Kommer dere til å bytte ut CD mot SA-CD? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 106
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hva er det med 24bit/96kHz som er så FUD da?
    Min personlige, subjektive rant mot plateindustrien:
    Industrien utnytter kjøpernes usikkerhet vedrørende digital samplingsteknikk til å tro at 16 bit og 44.1kHz er underlegent for hifi, når det tvert imot ikke finnes noe som beviser det.

Hvis vi ser bort fra signifikante fordeler (så som surround og muligens jevnt over bedre mastring) så er mange entusiastiske pga hirez-biten.

Derfor kjøper kundene plater en gang til, avspillere en gang til, og denne gang med låsing som eksisterer ene og alene for å kunne gi oss dyrere og/eller dårligere varer og tjenester.

Dersom industri og kunder virkelig vil ha jevnt over bedre lyd så kan de få noen gratis råd fra meg:
    • Fastsett en standard for maksimalt rms/tidsmidlet lydnivå på CD/mp3 slik at "loudness war" dør. Dette raskt gi en enorm økning i praktisk dynamikk, spesielt for populærmusikk
    • Standardiser et generelt romlig format ala ambisonic slik at de som virkelig lever og ånder for det kan gjengi lydfelt med stor romlig presisjon uten å blir "holdt tilbake" av den store massen.
    • Binaurale opptak for iPod, enten vha dsp fra formatet i 2), eller rå opptak.
    • Sats på åpne, gode, fleksible distribusjonskanaler slik at flest mulig velger å kjøpe musikk i stedetfor å bli "oppflasket" på P2P slik at det er penger nok i industrien til å lage gode produkter.
    • Fjern likhetstrekkene med slanke og kosmetikk-industrien i markedsføringen og ta kundene på alvor som tenkende individer.

-k

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HD DVD som kyd format?

Hva ed å ta det nå døende HD dvd og bruke det som neste lydmedium?

Teknologien er der og platene ser lik ut, det er viktige punkter.

Tror det hadde blitt god knall!

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HD DVD som lyd format?

Hva med å ta det nå døende HD dvd og bruke det som neste lydmedium?

Teknologien er der og platene ser lik ut, det er viktige punkter.

Tror det hadde blitt god knall!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Min personlige, subjektive rant mot plateindustrien:
    Industrien utnytter kjøpernes usikkerhet vedrørende digital samplingsteknikk til å tro at 16 bit og 44.1kHz er underlegent for hifi, når det tvert imot ikke finnes noe som beviser det.

Hvis vi ser bort fra signifikante fordeler (så som surround og muligens jevnt over bedre mastring) så er mange entusiastiske pga hirez-biten.

Derfor kjøper kundene plater en gang til, avspillere en gang til, og denne gang med låsing som eksisterer ene og alene for å kunne gi oss dyrere og/eller dårligere varer og tjenester.

Dersom industri og kunder virkelig vil ha jevnt over bedre lyd så kan de få noen gratis råd fra meg:
    • Fastsett en standard for maksimalt rms/tidsmidlet lydnivå på CD/mp3 slik at "loudness war" dør. Dette raskt gi en enorm økning i praktisk dynamikk, spesielt for populærmusikk
    • Standardiser et generelt romlig format ala ambisonic slik at de som virkelig lever og ånder for det kan gjengi lydfelt med stor romlig presisjon uten å blir "holdt tilbake" av den store massen.
    • Binaurale opptak for iPod, enten vha dsp fra formatet i 2), eller rå opptak.
    • Sats på åpne, gode, fleksible distribusjonskanaler slik at flest mulig velger å kjøpe musikk i stedetfor å bli "oppflasket" på P2P slik at det er penger nok i industrien til å lage gode produkter.
    • Fjern likhetstrekkene med slanke og kosmetikk-industrien i markedsføringen og ta kundene på alvor som tenkende individer.

-k
    Her var det så mye nyttig og så masse spennende at jeg tror platebransjen gav seg etter første setning - den inneholdt nemlig ikke noen ord om profitt eller markedsandeler.............

Jeg blir skremt av at bokbransjen ikke har lært noenting av det musikkbransjen har slitt med i årevis.
    Nå er e-boken kommet og "ipod" spillere som rene lydbøker er i butikkhyllene.
    Og hva ser jeg: jo de er låst - kan kun benyttes til den boka man kjøper og that's it. Det er tragisk!
    Hvorfor kunne ikke bokbransjen installert "bok-minibank" maskiner i butikkene hvor kundene kunne ta med seg sin egen mp3/ipod og kjøpe en lydbok for en rimelig penge som de lastet direkte inn i sin egen spiller.

Nå skal vi altså ha
    - egen lydbok-spiller for Anne B Ragdes 256 roman om griserøktere
    - egen lydbok-spiller for Karin Fossums siste krimroman med ubegripelig slutt
    - egen lydbok-spiller for Wilbur Smiths siste Afrika-roman med solbrune macho mannshelter og sylslanke kvinner ved komfyrene
    osv
    osv

Det er latterlig og tragisk!

Mulig at bokbransjen tror de har klart noe platebransjen ikke klarte, ved å sperre disse spillerne.
    Jeg tipper at de kommer til å ta veldig feil - at markedet er for smalt og at ingen gidder å kjøpe disse spillerne etterhvert.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lenerd
    Kommer dere til å bytte ut CD mot SA-CD?

Synes alternativet NEI mangler:twisted:
    Ja, litt mangelfull poll sånn jeg ser det.

Kommer nok ikke til å bytte med det første siden utvalget plater i sacd-formatet virker mangelfullt

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en meget mangelfull avstemming. Jeg kommer ikke til å kjøpe SACD i det hele tatt, så jeg må stemme blankt da jeg ikke har noe alternativ, noe jeg ikke er alene om tipper jeg?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herminator - du som er en lykkelig Oppo-eier og har surround lydoppsett, bør ihvertfall skaffe deg én SACD:

SA-CD.net - Ozzfest 2002 Live Album

(sjekk låt nr 10) - hehe

eller denne:
    SA-CD.net - Depeche Mode: Violator

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har "Black Album" på DVD-Audio, så jeg fortsetter å heie på det formatet.. Forøvrig bytter jeg ut samtlige CD'er..

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Dette var en meget mangelfull avstemming. Jeg kommer ikke til å kjøpe SACD i det hele tatt, så jeg må stemme blankt da jeg ikke har noe alternativ, noe jeg ikke er alene om tipper jeg?
    Samme her. Ser humoren i tråden, men synes ikke den er spesielt treffende.

Er ikke dette generell shit chat så vet ikke jeg....

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    hehe.. du missa'n ;-)
    http://avforum.no/forum/dvd-filmer/6...d-blu-ray.html :-)

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte akkurat 30000,- på en ti år gammel CD-spiller, så jeg komme nok aldri til å kjøpe SACD eller DVD-A.

Bruker heller de penga på vinyl.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, så dette var en tulletråd? trodde kanskej det var noer seriøs stemming på gang jeg. La bare merke til avstemmingen på venstre siden og hadde tenkt å stemme, men fant ikke noe alternativ.

asvaberg: sant, jeg har jo sacd og dvd-audio støtte. JEg liker også veldig godt depeche mode, men tviler på at jeg gidder å kjøpe meg en sacd for det. Kan ikke helt forestille meg musikk i surround? liker best stereo da, ikke er jeg så audiofil heller, er vel det som er den største grunnen til at jeg ikke bryr meg om disse formatene. Vanlig cd, eller god mp3 holder LENGE for min del. Nå har jeg ikke hørt på sacd heller, så kan jo hende det hadde åpnet seg en nå verden for meg, MEN det kunne kanskje blitt dyr? hehe, holder meg nok unna jeg.

EDIT: hehe låt nr 10 ja asvaberg, men denne har vel kanskje ikke noe med spillet å gjøre? ellers må jeg jo bare kjøpe! hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes SACD er et godt format, men med altfor lite titler å velge mellom. Hadde det kommet like mange titler ut på SACD som på cd, så hadde jeg absolutt kjøpt SACD i stedenfor. Det er bare så synd at det ikke satses mer på det

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som flere har påpekt så mangler alternativet "Nei/Jeg gjør ingenting". Hadde vært langt mer artig å se resultatet da.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ikke morsomt for alle som nå sitter med ubrukelige DVD-audio-spillere.:wink:
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hets, hets, hets....! Kanskje intet annet å vente?

Selv bryr jeg meg fint lite om hva andre synes eller foretar seg i temaets anledning.

SACD gir for meg langt bedre oppløsning i musikken samt renere fremføring av detaljer. Åpenheten i lydbildet er besnærende, for ikke å snakke om plassering av detaljer i både bredde og dybde.
    Surroundbiten av det hele hører jeg mindre på, men det hender. Da synes jeg heller at DTS-platene er bedre til det formålet.

Ja - jeg handler SACD støtt og stadig, men det er relativt svært få plater ute på markedet, dessverre.
    Hybrid-versjonene er hva de burde ha satset på for å få SACD mer ut til folket.

At det ikke er hørbare forskjeller på CD og SACD er for øvrig det reneste sprøyt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    At det ikke er hørbare forskjeller på CD og SACD er for øvrig det reneste sprøyt.
    JAES-artikkelen som en annen henviste til kom til en konklusjon om at:
    1. "Hirez" DSD-formatet som brukes i SACD og PCM-formatet brukt i DVD-A kunne når man hørte på det direkte, kontra redusert til PCM av samme type som CD, lot seg ikke påviselig skille i testen*).

2. SACD plater var ofte signifikant forskjellige fra samme utgivelse på CD, eller tilogmed "CD-laget" på en SACD

For de av oss som ikke har gjort A/B-tester av samme høyoppløste materiale nedkonvertert til "SACD-kvalitet", "DVD-A-kvalitet" og "CD-kvalitet" så er det umulig å si noe konklusivt om grunnen til at vi opplever forskjeller. Det kan skyldes at SACD/DVD-A utgivelser ofte er nyere mikser (med bedre utstyr), at lydteknikerene bevisst eller underbevisst velger å "voice" hirez utgivelser forskjellig, at SACD/DVD-A spillere bevisst eller underbevisst har "krypplet" CD-avspillingen...

-k

*)Unntak for veldig høyt avspillingsnivå og stillhet på plata. Da hørte subjektene det høyere støygulvet til CD-opptakeren (og til slutt også SACD/DVD-A kilden)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av mine favorittlåter er "Mad man moon" med Genesis fra albumet "A trick of the tail".

Jeg har hørt denne opp igjennom årene på LP, kassett og CD og mener å kjenner lydbildet og låten svært godt.

Jeg trodde det optimalet var nådd da utgivelsen kom på CD for flere år siden.

Men neida, den er nå å få i SACD versjon også.
    Og da sammenligner jeg stereo-delen, epler og epler, med den opprinnelige CD utgivelsen.

De som ikke hører forskjell her må være tonedøve, tunghørte eller ha svært mye ørevoks - det er signifant forskjell.

Som nevnt over av knutinh er det gode muligheter for at dette skyldes ny miks - i og for seg viktig men for meg som lytter er det irrelevant.
    Det som virkelig betyr noe for meg som lytter, er å bl.a. høre Phil Collins stemme enda tydeligere og enda bedre.

Som nevnt over av RoKo - man bør ikke bry seg så mye med hva andre synes - platene er ikke nevneverdig dyrere (grovt regnet ca 66 kroner differanse på amazon.co.uk 'used/new')
    ......
    og da har jeg endatil ikke nevnt surround delen........................dæven - det er bare så bra!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Som nevnt over av knutinh er det gode muligheter for at dette skyldes ny miks - i og for seg viktig men for meg som lytter er det irrelevant.
    Dette er helt kurant, og det er bra at det kommer ut gode utgivelser.

Det at en like god utgivelse (hva gjelder 2-kanals) sannsynligvis kunne ha blitt gitt ut på CD er som du er inne på irrelevant så lenge den faktisk ikke finnes - men for oss som diskuterer til dels teknikk så har det en viss interesse.

-k

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer ikke til å satse på SACD av den enkle grunn at nesten ingenting av det jeg vil ha finnes på SACD. I tillegg er det dette med lukket format da; jeg vil ha muligheten for å kopiere.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •