CD vs. flac - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 67

Tråd: CD vs. flac

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enig med knutinh her.
    Dersom det er eks EAC rippet 320kbps mp3 er kvaliteten veldig god, ganske nær cd, men ikke alle 320kbps rip er bra.

Jeg har alt rippet i flac nå, dette for å oppnå mest mulig identisk lyd i forhold til wav. Med mp3 "føler" jeg ikke det, AAC, 192,256 osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Enig med knutinh her.
    Dersom det er eks EAC rippet 320kbps mp3 er kvaliteten veldig god, ganske nær cd, men ikke alle 320kbps rip er bra.

Jeg har alt rippet i flac nå, dette for å oppnå mest mulig identisk lyd i forhold til wav. Med mp3 "føler" jeg ikke det, AAC, 192,256 osv.
    Hadde tidligere alle mp3 i 320kbps med EAC, men med flac fikk jeg en sterkere stereo-følelse. Hver kanal jobbet mer selvstendig og mye bedre "punch" i lydbildet. Kommer jo an på anlegget man spiller det på. Har man et OK anlegg, avsløres god/dårlig kvalitet lett...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriksg
    Har man et OK anlegg, avsløres god/dårlig kvalitet lett...
    Også hvis du blindtester?

Jeg blindtester lett forskjellen mellom mp2 og wav ved lave bitrater. Dette gir seg utslag i at jeg får 20 av 20 rette i en ABX-test, uten å konsentrere meg veldig. Det synes jeg fortjener stempelet "hører lett forskjell".

Gjør du det samme med en wav-fil kontra samme fil enkodet til 320kbps mp3 med lame enkoderen? Gjelder dette alle CD-er eller bare noen utvalgte, i så fall hvilke? Vil du i så fall vurdere å hjelpe lame-gutta med å lage bedre enkodere?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Også hvis du blindtester?

Jeg blindtester lett forskjellen mellom mp2 og wav ved lave bitrater. Dette gir seg utslag i at jeg får 20 av 20 rette i en ABX-test, uten å konsentrere meg veldig. Det synes jeg fortjener stempelet "hører lett forskjell".

Gjør du det samme med en wav-fil kontra samme fil enkodet til 320kbps mp3 med lame enkoderen? Gjelder dette alle CD-er eller bare noen utvalgte, i så fall hvilke? Vil du i så fall vurdere å hjelpe lame-gutta med å lage bedre enkodere?

-k
    Gjelder kanskje ikke alle cd'er. Har kun sammenlignet mp3 i 320kpbs vs. flac. Enkelte flac vs. mp3 er det vanskelig å høre "stor" forskjell, men det har noe med utgangspunktet på cd'en å gjøre. Hvis cd'en i utgangspunktet er dårlig produsert, blir resultatet deretter, uansett hvilket format man ripper til. Har hatt mange gode lytteopplevelser, også med mp3.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriksg
    Gjelder kanskje ikke alle cd'er. Har kun sammenlignet mp3 i 320kpbs vs. flac. Enkelte flac vs. mp3 er det vanskelig å høre "stor" forskjell, men det har noe med utgangspunktet på cd'en å gjøre. Hvis cd'en i utgangspunktet er dårlig produsert, blir resultatet deretter, uansett hvilket format man ripper til. Har hatt mange gode lytteopplevelser, også med mp3.
    Snakker vi 1/10 CD-er eller 9/10?

Snakker vi lame enkoder eller en annen?

Tror du at du kan høre forskjellen blindt? Det er veldig lett å hjøre dette i foobar2k, og da kan du gjerne poste resultatet her inne på denne måten:
    Kode:
    foo_abx 1.3.1 report
    foobar2000 v0.9.5
    2008/01/18 18:54:58

File A: E:\Temp\mp2testing\iscariot\01 - Iscariot - Who you are.wav
    File B: E:\Temp\mp2testing\iscariot\01_48kHz_128_st.mp2

18:54:58 : Test started.
    18:55:23 : 01/01  50.0%
    18:56:09 : 02/02  25.0%
    18:56:40 : 03/03  12.5%
    18:56:57 : 04/04  6.3%
    18:57:17 : 05/05  3.1%
    18:58:01 : 06/06  1.6%
    18:58:20 : 07/07  0.8%
    18:58:48 : 08/08  0.4%
    18:59:11 : 09/09  0.2%
    18:59:35 : 10/10  0.1%
    18:59:48 : 11/11  0.0%
    19:00:00 : 12/12  0.0%
    19:00:13 : 13/13  0.0%
    19:00:24 : 14/14  0.0%
    19:00:46 : 15/15  0.0%
    19:01:02 : 16/16  0.0%
    19:01:31 : 17/17  0.0%
    19:01:45 : 18/18  0.0%
    19:02:04 : 19/19  0.0%
    19:02:22 : 20/20  0.0%
    19:02:52 : Test finished.

---------- 
    Total: 20/20 (0.0%)
    Så lenge jeg ikke har gjort noe feil med filene, og så lenge leseren antar at jeg er ærlig, så viser denne teksten med stor sikkerhet at jeg hører forskjell på mp2 stereo ved 128kbps og wav.

-k

Newcomer SubSonic sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Apple Lossless vs FLAC

Er det noen som mener å kunne høre forskjell på 1411 kbps FLAC og Apple LossLess på 700-900 kbps? Det klarer ihvertfall ikke jeg...
    Bruker derfor å importere cd'er direkte i iTunes med Apple Lossless.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SubSonic
    Er det noen som mener å kunne høre forskjell på 1411 kbps FLAC og Apple LossLess på 700-900 kbps? Det klarer ihvertfall ikke jeg...
    Bruker derfor å importere cd'er direkte i iTunes med Apple Lossless.
    Lossless er lossless....

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har dårlige ører, men jeg hører ikke forskjell på 256/320kbps mp3 på cd, og orginalcd'en..

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at min 2Tb NAS kom i hus sluttet jeg rett og slett med konverteringen. Ripper alt med EAC til WAV.

Er det noen ulemper ikke å konvertere til FLAC, foruten begrensinger i filtagging?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Er det noen ulemper ikke å konvertere til FLAC, foruten begrensinger i filtagging?
    Bortsett fra at det tar mere plass og mer båndbredde på nettverket, nei.

Har du to av disse? (mtp. backup)

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Har du to av disse? (mtp. backup)
    Nei, ikke så langt jeg kan se. Hva er dette?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Nei, ikke så langt jeg kan se. Hva er dette?
    backup? sikkerhetskopi... bare sånn for sikkerhetens skyld når disken din ryker... så slipper du å rippe/kjøpe musikken på nytt.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    backup? sikkerhetskopi... bare sånn for sikkerhetens skyld når disken din ryker... så slipper du å rippe/kjøpe musikken på nytt.
    Ahh, skjønner. Litt tidlig på en lørdagsmorgen. Nei har ikke backup av musikk og film, bare private bilder og video. Har 4 disker i Raid 5 og håper at bare en disk ryker av gangen. Satser på at raidkontrolleren holder evig, at huset ikke brenner ned og at tyver holder seg unna :-D

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er du i det minste klar over risikoen :-D Raid kontrollere... jaja.. vi har hatt flere på jobb som har gått og dette var i maskiner til 100k+ Er det noe jeg har lært av datamaskiner oppover er at alt som kan gå galt, vil gå galt, det er bare et spørsmål om tid.

Det er iallefall en fordel med flac vs wav, det er at filene tar mindre plass som igjen resulterer i at backup blir rimeligere. Men, musikk er alltids noe du kan skaffe igjen, bilder & video som du selv har produsert er straks værre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fallende diskpriser gjør at lossless kompresjon med 2:1 blir mindre og mindre viktig. Det eneste som kan virke andre veien er dersom vi får flere CDer enn vi hadde før, eller dersom hirez blir vanligere. En DVD-A tittel med 5.1 spor i 24 bit 96kHz og 2 spor i 24 bit 192kHz tar ganske mye plass.

Samtidig er flac i seg selv et vel så godt format som wav med god tagging, fleksibilitet, åpen standard, og det koster meg ikke noe å velge at EAC skal konvertere til flac automatisk ved ripping.

-k

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Knut her, du kan jo sette den til å bruke minst mulig cputid ved enkoding, så bruker den jo ikke så mye tid.

FLAC som kodek er designet for å ikke "koste" så mye i cputid ved dekoding, selv om filene er enkodet med maks kompresjon (mye cputid).
    I tillegg har FLAC som nevnt god tagging-funksjon, noe som er totalt fraværende med wav.

1.5:1-2:1 i forhold til wav på mange nok album blir merkbart, selv for oss med mye diskplass (jeg sitter for øyeblikket med 3.7TB i hw-raid5 - har både hotspare disk, og ekstra kontroller i skuffen, litt paranoid?)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Enig med knutinh her.

Har startet med ripping til flac via EAC. En cd tar ca 7-8 min å rippe. Kan det stemme ? Dvs skjer det for raskt slik at jeg ikke får den beste kvaliteten ?

Glenn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glenn Evensen
    Har startet med ripping til flac via EAC. En cd tar ca 7-8 min å rippe. Kan det stemme ?
    Ja
    Dvs skjer det for raskt slik at jeg ikke får den beste kvaliteten ?
    Jeg går ut ifra at du bruker EAC og FLAC, som beskrevet i guiden :

RIPPING:
    EAC ripper en CD og greier enten å rippe den feilfritt eller ikke feilfritt. Dersom den ripper CD-en feilfritt så får du med deg all kvaliteten på en CD. Dersom den ikke ripper CD-en feilfritt så kan du normalt se det i loggen som kommer opp etter at CD-en er rippet, og hvis du vil være paranoid kan du bruke "accurate rip" som genererer en sjekk-sum opp mot en database.

ENKODING:
    FLAC gir bare en kvalitet: feilfri. Den gir dog forskjellige filstørrelser, og for å få minst mulig filstørrelse så kan du la den bruke lang tid ved enkoding. Som flere har vært inne på så er det like greit å la FLAC jobbe med default settings, og heller bekymre seg over andre ting i livet :-)

-k

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jo spørsmålet enkelt, dersom noen har konvertert 1000 CD'r + til FLAC, hvem vill låne meg HDD'n ett par dager?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Mulig jeg har dårlige ører, men jeg hører ikke forskjell på 256/320kbps mp3 på cd, og orginalcd'en..
    Samme her, stort sett. Brukte endel FLAC før, men etter en del testing (blind og ublind) konkluderte jeg med at jeg rett og slett kunne bruke MP3.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •