Tips til god, rolig klassisk (SACD(?))

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til god, rolig klassisk (SACD(?))

Tittelen sier vel i grunnen det meste, men jeg er atså ute etter noe behagelig klassisk musikk. Med behagelig, så mener jeg ikke for dyster og tung. Kan godt være litt voldsom og pompøs med store orkester og greier for å få det beste ut av anlegget. Gjerne med noe fremtredende kontrabass for å kjøre suben litt.
    Kjøpte tre SACD'er for litt siden som kan anbefales på det sterkeste, hvorav to av dem er litt i samme gate;
    - Amazon.co.uk: Bruch. Saint-Saëns. Tchaikovsky - Works for Cello and Orchestra: Wispelwey, Deutsche Kammerphil: Music
    - Amazon.co.uk: Weber - Clarinet Concertos; Clarinet Quintet: Carl Maria von Weber, Jean-Jacques Kantorow, Tapiola Sinfonietta: Music

Er ute etter gode innspillinger, helst på SACD/DVD-A. Det beste hadde vært om noen visste om noen komponister som passer beskrivelsen!
    Så om noen har noe å komme med, bare pøs på! God musikk kan man aldri få for mye av

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor skal jeg begynne...............................

Først vil jeg anbefale deg å bruke litt tid på å lese i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...jopt-idag.html

Ja, den er lang - men mange noen bra tips om klassisk der også, inkl SACD.

Skal se hva jeg finner hjemme i dag - som oppvarming til kveldens andre semifinale i Eurovision SHOW Contest

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen personlige favoritter - og jeg har da vektlagt det du selv skrev:
    • behagelig klassisk
    • ikke for dyster og tung
    • voldsom og pompøs med store orkester og greier
    • fremtredende kontrabass

Jeg har lagt inn link til nettbutikk som selger disse platene og jeg foretrekker Amazon. Det finnes sikkert rimeligere men erfaringsmessig er dette en stødig og sikkert leverandør.

Som en fin start har jeg valgt en CD sampler, en CD fra PentaTone med låter fra deres katalog. Som bonus på SACD delen finner du ekte surroundlyder fra natur&by samt test toner til surroundanlegget. I innlegget er det også bra beskrevet hvordan du bør sette opp høyttalerne.

Amazon.co.uk: Stay in Tune With Pentatone [Sacd/CD Hybrid]: Various Composers: Music
    (velg used/new og du kan få den for latterlige £4,87 ny!)

Pompøs orkestermusikk - da kommer du ikke utenom Beethoven og jeg velger enda en SACD. Du stusser kanskje at jeg velger symfoni nr 5, den er jo ganske dramatisk og dyster. Men det var dette med det pompøse da.
    Ordet "skjebnesymfoni" er noe som er kommet til etter Beethovens død. Han brukte aldri det ordet på verket. Han brukte kun tilleggsnavn på Eroica og Pastoral symfoniene - og ordet skjebne passer ikke i Beethovens språkvalg.
    Det er Wiener filharmonikerne som spiller, ledet av Carlos Kleber og det er en eldre innspilling fra 1976. Deutsche Grammophon har gjort en super jobb med denne produksjonen, men det låter best i SACD-delen enn på stereo-delen.

Amazon.co.uk: Beethoven: Symphonies Nos. 5 & 7: Ludwig van Beethoven, Carlos Kleiber: Music
    (hele £7,13 - uff det var dyrt - hehe)

Behagelig klassisk:
    Jeg får komme trekkende med min sedvanlige favoritt fiolinkonsert. Mendelssohn sin e-moll konsert er så og si fast på repertoiret til alle filonister som vil noe her i verden.
    Stykket er teknisk vanskelig, men kanskje enda mere følelsemessig vanskelig. Man faller fort igjennom med en ren teknisk brilljanse uten innlevelse.
    Jeg har (alt for) mange utgivelser av denne konserten og bare for deg har jeg tatt en gjennomkjøring av bruddstykker av dem i ettermiddag/kveld.
    Valget falt på enda en SACD, men da stereo-delen av plata. Merkelig nok har denne SACD-delen svært lav lyd så jeg foretrekker å spille den på CD spilleren som ikke har SACD mulighet.
    Solisten Mullova spiller fantastisk, rent og med innlevelse.

Amazon.co.uk: Beethoven / Mendelssohn: Violin Concertos: Ludwig van Beethoven, Felix Mendelssohn, Viktoria Mullova: Music
    (oj, £7,59 - det blir dyrere og dyrere dette her)

Voldsomt:
    Innenfor klassisk er det her mye å velge i. Jeg kunne valgt Wagner eller Shostakovich - men jeg velger Strauss, hele familien på én CD
    (unntatt Richard, men han kan du jo høre på 2001:en romodysse eller på Elvis: Aloha from Hawaii!)
    Telarc har en eldre CD du bare MÅ skaffe deg hvis du virkelig skal få liv i sub'en - men pass opp, det går hardt for seg! Såpass hardt at det står advarsel bak på coveret, og inni.
    Cincinnati Pops Orchestra under ledelse av Erich Kunzel.

Amazon.co.uk: Ein Straussfest: Johann II Strauss, Josef Strauss, Eduard Strauss, Erich Kunzel, Cincinnati Pops Orchestra: Music
    (som brukt får du den for £2,44 - omtrent like mye som en Freia melkesjokolade)

Om du liker vokal, har jeg her tre tips. Nå er mye av dette seriøst og tungt, men du verden så mye vellyd:

Av og til er ord helt overflødige. Spill første låt av denne så skjønner du hva jeg mener (men: vær alene, ingen forstyrrelser, og len deg tilbake og slapp helt av....)
    Amazon.co.uk: From My Heart: Giorgia Fumanti: Music

Mozarts rekviem (egentlig er det utdrag av et rekviem Mozart aldri ble ferdig med) er et stort verk. Ikke bare så dyster som man skulle tro et rekviem skal være.
    Denne SACD er satt i scene av Nikolaus Harnoncourt; en legende innen store verk. Han er ikke noen gladgutt, snarere tvert imot- verket har jeg hørt både muntrere og lettere, men dette oser av kvalitet og seriøsitet.

Amazon.co.uk: Mozart: Requiem /Harnoncourt: Gerald Finley, Wolfgang Amadeus Mozart, Nikolaus Harnoncourt, Vienna Concentus Musicus, Christine Schäfer, Bernarda Fink, Kurt Streit, Schoenberg Choir: Music
    (£7,50 for all denne musikken er jo til å grine av)

NRK klassisk i høst fikk jeg en musikalsk åpenbaring. En forholdvis ukjent italiener ved navn Giovanni Paisiello (1740-1816) har skrevet en haug med operaer, kantater, oratorier og masse annet.
    Den jeg har er kjent som Jesus pasjonen; La Passione di Gesu Cristo.
    Igjen, dette er tyngre saker men det grensen mellom barokk og mere typisk Wiener klassisk. Legg merke til barytonsangeren - det er flott!

Amazon.com: Paisiello: Passione di Gesù Cristo: Jose Fardilha, Giovanni Paisiello, Diego Fasolis, I Barocchisti, I Barrocchisti, Alla Simoni, Roberta Invernizzi, Luca Dordolo: Music

Ha en spennende handel og mange timer med flott musikk!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi! Det må jeg si. Så grundig og gjennomført svar har jeg sjelden sett her inne. Kan ikke si annet enn tusen takk!
    Virker som du traff spikeren på hodet også med tanke på hva jeg hadde ønsket.
    Har fylt handlekurven på amazon til randen (eller.. av erfaring er det alltid plass til litt til...). Blir nok en stund til jeg får hørt dem. Drar bort på mandag og blir borte i to uker, men jeg skal komme med en liten tilbakemelding når jeg har fått hørt litt! Gleder meg allerede til jeg kommer hjem igjen
    Tusen takk for hjelpen.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig å kunne hjelpe. Klassisk musikk er viktig!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tips er å gå innom en butikk som har bra utvalg av klassisk og be de komme med noen anbefalinger. Ser du bor i Tromsø så vet ikke hva som finnes der, men i Oslo er det noen butikker med veldig god peiling.

Jeg gjør ofte det, og det er en bra måte å utvide horisonten litt.

Skal sjekke litt i hyllene med annbefalinger nåpr
    Jeg hører på Beethovens 5 piano konsert nå. Den kan anbefales. Utrolig flott 2 sats.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Kjell Hillveg (Musikkforlaget, Kirkegata i Oslo - Musikk-huset) ikke vet om klassisk musikk, det er ikke verdt å vite.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i Tromsø nå, ja. Men er egentlig fra Bærum, så er ganske ofte hjemme hos venner. Får kanskje begynne å ta noen shoppingrunder når jeg er i tigerstaden også!
    Musikk-huset høres spennede ut! Må ta en tur innom der... Har ikke funnet noe særlig her i Tromsø, men de beste butikkene er jo ofte litt vanskelige å finne Foreløpig har innkjøpene stort sett foregått på platekompaniet. Tror ikke det er mye ekspertise å hente der. Ikke innen musikk ihvertfall. Kanskje sminketips og sladder fra de siste festene, men fint lite om klassisk...

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg handler mye på Aktivklassisk også.

aktiv Klassisk AS

Han har alltid noen nye anbefalinger hver gang jeg er innom, også husker han nesten alle cd jeghar kjøpt så han anbefaler aldri den samme. :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig det - veldig bra kundeservice.
    Inntrykket mitt er at Hillveg har ekspertise på fremførelse, men ikke så mye selve CD-lyden.
    Aktivklassisk er nesten motsatt.

The best of two worlds - spør den ene, kjøp hos den andre

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Skal se hva jeg finner hjemme i dag - som oppvarming til kveldens andre semifinale i Eurovision SHOW Contest
    Hehe, at noen feirer en lørdag med Eurovision er vel ganske vanlig. Men TO runder med semier først er vel litt drøyt, Asvaberg? :-)

voldsom og pompøs med store orkester og greier
    Høres ut Eurovison spør du meg :-)

Men til topic, i alle fall nesten:
    Som novise på klassisk har jeg valgte å begynne med litt diverse kjente komponister.
    Men hvor stor er fallgropen mtp dirigent/orkester osv. En del stykker er jo spilt inn av orkestre i "hele" verden. Hvordan finne den rette? Er det noen tommelfingerregler / guider som hjelper med dette?
    Hvordan kan noen innspillinger bli solgt for 20 kr, mens andre aldri bikker under 150?

Klassisk er virkelig en uoversiktlig jungel...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Hehe, at noen feirer en lørdag med Eurovision er vel ganske vanlig. Men TO runder med semier først er vel litt drøyt, Asvaberg? :-)

Høres ut Eurovison spør du meg :-)

Men til topic, i alle fall nesten:
    Som novise på klassisk har jeg valgte å begynne med litt diverse kjente komponister.
    Men hvor stor er fallgropen mtp dirigent/orkester osv. En del stykker er jo spilt inn av orkestre i "hele" verden. Hvordan finne den rette? Er det noen tommelfingerregler / guider som hjelper med dette?
    Hvordan kan noen innspillinger bli solgt for 20 kr, mens andre aldri bikker under 150?

Klassisk er virkelig en uoversiktlig jungel...
    ESC : jeg gir aldri opp - plutselig er DEN melodien der. Jeg har hatt endel slike opplevelser opp igjennom. Dessverre alt for sjeldent.

Klassisk: Min erfaring er dette: innspillinger med "kjente" orkestre som "Prague television orchestra" eller "Moldau symphonic orchestra" eller hva de nå heter - gjerne på ukjente selskaper (og Naxos) er helt greit, men ikke mere heller.
    Mye av dette er kjapt, kjipt og billig. Man KAN finne høydepunkter.

Innspillinger på f.eks label PentaTone eller Telarc setter lyden i fokus - noen vil kanskje si FOR mye i fokus slik at det musikalske ikke kommer godt nok frem.

Andre vil hevde at alt av dirigent Karajan er i ypperste klasse - trygge kjøp, men ikke alltid like inspirerende musikere. Etterhvert føles det veldig likt og traust.

Prismessig så har jeg i tipsene over på en måte bevist at man kan få svært god lyd og fantastisk mye musikk for lite penger. Det er kun tilbud/etterspørsel som avgjør used/new prisene vil jeg tro.

Noen tommelfingerregler:
    • ikke kjøp The best of Mozart til 49,- og den duren der
    • les anmeldelser, gjerne på Amazon eller på sa-cd.net eller andre
    • hør gjerne på NRK klassisk, de har en god sending på søndager ettermiddag
    • les CD/SACD trådene på AVforum :-)

Mindre labels som f.eks NAIM har også fantastiske produksjoner!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen tommelfingerregler:
    • ikke kjøp The best of Mozart til 49,- og den duren der
    Takk for svar.
    Men JEG kjøpte nettopp Mozart samlede til 99 spenn. 40 plater.. Hehe, har ikke åpnet plasten ennå så kanskje jeg bare skal spare den og gi den til noen i julepresang :-)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pegpisk, det er mange flotte komposisjoner i den pakka - garantert.

Og det er absolutt hørbart. Mine svar gikk på utvalgte plater med spesielt god lyd og fremførelse.

Selv har jeg mange slike "pakker" som har ramlet inn i form av gaver. Det hender jeg spiller dem også

ps! er det lov å si seg uenig i signaturen din?
    Er det ikke mere riktig å si "MP3 tar livet av musikkindustrien"

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, point taken. Men eksempelet med 40 plater for 99 spenn gjør jo at jeg begynner å lure på de økonomiske aspektene ved enkelte produksjoner. Men hey, hvis det funker så funker det :-)

Ang. signaturen så er jeg enig med deg mht musikkindustrien. Men jeg mener også at MP3 også ødelegger den enkelte låt ved å gjøre den "flat" og kjedelig, i enkelte tilfeller (men ikke alle) også ved bruk av 320 komprimering. Litt sånn "radio version".
    Som om ikke det er nok er mitt inntrykk at den bidrar til å ødelegge folks musikkinteresse ettersom det i større grad nå kjøpes og stjeles mer enkelt låter i stedet for hele album. MTV-hiter kommer og går, men det er mange perler som ligger på albumene. Dette er selvsagt ingen sannheter, bare påstander og spekulasjoner fra min side. :-D
    Videre debatt om dette bør vel tas i en annen tråd.

Edit: Men ja, det er SELVSAGT lov å være uenig. :-)

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale Mozart Requiem på Harnoncourt`s innspilling. Kanskje ikke så rolig, men veldig tilgjengelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luduvico Einaudi - Eden Roc [1999]

Vil kile deg i sjelen.

Ludovico Einaudi - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaget nå at jeg ikke hadde sendt inn ordren hos amazon, men har bare lagret handlevognen.
    Men bare for moroskyld sjekket jeg prisene hos amazon.com i forhold til amazon.co.uk. Da fant jeg ut at med dagens dollarkurs ville jeg spare ca 330 kroner, eller ca 40%! Det er ganske stor forskjell... Tidligere har jeg bare handlet fra england, men når det er så stor forskjell heller jeg litt mot å bestille fra usa fremover.
    For det er vel bare valutaen som er forskjellig på de to sidene? Eller er det noen andre forskjeller jeg ikke har sett? Portoen er kanskje litt høyere fra statene enn england da...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har handlet en del hos Amazon.com og har alltid blitt fornøyd. Leveringstiden varierer jo litt. Har opplevd å vente i 5 uker på en CD. Men heldigvis så haster det sjeldent.
    Spesielt på CDer som er katergorisert som "spesial import" hos norske platebutikker, har jeg spart mye på hos Amazon.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akeem
    For det er vel bare valutaen som er forskjellig på de to sidene? Eller er det noen andre forskjeller jeg ikke har sett? Portoen er kanskje litt høyere fra statene enn england da...
    Ja, porto er høyere. Og det tar litt lengre tid å få dem hjem i postkassa. Ellers er det ingen forskjell.

Om jeg ikke husker helt feil:
    frakt av 1 CD fra .co.uk = £1.79, ca kr 18
    frakt av 1 CD fra .com = $6.89, ca kr 35

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •