Damian Rice

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Damian Rice

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Damian Rice

Til tross for at albumet er i hovedsak spilt inn på et hjemmestudio er det utrolig bra kvalitet på noen av sporene, hør bare på spor nummer 3, The Blower's Daughter og nummer 8, Cold Water!

Sett dere tilbake og nyt!!!!!
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kjenner til dette albumet altså???
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til fyren engang. Hva slags musikk er det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg hører så mye på anmeldelsene i Dagbladet, men denne stemmer på en prikk faktisk:

"Debutplater av et slikt kaliber er sjelden vare. Jeg sitter med noe av den samme fornemmelsen av mektig storhet som da jeg satte på Tom McRaes debut tidlig i 2001 og Thomas Dybdahls fjorårsdebut. Det er flere likheter også musikalsk, men Ryan Adams og Jeff Buckley er kanskje enda riktigere referanser.

Stillfarende
    Det er - igjen - en meget stillfarende debutant vi har med å gjøre, uten store ord og fakter. Også settingen er enkel, plata er spilt inn i et mobilt studio filmkomponisten og produsenten David Arnold (bl.a. Björks «Debut») satte Rice opp med, og albumet er produsert, mikset og for en stor del også spilt av Damien Rice selv - med noen få støttespillere.

«Amie», med dramatiske strykere, er for eksempel noe av det vakreste jeg har hørt dette tusenåret - til tross for at låta avbrytes ganske så brutalt etter fire og et halvt minutt av stemmer fra en folkemengde og Damiens klarinett i «Cheers Darlin'» - som avsluttes med pianoimprovisasjon før også den glir over i mykt pianospill på den etter hvert både mystiske og skumle duetten «Cold Water».

Dette understreker også en annen fornemmelse, nemlig at hele denne plata bør høres under ett. «O» er en timelang, velregissert suite for Damiens stemme og gitar m.m., Lisa Hannigans stemme, Vyvienne Longs cello og strykere (arrangert av David Arnold) som bygger seg opp mot en dramatisk avslutning med operasangeren Doreen Currans medvirkning i «Eskimo» (som også skjuler to bonusspor, blant annet «Silent Night» med Hannigan!).

Også cd-coveret er innbydende, om enn vanskelig å lese... Det er formet som en liten bok med hard perm, med tegninger og malerier signert Rice og Hannigan."

Jeg mener det, dette er den mest spilte platen min siden jeg fikk Sony-forsterkeren min og det er en nytelse for sjelen min hver gang! Har dere ikke hørt det, så løp og kjøp med en gang! Platekompaniet selger cd'en nå for KUN 99,-!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker forsåvidt interessant (det at plata er ment å høres helhetlig vekker iallefall min interesse), men jeg aner jo fremdeles ikke hva det er. Jeg er vel forferdelig sta som ikke ville anta hva slags sjanger det kan være, men jeg har både klassisk, black metal og new age med en slik lineup. :P Tipper jazza symfopop, eller en slags kombinasjon av de ordene?

Skal ta en kikk på, men blir nok en snylteversjon før jeg handler. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig vanskelig å sette i bås, men til en sammenligning så er vel Jeff Buckley det nærmeste jeg kan tenke meg i alle fall.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare dra opp denne tråden igjen, siden det tydeligvis ikke var så mange som beit på når trådstarter forsøkte seg på denne.

Dette albumet er faktisk veldig bra, og låten "The Blowers Daughter" (spor 3) er utrolig stemningsfull og følelsesladet, tror nesten den begynner å bli en av mine yndlingslåter.

Rent teknisk er mange av låtene veldig "personlige/nære" innspilninger med veldig klar vokal, og akustisk gitar hvor man kan høre at gitaristen skifter grep/fingrene hans glir langs gitarhalsen.

Hva gjelder sjanger/bås må jeg nesten kalle det en slags klassisk visesang, med i hovedsak akustisk gitar, strykere. Dette tror jeg kan falle i smak uansett om den normale preferansen er Scooter eller Iron Maiden.

Jeg har rippet hele CDsamlingen min til server, så jeg kunne lagt ut en smakebit (en låt) på MP3 tilgjengelig for de som ønsker å prøve før de kjøper albumet, men det er kanskje i mot forumets regler?
    --
    Thorbjørn

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    eeehhh, ikke-lisensiert MP3 holder vi oss unna her inne, ja...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    eeehhh, ikke-lisensiert MP3 holder vi oss unna her inne, ja...
    Regnet med det Så da får jeg bare håpe at min overbevisningsevne og personlige klokketro på evne til å bedømme musikalske kvaliteter vil være nok til at folk kjøper plata
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Damien Rice er fantastisk bra. En mulig referanse er Natalie Merchant (fra 10.000 Maniacs) Var og så DR på Rockefeller, og det var en av de beste konsertene jeg så i fjor. Han drar på en del mer med rockeriff og ville cellosoloer live, men det er fortsatt deilig og vakkert. Lisa Hannigans stemme var det som gjorde opplevelsen til noe helt spesielt.

Det ligger noen livevideoer på hjemmesida hans: http://www.damienrice.com/music_live.html

Newcomer Raimond sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Damien Rice: "O" . Har selv denne. Fikk beste karakter i avisene jeg leste da den kom ut. Det er en utrolig bra plate, meget følelsesladet.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter her og lytter nå..
    14min. ut i den siste låta er det et bonusspor.
    "Silent night" Så trist at jeg nesten begynner å sippe her jeg sitter. :-|

Kanskje single mat'en som snakker...

EDIT: Single malt jah.
    Skål

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •