Opplevelse med multikanals SACD (The dark side of the moon)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer kicks sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Opplevelse med multikanals SACD (The dark side of the moon)

Bestemte meg for å bytte ut stereoen med surround for en liten stund tilbake for å se hvordan jeg likte det. Det viste seg å ikke være noen suksess i og med at jeg ikke ser noe mer film enn hva jeg gjorde tidligere, som var omtrent 1 film annen hver måned og da like gjerne kunne nøyd meg med et rent stereoannlegg. Men dvd reciveren hadde muligheten til å spille av SACD, så jeg bestilte Pink Floyd - The dark side of the moon i SACD for å sjekke ut hva dette var for noe. Jeg har ikke hatt noe forhold til Pink Floyd forutenom at min far er stor fan, men har selv ikke fattet noen interesse.

Småspent satt jeg inn platen å lente meg godt tilbake i sofaen. Etter hvert som sangene gikk smilte jeg bare mer og mer. For meg ble dette en helt annen måte å høre på musikk på, og jeg likte det virkelig godt. Musikken ble mer effektfull og jeg fikk litt filmfølelse, altså at jeg satt med en gjeng musikere i ring rundt meg. Det hele var utrolig fascinerende med stemmer, bjeller og noen som gikk bak meg i musikken. Jeg har tidligere prøvd dolby music som "kunstig" genererer lyd i alle høytalerne, det likte jeg ikke i det hele tatt, men en innspilling som var beregnet til mulitikanal ble noe helt annet.

Men jeg ser for meg at det ikke er mye musikk som egner seg til multikanal da musikken kanskje må være litt "sær" og ha en viss "dybde" for å kunne nyttiggjøre seg de effekter som multikanal åpner opp for.

Etter å ha sjekket litt rundt har jeg inntrykk av at det stort sett er klassisk musikk som tar i bruk denne muligheten, men det er litt utenfor mitt interesseområde. Er det noen andre SACD album som er verdt å ha i sin musikk samling, og da tenker jeg med tanke på samme effektbruk som man finner på The dark side of the moon albumet?

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel få(om nesten ingen) som gjør det like velllykket som Pink Floyd.
    Men kan anbefale: Brothers In Arms - 25th Anniversary Edition - Dire Straits - Musikk - CDON.COM
    "Oasis-what's the story morning glory" derimot kan jeg IKKE anbefale!! Da kvaliteten er heller middelmådig...
    "Depeche Mode-101" er også en du kanskje bør styre unna ettersom den er live og er altfor(!) mye publikumslyder for min smak.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SA-CD.net - Titles

Her finner du forøvrig en av de beste nettbutikkene(rettelse: henvisning til hvor de kan kjøpes):razz:

Praktisk til å søke opp og finne frem til artister....

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke så mye ut av linken til din HiFi så jeg får spørre her: Er DVD-A også aktuelt? Jeg har noen SACD og DVD-A, men det er lenge siden jeg har hatt bakhøyttalere (kommer) så jeg husker ikke så godt. Men jeg husker at jeg syntes at Eagles - Hotel California DVD-A kledde dette formatet.

Har nevnte Eagles, Dimmu Borgir - Death Cult Armageddon (et par kule instrumentaler her, kler 5 kanaler) og REM - Automatic for the People på DVD-A
    Pink Floyd - DSOTM og Deep Purple - Machine Head på SACD.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har fått med meg at man får brothers in arms på sacd, men ser ikke for meg at den kan gi samme effekten som dark side of the moon, men det er vell verdt å prøve

støtter ikke dvd-a så det er ikke aktuelt

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei som nevnt, så finnes det få som kan gjengi ekkoet av kirkekokker og andre effekter slik som pink floyd Men dire straits har forøvrig et ganske godt i 5.1 spor.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Nei som nevnt, så finnes det få som kan gjengi ekkoet av kirkekokker og andre effekter slik som pink floyd Men dire straits har forøvrig et ganske godt i 5.1 spor.
    Oj! Hvordan lyder så dette?
    "En porsjon velsignet foie gras klar... klar... klar...." ?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei som nevnt, så finnes det få som kan gjengi ekkoet av kirkekokker og andre effekter slik som pink floyd
    synd, for det var virkelig spennende å lytte til musikk på den måten. må vell ha dire straits og kanskje prøve å våge meg ut på et klassisk album bare for å ha testet det. det kan jo hende det faller i smak

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Oj! Hvordan lyder så dette?
    "En porsjon velsignet foie gras klar... klar... klar...." ?
    Haha...joa...lyder ganske så himmelsk du:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kicks
    Bestemte meg for å bytte ut stereoen med surround for en liten stund tilbake for å se hvordan jeg likte det. Det viste seg å ikke være noen suksess i og med at jeg ikke ser noe mer film enn hva jeg gjorde tidligere, som var omtrent 1 film annen hver måned og da like gjerne kunne nøyd meg med et rent stereoannlegg. Men dvd reciveren hadde muligheten til å spille av SACD, så jeg bestilte Pink Floyd - The dark side of the moon i SACD for å sjekke ut hva dette var for noe. Jeg har ikke hatt noe forhold til Pink Floyd forutenom at min far er stor fan, men har selv ikke fattet noen interesse.

Småspent satt jeg inn platen å lente meg godt tilbake i sofaen. Etter hvert som sangene gikk smilte jeg bare mer og mer. For meg ble dette en helt annen måte å høre på musikk på, og jeg likte det virkelig godt. Musikken ble mer effektfull og jeg fikk litt filmfølelse, altså at jeg satt med en gjeng musikere i ring rundt meg. Det hele var utrolig fascinerende med stemmer, bjeller og noen som gikk bak meg i musikken. Jeg har tidligere prøvd dolby music som "kunstig" genererer lyd i alle høytalerne, det likte jeg ikke i det hele tatt, men en innspilling som var beregnet til mulitikanal ble noe helt annet.

Men jeg ser for meg at det ikke er mye musikk som egner seg til multikanal da musikken kanskje må være litt "sær" og ha en viss "dybde" for å kunne nyttiggjøre seg de effekter som multikanal åpner opp for.

Etter å ha sjekket litt rundt har jeg inntrykk av at det stort sett er klassisk musikk som tar i bruk denne muligheten, men det er litt utenfor mitt interesseområde. Er det noen andre SACD album som er verdt å ha i sin musikk samling, og da tenker jeg med tanke på samme effektbruk som man finner på The dark side of the moon albumet?
    To eller fem høyttalere? Hvis to er det kanskje Q sound?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Divertimenti (Hybrid SACD+Bluray) - Trondheimsolistene - Musikk - CDON.COM

Kan anbefale denne! Er jo virkelig himmelsk siden den er innspillt i en kirke(uten kirkekokker) Virkelig bra akustikk og rett og slett en helt nydelig innspilling. Om du ikke trenger blue-ray ugivelsen kjøper jeg gjerne den disken av deg.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et 5.1 oppsett, spilte av multikanalssporet på SACDen

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Divertimenti (Hybrid SACD+Bluray) - Trondheimsolistene - Musikk - CDON.COM

Kan anbefale denne! Er jo virkelig himmelsk siden den er innspillt i en kirke(uten kirkekokker) Virkelig bra akustikk og rett og slett en helt nydelig innspilling. Om du ikke trenger blue-ray ugivelsen kjøper jeg gjerne den disken av deg.
    den har jeg hørt en del lovord om, men glemt den av. Takk for tipset. Er notert i handlelisten

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

den er innspillt i en kirke(uten kirkekokker)
    Det er kanskje like greit at matlagerne i kirken (visste ikke at de hadde egne kokker) ble holdt borte fra innspillingen. :-) :-)

Newcomer hunden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fikk i dag

min første sacd,The dark side of the moon men har noen spørsmål angående avspilling:

- Har en Marantz sa7003 sacd,skal jeg velge analog eller digital kobling/avspilling til forsterker ?

- Forsterkeren er en Yamaha rx-v 1800,hvilken "lydkilde" skal man bruke ?
    Har prøvd filmmodus og musikkmodus 5+1 men dette virket tamt.

Prøvde så music enhancher og spilte av i 5 kanaler + sub og dette ble noe helt annet :-D

Noen innspill/tips på dette?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For multikanal avspilling, må du benytte 6 analoge kabler mellom spiller og forsterker (såkalt multikanal ut-/inngang).

DSD-signaler sendes ikke via digitalutgangene. Det er KUN noen av de aller nyeste spillerne som kan sende via HDMI (eksempelvis den jeg selv har, SCD-Sony XA5400ES (se signaturlenken), og enkelte produsenter (Sony, Denon) har egne standarder for digital overføring av DSD innen produsentens komponenter, eksempelvis "i.link".

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kicks
    Jeg har akkurat mottatt min Roger Waters "In the flesh-Live" på SACD i dag. Tror den kan bli vellykket som SACD. Men siden du ikke kjenner Pink Floyd så godt, kan det være på sin plass å nevne at Roger Waters nok er den som har bidratt mest til The Dark Side of the Moon før han forlot Pink Floyd. Absolutt meget god musikk.... :-D
    Du får den her: In the Flesh Live: Roger Waters: Amazon.co.uk: Music

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    For multikanal avspilling, må du benytte 6 analoge kabler mellom spiller og forsterker (såkalt multikanal ut-/inngang).

DSD-signaler sendes ikke via digitalutgangene. Det er KUN noen av de aller nyeste spillerne som kan sende via HDMI (eksempelvis den jeg selv har, SCD-Sony XA5400ES (se signaturlenken), og enkelte produsenter (Sony, Denon) har egne standarder for digital overføring av DSD innen produsentens komponenter, eksempelvis "i.link".
    Oppo sine DVD spillere kjører vel alt via HDMI om man ønsker dette istedetfor dekoding i selve spilleren og da multichannel-analoge-kabler.

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror sannelig den billige Pioneer dv610 kan sende s.a.c.d. over hdmi også jeg, hvis jeg husker riktig da.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, den kan den:
    The DV-610AV is multi-format, allowing quality playback in multiple formats, including DVD-Audio and SACD.

Og sikkert også via multichannel analog ut, 5.1

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •