CD vs. flac

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 67

Tråd: CD vs. flac

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD vs. flac

Hei!

Usikker på om tråden passer inn her, men gjør et forsøk allikevel. Er det noen merkbar forskjell på cd og filformatet 'flac'? Flac er lossless. Forskjellen fra cd til mp3 er enorm, selv med 320-oppløsning. Hva mener dere der ute?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal vel ikke være noe forskjell -tror jeg.. Selv om psyken min sier noe annet...

D.v.s jeg har hørt at det ikke skal være noe forskjell, ja til og med bedre noen ganger på flac en orginal, da programer som kopierer gjør dette meget bra, og kopierer ekstra der "signalet" er dårlig på orgianlcd'n..

Har ikke testet dette godt, men en gang så syntes vi at vi hørte forskjell.. men igjen, det kan være psyken min.

Du kan også lese her om mer..Rippe til Flac
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel ann på hvilket program og hvilken kompresjon som blir brukt til flac.

Etter det har det vel med dac og cdspiller å si. Men hvis du spiller av cd fra samme lydkilde er det vel ikke så mye forskjell selvom jeg ikke har fått testet dette enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å sammenligne "CD" med "flac" så må vi:
    1. Rippe CD til PC (f.eks wav)
    2. Konvertere wav til flac

Dersom flac-fila lar seg dekode tilbake til wav uten å innføre endringer så er den lossless.

FLAC - faq
    How can I be sure FLAC is lossless?
    How much testing has been done on FLAC?

First, FLAC is probably the only lossless compressor that has a published and comprehensive test suite. With the others you rely on the author's personal testing or the longevity of the program. But with FLAC you can download the whole test suite and run it on any version you like, or alter it to test your own data. The test suite checks every function in the API, as well as running many thousands of streams through an encode-decode-verify process, to test every nook and cranny of the system. Even on a fast machine the full test suite takes hours. The full test suite must pass on several platforms before a release is made.

Second, you can always use the -V option with flac (also supported by most GUI frontends) to verify while encoding. With this option, a decoder is run in parallel to the encoder and its output is compared against the original input. If a difference is found flac will stop with an error.

Finally, FLAC is used by many people and has been judged stable enough by many software and hardware makers to be incorporated into their products.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forlengst gått over til å lagre alle cdene mine på harddisk i Flac-format. Flac tar ikke bort noe av originalsignalet (lossless-format), men komprimerer filene slik at de tar ca halvparten så mye plass som original-cden gjør (litt avhengig av hvor mye man ønsker å komprimere filene)

Jeg har "blindtestet" samme cd i cd-spiller direkte inn i en digital/analog-converter og den samme plata rippet med programmet EAC i flac-format avspilt fra pc med Foobar2000 inn i DAC-en og jeg kunne overhodet ikke høre noen som helst forskjell i negativ favør til flac.

Linn har jo også kommet med en såkalt nettverksspiller som spiller flac-filer direkte fra harddisk. Og ut fra følgende "test" så burde det ikke være noe å frykte å lagre filene i flac-format, med tanke på lydkvaliteten ihvertfall ;-)

Lyd og Bilde : Linn lanserer Akurate DS

Linn - Akurate DS

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver å legger mine cd'er over til flac jeg også, men det tar jo såååå lang tid.. Er godt inne i mine "The best of" cd'er..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt audiograbber og kjører høyest mulig kvalitet. Begynner å nærme meg 200GB med musikk på harddisken.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriksg
    Har brukt audiograbber og kjører høyest mulig kvalitet. Begynner å nærme meg 200GB med musikk på harddisken.

Merklig.. kan en stille på kvaliteten på Flac?? Trodde lossless var lossless jeg..
    Personlig bruker jeg EAC, synes den gjør jobben utrolig bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Merklig.. kan en stille på kvaliteten på Flac?? Trodde lossless var lossless jeg..
    Ja, tror det. Fant en parameter jeg kunne bruke for høyest mulig kvalitet...

http://www.blankspot.org/arkiv/2004/...l_1/index.html

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FLAC er alltid lossless, tapsfritt, det ligger i navnet (Free Lossless Audio Codec). Graden av komprimering går ikke ut over kvaliteten, kun hvor stor prosesseringskraft som trengs for å dekode fila igjen (jo høyere komprimering, jo mer prosesseringskraft trengs).

Feil/forskjeller fra CD-platen kan introduseres hvis rippingen ikke skjer nøyaktig nok, og her er det mange som tror de er smarte og sparer tid, setter rippehastigheten på maks, med det resultat at rippeprosessen "hopper over" data (gjerne der hvor det er riper/støv/skitt på skiva).
    Jeg anbefaler ALLE å kjøre rippeprosessen i laveste hastighet, ofte finnes det en modus kalt "Secure mode", for å sikre at alle data blir hentet fra CD-platen.

Det er en annen tråd her på forumet som har samlet mye info og tips om ripping/encoding/tagging.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette er en tidkrevende jobb. Jeg bruker EAC for å rippe platene for deretter konvertere dette til flac. Har akkurat passert 1200 plater og dette tar 400GB.

Det er en ting som dere huske:

backup.

Jeg ripper musikken inn på en ekstern HD, kopierer denne over til serveren der slimserver kjører (SW til squeezebox) for deretter kopiere over til en ny disk som jeg tar med på jobb.

Det er bare et spørsmål om tid før en av diskene ryker. De varer ikke evig... (Selv om Odd Børretzen vil la deg tro annet)

En ting som er helt sikkert er at det er ingen vei tilbake. Det er så utroligt greit å ha hele platesamlinga tilgjengelig fra fjernkontrollen.

Edit:
    Her er også en link for å sette opp EAC:

Category:EAC Guides - Hydrogenaudio Knowledgebase

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte også eac til å begynne med, men gikk over til easy cd da extractor istedet. Denne er mye kjappere. Får også platecoveret vedlagt i selve fila med dette programmet. Eac er kanskje mer nøyaktig, men jeg klarer ikke finne noe forskjell mellom ei plate rippet/konv med eac i forhold til easy cd da. Problemplatene gir feil i begge programmene.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cover trenger jeg ikke, og feil på cd'ene har jeg ennå ikke merket.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har en del parametre for å justere komprimeringsalgoritmen på flac, men lossless blir det uansett. Innstillingene er der først og fremst for å justere komprimeringen, slik at man får minst mulig filer, men etter min erfaring er det små forskjeller i filstørrelse, og for å hente inn rundt 100kB på en 20MB fil så snakker vi ganske mye økt konverteringstid.

Jeg bruker anbefalingene i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html

Selv har jeg nå passert 200 CD-plater, og som andre har sagt: Ting tar tid, men det er spesielt rippingen som tar tiden i EAC. Konverteringen til flac fra innlest WAV går relativt raskt. Jeg har også vurdert Audiograbber, CDex og CD-DA Extractor, men liker tanken på den økte rippingsnøyaktigheten man får med EAC. At det tar litt ekstra tid får heller være...

Har nå bestilt en ekstra USB-disk for backup, for denne jobben har jeg ikke lyst til å ta om igjen. Regner at jeg klarer omtrent 4 plater i timen, men noen ganger virker det som EAC detekterer problemer og senker rippehastigheten tilsvarende... Heldigvis kan man kombinere dette med å se TV eller lytte til musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lossless er lossless, men FLAC lar deg prioritere enkodingshastighet opp mot filstørrelse. Du kan la enkoderen bruke mye tid og få litt mindre filer, eller du kan la enkoderen bruke kort tid og få litt større filer.

FLAC - documentation
    -0, --compression-level-0 Synonymous with -l 0 -b 1152 -r 3
    -1, --compression-level-1 Synonymous with -l 0 -b 1152 -M -r 3
    -2, --compression-level-2 Synonymous with -l 0 -b 1152 -m -r 3
    -3, --compression-level-3 Synonymous with -l 6 -b 4096 -r 4
    -4, --compression-level-4 Synonymous with -l 8 -b 4096 -M -r 4
    -5, --compression-level-5 Synonymous with -l 8 -b 4096 -m -r 5
    -6, --compression-level-6 Synonymous with -l 8 -b 4096 -m -r 6
    -7, --compression-level-7 Synonymous with -l 8 -b 4096 -m -e -r 6
    -8, --compression-level-8 Synonymous with -l 12 -b 4096 -m -e -r 6
    --fast Fastest compression. Currently synonymous with -0
    --best Highest compression. Currently synonymous with -8
    FLAC - faq
    What is the lowest bitrate (or highest compression) achievable with FLAC?

With FLAC you do not specify a bitrate like with some lossy codecs. It's more like specifying a quality with Vorbis or MPC, except with FLAC the quality is always "lossless" and the resulting bitrate is roughly proportional to the amount of information in the original signal. You cannot control the bitrate much and the result can be from around 100% of the input rate (if you are encoding noise), down to almost 0 (encoding silence).
    -k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange av spørsmålene her er besvart i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html

-k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Lossless er lossless, men FLAC lar deg prioritere enkodingshastighet opp mot filstørrelse. Du kan la enkoderen bruke mye tid og få litt mindre filer, eller du kan la enkoderen bruke kort tid og få litt større filer.

FLAC - documentation

FLAC - faq

-k

Nok en gang så detter jeg ut når du "snakker" Knut

Sier sikkert mer om meg en deg.. (likte best relativitet (matte) som fag på skolen.. da alt er relativt, og sjansen altid er 50%.. Enten så skjer det eller så skjer det ikke, fikk ikke med læreren på det da men..)

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flac med lav bitrate kan ikke sammenlignes med mp3 da du kan tenke at flac med lav bitrate er "pakket" bedre inn og krever mer arbeid av pcen som skal pakke det opp igjen i avspillingen. Kvaliteten er like god. Lossless er jo tapsfritt uansett.

Tråden burde vel strengt tatt hett DAC vs. DAC da det er DACen som bestemer kvaliteten du får fra .flac-filen og kvaliteten du får fra signalet som leses fra CDen og omkodes av DACen i CD-Spilleren.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt dBpoweramp til å rippe mine plater.
    I Pro-versjonen brukes alle tilgjenedelig CPU'er til encoding, samt at man kan sjekke CRC mot en database for å se om rippen er korrekt. Får man feil på sjekken leses sektoreren om igjen til plata blir bitperfekt. Ripeter plater kan mao ta en time og to å rippe, men nye blanke tar fem minutter.
    Platecover og metadata blir også lagt inn i tagene.

Men det viktigste etter en slik jobb er nevnt legre opp her: Backup!
    Jeg har alt liggene på pc'n med kopi på USB-disk. 500gb USB-disk får du til godt under tusenlappen og er en billig investering.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en gang så detter jeg ut når du "snakker" Knut
    Min beste anbefaling til trådstarter er:
    FLAC er som zip, det endrer ikke filen din, det gjør den bare mindre.

Enten kan du godta det og leve lykkelig, eller du kan være interessert (eller uenig) i hvordan det foregår. Hvis du vil diskutere mer fundamentale ting så må du leve med at noen ting krever en mer inngående forklaring enn andre.

Sitat Opprinnelig postet av eriksg
    ...Forskjellen fra cd til mp3 er enorm, selv med 320-oppløsning. Hva mener dere der ute?
    Hvilken metodikk bruker du for å komme til den konklusjonen? Utviklerene av lame mp3-enkoderen leter etter folk som kan skille mellom 320kbps mp3 og CD slik at de kan forbedre enkoderen sin - problemet er å finne folk som greier det i det. Kanskje du kan hjelpe dem?

-k

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •