NEI!! Jeg glemte å skrivebeskytte flac-disker.. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bare pass på at man ikke stoler for mye på eksterne USB-disker. Jeg vet av mange som har slitt meg at f.eks. Maxtor-disker (eksterne, altså) ryker etter kort tid. Men dette med backup, RAID/ikke RAID osv er jo et fagfelt det også.

På jobb kjøpte jeg nylig inn en glimrende løsning fra TechnoScan - et eget kabinett med RAID-kontroller og 5 stk Seagate-disker satt opp i RAID 6. Total netto lagringskapasitet 2 TB (diskene har tilsammen 3.75 TB). RAID 6 betyr at inntil to disker kan ta kvelden samtidig uten tap av data. Kan byttes under drift (hot swap). Kjører enten eSATA eller USB interface, og denne løsningen er av industristandard! Problemet er at den koster ca 15.000,-...... (inkl kabinett, disker+en ekstradisk).

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sette opp en fullblods backupløsning med versjonering osv er ikke dyrt. Det er imidlertid noe komplisert teknisk for en uinnvidd.

Jeg anbefaler å sette opp en billig linux filserver med squeezecenter osv til musikken. I tilllegg setter man opp enda en billig pc som står som backupserver, helst hos noen andre med automatisert backup over internett.

Til dette bruker man det innebyggede linux verktøyet rsync, som i seg selv ikke er vanskelig, men man må også lage et lite backupscript for å ta seg av logikken rundt opprettesler av mapper, håndtering av feilsituasjoner, rapporter på mail o.l

Selv har jeg laget meg denne løsningen som gir følgende fordeler:
    1. Backup av alle data, inklusive musikk

2. Kun selve endringen i fila kopieres, dvs om du endrer en tag i en fil så kopieres ikke hele fila på nytt. Det er dette som gjør at rsync egner seg så godt over bredbåndslinker, selv om raskerere internett = bedre for å si det slik.

3. Jeg kan gå tilbake til en hvilken som helst dag 180 dager (kunne vært et
    helt annet tall, det er bare en kunstig grense jeg har satt) tilbake og få tilbake filen slik den var på det tidspunktet. Denne muligheten var kriterium nr 1 for å stole på en automatisert backup for min del siden man da også er beskyttet mot filer man har slettet/blitt korrupt eller blitt infisert/ødelagt på andre måter som man ikke merker før etter lengre tid. Med ordinær synkronisering som så mange benytter seg av vil man også synkronisere disse tingene som man gjerne ikke finner ut før det er for sent og flerfoldige backup/synkroniseringer er foretatt.

4. Løsningen krever ikke særlig mer diskplass enn én fullstendig backup.

5. Jeg får mail til gmail kontoen min hver gang backupen går, og får da beskjed om backupen failer/ikke failer samt vedlagt loggfil.

6. Den håndterer avbrudd i nett o.l ved at den fortsetter der den slapp uansett hvor i prosessen backupen tryna, helt uten innblanding fra bruker. (Med mindre det er noe fysisk feil en plass da selvfølgelig)

7. Ved hjelp av noe som heter remote port forwarding i SSH kan jeg også nå backupserveren min hjemmefra gjennom NAT der jeg har serveren. Dette medfører med andre ord at jeg rett og slett bare kan plukke opp serveren der den står nå og plassere den hos hvem som helst og alt vil bare fungere igjen uten noen form for omkonfigurering eller konfigurering av nettverksutstyret forøvrig (port forwarding o.l) inklusive SSH management av serveren selv om denne i utgangspunktet er usynlig på nett pga NAT og ikke fast IP-adresse fra ISP.

Men jeg innser jo selvfølgelig at dette virker komplisert for en som ikke er helt data-nerd - men backupløsningen har slik jeg ser det ingen svakheter. Jeg kan godt være behjelpelig med å sette opp en slik løsning. Tar vel ca 1 time å konfigurere en filserver+backupserver fra bånn bare maskinvaren er i orden og scriptene jeg bruker har jeg jo allerede brukt mine flerfoldige timer på å lage, og disse er laget for å enkelt kunne tilpasses.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende, marsboer, men tar du backup av backup'en ??

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    ...og scriptene jeg bruker har jeg jo allerede brukt mine flerfoldige timer på å lage, og disse er laget for å enkelt kunne tilpasses.
    Det ville være interessant å kikke på scriptene dine, dersom du føler for å dele

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er n00b når det gjelder scripting så de er nok ikke satt opp så profesjonelt som ekspertene ville gjort det, men det løser i hvertfall oppgaven.
    Skal gå igjennom å "profesjonalisere" scriptet etter hvert.

Kan gi ut scriptet etterhvert. Backupløsningen er egentlig siste del av Linux filserver guiden min, men jeg har bare ikke fått ut fingeren og laget guiden enda.

For at scriptet skal fungere må backupserveren ha følgende installert (stort sett uten ekstra innstillinger):

rsync
    ssh
    en eller annen form for MTA, også kjent som SMTP server, også kjent som mailserver (jeg bruker postfix)

og helst ntp for tidssynkronisering i forbindelse med logging.

Serveren det skal tas backup av trenger kun
    rsync og ssh
    og samme deal med ntp

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Imponerende, marsboer, men tar du backup av backup'en ??
    Nei

Men vurderer å kjøpe en ekstra disk til filserveren og sette opp speiling bare som en ekstra hard-disk failure redundans slik at jeg slipper å miste filserver-tjenesten om uhellet skulle være ute (tar jo noen dager å få en ny disk, OM jeg tar meg råd akkurat da) men vi får se. Men da må jeg også speile OS-disken skal det være noe vits. Med andre ord snakker vi fort minst 2 ekstra disker, og kanskje flere også siden RAID5 egentlig bør benyttes i stedet for speilig på lagringsdisken for å ta høyde for flere disker etterhvert.

Men jeg er ganske paranoid når det gjelder datatap, selv om jeg aldri har opplevd det på kroppen enda. Synes det er for gæli å miste bildene av ungen o.l, og backup på dvd-plater, ekstern disk etc. er en alt for lite langsiktig og tungvinn måte når det finnes mye bedre automatiserbare alternativer for den som er villig til og har kompetansen til å sette seg inn i dette. Disse metodene tar også høyde for datamengder i TB-klassen over tid.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sette opp en fullblods backupløsning med versjonering osv er ikke dyrt...
    For en som er ganske så n00b på området... hvilken prisklasse snakker vi om her for en slik fullgod løsning?
    Nå tar jeg backup "i ny og ne" på en ekstern Western Digital av familiebildene, men den dårlige samvittigheten vokser mer og mer, jo eldre ungene blir og antall bilder vokser. Føler egentlig at dette ikke er safe nok

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bygge en ordinær filserver med en stor disk koster vel en 3-4k. Backupserveren bør være omtrent tilsvarende i konfigurasjon og får da samme pris. Med andre ord rundt 6-8k for to godt oppsatte filservere med 4GB RAM o.l.

Det som eventuelt vil dra opp prisen ytterligere er da om du har veldig stort lagringsbehov og trenger mange disker og eventuelt RAID-kontrollere.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen til Marsboer er sikkert veldig bra, men for vanlige brukere som ikke kan Linux er det mer brukervennlig å kjøpe en NAS IMO.

De kommer ferdig med Linux, men ferdig satt opp med et enkelt brukergrensesnitt og med programvare som gjør fjernstyring og backup rutiner like enkelt som å starte opp Microsoft Word. Støtte for UPnP enheter (PS3, XBOX etc), DLNA (mobiltelefoner), iTunes og Squeezebox ligger ferdig i boksen - det er bare å plugge det til. Du kan også forholdsvis enkelt sette opp en egen hjemmeside (kun en liten boks å hake av), for fjernstyring av boksen når en er utenfor hjemmet. Sistnevnte krever dog at man skjønner hvordan å åpne porter i routeren (men dette står som regel enkelt beskrevet i brukermanualen). Alt er mao plug`n`play.

RAID er også enkelt å sette opp. Samme med å bruke boksen til å laste ned Torrent og/eller usenet. Synology har en egen dropbox som de kaller det. Det er en egen liten arkivskuff som blir liggendes på skrivebordet i Windows. Når en trekker torrentfiler over dit, starter NAS å laste de ned automatisk uten noe mere spørsmål. Da er det bare å skru av PC`en.

Oppdateringer er like enkelt som å bruke Windows update.

-Ikke er de avhengig av skjerm, mus og tastatur.
    -De er små og plasseringsvennlige.
    -Lite støy.
    -20-50W strømforbruk avhengig av hvor mange disker som legges inn (mao. lavt ift. en normal PC).

Jeg forstår at folk går for en PC-løsning, men det er i mine øyne enten fordi

A: De har allerede en gammel PC ståendes, og er villig til å bruke tid for å få en gratis/nesten gratis løsning.
    B: De har spesielle ønsker til programvare som skal kjøres.
    C: De har over 5 harddisker de ønsker å få inn i et kabinett.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Løsningen til Marsboer er sikkert veldig bra, men for vanlige brukere som ikke kan Linux er det mer brukervennlig å kjøpe en NAS IMO.

De kommer ferdig med Linux, men ferdig satt opp med et enkelt brukergrensesnitt og med programvare som gjør fjernstyring og backup rutiner like enkelt som å starte opp Microsoft Word. Støtte for UPnP enheter (PS3, XBOX etc), DLNA (mobiltelefoner), iTunes og Squeezebox ligger ferdig i boksen - det er bare å plugge det til. Du kan også forholdsvis enkelt sette opp en egen hjemmeside (kun en liten boks å hake av), for fjernstyring av boksen når en er utenfor hjemmet. Sistnevnte krever dog at man skjønner hvordan å åpne porter i routeren (men dette står som regel enkelt beskrevet i brukermanualen). Alt er mao plug`n`play.

RAID er også enkelt å sette opp. Samme med å bruke boksen til å laste ned Torrent og/eller usenet. Synology har en egen dropbox som de kaller det. Det er en egen liten arkivskuff som blir liggendes på skrivebordet i Windows. Når en trekker torrentfiler over dit, starter NAS å laste de ned automatisk uten noe mere spørsmål. Da er det bare å skru av PC`en.

Oppdateringer er like enkelt som å bruke Windows update.

-Ikke er de avhengig av skjerm, mus og tastatur.
    -De er små og plasseringsvennlige.
    -Lite støy.
    -20-50W strømforbruk avhengig av hvor mange disker som legges inn (mao. lavt ift. en normal PC).

Jeg forstår at folk går for en PC-løsning, men det er i mine øyne enten fordi

A: De har allerede en gammel PC ståendes, og er villig til å bruke tid for å få en gratis/nesten gratis løsning.
    B: De har spesielle ønsker til programvare som skal kjøres.
    C: De har over 5 harddisker de ønsker å få inn i et kabinett.

For min del var årsaken sammensatt:
    Måtte kjøpe nye maskiner så dette med gamle maskiner var ingen faktor.

Årsaken til at jeg kjører PC-basert er at ytelsen er på et helt annet nivå, prisen er lavere og man har mer fleksibilitet mtp programvare (f.eks virtualisering med f.eks vmware) samt at man ikke er låst til NAS-leverandørens ønsker og vilje til å implementere funksjonalitet.
    I tillegg kan man bare bytte deler ved feil, samt oppgradere ved behov når det er snakk om en PC. Med en NAS må man bytte hele NASen, noe som ikke egnet seg for min løsning som er ment å skulle være en permanent langsiktig løsning.

En standard forbruker-NAS er best for de som ikke har lyst til å bruke energi på å sette seg inn i det som må til eller som ikke har annet enn helt enkle behov, som vel er gjeldende for de fleste. Men har du interessen er det ingen tvil om at en PC-basert server leverer bedre over hele fjøla, men selve prosessen er jo som du sier langt mindre brukervennlig enn en strømlinjeformet NAS-løsning.

Men dette har i grunn ikke noe å si. Dette med å sette opp sin egen filserver kommer alltid til å være noe for de spesielt interesserte. Jeg bare luftet en måte å gjøre det på som i hvertfall leverer varene for den som ønsker en robust backupløsning

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alså, for en som ikke orker å ta en professorgrad i data for dette, så er feks denne eller denne en fullgod løsning?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok med å være litt interessert for å sette det opp, men hvis du ikke har peiling på spesielt nettverk, samt har brukt linux litt er det nok best å satse på ferdige NAS ja

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok med å være litt interessert for å sette det opp, men hvis du ikke har peiling på spesielt nettverk, samt har brukt linux litt er det nok best å satse på ferdige NAS ja
    Eller kjøre ukentlig kopiering av musikk&bilder via USB kabel til en ekstern harddisk. Veldig enkelt hvis man ikke vil bruke backup programmer, men i det minste ha sine viktigste filer på to steder.
    I explorer tar man og sorterer filene på dato, eller man bruker "søk" og da avgrenset til dato fra-til. Og sikkert mange andre muligheter.

En 500Gb ekstern harddisk koster nå 700 - den rommer rimelig mye....

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Eller kjøre ukentlig kopiering av musikk&bilder via USB kabel til en ekstern harddisk. Veldig enkelt hvis man ikke vil bruke backup programmer, men i det minste ha sine viktigste filer på to steder.
    I explorer tar man og sorterer filene på dato, eller man bruker "søk" og da avgrenset til dato fra-til. Og sikkert mange andre muligheter.

En 500Gb ekstern harddisk koster nå 700 - den rommer rimelig mye....
    Ja, hvis ikke så har jo Windows innebygget det glimrende synkroniseringsverktøyet robocopy til dette formålet.

Men som sagt. Denne typen backup tar ikke høyde for brukerfeil/systemfeil som man finner ut i etterkant - men det er selvfølgelig langt bedre enn ingen backup.
    500Gb blir fort lite når man snakker om backup av et helt musikkbibliotek for den som har en del lossless, men man får jo nå 1.5TB som hjelper på.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det enkleste å kjøpe 2 like disker og sette dem i RAID 1? I tillegg må man hindre at noe sletter dataen da, men det ordnes med tilgang/skrivebeskyttelse.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Er ikke det enkleste å kjøpe 2 like disker og sette dem i RAID 1? I tillegg må man hindre at noe sletter dataen da, men det ordnes med tilgang/skrivebeskyttelse.
    RAID1 gir ingen backup mot noe som helst. Det eneste du er beskyttet mot er datatap ved ødelagt disk. Dette er svært viktig å få med seg. RAID er INGEN backup!

Om filen slettes/blir korrupt/raid kontrolleren tar kvelden så speiles også dette over på den andre disken.
    Man kan godt sette på tilgang/skrivebeskyttelse, men da blir jo mye av poenget borte. Man må jo nesten kunne bruke enheten også. NOEN må skrive til disken.
    Uansett så er det også andre ting jeg er redd for. F.eks brann, lynnedslag, vannskade og andre festligheter utover den rene digitale verden.
    Så et minimumskrav til ordentlig backup er at den enten er offsite eller offline i et brannsikkert skap.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg valgt Windows Home server. Den tar backup av husets pc`r.
    Den er også smart nok til at hvis en fil ligger på flere pc`r så tar den kun backup av 1 fil.
    Jeg kjøpte ferdig bygd HP mediasmart server.
    Disse kommer nå i ny version i løpet av kort tid og kan da også ta backup av MAC. Løp og kjøp.
    Egentlig burde man også ha en extern disk som man tar en backup av viktige data og tar den ut av huset og lagrer enten hos noen andre eller legger den på jobben. Så er man sikret mo worst case senario. (Brann etc).

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paddington
    Selv har jeg valgt Windows Home server. Den tar backup av husets pc`r.
    Den er også smart nok til at hvis en fil ligger på flere pc`r så tar den kun backup av 1 fil.
    Jeg kjøpte ferdig bygd HP mediasmart server.
    Disse kommer nå i ny version i løpet av kort tid og kan da også ta backup av MAC. Løp og kjøp.
    Egentlig burde man også ha en extern disk som man tar en backup av viktige data og tar den ut av huset og lagrer enten hos noen andre eller legger den på jobben. Så er man sikret mo worst case senario. (Brann etc).
    Hva med bilder? Hvis man ikke renamer bildene vil man vel få ganske mange med navn som IMG031, IMG372 osv eller DSC031 og DSC372? Og da taes det altså ikke backup dersom det i backupsystemet allerede finnes en fil med dette navnet?
    (de som ikke er med på tankegangen: man tar masse bilder, legger dem over på PC, men døper ikke om filnavnene. Ved neste overføring får filene samme navn, men annerledes dato osv)

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare si til trådstarter at ripping av CD-er er nokså monotont og arbeid som for det meste består i å gjøre det samme om og om igjen. Et arbeid som med hell kan outsources til f.eks. en sønn som har slettet musikken, om man er så heldig å ha en slik en.

Da får man jobben gjort, pluss at gutten får seg en lærepenge.

Selv tar jeg kun backup av bilder og dokumenter. Disse brenner jeg på DVD og kopierer til en ekstern disk som ligger i safe'n som jeg forøvrig har glemt koden til. Sikrere får man det ikke!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    Jeg vil bare si til trådstarter at ripping av CD-er er nokså monotont og arbeid som for det meste består i å gjøre det samme om og om igjen. Et arbeid som med hell kan outsources til f.eks. en sønn som har slettet musikken, om man er så heldig å ha en slik en.

Da får man jobben gjort, pluss at gutten får seg en lærepenge.

Selv tar jeg kun backup av bilder og dokumenter. Disse brenner jeg på DVD og kopierer til en ekstern disk som ligger i safe'n som jeg forøvrig har glemt koden til. Sikrere får man det ikke!
    Hehe, det hørtes sikkert ut ja.

Nå har jeg kommet godt i gang igjen, har maks 500 cd'er igjen. Denne gangen er flac'n beskyttet mot eventuelle slettinger.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •