Tips til god, rolig klassisk (SACD(?)) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mandag forrige uke tok jeg turen ned til posten og hentet pakke! Endte med å bestille seks cd'er og sacd'er.
    Ble en del jobbing forrige uke, så jeg har ikke hatt tid til å lytte ordentlig til alle, men har hørt en god del på de fleste av dem.

Tar dem i samme rekkefølge som dine anbefalinger, asvaberg.

- Amazon.com: Stay in Tune with PentaTone [Hybrid SACD]: Andrew Marriner, Ludwig van Beethoven, Johannes Brahms, Arcangelo Corelli, Gabriel Faure, Alexander Glazunov, Franz Joseph Haydn, Gottfried August Homilius, Carl Loewe, Wolfgang Amadeus Mozart, R

Denne har jeg ikke fått hørt nok på enda. Førsteinntrykket er bra! Mye god musikk av mange velkjente komponister. Tror kanskje jeg vil få en god mer ut av denne når jeg får bygget ut anlegget til 5.1 (kjører bare 2.1 for tiden). Får heller komme tilbake til denne når jeg har hørt litt mer...

- Amazon.com: Beethoven: Symphonies Nos. 5 & 7: Beethoven, Vpo, Kleiber: Music

Har nok kanskje ikke fått hørt riktig nok av denne heller til å gjøre en god vurdering. Men at den er pompøs og voldsom er det ingen tvil om! Tror ikke det er mulig å gå feil om man ender med innspillinger av Wiener filharmonikerne. De kan virkelig sakene sine! Låter imponerende i stereo, og gleder meg til å høre denne i 5.1. Tror nok fort denne kan bli en "demoplate" når jeg får surround.

- Amazon.com: Beethoven; Mendelssohn: Violin Concertos /Mullova * ORR * Gardiner: Ludwig van Beethoven, Felix Mendelssohn, John Eliot Gardiner, Orchestre Revolutionaire et Romantique, Viktoria Mullova: Music

Dette er en av de platene jeg har hørt mest på. En meget behagelig innspilling, med mange kjente stykker jeg ikke visste jeg hadde hørt før
    Kunne ikke vært mer enig i det du sier om solisten på platen. Dette er en veldig god konsert som det er lett å drømme seg bort til.
    Tror jeg kun har spilt stereosporet i SACD, og er i grunnen ganske fornøyd med det. Men ser du stort sett har gått for cdsporet, så jeg får teste ut det også!
    Platen er dynamisk, med ganske stor variasjon i styrken, og jeg synes ihvertfall denne variasjonen kommer godt frem i SACD-stereo. Ville kanskje tro dette flater litt ut på cdsporet?

- Amazon.com: Ein Straussfest: Eduard Strauss, Johann I Strauss, Johann II Strauss, Johann II and Josef Strauss, Josef Strauss, Erich Kunzel, Cincinnati Pops Orchestra: Music

Her har vi nok en liten perle, men i en ganske annen sjanger. Hadde ikke trodd klassisk kunne være så underholdende og leken, men det er akkurat det den er. Denne ble fort samboerens favoritt. Hun har begynt å bruke den for å forberede hunden til nyttårsaften
    Dette er nok ikke noe å sette på om planen er å ha noe å sove til, for her skytes salutter og champagnekorker, før det hele rundes av med et skikkelig tordenbrak!
    Skjønner hvorfor det står advarsler både bakpå og inni, for volumet må testes litt for å se hvor hardt man tør å ta i. Den er ikke snill med høyttalerne.
    Anbefales!

- Amazon.com: From My Heart: Giorgia Fumanti: Music

Denne var en skikkelig overraskelse, og jeg vet ikke helt hva jeg skal si om den. Var veldig spent på den, så det var den første i spilleren.
    Jeg har en mor som alltid har vært ivrig i kor, og som synger sopran, så jeg har etter hvert fått et ganske godt bilde av hva jeg liker i en god sopran. Og for å være ærlig bommer Giorgia Fumanti litt på mange av punktene. Hun har blant annet en stemme som jeg synes høres litt anstrengt ut i de lavere toneleiene, og hun bruker en vibrato jeg aldri har syntes noe særlig om.
    Men jeg fulgte anvisningen din, asvaberg, og jagde Tone og bikkja ut av huset, før jeg satte meg godt til rette i sweetspot med et glass rødvin (du sa ikke noe om rødvin, men jeg improviserte litt...).
    Og jeg må vel innrømme at jeg var litt skeptisk da jeg hørte de første tonene, men da hun dro på og kom seg opp i sitt "rette" toneleie, var alt glemt. Hun har en helt utrolig stemme, som liker seg best i de øvre oktavene. Fant ut at de lyseste tonene faktisk ikke er så lyse som jeg i utgangspunktet trodde, og jeg tror det kommer av at de er så naturlige til hennes stemme. De kommer liksom så uanstrengt og riktig.
    Har et par plater med Andrea Bocelli, som har mye av det samme repertoaret, så det var gøy å høre to så forskjellige versjoner av samme materiale.
    Var nok denne som endte med å bli min favoritt blandt de fem jeg kjøpte.

Takker så mye for anbefalingene! Du traff spikeren midt på hodet.
    Har ingen problemer med å anbefale videre alle de jeg endte med ihvertfall. Ikke bare er det god musikk, men det er gode fremførelser, og ikke minst gode opptak!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Utrolig gøy å lese dette, Akeem.

Jeg har søster som er musikklærer og kordirigent og svoger som er eks. korist i operakoret.
    De deler din opppfatning av Fumanti. RoKo anbefalte meg denne og jeg ble "helfrelst". Mener å huske jeg sendte ham en PM og sa noe lignende det du gjør.
    Hun minner om en litt umoden Sissel Kyrkjebø, men med et større register.
    Men engelsken hennes, den MÅ hun gjøre noe med

Jeg trodde at Your love var høydepunktet, men du verden som Cinema Paradiso bare vokser og vokser.

Den PentaTone plata: sjekk ut Mozart klarinettkonsert, låt nr 13.

Om du er glad i litt sakral musikk, orgel:
    Amazon.co.uk: J. S. Bach: Toccata & Fugue: Johann Sebastian Bach, Simon Preston: Music

eller

hele plata fra PentaTone samlingen låt nr 12

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •