Kronprisesse Mette-Marits Utvalgte salmer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Newcomer Composite sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Denne platen skal jeg ha, synes det er dumt at dere kritisere M.M for å velge ut salmer (det er jo det ho har gjort). Salmer er slik jeg tenker det, sanger som spenner rundt hele livet til mennesket, og da med de kristene elementene som sentrum.

Salmer til glede og salmer til sorg, en musikkskatt som jeg synes er flott at noen drar opp igjen.
    Kunne ikke vært mer enig,syntes det er kjempebra av MM.
    Denne tror jeg vil falle i smak som gave også!:-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Composite
    Kunne ikke vært mer enig,syntes det er kjempebra av MM.
    Denne tror jeg vil falle i smak som gave også!:-D
    Joda - men kunne hun ikke donert bort noen hundre par designersko og hatter til NMS Gjenbruk samtidig - det blir liksom litt dobbeltmoral over det hele

Newcomer Ludolf sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Joda - men kunne hun ikke donert bort noen hundre par designersko og hatter til NMS Gjenbruk samtidig - det blir liksom litt dobbeltmoral over det hele
    Unnskyld meg, men det er jo ikke lett å være Mette-Marit heller da!

På den ene siden har hun motepressen som følger henne med argusøyne for å passe på at hun kler seg moderne og allerhelst bruker norske designere.

På den andre siden har vi de som misliker henne pga fortida og som kritiserer henne for alt hun gjør.

Litt generaliserende, men det må være lov å lage ei salmeplate selv om du digga trance, house og techno før.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Majestetsfornærmelse er vel straffbart iflg. Norsk lov :-D
    Husker dere alt levenet da Prima Vera køddet med kongehuset ?
    Nå er det vel litt forskjell på å uttrykke sine egne meninger å drite kongehuset loddrett ut da:-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludolf
    Unnskyld meg, men det er jo ikke lett å være Mette-Marit heller da!

På den ene siden har hun motepressen som følger henne med argusøyne for å passe på at hun kler seg moderne og aller helst bruker norske designere.

På den andre siden har vi de som misliker henne pga fortida og som kritiserer henne for alt hun gjør.

Litt generaliserende, men det må være lov å lage ei salmeplate selv om du digga trance, house og techno før.
    Det er vel ikke noe KRAV til at hun MÅ utgi en samleplate?

Jeg tok meg tid til å se TV programmet om denne utgivelsen og, beklager, det ble egentlig verre enn jeg trodde på forhånd. La meg forsøke å begrunne det:

For de som husker den unge Mette Marit som frekvent gjest på vannhull i Kristiansand, er det med blandede følelser de nå opplever henne som ikke bare HKH, men også Hennes Hellighet.
    Jeg har respekt for mennesker som angrer og som har endret 'kurs', men man behøver ikke å utbasunere det til de grader?
    Hun skal ha skryt for å være modig og rakrygget (jada, selv om hun har en noe lut holdning). Det er ikke alle som hadde klart å spasere inn på et av Kristiansands hoteller med hodet hevet og se de samme ansatte inn i øyene som en HKH - de samme øyene som så henne i en helt annen "setting" på samme hotell noen år tidligere.

Det som ikke er troverdig og som lukter litt av dobbeltmoral, er altså at vedkommende nå har fått et nært og viktig forhold til norske salmer. Dette kommer også frem i programmet med hennes egne ord - og jeg tror ikke på henne, rett og slett.
    "Fædrelandssalmen - hjemme hos oss i Kristiansand ble denne sangen bla bla bla.....", sorry Mette Marit, jeg tror deg ikke.

Mette Marits salmer? Etter så kort tid har hun liksom tatt eierskap til disse sangene? Hva med frk. NN som har sunget flere av disse salmene i 30-40 år - hver uke, i bedehus, kirker, bibelstudietimer osv osv?

Dobbeltmoralen er også fremtredende i at vårt mediekåte kongehus velger å 'blidgjøre' den delen av befolkningen med mye eller noe aktiv kristendom i hjemmet, ofte de eldre, med en salmeplate(nei, ikke stavefeil - salme plate). Ikke rart den selger til gull på kort tid med så mye omtale og eget TV program (med 2-3 repriser) som denne utgivelsen har fått. At inntekten går til veldedig formål er en selvfølge - kongehuset får nok av kronasje gjennom våre folkevalgtes bruk av skattekroner til apanasje. Men det er en politisk sak.

Til selve plata og artistene - her kommer den største kritikken egentlig:
    • Lars Lillo Stenberg - omtalt av meg før her på denne tråden
    • Susanne Sundfør - høres ut som en 14-årig solist i et Ten-sing kor
    • Sondre Bratland - hjelper ikke om det sølvgrå håret ligger på plass når han enda ikke har lært å holde én eneste tone! Dette er ikke stev, det er salmer!
    • Maria Solheim - kan noen fortelle henne at dette ikke er en konkurranse i å synge lavt-høyt-lavt-høyt-lavt-høt?
      Det minner meg om Atle Antonsen i sketsjen hvor han var same som snakket lavere og lavere og høyere og høyere.
    • Ingebjørg Bratland - enten så spøker hun eller så gjør hun det ubevisst: "...der erre...." salmesang hvor ord som er, går, her, hjerte, smerte uttales med en ekstra 're. Dette er en kjent bedehusfenomen og spøkes ofte med når man skal karikere slik sangteknikk. Det minner meg om syngedamer på besøk hos Odd Grythe og Ivar Ruste i "Husker du". Ofte omtalt som hjerrete-smerrete-sang

Produksjonen minner om jazz. KKV er flinke folk, lyden på CD'en er sikkert strålende og musikerne vet hva de driver med. Men jeg sitter med en følelse av at dette like godt kunne vært en svensk jazzplate for 4-5 år siden.
    Jeg tipper at veldig mange, særlig de eldre, som har kjøpt denne plata kommer til å legge den bort etter å ha hørt den. Men som vi sier på Sørlandet: "e har jo kjøpt an, må jo det når ho Mette Marit e fra byen - å så e det jo salmer, det lier vi'...."

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne CDen kunne jeg nok godt ha kjøpt, men jeg hørte litt utdrag på et program på TV fra sangene, og vokalistene (som jeg kjenner fra før) synes jeg sang utrolig spinkelt og sjingrende. Skal man først synge salmer så hvorfor ikke med god vokal som får liv i dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kunne de utelate Bjarne Brøndbo på et slikt prosjekt? Dette er som å tråkke på mannen i gata

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Susanne Sundfør - høres ut som en 14-årig solist i et Ten-sing kor
    Hør, hør!
    Nok et eksempel på en ubrukelig artist som NRK P3 har hypet opp!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk også med meg konserten på tv'n, synes artistene gjorde en god jobb, enkelte levde seg utrolig godt in i teksten, spesieslt Ingebjørg Bratland, som var dypt preget over hva hun sang syntes jeg.

Det eneste jeg synes var litt dumt var arrangementene på sangene, som jeg synes var for like, ikke at jeg har noe mot Tord Gustavsen, har alt av TGT, men dette her ble for likt, heldigvis hadde Bremnes med seg engen pianist, det løftet det opp litt.

Uten om dette synes jeg det var meget bra, alle som sang, alle som spilte og Mette-Marits ord og tolkninger. Meget bra dette her!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er drøyt at dette er gitt ut i samarbeid med noen i kongehuset. Som representanter for det norske folket synes jeg de byrde ta avstand fra all religion i offentligheten, og heller holde troen sin privat. Jeg liker ikke tanken på at en åpen kristen person skal representere meg her hjemm og ute i verden.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har da en Statsreligion (hvis du ikke viste det) der Kongen er Den norske kirkes overhode er den øverste. Synes det er flott at vi har noen i Kongehuset som kan representere så tydelig hva de er "sjef" for.. Som representant for det norske folk er det meget viktig, synes jeg, at de representere statkirken og kristendomens tro og lære, både i utlandet og her hjemme.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men de MÅ vel ikke danse rundt gullkalven (les: hive seg på den kommersielle bølgen med salmeplater...) selv om de står oppført som høye beskytter av kirken

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har da en Statsreligion (hvis du ikke viste det) der Kongen er Den norske kirkes overhode er den øverste. Synes det er flott at vi har noen i Kongehuset som kan representere så tydelig hva de er "sjef" for.. Som representant for det norske folk er det meget viktig, synes jeg, at de representere statkirken og kristendomens tro og lære, både i utlandet og her hjemme.
    Kunne blitt et langt svar, men siden det blir for mye OT så dropper jeg det. Jeg konkluderer med at vi har vidt forskjellige syn på ting å tang.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men de MÅ vel ikke danse rundt gullkalven (les: hive seg på den kommersielle bølgen med salmeplater...) selv om de står oppført som høye beskytter av kirken

Kryr vel ikke av dansepartnere i rundt den kalven vel..

Sitat Opprinnelig postet av manenzza
    Kunne blitt et langt svar, men siden det blir for mye OT så dropper jeg det. Jeg konkluderer med at vi har vidt forskjellige syn på ting å tang.
    Jepp, tror vi har forskjellige syn ja.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kryr vel ikke av dansepartnere i rundt den kalven vel..
    hmmm:
    Se og Hør
    VG
    Dagbladet
    Her og Nå
    osv

joda, det er nok å ta av - dessverre

Denne artikkelen forteller jo litt:
    NA24.no

Siden lanseringen av platen til kronprinsessen har den blitt omtalt 249 ganger.

- Slottet er blitt butikk, og det er prinsesse Märtha som har banet vei for det nye og moderne kongehuset. Uansett er dette et godt stykke pr-arbeid, sier Brakstad.

Jada, jeg vet det godt - inntektene går til veldedig formål - vel og bra - men hallo, er det ingen som ser at dette er på full fart i elendighet?

Apropos I.Bratland:
    ........enkelte levde seg utrolig godt in i teksten, spesieslt Ingebjørg Bratland, som var dypt preget over hva hun sang syntes jeg.

Ja, hvis du synes det er greit å tviholde på hjerrete-smerrete sangteknikk, så værsågod.
    Det er rett og slett grusomt, men smak og behag, HoJ.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

At kongefamilien nå må lansere det ene produktet etter det andre for å få hjulene til å gå rundt - selv om apanasjen og annen statlig økonomisk bistand stadig øker - DA er det kanskje på tide å sjekke hva slags fottøy eller hodeplagg man bruker pengene på!
    Overskuddet av salgsinntektene vil gå til Kirkens Bymisjons arbeid.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos I.Bratland:
    ........enkelte levde seg utrolig godt in i teksten, spesieslt Ingebjørg Bratland, som var dypt preget over hva hun sang syntes jeg.

Ja, hvis du synes det er greit å tviholde på hjerrete-smerrete sangteknikk, så værsågod.
    Det er rett og slett grusomt, men smak og behag, HoJ.

Synes hun lever seg inn i en alvorlig salme jeg.. Men som du sier smak og behag.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kongehuset og statskirken er som sagt en del av det samme systemet, så at de kongelige fremstår som personlig kristne og fronter kirken er jo i grunn helt på sin plass. Jeg ser med andre ord ikke problemet med at hun gir ut en slik skive.

Men at et fritt vestlig demokratisk land som Norge fortsatt har statskirke og kongehus, kan jeg ikke forstå. Men det er en helt annen diskusjon

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rart at ikke Mette Marit legger stemmen sin på en Acid techno plate fra 90 tallet. Jeg ser for meg henne snurre plater på en lastebil under Loveparade i tyskland, haha... ACID FLASH

Makan til skritt ho har tatt er jo ganske villt, men hun har blitt litt for høy på pæra. Og det er jo ikke bedre med han Ari Behn, han hadde jo en god dokumentar fra Vegas med dop og polske horer...... Er ikke viktig CV de har for å komme inn i huset gitt, synd det er ett slikt kongehus.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monarkiet står for fall ! Uten tvil :-D Tenk dere tanken om neste generasjon....
    De blir akkurat som oss, bare bedre betalt.........

Flåsete ? JA :-D

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •