Lydkvalitet på cd. Noen som vet....?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvalitet på cd. Noen som vet....?

Hei! Lydkvaliteten på cd`er er jo veldig viktig. Står det noe betegnelse på cd`er for hvilken kvalitet det er? Slik at man vet om den cd`en har bra lyd.
    Olli

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke som jeg vet. lydkvaliteten har jeg erfart har mer med hvem som gir den ut/hvor det er mikset. noen cd'er er hdcd, men da er du avhengig av å ha en cd spiller eller en forforsterker som har dette.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En standard CD er samplet med 16bit (linear pr kanal) og en samplingsfrekvens på 44kHz... Hvis det var det du lurte på?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hifi utstyr har man jo klasse AA osv...lurte egentlig bare på om cd`er er merket på en lignende måte. Det eneste jeg vet er at Michael Jackson Invincible cd`en har EKSTREMT god lyd!

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som kan si noe om kvaliteten på en CD, men ikke nødvendigvis, er betegnelsen DDD/ADD/AAD osv. Disse bokstavene sier noe om hvor digitalt signaler er behandlet. Den første bokstaven betyr Analog/Digitalt opptak, neste bokstav: Analog/Digital miksing, og siste bokstav Analog/Digital overføring til CD. DDD betyr altså at hele prosessen har skjedd digitalt (Vel ikke helt, vi "sliter" fortsatt med analoge mikrofoner). Men som sagt, det kan låte pyton likevell 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På åtti-tallet var det populært og ta-opp og mikse digitalt hele veien. Digitalt, da kunne det liksom ikke bli bedre. Resultat ble dårlig, og man begynte og gå tilbake til analog-opptak på bånd-maskiner.

Senere så har du jo kommet bedre digitale-prosesser som f.eks. DSD og 192khz/24bit, men fortsatt så blir mesteparten i studioer spilt inn analogt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble vel ikke nødvendigvis dårlig, men man innså at så lenge man klarte å holde støyen under kontroll, så var analoge opptak like gode. Det digitale utstyret på den tiden var heller ikke så mye å skryte av i forhold til dagens standard.

Jeg har tro på at bedre teknikk og bedre kjennskap til fordeler og begrensninger i CD-mediet har ført til at CD-opptakene i dag er av en langt høyere standard enn på 80-tallet. I dag tror jeg referanseutstyret som benyttes under miksing har mye å si for hvordan sluttresultatet blir.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •