Kommer dere til å bytte ut CD mot SA-CD? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 106 av 106
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Er SACD et dårlig produkt bare fordi knutinh ikke kan rippe den over på sin PC? Det var da en merkelig uttalelse?
    Den er et dårlig produkt for knutinh dersom andre produkter (som CD, DVD-A, nedlastet musikk) gir knutinh en bedre total-opplevelse.

Dersom (og i den grad) knutinh sine prioriteringer samsvarer med andres prioriteringer, så kan vi gjette at den i noen grad er et "dårlig produkt" også for andre.
    Er alle bøker dårlige bøker siden du ikke kan dytte dem inn i en mp3 spiller?
    Dersom boka (eller den beste delen av boka) utelukkende kan lese i belysning produsert av norske forlag, og de har kryptering/patenter som gjør at ingen andre i overskuelig framtid kan lage belysning som lar meg lese den så har den en vesentlig ulempe.

Så lenge andre produsenter lager bøker som kan leses i sollys, i stearin-belysning og andre steder jeg måtte føle for, så gir det den nevnte boka et vesentlig handicap.

Hva skjer om 100 år når produsentene ikke eksisterer lengre, og ingen har mulighet (teknologisk eller juridisk) til å lage belysning som lar meg lese boka. Hva om jeg synes at det er komplett idiotisk å måtte ha en egen leselampe produsert av Aschehoug bare for å lese et mindretall av mine bøker? Ser du overhodet ingen skillnad mellom det at produsenten med viten og vilje innfører en sperre som utelukkende har som hensikt å teknologisk/juridisk hindre meg fra å nyte boken, kontra reelle teknologiske forskjeller (som mellom eBok og papir, hvor jeg i det minste får fordeler av forskjellene, som søkemuligheter).

Du misforstår meg dersom du tror at jeg sier at alt er galt med SACD. Men produsentene bak SACD har med viten og vilje krypplet produktet sitt på et felt som uansett om du liker det eller ei, betyr noe for mange mennesker. Jeg benytter meg av min selvsagt rett på et forum som dette til å forklare hvorfor jeg synes SACD på mange måter er et dårlig produkt, og siden jeg forklarer hvorfor så mener jeg at leseren har rikelige muligheter til å ta stilling til spørsmålet på egen hånd.

Jeg respekterer din rett til å ikke bry deg om hvilke begrensninger produsentene legger på din bruk (eller å prioritere det du oppfatter som godt innhold høyere enn brukerfrihet). Respekterer du på samme måte min rett til å bry meg om det i det hele tatt er mulig å spille av min lovlige innkjøpte musikk om 20 år?

Du må ta deg en tur til en ungdom, se realitetene - 2 timer for å finne et album på P2P?
    2 timer for å laste ned siste Holywood film og brent den på DVD og invitert venner på filmkveld og kjøpt inn cola&chips - da snakker du realisme!
    På hvilken måte har SACD løst det problemet du snakker om? Har SACD ført til mindre nedlastning? Mer penger i kassa for innholdsleverandørene?

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Jeg respekterer din rett til å ikke bry deg om hvilke begrensninger produsentene legger på din bruk (eller å prioritere det du oppfatter som godt innhold høyere enn brukerfrihet). Respekterer du på samme måte min rett til å bry meg om det i det hele tatt er mulig å spille av min lovlige innkjøpte musikk om 20 år?

På hvilken måte har SACD løst det problemet du snakker om? Har SACD ført til mindre nedlastning? Mer penger i kassa for innholdsleverandørene?

-k
    Om 100 år, knutinh, da regner jeg ikke med at jeg bryr meg særlig om platene kan rippes eller ei.

Jeg forstår deg dithen at du egentlig ikke har noe imot SACD, men at du prinsipielt er imot formatet da det ikke lar seg modifiseres med etter ditt eget forgodtbefinnende.

Hvis alle var som knutinh ville verden vært mye bedre - for artistene!
    Jeg regner da med at du ikke deler din musikk med andre enn det som loven tillater. Du er mest opptatt av å kunne spille din musikk på de kilder som passer deg best. Du har betalt for musikken og vil selv bestemme resten.

Tror jeg har rett her.
    Og ja - jeg respekterer ditt ønske om å spille din kjøpte musikk hvor/når du vil innenfor de rammene loven tillater.

SACD har IKKE ført til mindre nedlastning, men man har da tilgode å se en eneste SACD-fil i P2P eller andre fildelingsoversikter (jeg trodde jeg fant det, men det viste seg å bare være DTS).

Hadde artistene hatt vilje nok til å stoppe pirateringen, så hadde de stoppet all produksjon av ordinære CD plater og gått for SACD på alle sine utgivelser.
    Hvorfor gjør de ikke det tro -
    Er det fordi det sitter så mange knutinh'er derute som ville protestere?
    Er det fordi det er så få derute som har spillere som kan spille SACD?
    Er det fordi det er dyrere å produsere SACD?

Jeg mistenker veldig det siste motivet samt at det da ganske kjap dukket opp DVD-Jon'er over en lav sko - og så var man like langt.

Så, summa sumarum: jeg tror ikke for eksempel Genesis relanserer sin katalog på SACD-hybrid for å beskytte materialet sitt. Jeg tror de gjør det for:
    a) å selge enda flere plater
    b) å tilby oss lyttere enda bedre lydkvalitet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om 100 år, knutinh, da regner jeg ikke med at jeg bryr meg særlig om platene kan rippes eller ei.
    Om 100 år så gjør det heller ikke noe om musikken vi lyttet til var 64kbps mp3. Er det et argument for at lydkvalitet ikke betyr noe?

Det jeg sa var at jeg kjøper musikk med et langt tidsperspektiv - 20 år+. I et slikt perspektiv så er SACD i mine øyne det mest utrygge kjøpet pr i dag.

Dvs - kompabilitets-laget har kanskje samme usikkerhet som CD, men da gir man også avkall på den eneste potensielle fordelen med SACD og kan like gjerne kjøpe CDer som er rimeligere og langt større utbredelse.
    Jeg forstår deg dithen at du egentlig ikke har noe imot SACD, men at du prinsipielt er imot formatet da det ikke lar seg modifiseres med etter ditt eget forgodtbefinnende.
    Et viktig moment ved SACD er at de tekniske premissene er bygd på løgn og halvsannheter. Men det er en annen diskusjon.
    Hvis alle var som knutinh ville verden vært mye bedre - for artistene!
    Jeg regner da med at du ikke deler din musikk med andre enn det som loven tillater. Du er mest opptatt av å kunne spille din musikk på de kilder som passer deg best. Du har betalt for musikken og vil selv bestemme resten.
    Jeg anser generelt DRM som et verktøy for å begrense min utøvelse av lovlige bruksmønstre, ikke som et verktøy for å begrense piratkopiering.

I den grad DRM tjener plateselskapenes interesse (noe som er svært omdiskutert), så er det ved å nekte "bestemødre" å utføre lovlig kopiering. Dvs at de ikke kan la barnebarnet kopiere en CD, eller ha en kopi av sin CD i bilen, men heller kjøpe musikken en gang til.

Piratene (dvs f.eks barnebarnet) får tilgang til all verdens musikk på P2P, uten DRM og ofte med høyere kvalitet enn det platebransjen greier å tilby. All verdens DRM greier ikke å hindre det - annet enn i tilfellet SACD, og den mest sannsynlige grunnen er ikke en fantastisk kopibeskyttelse/DRM men at det faktisk er uinteressant å knekke beskyttelsen siden 99.9% av verden ikke bryr seg om formatet.

Jeg deler faktisk ikke musikken min med noen som helst.

Hadde artistene hatt vilje nok til å stoppe pirateringen, så hadde de stoppet all produksjon av ordinære CD plater og gått for SACD på alle sine utgivelser.
    Hvorfor gjør de ikke det tro -
    Er det fordi det sitter så mange knutinh'er derute som ville protestere?
    Er det fordi det er så få derute som har spillere som kan spille SACD?
    Er det fordi det er dyrere å produsere SACD?

Jeg mistenker veldig det siste motivet samt at det da ganske kjap dukket opp DVD-Jon'er over en lav sko - og så var man like langt.
    Jeg går ut ifra at de fleste CD-ene produseres med et ønske om å tjene penger. Selv om mange ledd i kjeden har sterke kunstneriske aspirasjoner, så har de også huslån som oss andre.

Så lenge:
    • SACD representerer en minimal brøkdel av verdens avspillere,
    • interessen blant kjøperne (selv de som har SACD avspiller) er så liten at de ikke vil betale noe ekstra
    • Det å produsere en SACD medfører at man må benytte seg av en av to (!) lisensierte fabrikker for pressing som har den nødvendige krypteringsnøkkelen
    • For å få "audiofilstempelet" må man benytte seg av en ren DSD signalkjede som utelukkende er konstruert for å kunne melke lisenspenger

så synes jeg det er høyst rasjonelt av de fleste plateprodusenter å unngå SACD.
    Så, summa sumarum: jeg tror ikke for eksempel Genesis relanserer sin katalog på SACD-hybrid for å beskytte materialet sitt. Jeg tror de gjør det for:
    Det er uinteressant for meg.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er uinteressant for meg.

-k
    Men b) er særdeles interessant for meg og endel andre herinne, så vi kan kanskje ende denne debatten med å si at du skal få slippe å kjøpe SACD, knutinh

Va'kke det generøst.....

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    For meg kan gjerne platebransjen kutte ut CD og gi alt ut på SACD. Kanskje det hadde blitt slutt på piratkopiering en gang for alle. Kanskje kunne også platebransjen igjen begynne å tjene penger og vi hadde fått bedre og mer variert musikk å velge i. Plateselskapene i dag ikke råd til å ha så mange artister i stallen. Er stort sett bare masseprodusert søppel som kommer ut nå for tiden.
    MP3 burde forbys hvis jeg kunne bestemme.
    Tvert imot, fildeling øker folks interesse for musikksjangre og (gjerne smale) artister de ellers ikke ville vurdert. Plateselskapene har alt å tjene på at folk holder seg innenfor et par sjangre, da de da kan redusere artiststallen, og markedsføringen blir billigere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medier

Jeg har ca 300 LP'er, 400 CD'er, 100 SACD'er, 30 DVD-A'er, 350 DVD-V'er og 15 BD'er. Alle formater har sine fordeler og ulemper. Hadde utvalget vært bedre på SACD så hadde jeg vel kjøpt flere på det formatet. Liker surround-lyden godt.

Idiotiske formater? Høres ikke helt bra ut

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •