Kommer dere til å bytte ut CD mot SA-CD? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 106
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Tenkte på en stereo fil jeg av samme sangen. Peter gabriel's SO feks har man også i stereo og således regner jeg med at man kan får kjøpt en fil med den sangen man ønsker i stereo.
    Meg bekjent kan man fint rippe stereo-delen av en slik SACD. Så da trenger man ikke kjøpe enkeltsanger for å ha dem "på hodet"

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Meg bekjent kan man fint rippe stereo-delen av en slik SACD. Så da trenger man ikke kjøpe enkeltsanger for å ha dem "på hodet"
    Ok. Er ikke så inn i rippe verden. Så da ser jeg ikke helt problemet...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som regel selges SACD som "hybrid". Dette betyr at det er ett lag med SACD og ett lag med ordinært CD-materiale. På disse kan man rippe CD-laget og på denne måten få musikken over på andre (re)medier.

Enkelte ganger får man kjøpt SACD kun som ren SACD. Da er det ikke mulig å ripp enoe som helst.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg har falt litt for SACD - kjøpte en Stockfish SACD og ble sjokkert over kvaliteten på lyd og den flotte bassen.
    Ehh... du falt for SACD fordi du ble sjokkert over kvaliteten når du sammelignet samme miks fra Stockfish mastret på SACD og i vanlig kvalitet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, knutinh, en hybrid SACD inneholder stereospor som man, meg bekjent, gjerne kan rippe til dine bærbare enheter som på en vanlig CD plate - men SACD surround delen kan du ikke få over - men har du egentlig 5.1 hodetelefonsett til din iPOD? Neppe..........

Så det er altså irrelevant egentlig - for bærbar lyd.
    Jeg har kastet ut DVD-spilleren, og har bare PC som signalkilde. Det finnes ikke SACD-rom og det finnes ikke DSD lydkort. For å kunne lytte til SACD så må altså jeg kjøpe:
    1. En SACD spiller med analoge utganger
    2. Et lydkort med 5.1 analoge innganger
    3. Spille over SACD-en til multikanals PCM

Kan du forklare meg hvorfor jeg skal ta til takke med stereo-lyden som finnes i CD-laget i min stue?

På samme måte så kunne kanskje noen tenke seg å kjøpe en billig SACD spiller for senere å komplettere med en bedre DAC. Dette er enkelt på CD, men pga DRM så er det komplisert på SACD og DVD-A. Piratene slipper selvsagt dette, de får tilgang på rå PCM-strømmer som gir fulle rettigheter.

Nå kan man selvsagt argumentere med at "dersom du kjøper formatet, så må du leve med begrensningene". Det er selvsagt rett, og derfor kjøper jeg ikke SACD. Jeg kjøper derimot DVD-A og hirez FLAC som lar seg spille av på min PC og (med ymse verktøy) gir meg fulle rettigheter.

Jeg skulle ønske at denne debatten ikke ble en skittkasting mot "disse gniene rettighetsnerdene som bare vil piratkopiere". Dersom jeg vil piratkopiere så er P2P enklere og billigere enn å kopiere eget innhold. Jeg vil ikke piratkopiere, jeg vil at de som produserer godt innhold skal bli premiert, men at jeg samtidig skal ha en viss frihet.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har kastet ut DVD-spilleren, og har bare PC som signalkilde. Det finnes ikke SACD-rom og det finnes ikke DSD lydkort. For å kunne lytte til SACD så må altså jeg kjøpe:
    1. En SACD spiller med analoge utganger
    2. Et lydkort med 5.1 analoge innganger
    3. Spille over SACD-en til multikanals PCM

Kan du forklare meg hvorfor jeg skal ta til takke med stereo-lyden som finnes i CD-laget i min stue?
    Ja - fordi du selv ikke vil ha surround SACD delen siden du ikke ønsker å kjøpe et verktøy som kan håndtere dette.
    Et eksempel:
    Hvis du vil bruke vanlige skruer til å henge opp noe på, så kan du ikke stå der og kreve at det skal følge med et flatt skrujern bare fordi du selv har valgt å bare beholde stjerneskrujernene dine?

En SACD spiller er ingen gigantinvestering og prakkes ikke på deg av plateselskapene - det er faktisk DVD/CD-spiller produsentene som tilbyr dette i mange av sine standard produkter - INKLUDERT i prisen (Oppo f.eks)

Jeg skulle ønske at denne debatten ikke ble en skittkasting mot "disse gniene rettighetsnerdene som bare vil piratkopiere". Dersom jeg vil piratkopiere så er P2P enklere og billigere enn å kopiere eget innhold. Jeg vil ikke piratkopiere, jeg vil at de som produserer godt innhold skal bli premiert, men at jeg samtidig skal ha en viss frihet.
    -k
    Jeg kjenner deg som et kunnskapsrik debattant, men i denne tråden legger du litt opp til ditt hjertesukk selv og jeg tror du ser det

Og skittkasting? Nei, den må du lengre på landet med - denne tråden viser at man er uenige. Det er ganske mange kilometer mellom uenighet og skittkasting.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, knutinh, en hybrid SACD inneholder stereospor som man, meg bekjent, gjerne kan rippe til dine bærbare enheter som på en vanlig CD plate - men SACD surround delen kan du ikke få over - men har du egentlig 5.1 hodetelefonsett til din iPOD? Neppe..........

Så det er altså irrelevant egentlig - for bærbar lyd.
    Er alle SACDer hybrider?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Er alle SACDer hybrider?
    Les min post fra kl. 11:34... :-|

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil bruke vanlige skruer til å henge opp noe på, så kan du ikke stå der og kreve at det skal følge med et flatt skrujern bare fordi du selv har valgt å bare beholde stjerneskrujernene dine?
    Analogien faller i fisk, da det er dyrere å levere et produkt med DRM enn uten, mens i skrujerneksempelet ditt må leverandøren legge ved noe fordyrende.

Du vet like godt som meg at 98% av meningen med DRM er at man skal unngå kopiering og spredning av opphavsbeskyttet matriale.
    Hvordan forklarer du da at DRM ikke påvirker pirater, men bare lovlydige kunder? Er plateselskapene rett og slett litt dumme, og skjønner ikke dette?

Personlig tror jeg DRM-selskapene har sine egne lobbyister innenfor plate- og filmbransjen, som gjør sitt beste for å påpeke hvor viktige er at utgiverne kjøper produktene deres.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - fordi du selv ikke vil ha surround SACD delen siden du ikke ønsker å kjøpe et verktøy som kan håndtere dette.
    Et eksempel:

En SACD spiller er ingen gigantinvestering og prakkes ikke på deg av plateselskapene - det er faktisk DVD/CD-spiller produsentene som tilbyr dette i mange av sine standard produkter - INKLUDERT i prisen (Oppo f.eks)
    • I Norge er det tillatt å lage kopier av lovlig kjøpt materiale til seg selv og nære venner/familie. DRM går ut over denne rettigheten ja/nei?
    • Mange velger å bruke PC/HTPC for all lyd/bildeavspilling. SACD og DVD-A gjør det mer upraktisk å få til dette og samtidig få tilgang til best mulig lyd fra mediet. ja/nei?
    • Mange liker å ha digital overføring av lyden mellom komponenter, og muligheten til å (evt) forbedre lyden med en ekstern DAC. SACD og DVD-A gjør dette vanskeligere. ja/nei?
    • Ved å ha full kontroll over nøklene som brukes i verdens 2(!) fabrikker for SACD plater, i alle lovlige SACD-spillere og lisensen for det hele så prøver firmaene bak SACD/DVD-A og sikre seg mot uvelkommen konkuranse fra billige asiatiske produsenter som har "ødelagt" massemarkedet for CD og DVD.
    • Piratene ler av det hele og har uansett tilgang til alt mellom himmel og jord uten DRM. ja/nei?

Og skittkasting? Nei, den må du lengre på landet med - denne tråden viser at man er uenige. Det er ganske mange kilometer mellom uenighet og skittkasting.
    Kommentaren min var ikke myntet på deg eller spesielle postere, men et håp om at jeg kan få framstå som negativ til DRM uten å bli tatt for å være en gjerrig pirat.

-k

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Anfield fikk høre på dette tidlig i høst, og selv HAN hørte stor forskjell... ;-) :razz:
    Ja, da siden jeg også hørte det må du være store forskjeller..... ;-)

Mitt bidrag i debatten:
    1. Jeg er opptatt av hørbare forskjeller mellom DSD og PCM, og mye tyder på at det er ingen.
    Mye tyder på? Det er etter min mening et paradoks at du i mange tråder debatterer med standpunkt i teknologisk bevisbare og målbare ting (ofte med dekning og ved referanser til Wikipedia), men sjelden eller aldri opplever jeg at du refererer til hva du faktisk selv opplever ved egenlytting.

Sitat Opprinnelig postet av cybervision
    Jeg har falt litt for SACD - kjøpte en Stockfish SACD og ble sjokkert over kvaliteten på lyd og den flotte bassen.

Nå skal det sies at dersom alle CD'er hadde samme lydkvalitet som platene til Gunther Pauler hos Stockfisch Records, så hadde savnet mitt etter SACD-valg på både flere spillere og plater sunket betraktelig...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Analogien faller i fisk, da det er dyrere å levere et produkt med DRM enn uten, mens i skrujerneksempelet ditt må leverandøren legge ved noe fordyrende.
    SACD er vel ikke synonymt med DRM - det er vel snarere teknologien som gjør at det ikke er et åpent medium.

Forøvrig synes jeg ikke analogien er så dum - alt avhenger at man har det rette verktøyet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    • I Norge er det tillatt å lage kopier av lovlig kjøpt materiale til seg selv og nære venner/familie. DRM går ut over denne rettigheten ja/nei?
    • Mange velger å bruke PC/HTPC for all lyd/bildeavspilling. SACD og DVD-A gjør det mer upraktisk å få til dette og samtidig få tilgang til best mulig lyd fra mediet. ja/nei?
    • Mange liker å ha digital overføring av lyden mellom komponenter, og muligheten til å (evt) forbedre lyden med en ekstern DAC. SACD og DVD-A gjør dette vanskeligere. ja/nei?
    • Piratene ler av det hele og har uansett tilgang til alt mellom himmel og jord uten DRM. ja/nei?

-k
    1)ja - men igjen, SACD og DRM er vel ikke samme sak
    2)ja, upraktisk men ikke umulig - du får heller ikke spilt LP platene dine på den PC'en - er det også DRM?
    3)nei - forbedre SACD/DVD-A lyd?
    4)nei- piratene har ikke tilgang til å dele SACD lyd, så de ler nok ikke nei

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet like godt som meg at 98% av meningen med DRM er at man skal unngå kopiering og spredning av opphavsbeskyttet matriale.
    DRM fungerer ikke til å stoppe pirater. Så lenge det finnes:
    • 1 menneske som er villig til å bruke mye tid på å rippe innhold
    • Et åpent internett med rikelig P2P-muligheter
    • Folk som er villige til å laste ned

Så har DRM ingen hensikt for å hindre ulovlig spredning av opphavsbeskyttet materiale.

DRM fungerer først og fremst for å:
    1. Hindre "amatørbrukere" fra å kopiere lovlig materiale - en kopiering som er _lovlig_ i store deler av verden
    2. Hindre fri konkuranse på innhold og avspillere.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1)ja - men igjen, SACD og DRM er vel ikke samme sak
    2)ja, upraktisk men ikke umulig - du får heller ikke spilt LP platene dine på den PC'en - er det også DRM?
    3)nei - forbedre SACD/DVD-A lyd?
    SACD har DRM. Ja/nei?

I Norge er det tillatt å lage kopier av lovlig kjøpt materiale til seg selv og nære venner/familie. SACD går ut over denne rettigheten ja/nei?

Det finnes ikke tapsfrie mekanismer for å streame DSD ut av PCen min. Ja/nei?

Betyr dette at jeg i praksis må gå igjennom like mye stress (og potensielt kvalitetstap) ved å ta opp SACD for avspilling på PC som vinyl. Ja/nei?

Enkelte mennesker mener at forskjellige D/A-konvertere låter ulikt. Ja/nei?

SACD og DVD-A går direkte ut over muligheten til å benytte andre D/A-konvertere enn det produsenten har utstyrt produktet med. Ja/Nei?

Enkelte mennesker har stor sans for hifi-produkter utviklet av "garasjeprodusenter". Hvor mye tror du at en lisens for HDMI eller i-link koster for en DAC-produsent med omsetning på 100 enheter i året, som vil ha tilgang på den krypterte strømmen?
    4)nei- piratene har ikke tilgang til å dele SACD lyd, så de ler nok ikke nei
    Piratene kan kjøpe et utgangskort til $600 som konverterer multikanals DSD til multikanals hirez PCM via 3x spdif. Gitt at mange multiformat-spillere nå uansett har gitt opp DSD D/A og uansett konverterer til PCM, så kan piratene i prinsippet få samme kvalitet som disse (gitt at dette kortet konverterer like bra som det de store produsentene gjør). Ja/nei?

Jeg skulle gjerne ha henvist til en eller annen P2P-tjeneste som lar brukerne utveksle slike kopier av SACD, men jeg følger ikke med på sånt.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SACD har DRM. Ja/nei?

I Norge er det tillatt å lage kopier av lovlig kjøpt materiale til seg selv og nære venner/familie. SACD går ut over denne rettigheten ja/nei?

Det finnes ikke tapsfrie mekanismer for å streame DSD ut av PCen min. Ja/nei?

Betyr dette at jeg i praksis må gå igjennom like mye stress (og potensielt kvalitetstap) ved å ta opp SACD for avspilling på PC som vinyl. Ja/nei?

Enkelte mennesker mener at forskjellige D/A-konvertere låter ulikt. Ja/nei?

SACD og DVD-A går direkte ut over muligheten til å benytte andre D/A-konvertere enn det produsenten har utstyrt produktet med. Ja/Nei?

Piratene kan kjøpe et utgangskort til $600 som konverterer multikanals DSD til multikanals hirez PCM via 3x spdif. Gitt at mange multiformat-spillere nå uansett har gitt opp DSD D/A og uansett konverterer til PCM, så kan piratene i prinsippet få samme kvalitet som disse (gitt at dette kortet konverterer like bra som det de store produsentene gjør). Ja/nei?

Jeg skulle gjerne ha henvist til en eller annen P2P-tjeneste som lar brukerne utveksle slike kopier av SACD, men jeg følger ikke med på sånt.

-k
    Jeg kan ikke svare deg på om SACD er synonymt med DRM - min kilde her (og ofte din, Wikipedia) sier ikke dette direkte - bare indirekte.
    For alt jeg vet så ble SACD laget for å forbedre lydkvaliteten og få den frem i surround 5.1 - tilsvarende XRCD fra JVC (bare stereo) som vel heller ikke er åpen??

Og gitt om de klarte det og som jeg da er svært fornøyd med.

Og det kortet til 600 dollar - er det noe man har patent/opphavsrettighet på eller lar det seg kopiere?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Mye tyder på? Det er etter min mening et paradoks at du i mange tråder debatterer med standpunkt i teknologisk bevisbare og målbare ting (ofte med dekning og ved referanser til Wikipedia), men sjelden eller aldri opplever jeg at du refererer til hva du faktisk selv opplever ved egenlytting.
    Jeg synes ikke at mine opplevelser har relevanse for mange av diskusjonene. Det er et standpunkt som de jeg diskuterer med bare må forholde seg til.

Å finne en eller to som ikke hører forskjell på CD og SACD har strengt tatt liten interesse. Å finne at en person hører forskjell på en mastering utgitt på CD og en helt annen mastering på SACD har heller ingen relevanse.

For å finne ut om stereo SACD teknisk sett har muligheter som ikke finnes i CD, så må vi enten ha tilgang til høyoppløst master, eller ta lydstrømmen ut av SACD og degradere den til "CD-kvalitet" og sikre oss at nivået er innen 0.1dB.

Det siste ble gjort i en stor undersøkelse i JAES over ett år hvor de (uformelt sagt) ikke fant bevis for at CD-formatet degraderer lydkvaliteten hørbart. De fant derimot at mange SACD-er låt bedre enn CD, presumptivt pga bedre/forskjellig mastring. Det stemmer godt med det mange audiofile erfarer, og er absolutt noe å ta med seg når man bestemmer seg for format.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke svare deg på om SACD er synonymt med DRM - min kilde her (og ofte din, Wikipedia) sier ikke dette direkte - bare indirekte.
    Det var vel ikke strengt tatt det jeg spurte om. Jeg spurte om SACD har DRM.

Super Audio CD - Wikipedia, the free encyclopedia
    "SACD has several copy prevention features at the physical level which, for the moment, appear to make SACD discs impossible to copy without resorting to the analog hole. These include physical pit modulation and 80 bit encryption of the audio data, with a key encoded on a special area of the disk that is only readable by a licensed SACD device."

Digital rights management - Wikipedia, the free encyclopedia
    "Digital rights management (DRM) is an umbrella term that refers to access control technologies used by publishers and copyright holders to limit usage of digital media or devices"
    Og det kortet til 600 dollar - er det noe man har patent/opphavsrettighet på eller lar det seg kopiere?
    En fyr på Hydrogenaudio Forums har laget tilsvarende kode på veldig få kodelinjer, så jeg tipper det er for trivielt til å patentere i en direkte implementasjon.

Her kan du kjøpe kommersiell kode for konvertering av DSD til PCM som kjører på SHARC og BLACKFIN dsp-er. Det krever ~90 MIPS for 6 kanaler DSD til 6 kanaler 88.2kHz PCM.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det betyr at det er fritt frem å kopiere andres arbeid.
    Ja, jeg vet du selv bare kopierer egne CD'er og venner&kjente - men jeg har en venn i Kina som jeg deler CD'ene mine med.................... eehhhhh

De tidligere geografiske begrensningene for vennskap er nå ikke lenger så veldig begrensende med www

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke at mine opplevelser har relevanse for mange av diskusjonene. Det er et standpunkt som de jeg diskuterer med bare må forholde seg til.
    Å finne en eller to som ikke hører forskjell på CD og SACD har strengt tatt liten interesse. Å finne at en person hører forskjell på en mastering utgitt på CD og en helt annen mastering på SACD har heller ingen relevanse.
    For å finne ut om stereo SACD teknisk sett har muligheter som ikke finnes i CD, så må vi enten ha tilgang til høyoppløst master, eller ta lydstrømmen ut av SACD og degradere den til "CD-kvalitet" og sikre oss at nivået er innen 0.1dB.
    Det siste ble gjort i en stor undersøkelse i JAES over ett år hvor de (uformelt sagt) ikke fant bevis for at CD-formatet degraderer lydkvaliteten hørbart. De fant derimot at mange SACD-er låt bedre enn CD, presumptivt pga bedre/forskjellig mastring. Det stemmer godt med det mange audiofile erfarer, og er absolutt noe å ta med seg når man bestemmer seg for format.

-k
    Jeg tror du har misforstått noe veldig her, knutinh.
    Genesis relanserer sin katalog med nye SACD utgivelser.
    For å dekke over mest mulig av markedet velger de å gi disse platene ut som hybrider - på den måten får alle med en CD spiller glede av den nye miksen.
    Det er jo en genistrek og for oss audiofile er det en gave fra oven.
    De av oss som da er enda galere, kjøper eller har en spiller som håndterer SACD signalene og kan da nyte de gamle 'schlagerne' i surround lyd.

Jeg ser overhode INGEN problemer med dette, verken moralsk eller forretningsmessig. Om jeg vil ha lyden over på PC, ja så får jeg ta til takke med stereolyd - samme hvor høyt jeg skriker så kan jeg ikke få SACD signalene over på PC'en min.

Men jeg kan sikkert bruke timer og måneder med å forske på, evt kjøpe et 600-dollars kort, mikse og trikse og kanskje få signalene over på PC'en.
    Innen den tid så er PC'en utdatert; programvaren responderer ikke, harddisken er full og det nye, fancy brukergrensesnittet til Microsoft Vista versjon 10.12 håndterer ikke kopiering fra den utdaterte PC'en........ (dette var en spøk da)

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •