Math metal - anbefalinger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer XanaX sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Math metal - anbefalinger?

Kjøpte meg nylig Indukti - S.U.S.A.R og den blåste hue av meg! :-D Really! Hørt på mye progressiv musikk som DT, PoS, ISIS, RIVERSIDE digger Grudzinski, Deadsoul Tribe, Opeth, Sigur Ros + + Prøvd meg på Spiral Architect som er helt eksepsjonelle musikere! men jeg mista flyten i musikken. But thats probably just me...:-D Hvor går jeg nå! Digger store lydbilder og avansert musikk, gjerne nyskapende & eksperimentelle greier, mer metal enn jazz please! Setter pris på dynamikk og edit: øs også! Kravstor? Hit me! :-D

Newcomer HFidelity sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har ikke vært borti så mye av det du nevner bortsett fra Opeth, men kanskje du ville likt "Skiens store sønner" Pagans mind? Prog power!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HFidelity
    Hmm, har ikke vært borti så mye av det du nevner bortsett fra Opeth, men kanskje du ville likt "Skiens store sønner" Pagans mind? Prog power!
    Jeg har noe av det og de er dyktige musikere men jeg ble egentlig bare sjarmert, ikke forelska for å si det sånn. Tror jeg muligens er picky bare småting velter alt for meg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Indukti skiva var så mindblowing for meg at den transformerte store deler av platesamlinga til å virke som en grå 56 år gammel dame med hengerumpe og løstenner dessverre.
    Tråden er kun om Math metal, men jeg har jo tydeligvis ikke gjort leksene mine... B-)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med Math-metal regner jeg med du mener du kanskje technical metal?
    Technical metal - Wikipedia, the free encyclopedia
    Isåfall er disse eksemplene noen av de få bandene som spiller slik musikk:

WatchTower - Control And Resistance
    Spastik Ink - Ink Complete
    Spastik Ink - Ink Compatible

Hvordan lyden er på dissse skivene vet jeg faktisk ikke, da jeg aldri har hørt musikken på noe annet enn ghettoblasters og bilstereo.

Er det math metal du mener, så kommer jeg kun på Meshuggah.

Opeth og slike band spiller progressive metal, og har lite eller ingenting å gjøre med de overnevnte stilartene.

Cynic - Focus blir av mange regnet som technical metal uten at jeg helt skjønner hvorfor. Uansett, musikken er en blanding av death metal og jazz/fusion og er meget bra skive.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg

Med Math-metal regner jeg med du mener du kanskje technical metal?
    Technical metal - Wikipedia, the free encyclopedia
    Isåfall er disse eksemplene noen av de få bandene som spiller slik musikk:

WatchTower - Control And Resistance
    Spastik Ink - Ink Complete
    Spastik Ink - Ink Compatible

Hvordan lyden er på dissse skivene vet jeg faktisk ikke, da jeg aldri har hørt musikken på noe annet enn ghettoblasters og bilstereo.

Er det math metal du mener, så kommer jeg kun på Meshuggah.

Opeth og slike band spiller progressive metal, og har lite eller ingenting å gjøre med de overnevnte stilartene.

Cynic - Focus blir av mange regnet som technical metal uten at jeg helt skjønner hvorfor. Uansett, musikken er en blanding av death metal og jazz/fusion og er meget bra skive.
    Utrolig Cool at nettopp DU svarer på denne da. Blir nesten HELT satt ut jeg nå. :-) Ja, jeg har hørt på prog metal siden debut- skivene til QR og DT på 80 tallet. LaBrie er ikke så kul mer dessverre, ødela min DT interesse totalt. Ja DU har nok rett i at tech metal er det samme. Leste på div forumsider at mange mente at Spiral A var det beste math metal bandet ever. Sånn er det å lage banebrytende/avantgarde/nyskapende musikk vettø ;-) Umulig å vite hva folk vil bås-sette det som. Det har dessuten blitt altfor mange sub-genre innen metal syns jeg. Skal def sjekke ut anbefalingene dine. Zeezar her på Avforum foreslo Bolt som også skulle være samme genre som Indukti. Ellers har jeg fått høre at Textures, Dillinger Escape Plan og Psyopus kunne være alternativer. Noen som har hørt noe av dette? Uansett så går jeg MOT lyset musikalsk sett! Gleder meg til MER utfordrende musikk 4 the mind! Cheers! :-D

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av XanaX
    [...] :-D Hvor går jeg nå! Digger store lydbilder og avansert musikk, gjerne nyskapende & eksperimentelle greier, mer metal enn jazz please! Setter pris på dynamikk og edit: øs også! Kravstor? Hit me! :-D
    Da sjekker du ut blant andre ting som polske Lizard. Har inntrykk av at polsk rockescene byr på endel metall i nevnte genre. Mattemetallerne The Dillinger Escape Plan må absolutt med. Meshugga er nevnt, og jeg gjentar (fra en annen tråd), Bolt. Ikke så hardtslående, men variert og oppfinnsomt. + Mars Volta, metall/prog/avant-garde.

Selv om de to sistnevnte er store nok, er musikkstilen vel det man kan kalle indie-metall. Da lønner det seg kanskje å sjekke ut de respektive plateselskapene for lignende utgivelser. Låkk and låll!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matte metall, for et morsomt navn. Skriker de ut Pythagoras ligninger

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Metal Heads!
    Jeg mener ikke å spore av denne tråden, men vil snike inn et spørsmål om stilarter siden dere virker ha bra koll.
    Jeg har oppdaget et britisk band som heter "Dragon Force". Det synes jeg er utrolig bra. Jeg liker i utgangspunktet tradisjonell Heavy Metal som (tidlig) Wasp, Kiss, Judas Priest, Whitesnake og ikke minst, Manowar.
    I dag hører jeg på, og leter opp, band innenfor stilarten "Power Metal" (tror jeg det kalles), dvs melodiøs metal. Band jeg er hekta på for tida er "Hammerfall" og "BloodBound". Har dere tips på flere band med tilsvarende musikk?
    "Dragon Force" synes jeg også faller inn under "Power metal" da de lager fengende melodier. Men "Dragon Force" har også en del annet ved seg. Det er litt speed, det går unna. Og det er også litt "teknisk" med "kompliserte" og varierende pasasjer. Har dere en kategori for denne type musikk? Er "Dragon Force" "teknisk"? Eller er "teknisk" noe helt annet?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig Cool at nettopp DU svarer på denne da. Blir nesten HELT satt ut jeg nå. Ja, jeg har hørt på prog metal siden debut- skivene til QR og DT på 80 tallet. LaBrie er ikke så kul mer dessverre, ødela min DT interesse totalt. Ja DU har nok rett i at tech metal er det samme. Leste på div forumsider at mange mente at Spiral A var det beste math metal bandet ever. Sånn er det å lage banebrytende/avantgarde/nyskapende musikk vettø Umulig å vite hva folk vil bås-sette det som. Det har dessuten blitt altfor mange sub-genre innen metal syns jeg. Skal def sjekke ut anbefalingene dine. Zeezar her på Avforum foreslo Bolt som også skulle være samme genre som Indukti. Ellers har jeg fått høre at Textures, Dillinger Escape Plan og Psyopus kunne være alternativer. Noen som har hørt noe av dette? Uansett så går jeg MOT lyset musikalsk sett! Gleder meg til MER utfordrende musikk 4 the mind! Cheers!
    Det var da hyggelig!

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hei Metal Heads!
    Jeg mener ikke å spore av denne tråden, men vil snike inn et spørsmål om stilarter siden dere virker ha bra koll.
    Jeg har oppdaget et britisk band som heter "Dragon Force". Det synes jeg er utrolig bra. Jeg liker i utgangspunktet tradisjonell Heavy Metal som (tidlig) Wasp, Kiss, Judas Priest, Whitesnake og ikke minst, Manowar.
    I dag hører jeg på, og leter opp, band innenfor stilarten "Power Metal" (tror jeg det kalles), dvs melodiøs metal. Band jeg er hekta på for tida er "Hammerfall" og "BloodBound". Har dere tips på flere band med tilsvarende musikk?
    "Dragon Force" synes jeg også faller inn under "Power metal" da de lager fengende melodier. Men "Dragon Force" har også en del annet ved seg. Det er litt speed, det går unna. Og det er også litt "teknisk" med "kompliserte" og varierende pasasjer. Har dere en kategori for denne type musikk? Er "Dragon Force" "teknisk"? Eller er "teknisk" noe helt annet?
    DragonForce regnes på ingen måte for teknisk.

Jeg anbefaler deg å lete opp noen eldre plater av Helloween, da dette er på en måte originalene til denne type musikk. Pröv "Judas", "Walls of Jericho", og de litt nyere (ca 1986) keeper Of The Seven keys pt.1 og Keeper Of The Seven Kees pt.II.
    Gammel Gamma-Ray burde også fenge.

I den tiden gikk denne stilarten under "Speed metal", og denne musikken ble regnet som beinhard. Senere kom det band som spilte langt raskere og hardere som tok over denne kategorien.
    Det DragonForce spiller det som i dag kalles tyskermetal på norsk.
    Power Metal kom opprinnelig fra Pantera og deres harde, blytunge musikkstil, men denne kategorien har ette hva jeg har skjönt gått til Speed Metal-bandene.:-D
    Forviklingar!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke påberope meg ekspertstatus her, går kun etter eget kompass for det jeg liker og misliker. i mine ører er `mattemetall` teknisk dyktig utført musikk i metallgenren. Synes indie-metall dekker begrepet bedre, selv om det ikke forteller noe om den tekniske dyktigheten som vel er et krav for å kunne spille m.metall (tror jeg). For den del er vel stilen beslekta med fri-jazz ispedd en god dose lekenhet og musikalsk individualitet.

Men først og fremst er det et krav at musikken ikke er kommersiell. Dette "sikrer" den kustneriske kvaliteten, så og si (støhnn!).

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    DragonForce regnes på ingen måte for teknisk.

Jeg anbefaler deg å lete opp noen eldre plater av Helloween, da dette er på en måte originalene til denne type musikk. Pröv "Judas", "Walls of Jericho", og de litt nyere (ca 1986) keeper Of The Seven keys pt.1 og Keeper Of The Seven Kees pt.II.
    Takk for svar/innspill!
    Jeg har faktisk "Keeper of the Seven Keys" albumene. Men jeg har dem på LP og har nok ikke hørt på dem siden 80-tallet... ;-)
    Jeg starter en ny "Power Metal" tråd for ikke å kuppe denne om "Math Metal" helt..ops:

Newcomer n5k sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du finner ut at du skal kjøpe en Meshuggah-plate, så vær obs på at det er den beste, nemlig Destroy Erase Improve
    Jeg har hørt på den MYE siden den kom, noe som begynner å bli lenge siden, og jeg blir aldri lei den kan de se ut som.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig Cool at nettopp DU svarer på denne da.
    Har vi en kjendis iblandt oss kanskje?

Newcomer zedarix sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Men først og fremst er det et krav at musikken ikke er kommersiell. Dette "sikrer" den kustneriske kvaliteten, så og si (støhnn!).
    Definer kommersiell.

Band som Tool (som forøverig ligger mitt hjerte nærmest og jeg er hoderystende sjokkert over at de ikke har blitt anbefalt her:wink: ) og Pink Floyd (ikke akkurat sjangeren for denne tråden, men dog..) selger i bøtter og spann, uten at det går utover den kunstneriske kvaliteten.

Det er da en vesentlig forskjell på å lage god musikk som mange kjøper og å lage "lyttervennelig" musikk bare for å selge mye.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YouTube - Meshuggah combustion drum cover

:shock:

Er dette Math metal?
    Pussige greier.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zedarix
    Definer kommersiell.[...]
    Iflg. den gode hjelper Bokmålsordboka, angis `kommersiell` blant annet som noe "som gjelder, er styrt av forretningsmessige interesser". I boka mi står kommersiell i rak motsetning til uttrykket indie (indipendent = uavhengig). M.a.o.: (nei, ikke Mao) jeg mener jeg at kommersielle artister er "i lomma på" plateselskapet og utgir musikk for å oppfylle kontrakten.

Nei, vi har nok ikke frihet før den siste kapitalist er hengt i den siste byråkrats tarmer!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Iflg. den gode hjelper Bokmålsordboka, angis `kommersiell` blant annet som noe "som gjelder, er styrt av forretningsmessige interesser". I boka mi står kommersiell i rak motsetning til uttrykket indie (indipendent = uavhengig). M.a.o.: (nei, ikke Mao) jeg mener jeg at kommersielle artister er "i lomma på" plateselskapet og utgir musikk for å oppfylle kontrakten.

Nei, vi har nok ikke frihet før den siste kapitalist er hengt i den siste byråkrats tarmer!
    Jeg tror vi trygt kan slå fast at de videoene jeg linket til i innlegget over ikke er kommersiell musikk.

Newcomer zedarix sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste