Garanti på CD/DVD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Garanti på CD/DVD?

Hvor lenge er forventet levetid på en CD/DVD? Og har jeg som forbruker noen form for garanti eller returrett på CD-er som har blitt defekt? Jeg snakker ikke om ytre mekanisk påvirkning (riper o.l.) som har skadet CD-en, men mer om produksjonsfeil som opptrer månedsvis etter at CD-en er kjøpt.
    I mitt tilfelle gjelder det en SACD kjøpt hos play i februar, for noen dager siden lot den seg ikke lenger avspille på normal måte. Etter kort stund stopper den opp, er taus i noen sekunder og forsetter deretter før det samme gjentar seg.
    På sidene til play står det om retur: FAULTY GOODS HAVE TO BE RETURNED WITHIN 28 DAYS. Og da har jeg vel ingen rettigheter i mitt tilfelle?
    Hvordan hadde saken stilt seg om jeg har kjøpt den samme CD-en i Norge?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo unektetlig litt rart ut at CD platen ikke fungerer hvis det ikke er kommet noe riper eller andre skader. Spesielt siden den har funket før. Har du prøvd den i en annne spiller?

Vil tro at de fleste norske butikker ville godtatt bytte hvis de ikke finner noen riper i den.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det høres jo unektetlig litt rart ut at CD platen ikke fungerer hvis det ikke er kommet noe riper eller andre skader. Spesielt siden den har funket før.
    Jeg har vært ute for det samme en gang tidligere. Da var det lett å se at noe hadde skjedd: inne i DVD-en, hvor bitene bor, hadde plasten eller noe annet endret farge fra gjennomsiktig til sjateringer i brunt og sort. Det virket som om det hadde skjedd en kjemisk reaksjon der inne.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke problemer med varmgang i cd-spilleren din? Skulle jo nesten tro det når cd-ene skifter farge på denne måten. Har aldri opplevd at en cd ikke lar seg spille av etter bruk. Forventet levetid på en cd er noe sånt som 15 år etter hva jeg kan huske.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Du har ikke problemer med varmgang i cd-spilleren din? Skulle jo nesten tro det når cd-ene skifter farge på denne måten.
    Jeg tror ikke det. DVD-en som skiftet farge hadde vært avspilt en gang og deretter lagret i ca 1 år før jeg tok den frem igjen. Hvis jeg skulle tippe, så tror jeg på feil i pressingen av DVD-en, og at det var kommet luft inn i den. Men som sagt, dette er tipping.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har hørt at en cd varer i 10 år.. det skjer noen kjemiske reaksjoner med tiden og da skal den ikke funke til slutt har jeg hørt... men selvsagt er dette bare rykter da... noen som kan bekrefte/avkrefte mine påstander?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    jeg har hørt at en cd varer i 10 år.. det skjer noen kjemiske reaksjoner med tiden og da skal den ikke funke til slutt har jeg hørt... men selvsagt er dette bare rykter da... noen som kan bekrefte/avkrefte mine påstander?
    Har mange cd'er som er over ti år gamle, endog har jeg et par plater som er tyve år gamle og alle funker like bra.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var godt å høre.... er litt kjipt åp kjøpe mange tusen cd`er og dvd`er også funker dem ikke på slutten...:P men da er det som regel noe nytt da...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, i god gamle dager snakket man om "laser rot", og i "nyere tid" har jeg hørt betegnelsen "disc rot" om dvd plater.

Kort fortalt gikk det ut på at "limet" som holdt de to sidene av LD platene sammen skulle påvirkes av luft temperaturer/fuktighet og føre til feil i platene. I min samling oppstod aldri noe slikt... Kanskje det er noe slikt ute å går her også... luft eller noe som kommer innenfor "forseglingen" av plata...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gojensen
    Kort fortalt gikk det ut på at "limet" som holdt de to sidene av LD platene sammen skulle påvirkes av luft temperaturer/fuktighet og føre til feil i platene. I min samling oppstod aldri noe slikt... Kanskje det er noe slikt ute å går her også... luft eller noe som kommer innenfor "forseglingen" av plata...
    Hmm, er dette fenomenet noe som man kan forvente skjer etter +/- et gitt antall statistisk år, eller snakker vi her om feilvare?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det feilvare var det "liten" grunn til uro... problemet var selvsagt at dette skulle være en feil som oppsto etterhvert som platen var utsatt for luft (fuktighet?) som førte til "feil" inne i platen...

Dessverre er det vel slik at man ikke kan forvente at platene varer evig - og da er det latterlig med alle disse limited editions og discontinued platene som man aldri kan få erstattet... (eks. Criterion plater).

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe slikt burde ikke skje før etter en 20 års tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Garanti på CD/DVD?

Sitat Opprinnelig postet av jane
    På sidene til play står det om retur: FAULTY GOODS HAVE TO BE RETURNED WITHIN 28 DAYS. Og da har jeg vel ingen rettigheter i mitt tilfelle?
    Jeg ville kontaktet Play og forklart saken. De har i andre saker jeg har hørt om til og med vært altfor "snille" med kunder som klager for å unngå at noen skal gå rundt og klage på dem. Når du har en slik legitim klage tror jeg absolutt du vil kunne nå frem.

Robert-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •