Kommer dere til å bytte ut CD mot SA-CD? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 106
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dette er helt kurant, og det er bra at det kommer ut gode utgivelser.

Det at en like god utgivelse (hva gjelder 2-kanals) sannsynligvis kunne ha blitt gitt ut på CD er som du er inne på irrelevant så lenge den faktisk ikke finnes - men for oss som diskuterer til dels teknikk så har det en viss interesse.

-k
    Nå er den jo å få på CD, men da som hybrid til hele kr 66 mere enn vanlig CD - jeg ser ikke problemet sålenge hybrid-delen (stereo) er
    a) bedre enn den opprinnelige
    b) er spillbar på alle CD spillere

Løp å kjøp - det vil nå jeg si og jeg er ganske kresen på slike klassikere

Ganske surt at ikke favorittgruppen min, Queen, hiver seg på SACD bølgen. De gjenlevende er rimelig kjent for å suge mest mulig ut av oss stakkars fans med utgivelser som "Queen rocks", "Queen+ live" og "Rock Montreal live" - sistnevnte hadde aldri i livet Freddie gått god for.

Det finnes to DVD-A utgivelser, ANATO og The Game - førstnevnte er like skurrete og med masse utydelige s'er fra Freddies tanngard - sånn som original-LP, men jeg Må ha det, bare MÅ ha det ................ hehe

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mangler fortsatt NEI som svaralternativ.

Manger jo det hele tiden på sånne undersøkelser

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    En av mine favorittlåter er "Mad man moon" med Genesis fra albumet "A trick of the tail".

Jeg har hørt denne opp igjennom årene på LP, kassett og CD og mener å kjenner lydbildet og låten svært godt.

Jeg trodde det optimalet var nådd da utgivelsen kom på CD for flere år siden.

Men neida, den er nå å få i SACD versjon også.
    Og da sammenligner jeg stereo-delen, epler og epler, med den opprinnelige CD utgivelsen.

De som ikke hører forskjell her må være tonedøve, tunghørte eller ha svært mye ørevoks - det er signifant forskjell.

Som nevnt over av knutinh er det gode muligheter for at dette skyldes ny miks - i og for seg viktig men for meg som lytter er det irrelevant.
    Det som virkelig betyr noe for meg som lytter, er å bl.a. høre Phil Collins stemme enda tydeligere og enda bedre.

Som nevnt over av RoKo - man bør ikke bry seg så mye med hva andre synes - platene er ikke nevneverdig dyrere (grovt regnet ca 66 kroner differanse på amazon.co.uk 'used/new')
    ......
    og da har jeg endatil ikke nevnt surround delen........................dæven - det er bare så bra!
    Alle Genesis-albumene som er kommet i SACD/Hybrid-nyutgivelser ER nye mikser. Men fytterakkernsåinnihel-vete som det låter! Det er en ren nytelse for oss gamle Genesis-fans å få slikt servert. Jeg har kjøprt inn alle klassikerne i SACD, men holder meg unna de "nyere" av dem...

Likedan de nye CD-utgivelsene til Pat Metheny (Group). Disse er vanvittig mye bedre i nyutgivelsene. Dynamikk, bredde/perspektiv, detaljer...!

Anfield fikk høre på dette tidlig i høst, og selv HAN hørte stor forskjell... ;-) :razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...jeg ser ikke problemet...
    Jeg hevdet da ikke at det var et problem? SACD og DVD-A byr ofte på surround og (i mange tilfeller) nye og bedre mikser. Løp og kjøp.

Mitt bidrag i debatten:
    1. Jeg er opptatt av hørbare forskjeller mellom DSD og PCM, og mye tyder på at det er ingen. Påstander om at "16bit 44.1kHz er for lite" er normalt tatt på sviktende grunnlag.

2. Jeg er opptatt av forbrukernes rettigheter, og SACD og DVD-A scorer lavt på det i forhold til CD.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. Jeg er opptatt av forbrukernes rettigheter, og SACD og DVD-A scorer lavt på det i forhold til CD.

-k
    Skjønner ikke helt dette, knutinh. Forbrukernes rettigheter? Man betaler lusne kr 66 i maks differanse på amazon - omtrent prisen på en halvliter eller en boks med snus.....

Skulle man kicke på rettighetene noen steder, så må det være platesjappene som bevisst, eller ubevisst, gjemmer SACD-utgavene innimellom alle de andre platene. Har de dårligere avanse på disse SACD'ene? Jeg har en mistanke om at det dreier seg om det, eller om dårlig kunnskap/kjennskap og vilje til å vise oss disse utgivelsene.
    Jeg som KUNDE har vel krav på å få se disse - slik nettbutikkene gjør det (Amazon, Play, ElusiveDisc m.fl)

Synd - for det er endel perler derute.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt dette, knutinh. Forbrukernes rettigheter? Man betaler lusne kr 66 i maks differanse på amazon - omtrent prisen på en halvliter eller en boks med snus.....
    Pris har ingenting med det å gjøre.

Hvis jeg kjøper en CD eller hirez FLAC på f.eks Linn Records så kan jeg bruke innholdet som jeg vil, og putte all den tilgjengelige kvaliteten på en iPod, på en DVD, på PC-en min eller hvor jeg måtte ønske. Jeg kan ta backup i tilfelle plata brenner opp. Jeg kan koble en vanlig DAC til avspilleren dersom jeg mener at den har bedre kvalitet. Dersom formatet flopper så slipper jeg å kjøpe en dedikert avspiller for platesamlingen, men kan konvertere til "hva enn" som er standard om 10, 15, 20 år. Jeg kan bruke den lovfestede rettigheten til å lage kopier til "nære venner og familie" som bransjen prøver å omgå med DRM.

Jeg ser DRM som et verktøy for å gjøre livet surt for meg, ikke et verktøy for å begrense lovbrudd. Og jeg må innrømme at helt subjektivt så storkoser jeg meg over at den eneste konsument-DRMen som ikke har blitt knekt (SACD) samtidig er en kommersiell flopp. Dersom SACD ikke hadde floppet så hadde vel en eller annen nerd tatt seg tida til å knekke det.

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, for all del....!?!

Fint om plateselskapene bare kunne lagt ut mastertapen - slik at alle vi andre kunne rippe og ordne som vi selv ville.....
    Kutt ut alt som heter CD og annet liknende skit.

Tenker nok at bransjen ville overleve på dette, ja.

Dersom "ett eller annet" format på "ett eller annet" vis kan fôre meg med flott og oppløst lyd - tenk, da er jeg storfornøyd, og driter samtidig i om det kan rippes av gud og hvermann eller ei.

Rettighet meg her og rettighet meg der.

Gadd vite om du synes at kopieringsutstyr for parabolkort også skal være "allemannseie"...?
    Måååååå jo tenke på forbrukernes rettigheter joooo... :?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nei, for all del....!?!

Fint om plateselskapene bare kunne lagt ut mastertapen - slik at alle vi andre kunne rippe og ordne som vi selv ville.....
    Kutt ut alt som heter CD og annet liknende skit.

Tenker nok at bransjen ville overleve på dette, ja.

Dersom "ett eller annet" format på "ett eller annet" vis kan fôre meg med flott og oppløst lyd - tenk, da er jeg storfornøyd, og driter samtidig i om det kan rippes av gud og hvermann eller ei.

Rettighet meg her og rettighet meg der.

Gadd vite om du synes at kopieringsutstyr for parabolkort også skal være "allemannseie"...?
    Det var utrolig flott at andre har de samme meningene. Er så drittlei dette maset om forbrukerrettigheter at jeg blir kvalm.....

Tror pipa hadde fått en annen låte hvis det var deres livsverk og inntektsgrunnlag som ble spredd til gud og hverman for kr 0,00.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har falt litt for SACD - kjøpte en Stockfish SACD og ble sjokkert over kvaliteten på lyd og den flotte bassen.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg har falt litt for SACD - kjøpte en Stockfisch SACD og ble sjokkert over kvaliteten på lyd og den flotte bassen.
    Nei, neeeei... det er jo bare noe du feilaktig opplever, må du vite... ;-)

PS: Platemerkenavnet justert noglet... ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Det var utrolig flott at andre har de samme meningene. Er så drittlei dette maset om forbrukerrettigheter at jeg blir kvalm.....

Tror pipa hadde fått en annen låte hvis det var deres livsverk og inntektsgrunnlag som ble spredd til gud og hverman for kr 0,00.
    Poenget til knutinh er at det er de som faktisk betaler for dette som får svi, og det er jo litt teit. De som bare laster ned blir jo aldri berørt av DRM-problematikken i det hele tatt. Har selv vært borti tilfeller der jeg har måttet laste ned musikken fra et P2P-nettverk for å få den over på MP3-spilleren, fordi "CDen" (kjøpt og betalt) har vært urippelig. Med SACD må man jo, dersom det ikke er snakk om en hybrid, kjøpe musikken en gang til for å få den over på et bærbart format.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, neeeei... det er jo bare noe du feilaktig opplever, må du vite... ;-)

PS: Platemerkenavnet justert noglet... ;-)

Placebo...?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dersom DRM hadde hatt noen betydning ovenfor pirater så kunne det du sier hatt relevans.

DRM går ikke ut over pirater, for de laster ned musikk og film fra P2P som er fritt for herket. DRM går ut over lovlige kunder som meg og deg. Det er et verktøy for å kunne nekte meg det jeg i følge norsk lov har lov til.

Dersom jeg har laget en fin CD og folk piratkopierer den og jeg går glipp av inntekter så ville jeg ha vært ganske frustrert. Dersom de kopierte den for å kunne bruke PCen i stedetfor en brunevareboks så hadde det brydd meg mitt i ryggen...

Jeg er ikke medlem i EFNs nettsted og jeg er ikke en militant forbrukerrettighet-forkjemper. Men det irriterer meg at bransjen er så villig til å skusle bort min tid for noe som ikke reduserer pirat-virksomhet.

Parabol er et godt eksempel. Kryptering/pairing benyttes for å låse kundene til en leverandør, for å nekte oss opptakt/timeshifting/HTPC, og alt annet som leverandøren i mine øyne burde gi beng i. De burde være glad for at vi er villig til å betale dem penger for et adgangskort og legge alt til rette for at vi kan bruke det kortet på mest mulig fleksibel måte.

I USA så må man faktisk sende ut en dekryptert strøm fra dekoderen. Dette for å få fri konkuranse på Tivo-type bokser.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå stiger temperaturen litt her - bra!

Veldig avsporing fra tråden, men det er en veldig interessant diskusjon.

Men, knutinh, en hybrid SACD inneholder stereospor som man, meg bekjent, gjerne kan rippe til dine bærbare enheter som på en vanlig CD plate - men SACD surround delen kan du ikke få over - men har du egentlig 5.1 hodetelefonsett til din iPOD? Neppe..........

Så det er altså irrelevant egentlig - for bærbar lyd.

For å kopiere til venner & kjente, slik loven tillater, er det verre. Uff, tenk at man da må kjøpe seg en plate til 90-200 kroner. Ille ille. Da synes jeg norsk kjøpekraft og norske forbrukere bør bruke sine krefter på andre ting i samfunnet enn å okke&akke seg over at SACD surround ikke lar seg kopiere.
    Det er nok å ta tak i:
    - Terra-kommunene som må avskrive tapene sine over 4 -fire-år og uten at en eneste av de ansatte som gjorde de smarte investeringene må ta hatten sin å gå. Hvordan vil budsjettene til skoler/helse&omsorg i disse kommunene se ut disse 4 årene.....
    - klimahysteriet; forslag kommer høyst sannsynlig fra EU eller andre forståsegpåere om at man må betale kr 100 pr fløyet time i klimaavgift, dvs at en familie på 4 som skal fra Norge til Thailand må belage seg på å betale over 9000 - nitusen- i klimaavgift for å reise tur-retur til turistlandet Thailand. Hva skjer da med turismen i Thailand ......
    - pensjonsreformene (les:kuttene) som står i kø mens Stortingspolitikere får 500.000 i årspensjon når de går av i 50 års alderen
    osv
    osv

Da blir de lusne kronene for å skaffe seg en SACD plate - som man sier det er så få av - veldig smått.

Parabolkort/TVtuner-kort:
    jeg nekter å betale enda mere for å ha abonnement fordi x-antall mennesker derute svindler og kopierer andres kort - det minner meg veldig om kollektiv avstraffelse. Jeg vil tro at de som kopierer slike kort, er de samme som ikke betaler NRK lisens, men som skriker høyt når NRK mister rettigheter til å sende fotballkamper. Skjerp dere!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg har falt litt for SACD - kjøpte en Stockfish SACD og ble sjokkert over kvaliteten på lyd og den flotte bassen.
    men men, du har jo rent stereooppsett og DAC som ikke håndterer flerkanalslyd - var stereo delen av SACD'en til Stockfisch SÅ bra da............?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men men, du har jo rent stereooppsett og DAC som ikke håndterer flerkanalslyd - var stereo delen av SACD'en til Stockfisch SÅ bra da............?

Oh yes - it IS! :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom DRM hadde hatt noen betydning ovenfor pirater så kunne det du sier hatt relevans.

DRM går ikke ut over pirater, for de laster ned musikk og film fra P2P som er fritt for herket. DRM går ut over lovlige kunder som meg og deg. Det er et verktøy for å kunne nekte meg det jeg i følge norsk lov har lov til.

Dersom jeg har laget en fin CD og folk piratkopierer den og jeg går glipp av inntekter så ville jeg ha vært ganske frustrert. Dersom de kopierte den for å kunne bruke PCen i stedetfor en brunevareboks så hadde det brydd meg mitt i ryggen...

Jeg er ikke medlem i EFNs nettsted og jeg er ikke en militant forbrukerrettighet-forkjemper. Men det irriterer meg at bransjen er så villig til å skusle bort min tid for noe som ikke reduserer pirat-virksomhet.
    Selvsagt er DRM til for å stoppe pirater - noe annet er bare sludder og pølsevev... Du for brukt plata til det den er ment som - i en spiller. Og stort sett alle cd plater klarer du vel å rippe selv? Hvis du skal ha sacd-filene dine på en liten mp3 spiller, så forslår jeg å kjøpe de få filene det gjelder.

Du vet like godt som meg at 98% av meningen med DRM er at man skal unngå kopiering og spredning av opphavsbeskyttet matriale.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha sacd-filene dine på en liten mp3 spiller, så forslår jeg å kjøpe de få filene det gjelder.
    SACD filene (surround) kan man ikke kjøpe separat - de lar seg ikke dekode for så å selges separat. Da må man evt kjøpe "sampler" plater fra disse leverandørene, f.eks fra Stockfisch eller Telarc.

Dessuten - hva skal man med surround SACD musikk på stereo-headset, eller finnes det headset i 5.1 format - de vil jeg gjerne se

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SACD filene (surround) kan man ikke kjøpe separat - de lar seg ikke dekode for så å selges separat. Da må man evt kjøpe "sampler" plater fra disse leverandørene, f.eks fra Stockfisch eller Telarc.

Dessuten - hva skal man med surround SACD musikk på stereo-headset, eller finnes det headset i 5.1 format - de vil jeg gjerne se
    Tenkte på en stereo fil jeg av samme sangen. Peter gabriel's SO feks har man også i stereo og således regner jeg med at man kan får kjøpt en fil med den sangen man ønsker i stereo.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •