Power Metal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 60

Tråd: Power Metal

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Power Metal

Jeg er på jakt etter gode "Power Metal" band.

På Wikipedia står det blandt annet dette om "Power Metal":

Power metal (also known as Epic metal) is a style of heavy metal music combining characteristics of traditional metal with thrash metal or speed metal, often within symphonic context.

The term refers to two different but related styles: the first pioneered and largely practiced in North America with a harder sound similar to speed metal, and a later more widespread and popular style based in Europe (especially Germany, Italy and Scandinavia) with a lighter, more melodic sound and making frequent use of keyboards.

Power metal is today associated with an epic sound tempered by characteristics of speed metal, power metal's musical forerunner. Power metal's lyrical themes, though as varied as metal itself, typically focus on fantasy and mythology (eg. Rhapsody of Fire, Blind Guardian, Falconer), comradeship and hope (eg. DragonForce, Hammerfall, Lost Horizon, Highland Glory), war (eg. Manowar, Sabaton, Iced Earth), personal struggles and emotions (eg. Sonata Arctica, Evergrey) or combinations of the listed themes. Many typical metal themes such as anti-religion and politics are comparatively rare but not unheard of.
    Det er den Europeiske/Scandinaviske varianten som tiltaler meg spesielt. Dvs melodiøs metall, selvom jeg ikke er overbegeistret for bruken av keyboards. Men bruk av symphoniorkester synes jeg derimot er helt strålende.
    Nighthwish finner jeg kanskje er litt vel mye "opera"

Nå var det jo en del tips på wikipedia om grupper som passer inn under denne stilarten. Men jeg tar gjerne i mot ytterligere tips.

Jeg liker i utgangspunktet tradisjonell Heavy Metal som (tidlig) Wasp, Kiss, Judas Priest, Whitesnake og ikke minst, Manowar.

Band jeg er hekta på for tida er "Manowar" (fortsatt), "Stratovarius", "Hammerfall", "BloodBound" og ikke minst "DragonForce". Har dere tips på flere band med tilsvarende melodiøse drivende heavy metal?

:-)

Newcomer HFidelity sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonata Arctica

Er også utrolig mye annen metal som er veldig melodiøs men ikke nødvendingvis går under Power Metal sjangeren.

Edit; Ser du i utganspunktet liker Heavy Metal, hva med f.eks StoneGard?
    De er i tillegg norske

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    avantasia, Sonata arctica, children of bodom er jo power metal med grimmvokal mener nå jeg da,

var power metall fan deluxe før, da gikk det bare i sonata og hammerfall!

power metal åpnet døren for Axel rudi pell hos meg, fy fader for en gitarist med et utrolig band! axel rudi pll anbefales på det sterkeste!

mvh
    stian

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HFidelity
    Sonata Arctica
    Takk!
    Har hørt litt på dette tidligere. Men skal sjekke nærmere. Det blir spilt innimellom på "Symphonium" på lokalradioen:-)
    Er også utrolig mye annen metal som er veldig melodiøs men ikke nødvendingvis går under Power Metal sjangeren.
    Interessant! Melodiøs metal uten å være "Power Metall". Hvilken kategori er det da? har du noen gode eksempler?
    Edit; Ser du i utganspunktet liker Heavy Metal, hva med f.eks StoneGard?
    De er i tillegg norske
    Dette må sjekkes:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edguy
    Insania
    Hammerfall

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor
    avantasia, Sonata arctica, children of bodom er jo power metal med grimmvokal mener nå jeg da,
    Grimmvokal? Som i "growl"?

Fra wikipedia:
    Power metal is highly focused on the vocalist, with "clean" vocals being much more prevalent than the growling vocals often associated with death metal and black metal. Following in the tradition of Ronnie James Dio, Bruce Dickinson, Rob Halford and other heavy metal vocalists, power metal vocals are often in a high register. The majority of the genre's vocalists sing in the tenor range, capable of hitting very high notes. There are however many exceptions such as Pyramaze / Iced Earth frontman Matt Barlow, Falconer frontman Mathias Blad, and Sabaton frontman Joakim Broden; they sing in either baritone or bass range, though in certain songs like Creator Failure, Barlow hits very high notes reminiscent of Rob Halford. Power metal vocalists Kai Hansen of Gamma Ray, Hansi Kürsch of Blind Guardian, Jens Carlsson of Persuader / Savage Circus and Matt Smith of Theocracy record multi-layered vocals reminiscent of Queen, creating a choral effect. Few power metal vocalists double as instrumentalists, but the setup is not unheard of. Some singers within other heavy metal genres have high registered voices as do those singers of power metal bands. For example Joey Belladonna of American thrash metal band Anthrax had a voice that was often high-pitched. As a result, high registered singing is not restricted to power metal bands even though the style is typical within the genre.
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor
    var power metall fan deluxe før, da gikk det bare i sonata og hammerfall!

power metal åpnet døren for Axel rudi pell hos meg, fy fader for en gitarist med et utrolig band! axel rudi pll anbefales på det sterkeste!

mvh
    stian
    Takker! Skal definitivt sjekke ut :-)

Newcomer HFidelity sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har fortsatt til gode å høre noe growling i Sonata Arctica

Skal komme med noen forslag, skal bare lete igjennom skivene mine, så editerer jeg bare denne posten med noen forslag etterhvert :-D

Ellers så har du jo Melodic Death Metal da, men det blir kanskje litt for hardt?
    Der er favorittene ihvertfall Soilwork og Scar Symmetry(Scar Symmetry er kanskje Prog Death? Men fy f*** for en vokal! Går fra den mørkeste og svarteste growlinga til ren vokal på 1-2-3!)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tilfelle du ikke vet om dette forumet. Mange karslige kommentarer, harde meninger, men også vanvittig mye kompetanse og gode tips.
    Scream Magazine Forums-Heavy Metal
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Raske riff, løping på 2 basstrommer/stortrommer/dobbeltpedaler, meningsløse tekster om riddere, norrønt osv = power metal :-D

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Raske riff, løping på 2 basstrommer/stortrommer/dobbeltpedaler, meningsløse tekster om riddere, norrønt osv = power metal :-D
    Meningsløst? Jeg har faktisk lært en del om norrøn mytologi ved å høre på Manowar;-) Og det er helt sant! :-)

Newcomer Mesa/Boogie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masterplan burde være i din gate (Med Jørn Lande selvfølgelig)
    Alt av Jorn også burde falle i smak om du ikke spesifikt bare vil ha en reneste "tysker-metalen" Dimmu Borgir sine tre siste plater er meget symfoniske om du takler vokalen..Dream Theater har også mye bra tidlig i karrieren du mest sannsynlig kommer til å sette pris på..
    Mine kompiser i Pagans mind burde også treffe bra selvom de selv omtaler seg som Power-Progressive Metal, hehe

Newcomer El_Myrum sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på den med Jorn, D.T, Masterplan og Pagans Mind..

Vil også tilføye Circus Maximus (norsk).. (prog/powermetall..)
    Sjekk spesielt ut sangene "Glory of the empire", "Wither", "Zero", "Mouth of Madness"..

og som en bonus: siste Avantasia album, "Stormcrow", spor 2, når Jørn Lande kommer inn, fantastisk..

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Meningsløst? Jeg har faktisk lært en del om norrøn mytologi ved å høre på Manowar;-) Og det er helt sant! :-)
    Hehe, fullt mulig. Har bare mest erfaring med tekstene til Sonata Arctica og de er rimelig latterlige... Men nå er det jo kjent at finner ikke er helt i verdensklasse når det gjelder engelsk.

men back to topic....

Sjekk ut: Kanskje litt power, men mest progressivt, et av norges beste metal band etter min mening: Pagans Mind

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mesa/Boogie
    Masterplan burde være i din gate (Med Jørn Lande selvfølgelig)
    Alt av Jorn også burde falle i smak om du ikke spesifikt bare vil ha en reneste "tysker-metalen" Dimmu Borgir sine tre siste plater er meget symfoniske om du takler vokalen..Dream Theater har også mye bra tidlig i karrieren du mest sannsynlig kommer til å sette pris på..
    Mine kompiser i Pagans mind burde også treffe bra selvom de selv omtaler seg som Power-Progressive Metal, hehe
    Jeg fikk faktisk "The revenge" med Russel Allen og Jørn Lande i posten akkurat i dag ;-) Skal høre på den nå i kveld. Jeg har likt det lille jeg har hrt av Jørn Lande før. Er "Masterplan" hans band?
    Tysker-metal? Jeg er som sagt helt frelst på "Dragon Force", "HammerFall" og "BloodBound". Jeg har også noen skiver med "Blind Guardian". jeg kan like det også. Men det sitter ikke like godt som de tidligere nevnte. :-)
    Jeg er nok ikke spesielt begeistret for "growl" vokal..

Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PowerMetal

sjekk ut
    Brainstorm
    Twilight Guardian
    Dionysus
    Kamelot
    Epica
    Falconer
    Delight
    Artch
    Astral doors
    Twilightning
    Silent force
    Rhapsody

enjoy! :-)

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det er en glipp, men du nevner ikke Blind Guardian i første post !

Ellers så vil jeg tips om svenske Morgana Lefay.

EDIT : skyter også inn Runnning Wild , spesielt "black hand inn" og "pile of skulls".

Newcomer Mesa/Boogie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg fikk faktisk "The revenge" med Russel Allen og Jørn Lande i posten akkurat i dag ;-) Skal høre på den nå i kveld. Jeg har likt det lille jeg har hrt av Jørn Lande før. Er "Masterplan" hans band?
    Tysker-metal? Jeg er som sagt helt frelst på "Dragon Force", "HammerFall" og "BloodBound". Jeg har også noen skiver med "Blind Guardian". jeg kan like det også. Men det sitter ikke like godt som de tidligere nevnte. :-)
    Jeg er nok ikke spesielt begeistret for "growl" vokal..
    Etter min mening er Masterplan ingenting uten Jørn Lande..
    Beyond Twilight med Lande også funker med låta "Shadowland" som er en maktdemonstrasjon vokalmessig..
    Tysker-metal/hoppla-metal eller ridder-metal om du vil
    Symphony X burde du også sjekke ut (Russel Allens eget band), de er meget symfoniske noe navnet også tilsier. Spesielt skiva "V" har min anbefaling sammen med "Damnation game" (denne har litt dårlig produksjon, men tanken er god
    Plata Celestial Entrance med Pagans er også på min topp 5 i denne sjangeren, sultnere karer i 2002 skal du lete lenge etter!
    Om du er glad i litt særere saker kan jeg anbefale A.C.T, et svensk progband som sto for den beste plata i 2003 "Last Epic". Stian i Pagans anbefalte meg denne, og jeg har blitt helt forelsket i bandet etter det.

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helloween

Newcomer Arien sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter han karen over som nevner Circus Maximus. Det er ihvertfall mitt favorittmetallband fra norge. Selv om det kanskje kan bli i overkant mye keyboard for deg om du ikke var fan av det. Om du skal sjekke dem ut ville jeg først ha kjøpt den siste skiva, Isolate.

Også har du jo Kamelot. Også et band jeg liker godt.

Eller så har du jo Opeth, men det blir kanskje litt i mørkeste laget for deg?

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opeth er streng tatt Prog. Death Metal / Prog. Metal.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •