Erstatningsoppgjør etter stjålne cder.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erstatningsoppgjør etter stjålne cder.

Hei

Noen brøt seg inn i kjellerboden vår og rappet cd-samlingen min(alt er digitalisert, så originalene var i boden som "backup"). Jeg snakket med forsikringsselskapet, og de sa at jeg burde skrive detaljert om så mange av cdene som mulig i erstatningskravet.

Jeg fylte ut skjemaet deres på nett med 100 cder med pris hentet fra platekompaniet, snittpris 139.1kr. Regner med at jeg hadde ca 200cder til.

Forsikringsselskapet skriver: "Erstatningen settes til hva det vil koste å gjenanskaffe tilsvarende - eller i det vesentlige tilsvarende - ting etter pris på skadedagen.", deretter kommer de frem til at 90kr pr cd er passe erstatning. (100 pr stk hvis jeg tar imot gavekort på Platekompaniet)

Noen som har fått erstatning for cd-samling før? Noen som vet hva som er vanlig praksis?

Intermediate dansken2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    700
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fik stjålet en del cd,er i bilen . fik 100 kr stk . måtte levere tomme cover til forsikring folka . Hadde di orgianle i mapper

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde godtatt det jeg fikk. Fikk cd samlingen min stjålen, men siden jeg ikke hadde forsikring og de ikke fant ut hvem det va. Så tapte jeg alt, og det va cd'er for ca: 15000Kr. Så om du for 90kr eller 100kr cd'en. Så vær gla, du kunne ha vært maks uheldige sånt som jeg va.

Ta imot gavekortet på Platekompaniet. De har jo ofte salg, så du kan kansje skaffe mangen av de tapte cd'ene dine billigere

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville fått forsikringsselskapet til å vise til hvor man får kjøpt cd-er til 90kr stk. En ting er at Platekompaniet (og andre) har tilbud på cd-er, men at de skal ha samtlige av "dine" på tilbud er heller tvilsomt.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel helt vanlig praksis, det er ikke spesielt vanskelig å få tak i de fleste CD er til under 100 lappen, på play.com ligger det enorme mengder Cd´er til 4.99 og 3.99 pund (40 og 50 kroner inkludert frakt.) Og da er de splitter nye, om man kjøper privat, ebay, el. så kan man få de enda billigere.

Unntakene er helt nye titler og samleobjekter, men om man er platesamler med en sjelden samling så bør man tegne en egen forsikring.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da syns jeg forsikringsselskapet bør vise til play.com da. Men kan de virkelig kreve at man skal bestille fra utlandet for å få erstattet cd-ene....?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Da syns jeg forsikringsselskapet bør vise til play.com da. Men kan de virkelig kreve at man skal bestille fra utlandet for å få erstattet cd-ene....?
    Tror kanskje ikke dem kan det, er vel norske priser som gjelder.
    Du får jo ikke norsk skrift på coveret osv fra utlandet...

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Tror kanskje ikke dem kan det, er vel norske priser som gjelder.
    Du får jo ikke norsk skrift på coveret osv fra utlandet...
    ? er et norsk skrift på utenlandske utgivelser i norge?

Til trådstarter, utrolig kjipt å bli frastjålet cdene på den måten. Kommer du til å kjøpe tilbake alle? i såfall hva medå gå ned til platekomaniet og bestille de, for så å sende detaljert faktura til forsikringselskapet.

Noe annet som ble stjålet også?

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk ca. samme selv, omtrentlig 100kr/CD

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    ? er et norsk skrift på utenlandske utgivelser i norge?
    Vet ikke, kjøper ikke musikk, men på filmer er det det ivertfal..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsikringsselskap kan ikke kreve at man skal kjøpe fra utlandet. De tapte platene kan være norske, f.eks "Heidi Hauge komplette samling", og slike plater får man ikke på utenlandske nettsteder.

Norske lover, norske forsikringsavtaler, norske borgere og norske gjenkjøpsmuligheter.

At en vare har fått nedskrevet verdien ut fra alder, er helt vanlig praksis i forsikringssaker. Man kan ikke regne med at en CD eller et TV med 2-3 års bruk har opprinnelig ny-pris verdi dersom de blir stjålet og må gjenanskaffes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Forsikringsselskap kan ikke kreve at man skal kjøpe fra utlandet. De tapte platene kan være norske, f.eks "Heidi Hauge komplette samling", og slike plater får man ikke på utenlandske nettsteder.

Norske lover, norske forsikringsavtaler, norske borgere og norske gjenkjøpsmuligheter.

At en vare har fått nedskrevet verdien ut fra alder, er helt vanlig praksis i forsikringssaker. Man kan ikke regne med at en CD eller et TV med 2-3 års bruk har opprinnelig ny-pris verdi dersom de blir stjålet og må gjenanskaffes.
    Jeg er helt med på at nedskrivning må til, men det bør være forskjell på hva det gjelder, jeg ble i samme slengen frastjålet en 10 pr gammel laptop, nypris 17000, jeg syns det er helt greit at den erstattes med 500kr. Jeg syns jeg har vist at cdsamlingen min har en snittpris på ca 140kr cden, og jeg syns 30% nedskriving på cder er drøyt. Til sammenligning nedskrev de en 8 år gammel snowboardjakke 15%. Jeg vet ikke hvordan dere behandler cdene deres, men jeg har ikke dobbelt så mye slitasje på cder som jakker...

Jeg mener hovedmantraet må være "Erstatningen settes til hva det vil koste å gjenanskaffe tilsvarende - eller i det vesentlige tilsvarende - ting etter pris på skadedagen."

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •