Har SACD en framtid?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har SACD en framtid?

Hei!
    Har SACD en framtid?
    For en stund siden, i begynnelsen av måneden, ble det annonsert et nytt lydformat på CES-messa i Las Vegas. Er det noen som har hørt noe etter dette?
    Har SACD en framtid? Har Sony, f.eks. kommet med nye SACD-spillere?
    Kommer det flere SACD-utgivelser? Sjekker litt på nettet, men finner ikke ut så veldig mye, kanskje jeg søker på feil websider! :lol:

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det an å spille SACD fra en PC? Hva trenger jeg i såfall?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Går det an å spille SACD fra en PC? Hva trenger jeg i såfall?
    Det er så langt ikke mulig.

Denne tråden er også om SA-CD: http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...6751-sacd.html

Beste SA-CD webside: The Super Audio CD | SA-CD | SACD Reference

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Det er så langt ikke mulig.

Denne tråden er også om SA-CD: http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...6751-sacd.html

Beste SA-CD webside: The Super Audio CD | SA-CD | SACD Reference
    Da har det IKKE noen fremtid.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det IKKE noen fremtid.
    Hva fremtiden bringer er det som kjent ingen som vet!

SA-CD har klart seg forbausende bra, og det på tross av få titler og et format som ikke støttes av annet enn Sony sin DSD-DAC. (DSD er på SA-CD språket det samme som PCM er på CD språket)

Problemet så langt har vært at DSD ikke har vært kompatibelt med SPDIF standarden. DSD-DACen har derfor stort sett bare vært å finne i SA-CD spillere og kombi spillere. DSD er derimot kompatibelt med HDMI standarden fra 2.1 og oppover og vi har allerede sett Receivere med innebygget DSD-DAC.

Kanskje vil vi i fremtiden se kombinerte CD/BD/SA-CD drev for PC? I så fall tar det ikke lang tid før programvaren for ripping og avspilling av DSD lilgger klar for nedlasting.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Problemet så langt har vært at DSD ikke har vært kompatibelt med SPDIF standarden. DSD-DACen har derfor stort sett bare vært å finne i SA-CD spillere og kombi spillere. DSD er derimot kompatibelt med HDMI standarden fra 2.1 og oppover og vi har allerede sett Receivere med innebygget DSD-DAC.
    Regner med at du mente HDMI 1.2

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du mente HDMI 1.2
    Oops :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Med andre ord; SA-CD'ens framtid er ganske usikker?
    Hvis jeg ønsker å bruke en spiller, så blir det ren CD eller Blu-Ray?
    Nedlasting fra nettet er ikke min "greie", men forstår at mange gjør det! Kanskje blu-ray også er en kort sak, rent tidmessig. Kanskje fremtiden er et lite chips eller en liten USB minnepinne, hvor det ligger masse musikk. "Plug and play". Kanskje fremtidens spiller er en liten sak som du kan putte denne minnepinnen inn i, så strømmer verdens fineste musikk ut til fremtidens høyttalere, som bare er en liten ting på bordet, kanskje ikke større enn en fyrstikk-eske, men med en lyd som vi idag bare kan drømme om!? Det kan være ganske morsomt å filosofere litt over fremtiden. 8)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SACD har garantert en fremtid - dersom jeg fortsetter mine innkjøp i den hastigheten jeg nå holder...

Dessuten ble ny SACD-spiller bestilt denne uken. Den samme som Hjemmekino nå benytter som deres referansespiller. Den leverer dessuten flerkanals SACD via HDMI.

Husk at en utgivelse på SACD har 8 ganger mere data enn en vanlig CD. Med andre ord er oppløsningen enorm. Og DET høres!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    SACD har garantert en fremtid - dersom jeg fortsetter mine innkjøp i den hastigheten jeg nå holder...

Dessuten ble ny SACD-spiller bestilt denne uken. Den samme som Hjemmekino nå benytter som deres referansespiller. Den leverer dessuten flerkanals SACD via HDMI.

Husk at en utgivelse på SACD har 8 ganger mere data enn en vanlig CD. Med andre ord er oppløsningen enorm. Og DET høres!
    Dette høres jo bra ut. Hvilken spiller er det, den er vel ganske dyr?
    Jeg ser på nettet at Sony har kommet med en ny SACD-spiller m/HDMI og 5 cd'ers karusell. Ligger i pris mellom 10 og 12 lapper.

Har egentlig siklet mest Nad M5. Kjøper jeg , så blir det den, tror jeg. Har som kjent vært litt usikker på SA-CD, men det hjelper å høre andres mening også. Vil snart bestemme meg.
    Har en Marantz SA7001, fra før, men er ikke fornøyd. Den durer veldig når jeg spiller SACD'er, vet ikke riktig hvorfor, men regner med det blir borte med en dyrere og bedre bygd spiller? Regner med å høre endel forskjell i lyden også?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spilleren jeg har bestilt, heter Sony SCD-XA5400ES. Den koster nå veil. 16-17k. Prisene gikk opp ved nyttår.

Det er flere steder på nettet referert til at den har karusell, men det stemmer ikke. Spiller heller ingen som helst rolle for meg. Egentlig bare en fordel at den er uten, da jeg vil tro at en karusell-løsning vil bety større sjanse for mekaniske problemer.

Jeg har fra før Sony DVP-NS9100ES som er en kombi DVD og SACD/CD. Stereo-DAC-ene i denne er vanvittig gode, og ved sammenlikning mellom flere (dyre og rimelige) spillere, har den kommet ut som nest beste. Beste var Meridian G08.

Jeg er svært kritisk til lydkvalitet, og da jeg fortsatt ikke synes at noen spillere er gode på multikanal SACD via spillernes innebygde DAC-er, kjører jeg de aller fleste av mine SACD-plater i ren 2-kanals.

Jeg har sammenliknet de to Sony-spillerne, og den nye utmerker seg på tre svært viktige områder.

2-kanals via innebygde DAC-er:

1) XA5400ES har enda bedre kontroll på de dypeste tonene. Det er et udiskutabelt bedre skille mellom frekvensene, samt at skikkelige "stuk" ER nettopp dette på denne spilleren.

2) XA5400ES har et formidabelt "sortnivå" i lydbildet. Ingen tegn til det minste slør i lydbildet, og dermed kommer alle detaljer i bakgrunnen bedre frem.

Holografien er omlag den samme, men kanskje enda et hakk bedre definert - grunnet sortnivået?

Med en god kilde og riktige effektforsterkere, blir den herlige holografien etter hvert en besettelse :-D .

Multi-kanals via HDMI:

1) Signalet går digitalt fra spiller. Dermed blir alle kanalene behandlet i receiveren. Problemet med "bass management" er dermed borte. Imidlertid kan de få tester jeg så langt har utført, tyde på at enkelte plater faktisk må justeres litt ned i bassområdet når de spilles. Dette gjelder LFE-kanalen.

Et rent og homogent lydbilde er uansett resultatet!

Dessuten er spilleren rask til å skifte spor og format, noe som ikke er en direkte ulempe.

Eneste annen SACD-spiller jeg så langt har likt, er Marantz SA-11S1.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, RoKo!
    Dette var skikkelig bra å lese. Marantzen du nevner er en ordentlig bra spiller, og når du da også liker Sonys nye; jeg må gå i tenkeboksen, og så må jeg få hørt på nad'n og sony'en. Når du sier at Sony-spilleren ikke har karusell, så er det bare et stort +. Helt enig, mindre mekanikk osv. Nå ble jeg rett og slett litt hugen på å få tatt Sony-spilleren nærmere i øyesyn.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du bor på østlandet, må du gjerne ta turen hit.
    Jeg regner med å (atter) ha spilleren i hus i løpet av uken! :-D

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en annen erfaring enn RoKo. Men det skyldes nok at NAD M55 ikke sender DSD over HDMI, men konverterer til PCM og sender det over SPDIF, noe som forringer kvaliteten vesentlig. For min del spiller det ingen rolle da NAD M15 ikke har innebygget DSD-DAC. Hos meg er det ingen tvil. NAD M55 gjør en mye bedre jobb enn M15 , både i stereo og multi kanal.

Skulle jeg kjøpt ny SA-CD spiller i dag ville jeg helt klart vektlagt at spilleren hadde mulighet til DSD over HDMI. Da har man muligheten til å legge budsjettet i en god prosessor/receiver og effekt trinn. Og som RoKo skriver samler man alt av bass-management på ett sted. SA-CDer er ofte mikset i 5.0/2.0, altså helt uten informasjon i LFE kanalen. Ofte låter det også best sånn som produsenten hadde tenkt det. Med bass management i SA-CD spilleren må man knote i setup hver gang man ønsker å skifte mellom large og small. Receivere har ofte flere presets, og da foretar man det med et tastetrykk på fjernkontrollen.

Det jeg uansett ville forvist meg om ved kjøp av SA-CD spiller/receiver er at den konverterer DSD direkte til analogt. Flere SA-CD spillere, og særlig de i budsett klassen, konverterer fra DSD til PCM før signalet sendes til DACen. Og det er vi selvfølgelig ikke interessert i.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet om det er stor forskjell på lydkvalitet via HDMI kontra RCA/XLR i stereo SACD? Har selv en DVLX50 som jeg synes er en god CD (Bedre enn BDP 51) og SACD(har ikke hørdt så mange andre)

Mulig jeg har dårlige ører men hører stor forskjell på Divertimenti i sacd og blu-ray hvor lyden er klart bedre i mine ører. Nesten så jeg håper på mange flere utgivelse i Blu-ray ja.
    Kjører alt via HDMI til reciver uten noen DAC.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres meget bra ut, Roko! Hadde vært interessant med en dybdetest av denne spilleren, om det er noe du gidder å ta deg tid til

Her er en kjapp test av XA5400ES; Sony SCD-XA5400ES review from TechRadar UK's expert reviews of CD players & recorders
    De mente den var bedre enn XA9000ES, storebroren til XA3000ES.
    Spilleren har et fantastisk design, og passer perfekt sammen med Sonys nye BD-spiller 5000ES.

DVD Pacific - Buy New DVD Movies, HD DVD and Blu-Ray discs her er en del produkter fra CDpacific sin side om det skulle være til nytte for noen.

Spennende å se hvordan SACD gjør det mot profile 3.0.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Har du testet om det er stor forskjell på lydkvalitet via HDMI kontra RCA/XLR i stereo SACD? Har selv en DVLX50 som jeg synes er en god CD (Bedre enn BDP 51) og SACD(har ikke hørdt så mange andre)

Mulig jeg har dårlige ører men hører stor forskjell på Divertimenti i sacd og blu-ray hvor lyden er klart bedre i mine ører. Nesten så jeg håper på mange flere utgivelse i Blu-ray ja.
    Kjører alt via HDMI til reciver uten noen DAC.
    Stereo vil nok ALLTID bli kjørt via spillerens egne DAC-er. De er garantert best, og da er det ingen grunn til å gjøre annet.

Divertimenti og SONaR vil garantert bli testet som Blu-ray og SACD. Jeg har begge utgivelsene.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring så langt med egen spiller i hus, er at jeg nå med ytterst fornyet glede kan tråle meg gjennom CD- og SACD-samlingen på nytt. For det er faktisk på ordinære CD-er at spilleren utvilsomt viser sin styrke.

MASSE nye detaljer, bedre fokus og renhet, total kontroll ved komplisert musikkbilde, samt enda mer pin-pointet holografi.

For de av medlemmene som skal på AVforum-treffet på Lørenskog denne helgen:
    Jeg tar med meg min SCD-XA5400ES til treffet. Der skal vi også forsøke å sammenlikne med enkelte andre spillere (bl.a. Yamahas nye SACD) samt ekstern DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres bra ut! Er i løypa selv med å se på ny cd-spiller.
    Har ikke helt bestemt meg for hvilken, men blir nok rundt 14-15 lapper. Var å snuste litt på ekstern dac, men har vel slått det fra meg.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •