Lydkvalitet på Pink Floyd.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvalitet på Pink Floyd.

Har en fire Pink Floyd album, forøvrig tidenes beste band men det jeg lurer på er om det er like lav/dårlig kvalitet på alle albumene? Synes det er lav lyd og ingen punch på noen av albumene, stemmer dette?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke album, og hvilke utgivelser? Jeg kjøpte "den-store-boksen" forrige jul og synes den er relativ grei på lydkvaliteten.

Pink Floyd - Oh By The Way on Flickr - Photo Sharing!

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Hvilke album, og hvilke utgivelser? Jeg kjøpte "den-store-boksen" forrige jul og synes den er relativ grei på lydkvaliteten.

Pink Floyd - Oh By The Way on Flickr - Photo Sharing!
    Mulig jeg er kresen men har PULSE,THE DIVISION BELL,DELICATE SOUND OF THUNDER og DARK SIDE OF THE MOON, denne synes jeg har best lyd. Mulig jeg savner ekstra golyd fordi det er favorittene.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dark side of the Moon er skikkelig bra på sacd :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Dark side of the Moon er skikkelig bra på sacd :-D
    Det er s.a.c.d. utgaven jeg har men hører den bare i stereo, litt sær kanskje men cd er to kanals for meg, men den utgaven var veldig bra.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corleone
    Det er s.a.c.d. utgaven jeg har men hører den bare i stereo, litt sær kanskje men cd er to kanals for meg, men den utgaven var veldig bra.
    Mange foretrakk mono også da stereo kom (trykket på mono knapp) da de ble så forvirret av at 2 høytalere ikke altid spillte av samme lyd

CD og lyd lagret som to kanaler er vel gammel vane da de ferreste hadde flere høytalere i sitt hjem før surround men to kanaler gjennspeiler ikke hvordan musikken var fremført og ment at skulle høres..
    CD er bare begrensning for den egentlige kvalitet.
    Jeg har vært på flere Pink Floyd og Roger Waters konserter og der får man aldri stereo men ofte Quadraphonic sound. q4 /q8
    Meste av Pink floyd er fremført i mere enn 2 kanaler , tatt opp i flere enn to kanaler og også gitt ut i flere enn to kanaler.
    Quadraphonic Discography "Popular Recordings - P"

Først gang Pink floyd avspillte og hadde lydopptak med 360° quadraphonic sound system var Live At Pompei i 1971 å etter det har de stort sett altid brukt det.

Veldig mange Pink Floyd album er remastered så kjøper du dem er det stor sjangse for bedre lyd.

Ellers så er SACD , DVDA og DVD video muligheter.
    (DVDA og DVD Video kan ofte ha ett 2 kanals lydspor av høy kvalitet)
    SACD med 2 kanals lyd er vel det samme som vanlig cd da det ikke er laget SACD med 2 kanals lyd med bedre kvalitet enn 16 bit 44,1 kHz med Pink Floyd.
    SACD spor ellers med Pink Floyd er surround med bra kvalitet.

Roger Waters har feks brukt Qsound på Amused to death som gjør en CD til en enorm lydopplevelse fremfor vanlig 2.0 stereo
    QSound Labs, Inc.: 3D Audio Enhancement, Virtual Surround Sound & 3D Positional Audio Technologies
    Andre album relatert til Floyd i Qsound er Pink Floyd P.U.L.S.E og Richard Wright's "Broken China

QSound - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg som er ihuga fan av Pink Floyd har aldri tatt meg i å fundere på om det kunne vært bedre lyd på skivene.
    Mulig det er fordi jeg hører på musikken, og ikke anlegget når PF spilles.
    Pink Floyd er vel ikke akkurat kjent for å ha "dunk dunk" musikk, men albumet The Wall har faktisk en del låter med bra punch.
    Another Brick In The Wall - Part 2 for eksempel.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corleone
    helt enig spiller alltid musikk dvder i stereo,ikke glad i flere kanaler på musikk

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever at Floyd har veldig bra lydkvalitet på alle album fra og med Dark side of the Moon, med unntak av The Wall, som skuffer noe. Division bell har i mine ører knakende god lyd!

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pink Floyd har bra lyd forhold til mange andre band fra de årene der, men skal innrømme at det kan være lav lyd på flere av dem. Det er ikke noe unormalt det når alt kommer fra en gammel tape, når platene blir remastra så synes jeg en del faller vekk. Er noe med trøkket og det kommer inn en tomhet i sangene, det kan være meg eller no rart som danner seg i hue mitt.

Det sies at dette bandet låter best fra lp plate, om noen her inne har en fin lp samling og et godt anlegg så kan man sammenligne cd og lp. For meg blir lp plata mere nøytral i forhold til en cd plate tross aldern på disse albumene.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det låter Pink Floyd og ikke Kirkelig Kulturverksted for å si det slik. Hvis man har et godt anlegg vil man nok savne noe av lyden fra sistnevnter (Bremnes/Nergård). Hvis man sammenlikner med mye av det andre som ble produert på 70/80 tallet så står ikke LP platene noe tilbake for annen musikk, heller tvert om - men om du sammenlikner du med det beste som utgis i dag så er det stor forskjell.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel det meste av P.F og synes lyden er meget bra på alle jeg, hvis en tenker når de er produsert osv.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Jeg opplever at Floyd har veldig bra lydkvalitet på alle album fra og med Dark side of the Moon, med unntak av The Wall, som skuffer noe. Division bell har i mine ører knakende god lyd!
    Ja Division Bell er det god lyd på (imo) - High Hopes på høyt volum "slår" bra
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt i alt er platene bra produsert og mitt andre band Marillion har heller ikke no spes bra lyd og dette er nyere plater enn Pink floyd. Det har vel litt med studio og lydprodusenter, skal ikke lete lenge etter en dårlig plate med dårlig lyd når den siste til Metallica nevnes. Vi får holde oss til gode lp plater og remaster så vi får den optimale lyden som er å oppdrive fra så gammel musikk.

Dette er musikk med stor M, man kan ikke dømme et band hvordan lyden på plata er vet de. Det står på helheten og hvor bra musikken er, vi får mye nye plater i dag med god lyd med Justin Timberlake. Men hvem her inne digger sånn møkk, spill platene etter musikken og dra fokuset litt vekk fra lydkvaliteten. Det er noe vi ikke får gjort noe spes med desverre, det beste hadde vært om Floyd gikk i studio og spilte inn alle platene på nytt med dagens utstyr. Da hadde det nok forsvunnet mye nostalgi rundt det hele, så jeg foretrekker å smelle til litt ekstra volum for å få litt utbytte.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    det beste hadde vært om Floyd gikk i studio og spilte inn alle platene på nytt med dagens utstyr.
    Redd det hadde blitt en stor nedtur ja :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føyer meg inn i rekken av de som mener det er god lyd på platene. Og jeg liker også lyden på The Wall jeg!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takke meg til lyden på flere av PF sine utgivelser ifht til dagens ihjelkomprimerte, MP3-vennlige innspillinger hvor målet kun er at alt skal låte høyt, uten dynamikk!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Takke meg til lyden på flere av PF sine utgivelser ifht til dagens ihjelkomprimerte, MP3-vennlige innspillinger hvor målet kun er at alt skal låte høyt, uten dynamikk!
    Takk, jeg sier meg enig!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det låter Pink Floyd og ikke Kirkelig Kulturverksted for å si det slik. Hvis man har et godt anlegg vil man nok savne noe av lyden fra sistnevnter (Bremnes/Nergård). .
    Nå er det to vidt forskjellige stilarter på PF og ovennevnte to KKV artister.

Man kan godt si at KKV musikken er "enkel", akustiske instrumenter og brilljant vokal. Fokuset er her et helt annet enn på PF musikken.

epler og epler er det definitivt ikke.

Om anlegget er godt eller dårlig, så kommer man ikke utenom at musikken er svært forskjellig.

Personlig ville jeg foretrekke 8 timer med PF musikk fremfor 8 timer med "ho Kari musikk", men jeg vet at andre herinne har den motsatte preferansen.
    Men for én låts gjennomgang, så er Bremnes ypperlig. Holografi, klarhet, klang og dynamikk.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes lydkvaliteten på Pink Floyds albumer er strålende! De har jo også vært lydnerder hele veien, og har satset maks på god lyd. Dark Side of the Moon har så bra lyd at jeg blir overveldet når jeg hører på plata. Masse dynamikk og herlig romfølelse.

Unntaket er Meddle, som har litt flat lyd, synes jeg. Mistenker at de burde ta en remastring på den.

The Wall har jo forøvrig masse "punch" for dem som er på jakt etter slikt...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •