Musikk: Hva er viktigst?, Lydkvalitet eller musikalsk kvalitet? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mye bra musikk, men det er først og fremst den gode lyden som gir meg gåsehud. High Fidelity - Høy troverdighet.

Har opplevd å høre på artister jeg egentlig ikke har noe forhold til, utelukkende fordi det føles som artisten sitter i rommet og fremfører en intimkonsert.

Det værste er når virkelig god musikk serves med skikkelig dårlig lyd. Noen hevder musikken er viktigst, men kan de nekte på at det ikke hadde satt en aldri så liten demper på stemningen om de hadde hatt en artist som Katie Melua i sin egen stue - og hun var nødt til å synge gjennom en 3 meter lang støvsugerslange?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    men kan de nekte på at det ikke hadde satt en aldri så liten demper på stemningen om de hadde hatt en artist som Katie Melua i sin egen stue - og hun var nødt til å synge gjennom en 3 meter lang støvsugerslange?
    ser det for meg og.. Jeg nekter!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Personlig synes jeg dette blir som å spørre om hva man liker best: en bil uten motor eller en bil uten dekk..
    Snakk om å treffe spiker`n på hue! Godt sagt!

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Bryr meg nada om lydkvaliteten, musikken i seg selv betyr alt.
    Dette tviler jeg sterkt på, i så fall har jeg en gammel ghettoblaster fra tidlig på 90 tallet stående som jeg mer enn gjerne kan bytte mot anlegget ditt. Du kan godt gi meg alle cdene dine også så kan du få de tilbake som mp3 64kbps mono. tar jo tross alt mye mindre plass.

Musikken er jo selvsagt viktigst, men ofte blir jeg så irritert på dårlig lydkvalitet, spesielt loudness/normalisering, at jeg rett og slett ikke gidder å høre på cden (Death magnetic f.eks). Lydkvalitet har mye å si på hvordan man oppfatter musikken også, mye metall o.l. som høres slitsomt og masete ut på et dårlig anlegg vil åpne seg på et bra annlegg.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig/Godt anlegg har lite med kommentaren min å gjøre.

Jeg snakker om lydkvaliteten på musikken kontra selve musikken.

Som nevnt, så byr jeg meg ikke om at feks. "Dimmu's - for all tid" har ræv kvalitet, musikken er bra og det betyr alt for meg.

Selvfølgelig kan lyden bli bedre i bedre anlegg, er jo en grunn for at vi har kassert kasettspilleren

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen musikk <=> ingen lyd

Musikken er vel grunnlaget for flesteparten av hifi-interesserte? Sett bort ifra hjemmekino-entusiaster

Newcomer SoundMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikken er jo det viktigste,men er lydkvaliteten dårlig får man jo ikke fram det flotte med musikken...

Så ja takk til begge deler!

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet burde være meningsløst, musikken burde være det alt handlet om. Men mennesker har jo store evner når det kommer til å utvikle perversjoner, og slik har det seg at noen lytter til lyd heller enn til musikk.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Spørsmålet burde være meningsløst, musikken burde være det alt handlet om. Men mennesker har jo store evner når det kommer til å utvikle perversjoner, og slik har det seg at noen lytter til lyd heller enn til musikk.
    Du får en pervesjon til høres ut som noe negativt?

Mennesker blir fasinert av ulike ting, enten det er optiske inntrykk (bilder/natur etc.) eller akustiske. Ser ingenting galt i å forsyne kroppen med stadig nye ikke-skadelige inntrykk (enten det være seg via øyne eller ører) - det er som balsam for sjelen! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen skriver at lydkvalitet ikke betyr noe så lurer jeg på hva de gjør på HiFi forumer. Vi liker da alle god lyd, men hvis man ergrer seg over lydkvaliteten på plater flest eller unngår å spille plater pga lyden så har man et problem. Jeg spiller alle plater jeg vil uavhengig av lyden, men selvsagt er det veldig bra om de har god lyd. Referanseplater med kjedelig musikk har null verdi. Begge deler er toppers. Men nå som jeg har holdt på å lage meg lister over beste album fra alle tiår (fra rocken begynte), så har jeg lagt merke til at jeg har en tendens til å like noen plater litt dårligere pga dårlig lyd uten at jeg tenkte så mye over det. Så bedre lyd er med på å gjøre musikkopplevelsen enda bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meningsløs undersøkelse

Er man på forumet her er det fordi man er interessert i lyd og/eller bilde kvalitet.
    Liker man ikke musikken er det jo enkelt å la være å spille møkka.
    Derimot er det en nytelse å spille bra musikk på noe som også låter bra.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tydeligvis et problem..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Hei alle sammen!
    Ser på forumet en del spør etter msusikk av høy lydkvalitet, teknisk bra inspillinger osv.

Så hva mener akkurat DU egentlig, hva er viktigst for deg?
    At musikken er musikalsk bra, eller at musikken har teknisk bra kvalitet?
    Begge deler!

Det er selvfølgelig uaktuelt å lytte på dårlig musikk, men dårlig lydkvalitet kan ødelegge hele opplevelsen. Spesielt dagens loudness war med innspillinger der all dynamikk er drept er for meg fullstendig ødeleggende for nytelsen av musikk. Selv om musikken da er fengende i utgangspunktet, så blir hele lydbildet flatt og stressende og uten engasjement.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Liker du å lytte til musikk på en dårlig innstilt radiostasjon med susing og skurring? Du hører jo musikken?

For meg er dårlig og forflatet dynamikk like irriterende når jeg skal nyte musikken i hifianlegget. En ubalansert frekvensgang likeså. Klart lydkvaliteten er viktig når musikken skal nytes.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med dem som sier at spørsmålet er meningsløst.

Du kan ikke få det ene uten det andre. Å lytte til musikk med dårlig lydkvalitet er som grøt uten salt, tørrstekt biff, grillmat uten krydder.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Er enig med dem som sier at spørsmålet er meningsløst.

Du kan ikke få det ene uten det andre. Å lytte til musikk med dårlig lydkvalitet er som grøt uten salt, tørrstekt biff, grillmat uten krydder.
    Langt på vei enig her, men hvis noen av ens favoritter er innspillinger som er gjort for 70-80 år tilbake i tid, så har man jo ikke annet valg enn å kompromisse på lydkvaliteten, ikke sant? Så får man heller, som jeg var inne på tidligere, "avreagere" med andre, nyere og bedre innspillinger i ettertid!

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Du får en pervesjon til høres ut som noe negativt?

Mennesker blir fasinert av ulike ting, enten det er optiske inntrykk (bilder/natur etc.) eller akustiske. Ser ingenting galt i å forsyne kroppen med stadig nye ikke-skadelige inntrykk (enten det være seg via øyne eller ører) - det er som balsam for sjelen! :-D
    Beklager! Perversjoner kan utvilsomt være til umåtelig glede og nytelse! Men jeg er like fullt forundret over hvor mye tid, energi og penger enkelte kan bruke på å lytte på lyd, når det er så fantastisk mye vidunderlig musikk i verden. Og vi vil jo bare kunne få med oss en liten del av den i løpet av et kort liv! Men hver sin lyst, selvsagt. Er nok litt gretten for tiden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Langt på vei enig her, men hvis noen av ens favoritter er innspillinger som er gjort for 70-80 år tilbake i tid...
    Har du mange slike favoritter? Her vil jeg gjerne ha eksempler.
    Lytter du like gjerne til dem gjennom høyttaleren i en bærbar PC som gjennom et skikkelig hifianlegg?
    Synes du ikke det spiller noen rolle om dette er kodet i 56kbps mp3 eller om det er spilt over på CD-plate uten bitkomprimering?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    ...men hvis noen av ens favoritter er innspillinger som er gjort for 70-80 år tilbake i tid, så har man jo ikke annet valg enn å kompromisse på lydkvaliteten, ikke sant? ...
    Selv 70-80 år tilbake i tid strebet man etter best mulig lydkvalitet, noe man skjeldent gjør i dag. Min far hører fortsatt på 78 plater fra 40 tallet, og lydkvaliteten er helt rå om man tenker på utstyret som ble brukt den gangen.
    Desverre har lydkvalitet idag bukket under for lydkvantitet (innen mainstream musikk)

Jeg er muligens sær, men jeg takler virkelig ikke musikk med dårlig lyd dersom jeg vet at det kunne vært bedre, tenker da i hovedsak på "store utgivelser". Jeg hører på mye musikk med dårlig lyd også, men som regel fra artister som jeg vet ville hatt bedre lyd dersom de hadde hatt økonomi til det.

Men til syvende og sist kommer jo musikken først...

Newcomer Kingestad sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bryr meg en hel del i selve lydkvaliteten, Men bryr meg lite om det skal være "korrekt" lyd, Eneste som betyr noe er at jeg liker lyden. Å ja! Lyden skal være grom

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •