Musikk: Hva er viktigst?, Lydkvalitet eller musikalsk kvalitet? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 46 av 46
    Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Liker du å lytte til musikk på en dårlig innstilt radiostasjon med susing og skurring? Du hører jo musikken?

For meg er dårlig og forflatet dynamikk like irriterende når jeg skal nyte musikken i hifianlegget. En ubalansert frekvensgang likeså. Klart lydkvaliteten er viktig når musikken skal nytes.
    Nei, det aller beste er at lydkvaliteten også er på topp. Alt for mye musikk av ypperste kvalitet lider dessverre under dårlige innspillinger. Opplevelsen ville jo bare vært enda større om lydkvaliteten holdt mål! Og har jeg ikke selv kjøpt 4 eksemplarer av samme plate fordi den knitret for mye den gang det audiofile mediet het LP? Bare i håp om den ultimative opplevelse?

God lydkvalitet og god gjengivelse er helt klart viktig for meg også. Men for meg er jo målet med dette å komme nærmere musikken. Hvis musikk blir et middel til god lyd, er alt snudd på hodet for meg.

Men jeg har da hatt virkelig store opplevelser med dårlige innspillinger! Skal vi nevne Billie H ? Tidlig John Hooker eller Muddy Waters? Eller de reggae-platene jeg importerte fra London og Jamaica på sent syttitall. Low-fi til gagns, mye av det, gjerne spilt inn i bakgårdsstudioer, men herre min gud som musikken virket! Og rock har jo for det meste middelmådig lydkvalitet uten at det har hindret den i i nå sitt publikum.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mange slike favoritter? Her vil jeg gjerne ha eksempler.
    Lytter du like gjerne til dem gjennom høyttaleren i en bærbar PC som gjennom et skikkelig hifianlegg?
    Synes du ikke det spiller noen rolle om dette er kodet i 56kbps mp3 eller om det er spilt over på CD-plate uten bitkomprimering?
    Ja, eksemplene her omfatter jo for min del alt innen klassisk jazz, innspillinger med f. eks. Jelly Roll Morton, King Oliver, Bix Beiderbecke, Clarence Williams, (tidlig) Armstrong, Luis Russell, Bunk Johnson, Johnny Dodds, Goodman, Krupa, Jimmy Noone, etc. Den eldste innspillingen jeg har er vel en Morton fra 1923. Alt er jo senere 'reissued' på CD og tildels 'restored', og her er f.eks Jelly Roll Mortons (f.20. 10. 1890) Centennial, (his Complete Victor Recordings) et godt eksempel på glimrende restaureringsarbeid med digital transfer og audio restoration av Paul Goodman og noNoise reprocessing av Sonic Solution. Men - det er nå fremdeles mono og det er fremdeles litt støy og dynamikken kan være noe begrenset. Denne Centennial-utgivelsen er likevel en 5-CD boks som inneholder enormt store lytteopplevelser.
    Jeg hører aldri på dette via PC nei, men alltid på anlegget med store transmisjonslinjehøyttalere. Og da blir det slett ikke verst, selv om disse musikerne faktisk var i studio for 80 år siden. Rart å tenke på, for når du hører på blir jo alt levende igjen selv om gutta forlengst er døde!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .... men dårlig lydkvalitet kan ødelegge hele opplevelsen.
    Hvordan takler du rockeplater flest fra slutten av 60 årene og frem til i dag? Jeg synes kvaliten varierer fra veldig dårlig til god, mer sjeldent meget godt. Musikkinteressen bør jo så absolutt være grunnleggende for HiFi interessen og da ville det jo vært veldig synd om HiFi´en ødelegger for den rene musikkgleden.

Innspillingene, miksingene og mastringene er ikke noe jeg får gjort noe med så da må jeg bare akseptere de slik de er og ikke ergre meg stort over det. Jeg begrenser volum på dårlige tekniske plater og sitter ikke så mye i sweetspot med dem i spilleren. Da går det greit. Går fint å nyte musikk uten å sitte dypt konsentret også.

.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, jeg vet tråden er trollgammal..men jeg sitter i Afrika med folk som har like mye musikk/hifi-interesse som en middels moden appelsin.

Om en plate har suveren innspillingen blir den bra nesten hva slags musikk det er, innenfor rimelige grenser, hop-hipp utgår åkkesom innspilling...

Jeg kjøpte "Seigmenn - Live in Rockefeller" platen og gjorde den feilen å spille den i bilen på vei hjem, det endte opp med at jeg la vekk platen og tenkte på den som søppel, så satte jeg på platen for et halvt år siden på anlegget i stuen. Det er en av mine absolutte favoritter nå, helt fantastisk plate.

Om noen av dere gidder å høre på Nils Petter Molvær på en ghettoblaster eller Ipod er dere i et annet univers enn meg, men gode gud så tøfft det er om du får det på et "normalt" hifi-anlegg. Hadde innspillingene hans vært crap hadde jeg ikke ofret CD'ene hans ett millisekund.

Konklusjonen er at om innspillingen, eller mediet den blir spillt på er crap, skal det mye til at jeg gidder å høre på det.

Det at Mori og meg er gode kamerater er jo også litt ironisk..

P.S.
    I bilen spiller jeg nå KUN radio..P2 ftw :-D
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av og til må man bare tenke bort fra det som har med lydkvalitet.

Så de med absolutt dårligst lydkvalitet, som feks. The Beatles, blir brukt som bakgrunnsmusikk

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda.

Har selvsagt ikke kastet gamle Helloween plater

Men dersom jeg skal høre på plater med så dårlig lyd er det pga spesielle årsaker som favoritt musikk, spesielle minner til enkelte palter eller lignende.
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •