Sacd - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 104

Tråd: Sacd

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Fordeler med SACD:
    • Mulighet for multikanals
    • hybrid-disker med CD-kompabilitet
    • Et format "av og for audiofile" betyr at det potensielt legges mer flid i lyden og at "loudnesswar" kanskje blir mindre aktuelt
    Du utelater den kanskje viktigste fordelen: at SA-CD har et CD-style brukergrensesnitt. For rene audioutgivelser er det uhyre vesentlig at man ikke er avhengig av menynavigering, noe man delvis er for konkurrerende diskbaserte multikanalsformat.

Ulemper med SACD:
    [list][*]Ikke hvem som helst kan produsere skiver - bare to fabrikker har de nødvendige nøklene
    [*]Det er ikke enkelt å knytte til en bedre DAC/receiver dersom man ønsker det
    Jo, det er veldig enkelt, men krever f.eks. spiller/receiver med minimum HDMI 1.2.
    [*]Det medfører ekstra kostnad og arbeid for musikkstudioer (hva? DSD/DXD multitracker, miksebord, effektprosessorer?)[*]Det er umulig å ta 1:1 backup, og om 10 eller 100 år må man fremdeles ha en SACD-spiller for å kunne nyte skivene i full kvalitet. For DVD-A kan man bare overføre til hva enn som er praktisk om 100 år.
    Jeg tror ikke at vi helt har oversikt over hvorvidt denne kopisperren forstatt er intakt om 100 år. Eller 10. Eller over helgen. Og dessuten - er ikke dette egentlig mulig (for nerder) allerede i dag, dersom signalet konverteres til MPCM før overføring via HDMI? Sanntidsopptak?

[*]SACD er for alle gode formål et "dødt" format.
    Regner du ikke lytting på musikk som "et godt formål"? Det er på høy tid å innse at et format i dag ikke trenger å være dominerende for å være levende. Jeg husker godt debatter på no.teknoligi.audio m.m. for 10 år siden der ihuga undertakere hevdet at DTS var et dødt format.

SA-CD er ikke-, og kommer aldri til å bli noe domionerende eller stort format. Det har også helt klart noen begrensninger.

- Det er uegnet til harddiskbasert avspilling, mens de f.t. konkurrerende multikanals høykvalitets audioformatene er bortimot uegnet til diskbasert avspilling. Veldig greit at de som bare gidder å spille musikk fra Harddisk velger vekk SA-CD.

- Det er sterkt begrenset antall utgivelser. (i overkant av 5000) På en annen side er det en jevn tilvekst, og jeg har ikke inntrykk av at tilveksten stagnerer.

- Det er primært klassisk musikk og jazz som utgis på SA-CD. Helt klart en begrensning hvis du er ute etter Pop/rock. På en annen side er det veldig mye god Klassisk-/jazz med tildels utmerket lyd og multikanasmiks som er utgitt på SA-CD.

SA-CD er det desidert beste mediet for diskbasert avspilling av høykvalitets multikanals lyd vi har i dag. La oss håpe at det greier å overleve til et enda bedre format for formålet overtar. Dette formatet har vi ikke sett snurten av enda... ;-)

For meg er ikke poenget med SA-CD DSD vs LPCM. For meg er poenget med SA-CD god musikk i multikanal med utmerket lydkvalitet.
    Jeg har full forståelse for at mange ikke setter pris på mulitkanal. Da er det jo bare å velge CDer i stereo. Eller vinyl i mono :-)

KES

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KES
    Du utelater den kanskje viktigste fordelen: at SA-CD har et CD-style brukergrensesnitt. For rene audioutgivelser er det uhyre vesentlig at man ikke er avhengig av menynavigering, noe man delvis er for konkurrerende diskbaserte multikanalsformat.
    Et godt poeng som jeg ikke nevnte.
    Jo, det er veldig enkelt, men krever f.eks. spiller/receiver med minimum HDMI 1.2.
    Hvor mange "high-end" DAC-enheter med HDMI kjenner du til? Hvor mange "high-end" DAC-enheter med spdif kjenner du til?
    Jeg tror ikke at vi helt har oversikt over hvorvidt denne kopisperren forstatt er intakt om 100 år. Eller 10. Eller over helgen. Og dessuten - er ikke dette egentlig mulig (for nerder) allerede i dag, dersom signalet konverteres til MPCM før overføring via HDMI? Sanntidsopptak?
    For pragmatikere så er LPCM (fra f.eks CD) tilstrekkelig.

For enkelte audiofile så er SACD konvertert til LPCM urørlig siden det har vært utført operasjoner på bitstrømmen.
    Regner du ikke lytting på musikk som "et godt formål"?
    Har jeg sagt at det ikke er det?
    Det er på høy tid å innse at et format i dag ikke trenger å være dominerende for å være levende.
    Med "levende" så mener jeg at musikk-interesserte med alle forskjellige smaker får et bredt utvalg av innhold og avspillere som passer deres preferanser. I så måte mener jeg at SACD er "dødt". At noen kan være fornøyd med 5000 utgivelser innenfor to-tre genre er en helt annen sak, Betamax-formatet levde langt inn på 90-tallet blant entusiaster.
    - Det er uegnet til harddiskbasert avspilling, mens de f.t. konkurrerende multikanals høykvalitets audioformatene er bortimot uegnet til diskbasert avspilling. Veldig greit at de som bare gidder å spille musikk fra Harddisk velger vekk SA-CD.
    Mange brukere er pragmatisk i forhold til medie og er primært opptatt av:
    1. Kvalitet
    2. Pris
    3. Brukervennlighet
    4. Fleksibilitet

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt poeng som jeg ikke nevnte.

Hvor mange "high-end" DAC-enheter med HDMI kjenner du til? Hvor mange "high-end" DAC-enheter med spdif kjenner du til?
    Nå var det bedre DAC/Receiver som var utgangspunktet. Og siden SA-CD for meg primært handler om multikanal i høy kvalitet, er kombinasjonen billig DVD(SA-CD)-spiller/kobliet til receiver/prosessor av langt høyere kvalitet en viktig problemstilling.

For pragmatikere så er LPCM (fra f.eks CD) tilstrekkelig.

For enkelte audiofile så er SACD konvertert til LPCM urørlig siden det har vært utført operasjoner på bitstrømmen.
    Joda, på samme måte som det sikkert finnes personler som aldri ville lagret en fil fra DVD-Audio på samme harddisk som det en gang i tiden har befunnet seg en MP3-fil, i frykt for at den skal bli bedervet. Men er dette egnetlig en kritkk av selve formatet?

Har jeg sagt at det ikke er det?
    En logisk konsekvens, siden første del av utsagnet ditt ikke kan stå alene. :-)

Med "levende" så mener jeg at musikk-interesserte med alle forskjellige smaker får et bredt utvalg av innhold og avspillere som passer deres preferanser. I så måte mener jeg at SACD er "dødt".
    Ok. Så en spesialistforretning med lav omsetning er en død bedrift, siden den ikke kan dekke alle sitt behov? Eller kan det tenkes at det finnes mange små, men livskraftige bedrifter med et smalt kundegrunnlag?
    Er Mercedes dødsdømt fordi den ikke har apell til alle kundegrupper? Eller Kia?

At noen kan være fornøyd med 5000 utgivelser innenfor to-tre genre er en helt annen sak, Betamax-formatet levde langt inn på 90-tallet blant entusiaster.
    Problemet er bare at vi i dag ikke har noe format som tilsvarer datidens VHS når det gjelder høykvalitets multikanals (rene) audioutgivelser.

Mange brukere er pragmatisk i forhold til medie og er primært opptatt av:
    1. Kvalitet
    2. Pris
    3. Brukervennlighet
    4. Fleksibilitet
    Og mange innser at man må ha flere format for å dekke sine behov og lyster. For meg er SA-CD et av disse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, på samme måte som det sikkert finnes personler som aldri ville lagret en fil fra DVD-Audio på samme harddisk som det en gang i tiden har befunnet seg en MP3-fil, i frykt for at den skal bli bedervet. Men er dette egnetlig en kritkk av selve formatet?
    Dersom man legger av seg audiofile nykker så finnes det en rekke formater som teknisk antagelig tilfredsstiller behovet for multikanals lyd. Se lengre ned. Hvorvidt disse er/blir praktisk anvendelige avhenger bl.a. av hvor mange kjøpere som er interessert.
    Så en spesialistforretning med lav omsetning er en død bedrift, siden den ikke kan dekke alle sitt behov?
    En spesialistforretning og et konsumentformat kan ikke direkte sammenlignes. Er betamax levende? 8-track? DCC?
    Problemet er bare at vi i dag ikke har noe format som tilsvarer datidens VHS når det gjelder høykvalitets multikanals (rene) audioutgivelser.
    Kandidater til multikanals konsumentformat:
    CD med med DTS eller DD
    DVD-V med DTS eller DD
    DVD-A
    FLAC multikanals
    mp3 multikanals
    BluRay
    ...

En logisk konsekvens, siden første del av utsagnet ditt ikke kan stå alene. :-)
    "For alle gode formål" er et uttrykk som burde være velkjent for de fleste norsk-talende, og har ingenting å gjøre med om formålet er "godt" eller ikke. Dersom dette utgjør et stort problem for deg, så kan jeg bytte det ut med "i praksis så er...". Bedre?

Og mange innser at man må ha flere format for å dekke sine behov og lyster. For meg er SA-CD et av disse.
    Det er selvsagt helt greit. Min kjepphest på SACD og skepsis-fronten er at det neppe har noen hensikt å gå utover CD sine 16 bit og 44.1kHz. Min kjepphest på SACD og forbrukerfronten er at det er fryktelig forbrukerfiendtlig. At det tilfredsstiller dine behov er derimot veldig bra for deg :-)

-k

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Tror den kan brukes til noe som heter spill også
    Lite spill her i gården, men alltids greit å ha muligheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En spesialistforretning og et konsumentformat kan ikke direkte sammenlignes. Er betamax levende? 8-track? DCC?
    Men poenget er at formatet ikke er dødt bare fordi det er smalt, og ikke aksellererer.

Om betamax/8-track/DCC er levende? I couldn`t care less. Er de til salgs?

Kandidater til multikanals konsumentformat:
    CD med med DTS eller DD
    DVD-V med DTS eller DD
    DVD-A
    FLAC multikanals
    mp3 multikanals
    BluRay
    ...
    Og hvilke av disse formatene mener du har en like dominerende posisjon/monopol innen rene audioutgivelser i multikanal som VHS i sin tid hadde for video?

Av de du nevner er dessuten alle andre enn DTS-CD og DVD-Audio diskvalifisert i nevnte kategori. DTS CD er klart mindreverdig lydmessig sammenlignet med SA-CD og DVD-A, og DVD-Audio anser jeg som dårlig egnet til avspilling fra spiller på de aller fleste spillerne jeg vet om.

Dessuten er vel verken DTS-CD eller DVD-A så veldig mye mer markedsdominerende enn SA-CD...

Flac Multikanal lagret på Harddisk kan selvfølgelig bli kjekke greier etter hvert, men foreløpig ikke plagsomt enkelt å få fatt i. Dessuten er det enda færre som har nødvendig HW for avspiling av dette en hva situasjonen er for SA-CD

"For alle gode formål" er et uttrykk som burde være velkjent for de fleste norsk-talende, og har ingenting å gjøre med om formålet er "godt" eller ikke. Dersom dette utgjør et stort problem for deg, så kan jeg bytte det ut med "i praksis så er...". Bedre?
    Nei, utsaget blir like galt.
    Når jeg spurte om formålet ikke var godt, er dette en uttrykksform i debatt med litt snert som jeg tror mange norsk-talende er vel kjent med... ;-)

Det er selvsagt helt greit. Min kjepphest på SACD og skepsis-fronten er at det neppe har noen hensikt å gå utover CD sine 16 bit og 44.1kHz. Min kjepphest på SACD og forbrukerfronten er at det er fryktelig forbrukerfiendtlig.
    I og med at SA-CD er så mye mer enn DSD vs. PCM/LPCM syns jeg at det ville vært hensiktsmessig om denne kampanjen mer var fokusert på "nei til alt over 16/44.1". Det ville vært mer treffsikkert, og lettere å forstå enn når det rettes spesifikt mot SA-CD.

At det tilfredsstiller dine behov er derimot veldig bra for deg :-)
    Ikkesant...
    På engelsk ville man vel sagt "How nice for you..." :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter i hovedsak synspunktene til KES. Jeg synes faktisk det er litt spennende å surfe rundt på nettet etter omtaler av diverse SACDer og handle inn utvalgte 'perler'. La gå om det koster 150 - 200kr pr stk og jeg kunne fått Cden for femtilappen. Gode innspillinger med deilig lyd, påkostede opptak og produksjoner, gode, informative cover....alt i alt gir det ikke så rent lite eierglede!

Jeg har ikke MP3 eller ipod og heller ingen harddisk full av musikk. Ikke fordi jeg ikke kunne ha hatt det, men fordi jeg ikke vil...

Sær, halvgammel gubbe? Javist:-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte bare høre igjennom noen av mine SA-CD plater i går. Og da i 5.1 surround.
    Jeg må nok innrømme at klassisk og/eller orkestral musikk er det som egner seg best til SA-CD, trodde jeg, for da jeg kom til Pink Floyd Dark side of the Moon (Toshiba versjon SA-CD), da falt jeg HELT i staver.
    Lenge siden jeg har hørt denne så jeg har lite referanse. Normal CD er sikkert veldig bra på stereo, men når rommet fylles med musikk i 5.1 kanaler, da tror jeg neppe stereo rekker lengre enn til ankelen - ikke på denne plata ihvertfall.

Her er de jeg lyttet til i går:
    Pink Floyd - Dark side of the Moon (Toshiba)
    The Dark Side of the Moon TOGP-15001 Japan
    Bram Beekman - Toccata (Pentatone)
    Toto - IV (Colombia)
    Mullova/Gardiner - Beethoven/Mendelssohn violin concertos (Philips)

(rekkefølgen er ikek tilfeldig - best først - sistnevnte har en merkelig lav innspilling og volumet må veldig mye opp)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at jeg har en DVD-spiller med svært gode DAC'er, blir SACD noe jeg kjøper relativt ofte.

Jeg elsker den noe mer oppløste lyden man som regel får (ja, det finnes opplagt unntak). Ofte blir SACD-utgaven kjøpt inn når jeg oppdager at en flott CD jeg allerede har faktisk finnes i en slik versjon. Dermed har jeg ved gjentatte tilfeller endt opp med flere utgaver av samme plate. Det hender dog såpass sjelden, at jeg tar det som en mulighet for å samtidig finne ut om det er noen forskjell på platens ordinære CD-lag (ved hybrid) mot standard-utgaven.

Selv lytter jeg aller mest på stereodelen av SACD, men selvsagt blir også multikanal i stor grad benyttet.

Folk må gjerne diskutere seg blå om dette formatet har noen fremtid eller ei. Jeg handler det når jeg kan, og bryr meg lite om hva andre måtte mene.

Til opplysning kan det sies at jeg spiser alle typer lydformater, bare oppløsningen er bra nok. Altså at MP3-filer er minst 192kb/s. Aller helst lossless eller 320kb/s.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan være en god kandidat for å høre etter forskjeller på CD vs SACD.

THE BASSFACE SWING TRIO plays Gershwin

Sakset fra "annonsen"

<This seems to be the first opportunity ever available to compare three formats originating from the same analog source and transferred unaltered into two digital formats>

og..

<What makes the result particularly interesting is the splitting of the analog stereo sum into three destinations. In addition to the direct analog signal for DMM cutting, we converted the mix into highest-grade DSD format (DIRECT STREAM DIGITAL/2,8224 MHz) - using a 1-bit converter - and into conventional digital audio format, 16-bit/44.1 kHz PCM, as well.>

Linker:
    Stockfisch-Records

SA-CD.net - The Bassface Swing Trio: A Tribute to Cole Porter

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har jeg forhåpentligvis kommet til riktig sted;
    Noen som vet hvor mange kanaler denne opptrer i?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare stereo tror jeg:
    SA-CD.net - Miles Davis: Live-Evil

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det passer meg for såvidt fint ettersom jeg intill videre bare har et stereoanlegg på sacd-spillern

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer cleo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lyst til å prøve meg på sacd, men er det noen som har erfaringer med spilleren fra sony SCD-XE597. Virker som det er en rimelig inngangsbillett? Fant ingen ting her på forumet.:-?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva Sony´en koster, men denne har f.eks. også sacd, og dvd-a : Datakjeden Webshop / Oppo DVD spiller DV980H, med HDMI utgang, støtter DivX, XviD, DVD-A/SACD m.m., 7.1ch surround

Ellers vil jeg sige, har man multikanal er sacd kanskje verdt investeringen, men har du stereo vil du få mye mer glede av vinyl!!
    Jeg har hatt multikanal, men har nå stereo. "Avalon" og "Dark Side of The Moon" og "Brothers In Arms" er desverre ikke SÅ mye verdt at jeg anskaffer multikanal igjen.....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ultimate spilleren for diverse formater MÅ vel være Oppo DV-983H.
    Makan til gode resultater i test skal man lete lenge etter når det gjelder spillere i denne prisklassen.

Se den aller siste testen av fem "multi-spillere" her:
    Playback - July 2008
    Klikk på "Universal Players under $500".

Kriteriene er: DVD (video) // DVD-Audio // SACD // CD og gjerne mer... (HDCD, WMA, MP3 etc.)

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er da Oddo, RoKo.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Australia og på ett og annet internat, ja... ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper SACD hele tiden.

Senest i dag har jeg handlet tre stykker:
    • Nickel Creek: This Side [Hybrid SACD]
    • Aimee Mann: Bachelor No. 2 [Hybrid SACD]
    • Elton John: Captain Fantastic & The Brown Dirt Cowboy [Hybrid SACD] [Extra tracks]

Tidligere i uken:
    • Barb Jungr: Just Like a Woman (Hymn to Nina) [Hybrid SACD]

Og i dag fikk jeg denne i posten:
    • Aimee Mann: Lost in Space [Hybrid SACD] [Audio CD]

Jeg simpelthen bare ELSKER det oppløste lydbildet. :-)

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •