Referanselyd/Dynamikk/Rasp og åpenhet! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 106
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg synes bare at det er synd at de små selskapene som ikke blir så presset av komersielle hensyn ikkke får tak i de beste artistene. Jeg synes ofte at det er mange bare middels gode artister og generelt mye kjedelig musikk. Da hjelper det ikke all verden med topp lyd. Det er nå min mening og denne plata et godt eksempel på.
    Angående kommers og lydkvalitet:

Søndagens Dagblad hadde visstnok en artikkel om overdreven dynamikk-kompresjon:
    Hard lydkomprimering, en gang til!

"Turn me up" er et initiativ for å merke CD-er som ikke er utsatt for effekten av "Loudness-war":
    Turn me up

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig god artikkel synes jeg. Det burde blitt gitt ut to versjoner- lite/ingen og mye komprimering.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Veldig god artikkel synes jeg. Det burde blitt gitt ut to versjoner- lite/ingen og mye komprimering.
    Jeg har mange meninger om temaet, og å utbrodere dem ville kanskje være å kuppe tråden. Men for å summere opp så mener jeg at:
    • Det at lydtekniker bevisst velger å komprimere, endog klippe lydsporet, er et legitimt lydmessig virkemiddel. Hva hadde ABBA vært uten dynamikk-komprimering, og punk uten vreng?
    • Mange lydteknikere velgere å gjøre dette også når det (helt subjektivt fra min side) gir dårligere lyd
    • Grunnen til at de gjør det er antagelig en kultur som har utviklet seg hvor "høyest mulig" er ensbetydende med "best" blant musikere, platestudioer, og muligens kjøpere/lyttere
    • En måte å ta ondet ved roten er å sørge for at all musikk oppfattes som like høyt volum - ikke ved å komprimere men ved å redusere volumet på de låtene som er hardt komprimert. Da forsvinner motivasjonen for å ødelegge dynamikken. Les mer her
    • En annen måte er å bevisstgjøre platekjøpere om dynamikk, og hva det gjør for musikkopplevelsen, og hvordan enkelte moderne CD-innspillinger like gjerne kunne ha vært 8 bit
    • En siste, og mindre realistisk måte er at dynamikk reguleres, og f.eks EU krever at innspillinger og/eller avspillere, radiokanaler har et gitt maksimum oppfattet lydvolum.

""Turn Me Up!™ is a non-profit music industry organization campaigning to give artists back the choice to release more dynamic records. To be clear, it's not our goal to discourage loud records; they are, of course, a valid choice for many artists. We simply want to make the choice for a more dynamic record an option for artists.
    ..."

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Her må jeg få lov å anbefale Dire Straits - Love Over Gold.
    Ei helt herlig plate med en masse detaljer og god dynamikk.
    Dette gjeder bare orginalversjonen fra 1982 og ikke den remastera fra 1996 som det er betydelig dårligere dynamikk på!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av limvingen
    Dette gjeder bare orginalversjonen fra 1982 og ikke den remastera fra 1996 som det er betydelig dårligere dynamikk på!
    *notere*

Jøss, det er jo litt pussig. Remaster regner man liksom med er "ny og bedre".

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av limvingen
    Høres logisk ut, for jeg har den som er remasteret og synes ikke det er så ekstremt god dynamikk på den.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man leter etter Dire Straits med dynamikk så er det Telegraph Road som gjelder. Den låta har litt mer spenn enn de fleste andre de har på samvittigheten.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Om man leter etter Dire Straits med dynamikk så er det Telegraph Road som gjelder. Den låta har litt mer spenn enn de fleste andre de har på samvittigheten.
    Vel, nå er den låta fra Love over gold og man må vel regne med at hele albumet (samme produsent, studio, lydsignatur m.m.) har likt lydbilde og dynamikk.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Vel, nå er den låta fra Love over gold og man må vel regne med at hele albumet (samme produsent, studio, lydsignatur m.m.) har likt lydbilde og dynamikk.
    Hvem har sagt at låta ikke er fra Love Over Gold?
    Om du tror at alle låter og fremføringer legge opp til den samme dynamikken så har du en helt annen forståelse for musikk enn meg, hva produksjonen gjør eller ikke alt.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne står det jo 1983 på, men når jeg klikker på lydklipp står det [Remaster] i tittelen...

Hmmm...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem har sagt at låta ikke er fra Love Over Gold?
    Om du tror at alle låter og fremføringer legge opp til den samme dynamikken så har du en helt annen forståelse for musikk enn meg, hva produksjonen gjør eller ikke alt.
    Så du tror at én låt fra et studioalbum har en merkbar forskjellig produksjon (lyd) enn resten ? (vi snakker ikke Greatest Hits og sånne saker)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du tror at én låt fra et studioalbum har en merkbar forskjellig produksjon (lyd) enn resten ? (vi snakker ikke Greatest Hits og sånne saker)
    Jeg skjønner ikke hva du prater om? Jeg sier at låter har store dynamiske variasjoner da det er et av de viktigste verktøyene musikerene har til å justere på (ut)trykket. Jeg håper du vet at det er utøverene som varierer styrkene på anslagene, hvor de treffer og hvilke instrumenter de bruker? Produksjonen er ikke det jeg tenker på....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Denne står det jo 1983 på, men når jeg klikker på lydklipp står det [Remaster] i tittelen...

Hmmm...
    Her finnes den som orginal og remastered:

http://www.play.com/Search.aspx?sear...&go.x=0&go.y=0

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke hva du prater om? Jeg sier at låter har store dynamiske variasjoner da det er et av de viktigste verktøyene musikerene har til å justere på (ut)trykket. Jeg håper du vet at det er utøverene som varierer styrkene på anslagene, hvor de treffer og hvilke instrumenter de bruker? Produksjonen er ikke det jeg tenker på....
    Sier du det du..................
    Dynamikk og anslag? Javel, ja.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier du det du..................
    Dynamikk og anslag? Javel, ja.
    Dessuten vil enhver produsent tilpasse produksjonen på en slik måte at det komplimenterer låten og intensjonene best mulig (forutsatt at vedkommende har et overordnet mål med å kommunisere musikalsk) ikke kun en plate under ett.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den orginale Brothers in Arms gta 1985 har også mye bedre dynamikk en den remastered.

Men best er XRCD utgaven:

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten vil enhver produsent tilpasse produksjonen på en slik måte at det komplimenterer låten og intensjonene best mulig (forutsatt at vedkommende har et overordnet mål med å kommunisere musikalsk) ikke kun en plate under ett.
    Så du tror at når trommeslageren slår moderat (mf) på skarptromma på Private Investigation og moderat (mf) på Telegraph Road, så blir dynamikken forskjellig - på samme album, i samme studio, med samme stikker, på samme tromme, med samme produsent/tekniker ved spakene?

Ingen slag er like, men en erfaren trommeslager klarer nesten samme slag hvis det f.eks skal være moderat (mf).
    Tilsvarende for gitarister, bassister, pianister og vokalister.

Nei, her tar du nok feil.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du tror at når trommeslageren slår moderat (mf) på skarptromma på Private Investigation og moderat (mf) på Telegraph Road, så blir dynamikken forskjellig - på samme album, i samme studio, med samme stikker, på samme tromme, med samme produsent/tekniker ved spakene?

Ingen slag er like, men en erfaren trommeslager klarer nesten samme slag hvis det f.eks skal være moderat (mf).
    Tilsvarende for gitarister, bassister, pianister og vokalister.

Nei, her tar du nok feil.
    Ja, det mener jeg.

Dette er rett og slett tåpelig, du har åpenbart ikke forstått konseptet dynamikk i musikkteoretisk betydning. Om du helt og fullt tror det du skriver ovenfor kondolerer jeg for ditt fremtidige tap av musikalske gleder.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sacd utgaven av Brothers In Arms synes jeg høres skikkelig bra ut - har ikke hørt xrcd utgaven da men
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •