Referanselyd/Dynamikk/Rasp og åpenhet! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 106
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Ja, det mener jeg.

Dette er rett og slett tåpelig, du har åpenbart ikke forstått konseptet dynamikk i musikkteoretisk betydning. Om du helt og fullt tror det du skriver ovenfor kondolerer jeg for ditt fremtidige tap av musikalske gleder.
    Tåpelig? Nei vet du hva!
    Dette skal jeg ha meg frabedt.

DU har åpenbart ikke vært i nærheten av et instrument noen gang.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere bare misforstår hverandre, Telegraph Road er jo en meget dynamisk låt med meget "stille" deler som inimellom blir avbrudd av ganske "høytspillende" deler? Lavt + høyt = dynamisk?

Eller?

Hente popcorn? ops:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Tror dere bare misforstår hverandre, Telegraph Road er jo en meget dynamisk låt med meget "stille" deler som inimellom blir avbrudd av ganske "høytspillende" deler?

Eller?

Hente popcorn? ops:
    .....og det er liksom ikke Private Investigations??
    JO, det ER den..........

Tror jeg henter meg noe popcorn selv jeg.......

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vel mye OT nå karer.
    Skulle ikke dette være en tråd for forslag til dynamiske plater? Ikke diskusjoner hvorvidt den ene sangen er mer dynamisk en den andre på ei plate. En sang kan ha mye større dynamisk differanse enn en annen sang fra samme plate.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du også!

MUSIKKEN er forskjellig, det er det ingen tvil om.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Tåpelig? Nei vet du hva!
    Dette skal jeg ha meg frabedt.

DU har åpenbart ikke vært i nærheten av et instrument noen gang.
    Ja vel, da er du uenig. Jeg tror heller det er det at du ikke forstår hva jeg mener.

Hva jeg har gesjeftiget meg med av instrumenter vet du jo ingenting om, så det tar jeg meg ikke nær av.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Dynamikk" er også et ord som tillegges veldig forskjellige meninger. ABBA bruker som sin signatur kompressorer som rent teknisk gjør dynamikk-reduksjon. Enkelte hevder likevel at ABBA er veldig "dynamisk" musikk.

Dynamikk kan brukes både om "crest-faktoren" som er forholdet mellom peak-nivå og gjennomsnittlig nivå, bruken av det musikalske virkemidlet styrkegrad, og mer diffuse definisjoner som "graden av åpenhet i musikken", og hifibegrepet "mikrodynamikk" som jeg aldri har fått en tilfredsstillende forklaring på.

-k

Crest factor - Wikipedia, the free encyclopedia
    Dynamics (music) - Wikipedia, the free encyclopedia

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Ja vel, da er du uenig. Jeg tror heller det er det at du ikke forstår hva jeg mener.

Hva jeg har gesjeftiget meg med av instrumenter vet du jo ingenting om, så det tar jeg meg ikke nær av.
    Men jeg tar meg nær av å bli karakterisert som tåpelig.

Siden du er så påståelig, kan du ikke dele med oss hvordan du opplever forskjellen i dynamikken på låtene
    Telegraph road
    Private Investigations

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det diskuteres fjernt beslektede terminologier kan jeg vel kommer med en fra mitt ståsted - det musikkteoretiske som ikke baserer seg på det produksjonsmessige og tekniskeplanet der min meddebattant henter sin skyts.

Dynamics (music)

Det er dessuten likefullt mulig at låter med samme instrumenter, på samme plate ender opp med vidt forskjellig dynamisk rekkevidde selv med samme produsent og masteringsansvarlig. Dette er rett og slett en ledd i produksjonen der det handler om å bevare eller tilføre det som komplimenterer uttrykket eller visjonen til musikerene. Man bør selvsagt (subjektivt) etterstrebe å produsere et album med en viss form for sammenheng og dermed ikke unødig forstyrre konsumenten ved å variere overnevnte faktorer for mye, selv om det i seg selv ofte er et poeng for noen produsenter/produkter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå produseres jo plater som regel ikke fra a til å på en dag. Med mange versjoner tatt opp på ulike dager så er det vel ikke så rart at det kan bli noe forskjell på f.eks dynamikken fra både musikere og teknikere. Bare avstanden til mikkene er vel ikke 100% likt.

Det er da vanlig å høre ganske markante ulike klanglige karakter fra låt til låt. Ulik miksing, effekter ol.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er resultatet ved å bruke ReplayGain på albumet "Magic Box" av Bel Canto.

Legg merke til kolonnen "Track gain" som er et estimat på hvor høyt det enkelte sporet oppfattes - altså hvor mye man må skru volumet opp og ned mellom sporene for at alt skal høres like høyt ut.

foobar2000

Replay Gain - Wikipedia, the free encyclopedia

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut, uff ja dette er velkjent. Litt pussig at siste låt, The Magix box II måtte gaines opp....selv om det var lite.

Anton - javisst er låter forskjellig, men jeg står fast ved at f.eks. om en pianist spiller tonene do-re-mi i pp (pianissimo) på den ene låta OG på den andre låta, så vil det være lik dynamikk med mindre en tekniker gjør endringer i sin miksepult under innspillingene. De ørsmå forskjellene i anslaget fra gang til gang er muligens hørbare for pianisten.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode forslag her, men vi trenger ikke krangle - kom heller med noen anbefalinger på flere gode cder!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det meste av Supertramp - altså det gamle, når Roger var med - låter bra. Velbalansert og dynamisk. Både på gamle cder og vinyl.

Crime of the Century og Paris Live er favoritter.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ReplyGain for "Dire Straits - Brothers In Arms [5483572]" (XRCD utgaven)

-brothers-arms-xrcd-png

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morten, kan du kjøre tilsvarende for "Love over gold" og "Breakfast in America" platene?

Apropos komprimering, speak of the devil:

iTunes trekker Metallica-single - VG Nett

Komprimert

Den første versjonen skal nemlig være så kraftig komprimert at det har gått på bekostning av lyden. Noe som kan være et vanlig problem når man forsøker å oppnå så høy lyd som mulig, og problemet har vært omtalt tidligere, blant annet av VG.

Redaktør i Lyd & Bilde, Lasse Svendsen, er sjokkert over det ekstremt høye volumet på låten

- Dette er dessverre et klassisk eksempel på hvor ille det blir når studioteknikere og musikere får lov til å leke med dyre kompressorer og limitere. Symbalene lyder som knust glass, trommene som trær som sprekker og gitarene - som er like høyt mikset - høres ut som noen har dyttet en baufil i øregangene mine, sier han.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (...) javisst er låter forskjellig, men jeg står fast ved at f.eks. om en pianist spiller tonene do-re-mi i pp (pianissimo) på den ene låta OG på den andre låta, så vil det være lik dynamikk med mindre en tekniker gjør endringer i sin miksepult under innspillingene. De ørsmå forskjellene i anslaget fra gang til gang er muligens hørbare for pianisten.
    Det er noe helt annet enn det jeg poengterte, overnevnte er jeg enig i - men, at hele låter har lik dynamisk-musikalsk utveksling på basis av instrumenter og produksjon er jeg ikke enig i.

Det er den oppfattede dynamikken i kontrast til resten av låten som er avgjørende for om en låt oppfattes som mer dynamisk enn den andre, dette tilskrives kun delvis produksjonen og ikke utelukkende som i eksemplet du benytter over.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi nok enige.
    Musikalsk dynamikk (styrkegrad), som første gang ble brukt i noter så tidlig som i renessansen, er jo forskjellig fra instrument til instrument og fra utøver til utøver. En basun sin tone i piano (p) er noe mere lyd enn en piccolofløyte sin tone i piano.
    Og sammen i et musikkstykke som spilles inn, må en tekniker eller produsent ta høyde for dette. En miks kan da selvfølgelig være bedre enn en annen, avhengig av hvordan utfallet av miksingen blir.
    Vi snakket nok forbi hverandre tidligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morten, kan du kjøre tilsvarende for "Love over gold" og "Breakfast in America" platene?
    Det er verdt å merke seg at ReplayGain er et estimat på "hvor høyt" et spor låter for et menneske. Det er ikke et estimat på "hvor dynamisk" et spor er.

Grunnen til at det likevel er interessant å trekke inn i denne sammenhengen, er fordi det er bortimot umulig å lage et spor som "låter ekstremt høyt" og samtidig er "dynamisk".

Derimot så er det godt mulig å lage et spor som låter "svært svakt" og likevel ikke er "dynamisk" :-)

-k

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg igang med litt innkjøp.

Ser på Belafonte at Carnegie Hall, men hvilken av de to versjonene har best lyd? Denne?

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •