD.net - Mendelssohn: Complete String Symphonies - Markiz

Mendelssohn - Complete concertos
    SA-CD.net - Mendelssohn: Complete Concertos - Markiz

Disse to Mendelssohn utgivelsene består altså av 1 -èn- plate i hver og på grunn av at det er benyttet SA-CD teknologien, har man fått plass til ALT Mendelssohn har skrevet av konserter og symfonier (for strengeinstrumenter).
    Total spilletid pr plate, 4 timer og 15 minutter, ville man ikke få plass til på en vanlig CD plate.

Mere å lese om SACD her:
    Super Audio CD - Wikipedia, the free encyclopedia
    SA-CD.net - FAQ

(dette er vel greit forklart, Roger.....)

Om du mener at man bør sammenligne SACD spilt som 2 ch stereo på en vanlig CD spiller sammen med en tilsvarende CD spilt på samme CD spiller så skjønner jeg at det kan være vanskelig å høre forskjellen for i følge wikipedia som du henviser til så er det Red Book layer på en eventuell hybrid CD man spiller da og Red Book er navnet på layer som brukes på en helt vanlig standard CD og er altså ikke HD lyd..........
    Red Book (audio CD standard) - Wikipedia, the free encyclopedia

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Penge58
    Om du mener at man bør sammenligne SACD spilt som 2 ch stereo på en vanlig CD spiller sammen med en tilsvarende CD spilt på samme CD spiller så skjønner jeg at det kan være vanskelig å høre forskjellen for i følge wikipedia som du henviser til så er det Red Book layer på en eventuell hybrid CD man spiller da og Red Book er navnet på layer som brukes på en helt vanlig standard CD og er altså ikke HD lyd..........
    Red Book (audio CD standard) - Wikipedia, the free encyclopedia
    Selvfølgelig mener jeg ikke at du skal spille slik, og jeg tror du skjønner det.

Spill SACD 2ch stereo laget på en kompatibel spiller (Oppo f.eks)
    Spill en vanlig RedBook CD på en vanlig CD spiller.....

ok?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig mener jeg ikke at du skal spille slik, og jeg tror du skjønner det.

Spill SACD 2ch stereo laget på en kompatibel spiller (Oppo f.eks)
    Spill en vanlig RedBook CD på en vanlig CD spiller.....

ok?
    Nei....
    Det hjelper ikke om du har en SACD kompatibel spiller dersom du setter den til å spille 2 ch stereo. Da er det CD layer som spiller (Red Book) og da låter det nøyaktig likt som om du spiller på en annen CD spiller.
    Jeg har selv en OPPO spiller nettopp for å kunne spille mine SACD.
    Setter jeg den til å spille i 2 CH så spiller den en hybrid CD som en hvilken som helst annen CD og med samme lydkvalitet: Smme samplingsfrekvens, i og med at det er CD layer som spilles og ikke HD lyden.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei....
    Det hjelper ikke om du har en SACD kompatibel spiller dersom du setter den til å spille 2 ch stereo. Da er det CD layer som spiller (Red Book) og da låter det nøyaktig likt som om du spiller på en annen CD spiller.
    Setter jeg den til å spille i 2 CH så spiller den en hybrid CD som en hvilken som helst annen CD og med samme lydkvalitet: Smme samplingsfrekvens, i og med at det er CD layer som spilles og ikke HD lyden.
    Når du velger 2 ch SACD så får du SACD, og ikke normal CD, det får du når man velger CD. Så lenge disken har alle 3 valgene, så kan man velge hvilken man vil.

Det er også bare å bytte underveis, selv om de da starter fra starten av.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei....
    du får lese hovedinnlegget mitt en gang til; der står det om Oppo:
    SACD Priority
    - Multi-channel
    - 2-channel
    - CD mode

2-channel menes da den stereodelen som IKKE er spillbar på standard CD spillere
    CD mode menes da hybrid delen som er spillbar på alle CD spillere

Skjønt det nå?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønte ikke hva du mente med "2-kanals SACD"....SACD er jo et flerkanals system.
    Super Audio CD - Wikipedia, the free encyclopedia
    Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    SACD is designed to provide high-resolution audio in both stereo and surround sound modes. SACDs use an audio format called DSD in addition to an optional CD-compatible layer using traditional PCM.
    ...
    There are three types of SACDs:
    • Hybrid: The most popular of the three types, hybrid discs include a Red Book layer compatible with most ordinary Compact Disc players, dubbed the "CD layer," and a 4.7 GB SACD layer, dubbed the "HD layer."
    • Single-layer: Physically a DVD-5 DVD, a single-layer SACD includes a 4.7 GB HD layer with no CD layer.
    • Dual-layer: Physically a DVD-9 DVD, a dual-layer SACD includes two HD layers totaling 8.5 GB, with no CD layer. It enables nearly twice as much data to be stored, but eliminates CD player compatibility. This type is rarely used.

...
    Almost all commercially released SACDs have included both stereo and surround (multi-channel) mixes.
    ...
    The CD layer exists primarily for backward compatibility, but is not required.
    Jeg argumenterer altså ikke imot at multikanals lyd kan være betydelig hørbart forskjellig fra stereo-lyd. Jeg er uttalt skeptisk til at stereo-lyden på SACD nødvendigvis*) er hørbart forskjellig fra stereo-lyden på CD, eller for den saks skyld at surround-lyden på SACD er hørbart forskjellig fra surround-lyden på DVD-A, flac eller et annet tapsfritt format.

Dessuten skal dynamikken være bedre på en SACD men det er det jo ikke sikkert man hører like lett.....
    Det er dette jeg er kritisk til. Ingen har så vidt jeg vet så langt greid å påvise hørbar forskjell mellom de to formatene i stereo (f.eks hva gjelder dynamikk) når man utfører en kontrollert test.

-k
    *)Lyden KAN opplagt være forskjellig på en gitt SACD/CD-utgivelse, ved at teknikeren i masteringstudioet har vært full, underbetalt, teit eller betalt av Sonys SACD-marketing-gjeng. Det er imidlertid i så fall ikke en teknisk begrensning ved formatet.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke SACD utgivelser har du testet/lyttet til selv, Knut?
    Hadde vært interessant for oss andre å vite hvilke plater du tenker på, eller plater du kjenner til er benyttet i tester, ref:

"Ingen har så vidt jeg vet så langt greid å påvise hørbar forskjell mellom de to formatene i stereo (f.eks hva gjelder dynamikk) når man utfører en kontrollert test."

Jeg argumenterer altså ikke om at jeg er uenig eller enig med deg, men ønsker å vite hvilke plater som er lagt til grunn i testene. Ren og skjær nysgjerrighet, kan du si.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen mellom SACD og CD (begge som 2ch) er etter min erfaring/mening at SACD fremvises mer finoppløst. CD er merkbart mer "kornete"/tørt og mangler gjennomsiktigheten (og til dels "sorthet" i lydbildets bakrom) SACD kan oppvise. Og jeg sier KAN, for det er ikke alltid at innspillingene er gode nok til å gi deg denne opplevelsen.

Med SACD kan jeg også ofte høre et bedre dybdeperspektiv, noe som gjør at jeg lettere "ser" ansiktsformen til sangeren/sangerinnen.
    Høres (for enkelte) sikkert dumt ut, men slik oppleves det altså - for meg.

I tillegg er det flere spillere som har ekstremt gode DAC-er og signalbehandling for CD som løfter opplevelsen fra CD opp på et nytt plan.

Likeledes er det enkelte SACD-plater som ikke yter formatet rettferd. Eksempelvis Quincy Jones sin "Ultimate Collection" som låter LANGT dårligere som SACD.

Å sammenlikne en SACD og CD på to ulike spillere er ikke å anbefale. Da sammenlikner man jo i tillegg to ulike spillere...

På min egen Sony SCD-XA5400ES er forskjellen mellom SACD og CD mindre enn noen gang. Dette fordi teknikken (og komponentene) de benytter gjør ekstreme forbedringer med standard RedBook-CD.
    Likevel er det som regel opplevde forskjeller.

Til slutt vil jeg få legge til at det hender jeg foretrekker det vanlige CD-laget - totalt sett. Det kan være at musikken gjør seg bedre på ordinært format - at det blir VEL mye detaljer og analytisk med SACD.

Oppsummering:
    En god SACD-spiller er som en god projektor. Man opplever mer, og man får et bedre dybdeinntrykk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Forskjellen mellom SACD og CD (begge som 2ch) er etter min erfaring/mening at SACD fremvises mer finoppløst. CD er merkbart mer "kornete"/tørt og mangler gjennomsiktigheten (og til dels "sorthet" i lydbildets bakrom) SACD kan oppvise. Og jeg sier KAN, for det er ikke alltid at innspillingene er gode nok til å gi deg denne opplevelsen.
    Kan du anbefale en 2-kanals SACD-innspilling som utnytter SACD sine fordeler? Jeg ønsker en innspilling som jeg selv kan konvertere til CD-formatet og med størst mulig sannsynlighet høre forskjeller mellom de to.

Mener du at min gode gamle Sony DVP NS 930 QS har potensialet til å avspille slike SACD-er med hørbar forskjell, eller må jeg låne meg en dyrere spiller?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...plater du kjenner til er benyttet i tester, ref:

"Ingen har så vidt jeg vet så langt greid å påvise hørbar forskjell mellom de to formatene i stereo (f.eks hva gjelder dynamikk) når man utfører en kontrollert test."

...ønsker å vite hvilke plater som er lagt til grunn i testene.
    Dette er detaljene du etterspør rundt en av de beste testene jeg kjenner til:
    http://www.aes.org/tmpFiles/JAES/201...PG775hirez.pdf
    BAS Experiment Explanation page - Oct 2007
    While this list is not complete, most of the tests were done using these discs.
    • Patricia Barber – Nightclub (Mobile Fidelity UDSACD 2004)
    • Chesky: Various -- An Introduction to SACD (SACD204)
    • Chesky: Various -- Super Audio Collection & Professional Test Disc (CHDVD 171)
    • Stephen Hartke: Tituli/Cathedral in the Thrashing Rain; Hilliard Ensemble/Crockett (ECM New Series 1861, cat. no. 476 1155, SACD)
    • Bach Concertos: Perahia et al; Sony SACD
    • Mozart Piano Concertos: Perahia, Sony SACD
    • Kimber Kable: Purity, an Inspirational Collection SACD T Minus 5 Vocal Band, no cat. #
    • Tony Overwater: Op SACD (Turtle Records TRSA 0008)
    • McCoy Tyner Illuminati SACD (Telarc 63599)
    • Pink Floyd, Dark Side of the Moon SACD (Capitol/EMI 82136)
    • Steely Dan, Gaucho, Geffen SACD
    • Alan Parsons, I, Robot DVD-A (Chesky CHDD 2003)
    • BSO, Saint-Saens, Organ Symphony SACD (RCA 82876-61387-2 RE1)
    • Carlos Heredia, Gypsy Flamenco SACD (Chesky SACD266)
    • Shakespeare in Song, Phoenix Bach Choir, Bruffy, SACD (Chandos CHSA 5031)
    • Livingston Taylor, Ink SACD (Chesky SACD253)
    • The Persuasions, The Persuasions Sing the Beatles, SACD (Chesky SACD244)
    • Steely Dan, Two Against Nature, DVD-A (24,96) Giant Records 9 24719-9
    • McCoy Tyner with Stanley Clark and Al Foster, Telarc SACD 3488

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dette er detaljene du etterspør rundt en av de beste testene jeg kjenner til.........
    flott, takk Knut. Da har jeg litt materiale å "jobbe" med.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne listen bærer vel mer preg av å være deler av testerens samling fremfor å være eksepsjonelt gode innspillinger. Flere av dem er eldre analoge innspillinger som heller ikke har de samme dynamiske kvaliteter eller oppløsning nok til å kunne fremvise de helt store forskjellene...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne listen bærer vel mer preg av å være deler av testerens samling fremfor å være eksepsjonelt gode innspillinger. Flere av dem er eldre analoge innspillinger som heller ikke har de samme dynamiske kvaliteter eller oppløsning nok til å kunne fremvise de helt store forskjellene...
    Nå kan vel rene analoge innspillinger har bedre dynamiske kvaliteter og oppløsning enn eldre digitale innspillinger vil jeg tro. De analoge masterene er jo av en helt annen kvalitet enn de gamle kassettene

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men analoge innspillinger har ofte et NOE redusert dynamikkområde, noe som er med på å gjøre det litt vanskeligere å finne detaljer som klart fremstår som bedre innen SACD-formatet.

Det kreves som regel ekstraordinært god dynamikk når man skal sammenlikne de to formatene.

Mange eldre digitale innspillinger bærer helt klart preg av dårlige forutsetninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke at du svarte på denne?
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Kan du anbefale en 2-kanals SACD-innspilling som utnytter SACD sine fordeler? Jeg ønsker en innspilling som jeg selv kan konvertere til CD-formatet og med størst mulig sannsynlighet høre forskjeller mellom de to.

Mener du at min gode gamle Sony DVP NS 930 QS har potensialet til å avspille slike SACD-er med hørbar forskjell, eller må jeg låne meg en dyrere spiller?

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer, det kommer...
    Må bare høre meg gjennom en del av de SACD-ene jeg har.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det er "Balls to Picasso" som er/var ute på DVD-A. Også Maidens "Dance of Death" var ute.
    Takk for tips. Jeg visste om "Dance of Death", men den er ikke akkurat referanse hverken på kvalitet eller lyd i utgangspunktet.

Newcomer DrHolm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Dream Theater: Systematic Chaos hvor det følger med hele skiva mixa i 5.1
    Noen DT fans, eller noen som har denne som har hørt no forskjell?
    Har helt glemt at jeg hadde denne, men skal sjekke det ut når jeg kommer hjem.

Ellers så fant jeg Dark Side Of The Moon 30th Anniversary Edition på Play.com, som jeg vurderer stærkt å skaffe.
    Men er det verd det?

(Er veeeeldig nOOb på alt annet enn CD..)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrHolm
    Jeg har Dream Theater: Systematic Chaos hvor det følger med hele skiva mixa i 5.1
    Noen DT fans, eller noen som har denne som har hørt no forskjell?
    Har helt glemt at jeg hadde denne, men skal sjekke det ut når jeg kommer hjem.

(Er veeeeldig nOOb på alt annet enn CD..)
    Jeg har den selv.

Det blir surround, og det funker greit. Men husk at DT her bruker Dolby Digital, som har meget lav oppløsning. Så du får faktisk like bra eller bedre lydkvalitet i surround hvis du setter i CDen, og slår på "Dolby Pro Logic II Music" i forsterkeren.

DT har slitt med lyden på sine DVD utgivelser, da de gir ut DD lydspor, hadde heller sett litt dårligere bilde og at de brukte DTS.

Men "Liquid Tension Experiment" boksen de ga ut i høst, så hadde de på Blu-ray utgaven lagt ved ett PCM 5.1 lydspor, og LTE/DT musikken har aldri hørtest bedre ut. John Petrucci sin gitar var super. Håper, og regner med at dette var en test utgivelse for DT, og at de om ikke altfor lenge gir ut en BD fra deres seneste turne. Håper de ikke bryter tradisjonen nå.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •