Sacd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 104

Tråd: Sacd

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sacd

Hei!

Et spørsmål fra en novice her: Fins det mange SACD-album i den store verden? Virker på meg som om SACD ikke har tatt helt av.. :-? Driver og vurderer om det er noen vits å kjøpe en spiller som tar SACD..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyinnfløtta trønder ja.

De finnes nåkkå bære en leite litt... play.com blantanna har litt utvalg

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp dedikert cdspiller.. og DVD spiller som tar SACD. En DVDspiller som tar SACD spiller de oftest veldig bra!! (selv om de ofte er litt trege til å få snurr på platene). Men om du skal ha en cdspiller til 12-15k så har du jo noen da.. spessielt Denon sin liker jeg . Marantz har vel også en i den prisklassa.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes omtrent 5000 SACDer. Altså bare tull å kjøpe SACD for å ha SACD.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Nyinnfløtta trønder ja.
    Nyinnflytta her inne ja Og med nyknekt hånd og gradert sykemelding fikk jeg plutselig god tid til å være her også..

Har sett litt på CAMBRIDGE 840C, DENON DCD-1500AE og Marantz SA-7001, hvorav Denon og Marantz tar SACD. Cambridge har balansert utgang ser jeg, men det har vel kanskje ikke så stor betydning? Har forstått det slik at en balansert kabel har mest å si over lengre kabelstrekk. CD-spiller og forsterker står jo som regel ikke så langt unna hverandre.. Ser for meg en CD-spiller, ny eller brukt, til maks 10'.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Er det noen av dere som vet hvor mange av disse som er multikanal? Jeg har selv begynt å fatte litt interesse for SACD i multikanal, men føler jo at det er litt dumt å legge for mye penger i noe som aldri tok av...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super Audio CD - Wikipedia, the free encyclopedia
    "As of April 2007, there have been over 4,500 SACD releases, a little over half of which appear to be classical. Jazz appears to have fewer releases, and popular music, mainly remastered previously released albums, appears to have even fewer releases than jazz"

SA-CD.net - Titles
    Søkbar oversikt over 4509 titler

"Are all SA-CDs multichannel?

No, especially in the beginning many SA-CDs released were stereo only. Nowadays most SA-CDs released are stereo plus multichannel. Two thirds of all SA-CD titles are multichannel and the general trend is up
    "

-k

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke annet enn å lovprise SA-CD. Jeg skal innrømme at forskjellene på 2 kanals CD og 2 kanals SA-CD ikke er de største. Det er først når man hører SA-CD i flere kanaler at nirvana åpenbarer seg.

Jeg kan anbefale SA-CD på det varmeste for de som ønsker å utvide musikk horisonten sin en smule. Som tidligere nevnt er det ikke mere en drøye 5000 titler, det lanseres imidlertid flere titler nå en før. De aller fleste inspillingene er av meget god kvalitet.

Samtlige utgivelser finner man på The Super Audio CD | SA-CD | SACD Reference

Skal du kjøpe SA-CD spiller anbefaler jeg en flerkanals spiller, gjerne multispiller. Den bør ha bass management og individuell nivåregulering på alle kanaler.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Skal du kjøpe SA-CD spiller anbefaler jeg en flerkanals spiller, gjerne multispiller. Den bør ha bass management og individuell nivåregulering på alle kanaler.
    Har du noen eksempler? Med fare for å vri tråden fra software til hardware.. :-D

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Har du noen eksempler? Med fare for å vri tråden fra software til hardware.. :-D
    SA-CD.net - FAQ er en utmerket FAQ for informasjon om SA-CD. Her får du svar på alle grunnleggende spørsmål rundt tema og linker videre til mere spesialiserte steder.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I henhold til Sony har 43 produsenter levert ca 200 modeller som kan spille av SA-CD. Pr juni 2007 er det ca 20 millioner spillere på markedet.

Du synes ikke det er litt stigmatiserende å stemple alle disse menneskene som tullinger?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    I henhold til Sony har 43 produsenter levert ca 200 modeller som kan spille av SA-CD. Pr juni 2007 er det ca 20 millioner spillere på markedet.

Du synes ikke det er litt stigmatiserende å stemple alle disse menneskene som tullinger?
    Til C. Alsus sitt forsvar:
    De som har kjøpt SACD-spillere kan ha alle mulige grunner for å ha gjort det de siste åra. Jeg har hatt en kombinert DVD/SACD-spiller, men jeg kjøpte den primært pga DVD. Andre kan ha kjøpt SACD fordi de trodde at formatet kom til å slå an.

Hvorvidt det er lurt å betale ekstra utelukkende pga SACD-funksjonalitet i en optisk spiller i dag er et litt annet spørsmål.

-k

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Å handle SACD spiller kun for stereo krever ett bra anlegg for å oppnå hørbart bedre lyd.Jeg hører forskjell på noen utgivelser,men det kan like gjerne være fordi SACD laget på hybrid disc'ene er mindre komprinert/og eller bedre mastret.
    Selv har jeg stor glede av musikk i multikanal fra SACD/DVD-A/ DTS CD og har optimalisert anlegget for avspilling av disse formatene.Jeg hører vel ca.
    80% av musiiken jeg lytter til i multikanal.For meg er det den beste måten å nyte musikken på,men skjønner at det ikke er for alle.
    Nå skal jeg kose meg med VG og min nyeste MC SACD som kom i dag:
    Blue Oyster Cult "Agents of Fortune"

MVH
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Til C. Alsus sitt forsvar:
    De som har kjøpt SACD-spillere kan ha alle mulige grunner for å ha gjort det de siste åra. Jeg har hatt en kombinert DVD/SACD-spiller, men jeg kjøpte den primært pga DVD. Andre kan ha kjøpt SACD fordi de trodde at formatet kom til å slå an.

Hvorvidt det er lurt å betale ekstra utelukkende pga SACD-funksjonalitet i en optisk spiller i dag er et litt annet spørsmål.

-k
    Helt greie argumenter dette. Spørsmålet ditt er også interessant for trådstarter som vurderer innkjøp av spiller med SA-CD funksjonalitet.

Det jeg ikke kan se noe nytte i, og som bare fordummer tråden, er utalelser som C. Alshus presenterer ovenfor. Dessverre en oftere trend her på Avforum.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror formatet på mastringen er av veldig liten betydning i forhold til orginalopptaket. Hvorfor ikke velge spiller etter match og lydkvalitet og se det som et pluss om den kan spille flere "formater"? Alle som bruker disse mastringsteknikkene bruker selvsagt innspillinger som er spesielt gode i utgangspunktet. Har testet litt mellom redbook og HDCD, samt K2. Forskjellene er veldig små, omtrent som å lytte på forskjellige kabler. Husker Hegel-Bent mente HDCD har litt mer for seg enn SACD.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SACD er et format man skal ta på alvor.
    Genesis er blant de store bandene som snart har alle utgivelser på SACD.
    Pink Floyd ser mulighetene i dette og kommer nå med Wish you were here om en stund.

Klassisk musikk har også sett dette som en mulighet for å gi oss forbrukere en økt lytteopplevelse i flerkanal. En kirkeorgelkonsert i 5.1 surround på SACD er jo som å være i kjerka!

En grei DVD spiller som fint spiller SACD (og DVD-audio) er Oppo sine. Billige er de også, spesielt 980 modellen.

Ren to kanals stereo ville jeg da heller anbefale XRCD - du verden for en lyd!
    Disse supre platene krever heller ingen spesiell spiller.
    Home Of XRCD!!! - elusivedisc

ps! amazon.co.uk har 3606 "results" når jeg søker på SACD - mange av disse kan også kjøpes via tredjepart som used/new og da kan du gjøre et virkelig godt kjøp!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mjaaaa

Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Denon DVD-3930! nyinnkjøpt og ELSKER den!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har virkelig fått sansen for SACD-formatet etter at Marantz dv9600 kom i hus.

Selv om formatet er relativt smalt, er det ingen grunn til å droppe det hvis en først skal ha en multispiller. Utstyrsmessig går det for det samme hvis en bruker hjemmekinoanlegget til å høre musikk likevel.

Sjekk gjerne ut plateselskapene 2L og BIS records for suverene innspillinger (hovedsaklig klassisk) i 5 kanaler.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Odd J - linker til 2L og BIS???