Power Metal - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 60 av 60

Tråd: Power Metal

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Takk!
    Har hørt litt på dette tidligere. Men skal sjekke nærmere. Det blir spilt innimellom på "Symphonium" på lokalradioen:-)
    Interessant! Melodiøs metal uten å være "Power Metall". Hvilken kategori er det da? har du noen gode eksempler?
    Dette må sjekkes:-)
    Melodiøs metall:

Spotify Resource
    Spotify Resource

En annen låt med The Cult som er vannvittig bra, CIAO BABY
    Spotify Resource

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se at svenske Seventh Wonder er nevnt, et band som har vært en av mine klare favoritter i lang tid nå.
    Det bør sjekkes av alle progpower metal fans.
    Da spesielt albumet Mercy Falls, men Waiting in the Wings er også bra.

Eller syns jeg Symphony X har fått altfor lite oppmerksomhet i denne tråden.
    Sterkere epic/symphonic/progressiv power metal skal du lete lenge etter, spesielt om du er glad i tesknisk avansert gitarbruk og lynkjappe soloer.

Kan også nevne et ganske ferskt band som heter Cloudscape. Deres siste album Global Drama er et skikkelig stykke kvalitet.
    Men albumet trenger nok 3-4 gjennomhøringer før det sitter som et skudd.
    (som det ofte gjør med enkelte metal skiver)

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må vel være power, i hvert fall øs-pøs og en vegg av gitarlyd. Finske Mana Mana med Maria Magdalena/Mikä On Sun Taivas fra deres fantastiske post mortem album Complete...Kaikki. Kanskje for melodiøst til å være ren metall, ikke "rått nok". Min likevel kraftfullt.
    Fås her og der gjennom (finske) nettbutikker, hvis interesse.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva har skjedd med "Blood Bound"?...:shock:
    De to første platene "Nosferatu" og "Book of the Dead" er kanskje noe av det beste jeg har hørt av Power Metal. Det er i hvert fall nøyaktig slik drivende melodisk musikk jeg er ute etter.
    Men så kommer de med ei ny plate. Jeg har selvfølgelig skyhøye forventninger. jeg tror aldri jeg har blitt så skuffa over ei skive noen gang.. Stilen er jo helt annerledes.. Jeg tenkte at her har de helt sikkert skifta ut bandmedlemmer. Men låtskriverne er fortsatt de samme... Hva skjer?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjempegode tips!
    Sålangt har jeg hørt igjennom en del av Rhapsody, Dark Moor og Falconer. De to siste hadde jeg aldri hørt om før.. Dette er melodiøs Power metal akkurat slik jeg er ute etter. Jeg er kanskje litt usikker på Falconer.. Gode melodier, men kanskje litt tamt?..
    Helt gull med direkte linker til You Tube! Det er selvfølgelig ingen problem å søke opp selv, men veldig behagelig å få det ferdig servert:-)
    Skal jobbe meg gjennom resten av tipsene etterhvert. TakTakk! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Within Temptation

Sirenia

Theatre of Tragedy

Trail of Tears

The 69 Eyes

Moonspell

Tiamat

for å nevne noen jeg mener havner i "power metal" kategorien :twisted:
    Hva er vitsen med å nevne en hel masse band hvor ingen havner i kategorien power metal i en power metal tråd? Blir litt som å gå inn på en tråd om prosjektorer og snakke om subwoofere...

Ole M, hvis du vil ha litt mindre tamme falconer sanger kan du sjekke ut den cden som heter falconer. Det er dems første, og kjappeste CD.
    Kan også nevne et band til Magic Kingdom. Litt yngwie rip off han gitaristen, men ellers greit.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av power_metal
    Hva er vitsen med å nevne en hel masse band hvor ingen havner i kategorien power metal i en power metal tråd? Blir litt som å gå inn på en tråd om prosjektorer og snakke om subwoofere...
    Så feil kan man ta.... Jeg har tydligvis ikke helt roen på alle kategoriene innen metal lenger :-?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf

Eller syns jeg Symphony X har fått altfor lite oppmerksomhet i denne tråden.
    Sterkere epic/symphonic/progressiv power metal skal du lete lenge etter, spesielt om du er glad i tesknisk avansert gitarbruk og lynkjappe soloer.
    Jeg synes Symphony X er skikkelig fett, men ville aldri satt dem i båsen (tysk) power metal. Det er mer prog metal men med ganske mye hardrock i bagasjen. Men for all del. Sjekk ut siste (2007) plata Paradise Lost. Konge!

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Jeg synes Symphony X er skikkelig fett, men ville aldri satt dem i båsen (tysk) power metal. Det er mer prog metal men med ganske mye hardrock i bagasjen. Men for all del. Sjekk ut siste (2007) plata Paradise Lost. Konge!
    Helt riktig.
    Ingen av de bandene jeg nevnte kommer under tysk power metal av reneste sort.
    Jeg ser at det er mange tips her som er fullstendig skivebom når det gjelder kategori. Ta for eks Circus Maximus og Pagan's Mind....som er nevnt tidligere.

Kan tipsene være band relatert til power metal på en eller annen måte, eller er det rett og slett bare såkalt tyskermetal som skal nevnes her?
    Av tysk power metal er det ikke så mye å plukke i etter 2000tallet da....

Er helt enig ang. Paradise Lost!! Personlig er jeg "prog addict"

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan tipsene være band relatert til power metal på en eller annen måte, eller er det rett og slett bare såkalt tyskermetal som skal nevnes her?
    Se første post for hva tråden handler om; Power metal, europeisk/skandinavisk retning, melodiøs metal.

Jeg er på jakt etter gode "Power Metal" band.

På Wikipedia står det blandt annet dette om "Power Metal":

Power metal (also known as Epic metal) is a style of heavy metal music combining characteristics of traditional metal with thrash metal or speed metal, often within symphonic context.

The term refers to two different but related styles: the first pioneered and largely practiced in North America with a harder sound similar to speed metal, and a later more widespread and popular style based in Europe (especially Germany, Italy and Scandinavia) with a lighter, more melodic sound and making frequent use of keyboards.

Power metal is today associated with an epic sound tempered by characteristics of speed metal, power metal's musical forerunner. Power metal's lyrical themes, though as varied as metal itself, typically focus on fantasy and mythology (eg. Rhapsody of Fire, Blind Guardian, Falconer), comradeship and hope (eg. DragonForce, Hammerfall, Lost Horizon, Highland Glory), war (eg. Manowar, Sabaton, Iced Earth), personal struggles and emotions (eg. Sonata Arctica, Evergrey) or combinations of the listed themes. Many typical metal themes such as anti-religion and politics are comparatively rare but not unheard of.
    Det er den Europeiske/Scandinaviske varianten som tiltaler meg spesielt. Dvs melodiøs metall, selvom jeg ikke er overbegeistret for bruken av keyboards. Men bruk av symphoniorkester synes jeg derimot er helt strålende.
    Nighthwish finner jeg kanskje er litt vel mye "opera"

Nå var det jo en del tips på wikipedia om grupper som passer inn under denne stilarten. Men jeg tar gjerne i mot ytterligere tips.

Jeg liker i utgangspunktet tradisjonell Heavy Metal som (tidlig) Wasp, Kiss, Judas Priest, Whitesnake og ikke minst, Manowar.

Band jeg er hekta på for tida er "Manowar" (fortsatt), "Stratovarius", "Hammerfall", "BloodBound" og ikke minst "DragonForce". Har dere tips på flere band med tilsvarende melodiøse drivende heavy metal?

:-)

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mye musikk har jeg funnet vha. Last.fm..

Går du inn på f.eks. Manowar får du opp liknende band. Det hender anbefalingene er litt på jordet. Jeg tror ikke den bare baserer seg på sjanger. Her kan du fyre opp Manowar radio for å la last.fm plukke ut låter du sannsynligvis kan like. Radioen her er mye bedre enn f.eks. Spotify sin - ihvertfall sist jeg sjekka.

Klikker du videre på power metal og top artists får du opp hva last.fm sine brukere hører mest på av power, og det er jo en grei plass å begynne :-D

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Veldig mye musikk har jeg funnet vha. Last.fm..

Går du inn på f.eks. Manowar får du opp liknende band. Det hender anbefalingene er litt på jordet. Jeg tror ikke den bare baserer seg på sjanger. Her kan du fyre opp Manowar radio for å la last.fm plukke ut låter du sannsynligvis kan like. Radioen her er mye bedre enn f.eks. Spotify sin - ihvertfall sist jeg sjekka.

Klikker du videre på power metal og top artists får du opp hva last.fm sine brukere hører mest på av power, og det er jo en grei plass å begynne :-D
    Kjempetips!

Skal definitivt sjekkes ut. Takker!
    :-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Dette må vel være power, i hvert fall øs-pøs og en vegg av gitarlyd. Finske Mana Mana med Maria Magdalena/Mikä On Sun Taivas fra deres fantastiske post mortem album Complete...Kaikki. Kanskje for melodiøst til å være ren metall, ikke "rått nok". Min likevel kraftfullt.
    Fås her og der gjennom (finske) nettbutikker, hvis interesse.
    Hvorfor så liten skrift? Dette er ikke i det hele tatt hva jeg mener med Power Metal. Det er i hvertfall ikke hva jeg er ute etter. Men hver sin smak..

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se første post for hva tråden handler om; Power metal, europeisk/skandinavisk retning, melodiøs metal.
    Ok, da ser det ikke ut som jeg bommet så fælt likevel.
    Selv om nevnte band er prog, så er i tillegg 2 av dem skandinavisk.
    Alle går under melodiøs metal, de er uten tvil episke og med symfoniske elementer.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om nevnte band er prog, så er i tillegg 2 av dem skandinavisk.
    Selv om bandene er fra Skandinavia, betyr jo ikke det nødvendigvis at de følger den europeiske/skandinaviske stilretningen..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nevnt ganske mange nå, med en del linker, men jeg kan ta et par til. Selvfølgelig er ikke alle like bra, men jeg synes alle funker bra

Wuthering Heights:
    YouTube - Longing for the Woods prt 1- The Wild Children

Magic Kingdom (nevnte dem tidligere):
    YouTube - Magic Kingdom - Child of the nile

Derdian
    YouTube - Entering the Cage + Cage of Light - Derdian New Era Pt. I

The Storyteller:
    YouTube - The Storyteller - Seed of Lies

Iron Savior:
    YouTube - Iron Savior "Starborn"

Power Quest:
    YouTube - Power Quest - Temple of Fire

Linker også til en sang fra hver av de bandene jeg nevnte uten å gi med link sist.

Emerald sun: YouTube - Emerald Sun - Scream Out Loud
    Axenstar YouTube - Axenstar - Blind leading the blind (Lyrics)

Heavenly YouTube - Heavenly - Dust to Dust - Lust for Life
    Arthemis YouTube - Arthemis - The Night Of The Vampire
    Freternia YouTube - Freternia - Grimbor the Great
    Insania YouTube - Insania - The Land of the Wintersun - Sunrise in Riverland
    Dragonland YouTube - Dragonland - Supernova

Så skal jeg også være uskikkelig. Her er en musikkvideo til et band som ikker er power metal. Men jeg vil tro de som liker power metal har et potensiale til å like det.

Therion - Sons of the Staves of Time:
    YouTube - Therion - Son Of The Staves Of Time

Har en hel har em haug med forslag til enda flere power metal band, om noen skulle være interessert, men de er dårligere enn det her...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra!
    Jeg har også funnet et band selv som jeg ikke kan se noen har nevnt. Det er finske (kanskje ikke overraskende) "Olympos Mons". De låtene jeg har hørt så langt virker veldig lovende. :-)
    YouTube - Olympos Mons - A Race Between Two Hearts (lyrics in vid)

Newcomer linsti sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flott tråd, har samme smak for musikk Dio, Kiss, Iron Maiden o.s.v.

Har i det sist hørt masse på Jorn som virkelig har en masse av disse bandene, men samtidig har klart å lage sin egen identitet. Anbefales...spesielt de to siste platene

Ellers takker jeg som trådstarter for gode tips

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra!
    Jeg har også funnet et band selv som jeg ikke kan se noen har nevnt. Det er finske (kanskje ikke overraskende) "Olympos Mons". De låtene jeg har hørt så langt virker veldig lovende. :-)
    YouTube - Olympos Mons - A Race Between Two Hearts (lyrics in vid)

Har dems første CD 8) Kanskje ikke så mye bra gitarspill?
    Om du liker det så kanskje du også liker galloglass
    YouTube - Galloglass - A Wintertale

Jeg synes det er flere bra svenske power metal band enn det er finske. Synes det både er flere og at de holder et høyere snitt... Synes nok at sverige har flest bra band utenom power metal også.

Her er noe litt mer spesielt. Power metal acapella. De synger gitarene.

Van Canto - Speed of Light
    YouTube - Van Canto - Speed Of Light (Official)

Så en coverlåt av nightwish - wishmaster
    YouTube - Van Canto - Speed Of Light (Official)

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Within Temptation og After Forever er også gode innen sjangeren, men heller litt mot Goth scenen tror jeg.

Men mye kommer vel an på hvilken av Power Metal delene man liker best. Den harde alla Iced Earth eller den tyske som Helloween banet en vei for. Sistnevnte har inspirert nesten 100vis av band virker det som.

Er selv stor fan av begge sjangre.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •