Musikkanmeldere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Active chal sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikkanmeldere

Lurer på en ting ang musikkanmeldere, spiller de musikken på en skikkelig anlegg når de andmelder skiver, eller går det her på "ghettoblaster"??

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det håper jeg faktisk ikke at dem gjør. Musikk er om mulig enda mer individuelt enn lyd. Vi trenger vel ikke enda flere momenter i en musikkanmeldelse enn det vi har?

Uansett så er en musikkanmeldelse så subjektiv (av natur) at jeg har gitt opp å bruke dem til noe (hvis man ikke "kjenner" anmelderen godt).

Med fare for å gjenta meg selv. Musikk er igangsetting av følelser. Ikke noe er dritt, bare for forskjellige sjeler..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil vel sikkert variere, men tror ikke det har noe å si for anmeldelsene. Kanskje de bruker headset på jobben?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jo bli et forumprosjekt:

"Send epost til alle musikkanmeldere i de største avisene og spør om hvilket anlegg de bruker for å evaluere en plate"

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er litt greit i Lyd&Bilde, der står det hva slags utstyr anmelderne bruker når de anmelder film.

Men det er klart at en plate med dårlig lydkvalitet bør få anmeldelse deretter også, uten at en nødvendigvis skal finlytte etter alle mikridetalser osv. Og har en plate spesielt god lyd kan det gjerne nevnes. Har blitt ganske skuffet et par ganger når jeg har lagt en ny CD i skuffen.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grombladet "CLASSIC ROCK" bruker Monitor Audio Gs60.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min teori er at avisanmeldere ofte er freelance journalister/skribenter - hva de lytter på kan være så mangt.
    Når to av landets store distriktsaviser (Fæ'vennen og Adresseavisa) begge klarte å skrive at lyden på Death Magnetic (Metallica) er bra, da frykter jeg at de bruker ghettoblaster el.lign.

Active chal sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Dette kan jo bli et forumprosjekt:

"Send epost til alle musikkanmeldere i de største avisene og spør om hvilket anlegg de bruker for å evaluere en plate"
    det kunne vært veldig intressant og gjort, kan se om jeg får sendt noen mailer jeg.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå heter det jo "musikkanmelder", og ikke "lydkvalitetsanmelder".
    Personlig setter jeg utrolig mye større pris på en plate som er musikalsk god, enn en som er teknisk god.

Men samtidig burde anmeldere ha et anlegg av en viss kvalitet, de er tross alt over middels interessert i musikk, og er forhåpentligvis ute etter å få formidlet musikken på best mulig måte.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Nå heter det jo "musikkanmelder", og ikke "lydkvalitetsanmelder".
    Personlig setter jeg utrolig mye større pris på en plate som er musikalsk god, enn en som er teknisk god.
    Enig, men man kan ikke se helt bort fra lydkvaliteten heller. Dersom plata har gode musikalske kvaliteter, men drept grunnet "the loudness war" - så blir dette ei plate som er tung å høre på. Da vil du nok heller velge en annen plate i samlinga når du skal finne musikk.

Men samtidig burde anmeldere ha et anlegg av en viss kvalitet, de er tross alt over middels interessert i musikk, og er forhåpentligvis ute etter å få formidlet musikken på best mulig måte.
    Noen gode hodetelefoner koster ikke all verden. Med en dedikert hodetelefonforsterker så kan man få et high-end system til 4 lapper.

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er greit at vi her på forumet er AV entusiaster, men vi kan ikke forvente at alle skal være det. Musikk er så mye. Musikk er ihvert fall mye mer enn lydkvalitet etc. For meg er bra musikk det som rører ved meg og som vekker følelser. Det kan like gjerne være teksten i en sang, som gitarsoloen i en annen og kanskje trommerytmen i en tredje etc. Andre ganger kan budskapet til artisten være det viktigste. Musikkanmeldere må vurdere alle disse faktorene også, ikke nødvendigvis kun kvaliteten på innspillingen. En låt trenger ikke nødvendigvis å være spilt på et spesielt bra anlegg for at man skal nyte den og kunne kalle den bra. Noen ganger hører man en god gammel låt på en dårlig radio under bilturen, og det kan også gi gåsehud eller tårer i øynene.

Active chal sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sendte mail til både VG og P4 ang hva slags utstyr som blir brukt når det anmelder nye cder.Så blir jo spennende og høre hva de bruker.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Enig, men man kan ikke se helt bort fra lydkvaliteten heller. Dersom plata har gode musikalske kvaliteter, men drept grunnet "the loudness war" - så blir dette ei plate som er tung å høre på. Da vil du nok heller velge en annen plate i samlinga når du skal finne musikk.

.
    Enig i dette. Har relativt nye CD jeg bare kan glemme å høre noe særlig på da lyden er blitt utrolig kjedelig(men som jeg syns var fine før jeg oppgraderte så kraftig på utstyrsfronten). Det skal ikke være lett det her nei. Men det skal sies at noen gamle cd som jeg har børstet støvet av har plutselig fått hedersplass, da lyden og musikken bare krøp såå mye nærmere enn jeg noen gang kunne ha husket at de gjorde tidligere.

Men tilbake til topic, kunne vært intresangt å vist litt bedre hva de forskjellige musikk anmeldere bruker for å lytte til musikken. Men det er vel slik det er skrevet allerede at en musikkanmeldelse er temmelig subjektiv, så hva nytte den enkelte har av dette er usikkert, uansett utstyr. Syns jeg finner mest nytte av å tråle "Hva jeg lytter til nå.." trådene, da jeg finner de beste og for meg mest nyttige tipsene her.

Active chal sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Enig i dette. Har relativt nye CD jeg bare kan glemme å høre noe særlig på da lyden er blitt utrolig kjedelig(men som jeg syns var fine før jeg oppgraderte så kraftig på utstyrsfronten). Det skal ikke være lett det her nei. Men det skal sies at noen gamle cd som jeg har børstet støvet av har plutselig fått hedersplass, da lyden og musikken bare krøp såå mye nærmere enn jeg noen gang kunne ha husket at de gjorde tidligere.

Men tilbake til topic, kunne vært intresangt å vist litt bedre hva de forskjellige musikk anmeldere bruker for å lytte til musikken. Men det er vel slik det er skrevet allerede at en musikkanmeldelse er temmelig subjektiv, så hva nytte den enkelte har av dette er usikkert, uansett utstyr. Syns jeg finner mest nytte av å tråle "Hva jeg lytter til nå.." trådene, da jeg finner de beste og for meg mest nyttige tipsene her.
    kunne ikke vært mer enig, benytter meg masse av Hva lytter du til nå tråden.Veldig mye bra tips der og "mini anmeldelser" av evt sang og plate.

Active chal sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm var ikke mye svar og få fra hverken VG eller P4 ang emnet.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chal
    hmm var ikke mye svar og få fra hverken VG eller P4 ang emnet.
    Du kan jo prøve han eneherskeren i P3, Haakon Moslett.

Active chal sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Du kan jo prøve han eneherskeren i P3, Haakon Moslett.
    den var en god ide, han skal jeg prøve og komme i kontakt med ja.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hils han og be han om å slutte og hype et hvert bedritent Norsk band som klarer å spille inn en låt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hils han og be han om å slutte og hype et hvert bedritent Norsk band som klarer å spille inn en låt.
    Godt sagt, Mirage.
    Og be ham hype band som virkelig kan og vil spille.

For en makt det menneske har - uff uff

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvilke band mener du bør hypes?

Forresten enig i at P3 er litt vel opptatt av nye norske band. Foruten det er P3 en vannvittig kul kanal!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •