Lydmiks stereo/surround på konserter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydmiks stereo/surround på konserter

Hei - jeg har et generelt spørsmål som kanskje kan interessere.

Først : jeg mener å ha koblet anlegget riktig

Noen konserter er mikset slik at lyden passer med bildet - dvs at om gitaristen står til høyre i bilde, så ligger gitarlyden i høyre del av lydbildet - og ditto for keyboard.

Men noen mikser er motsatt - produsenten har kanskje tenkt seg at man skal høre lyden som om man står på scenen - og lyden ut derfra.

Noen som har opplevd det samme?

Siste eksempel er irriterte meg over dette var denne:

Her er Neal Schons gitar mye mere i venstre del av lydbildet, men han står til høyre på scenen (sett fra salen)
    Lyden er altså mikset som "hørt fra scenen"

Mens denne er helt riktig, dvs "lyden som hørt fra salen":

Nå er ikke dette et nytt fenomen. Jeg mener å huske at mange av konsertene jeg har på gammel LP og CD også har forskjellig miks - enten

"hørt fra scenen"
    eller
    "hørt fra salen"

Kommentarer?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hei - jeg har et generelt spørsmål som kanskje kan interessere.

Først : jeg mener å ha koblet anlegget riktig

Noen konserter er mikset slik at lyden passer med bildet - dvs at om gitaristen står til høyre i bilde, så ligger gitarlyden i høyre del av lydbildet - og ditto for keyboard.

Men noen mikser er motsatt - produsenten har kanskje tenkt seg at man skal høre lyden som om man står på scenen - og lyden ut derfra.

Noen som har opplevd det samme?

Siste eksempel er irriterte meg over dette var denne:

Her er Neal Schons gitar mye mere i venstre del av lydbildet, men han står til høyre på scenen (sett fra salen)
    Lyden er altså mikset som "hørt fra scenen"

Mens denne er helt riktig, dvs "lyden som hørt fra salen":

Nå er ikke dette et nytt fenomen. Jeg mener å huske at mange av konsertene jeg har på gammel LP og CD også har forskjellig miks - enten

"hørt fra scenen"
    eller
    "hørt fra salen"

Kommentarer?
    uten å ha hørt den selv, så skal visst The Who Toronto 1982 lide av samme problemet

litt avsporing; men hva syns du om QPR dvden?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super live in Japan har fantastisk bra lyd og bilde - til DVD å være, og innendørs og mørkt, tror jeg ikke det kan bli bedre.

Fremførelsen er selvfølgelig (som alltid) i verdenstoppen.

Paul Rogers er IKKE Freddie, til det er oppgaven umulig. Men han gjør en god figur. Litt kjedelig på scenen.

De to gamle - tja, de har vel løftet det ene og det andre, men de gjør en musikalsk strålende jobb. Så får vi leve med begynnende prostata-gange og stive ledd

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Super live in Japan har fantastisk bra lyd og bilde - til DVD å være, og innendørs og mørkt, tror jeg ikke det kan bli bedre.

Fremførelsen er selvfølgelig (som alltid) i verdenstoppen.

Paul Rogers er IKKE Freddie, til det er oppgaven umulig. Men han gjør en god figur. Litt kjedelig på scenen.

De to gamle - tja, de har vel løftet det ene og det andre, men de gjør en musikalsk strålende jobb. Så får vi leve med begynnende prostata-gange og stive ledd
    har du Return of the Champions?

den har mye bedre bilde, men lyden skurrer litt på mit anlegg hvertfall, diskanten er fort veldig markant, så det blir vanskelig å skru HELT opp...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •