Sacd - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 104

Tråd: Sacd

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Nå må du slutte med den svartmalingen din, knutinh
    Jeg referere til undersøkelser som er peer-reviewet og publisert. Er det å svartmale å vise til at jorda etter alle solemerker er rund, til noen som luller seg inn i en varm koselig fantasi om at den er flat?

Komme trekkende med masse tekniske flotte begreper som ligger over det flestes fattevne herinne.
    ...
    Kan du se på quote under og si meg - helt ærlig - er dette en representant for "vanlig dødelige" som bare vil ha hobbyen sin i fred?

Sitat Opprinnelig postet av bnimks
    Noen vil alltid være negative til det de ikke forstår eller opplever selv (navlebeskuelse er sikkert interessant for de med en spesielt godt utviklet navle).
    Du trekker altså et AV-magasin sin kompetanse i tvil - deg om det, men for oss virkelig dødelige så er det kanskje helt grei kilde.
    ...
    Stereophile er rett nok et av de minst ukompetente glossy hifibladene, men å bruke dem som kilde til forståelse... Huff.

Dersom en strikkeklubb regner Se & Hør som det ypperste fagbladet innen medisinsk forskning bare fordi de kommenterer mange plastiske operasjoner, bør man ta hensyn til det? Er det den mest naive i en diskusjon som skal få definere hvor lista ligger for diskusjonen?
    Kan du ikke akseptere at vanlige folk som ikke er så opptatt av de tekniske aspektene ved ... kanskje synes at SACD formatet er enkelt å bruke siden det er en plate man putter inn i en spiller og ut kommer en herlig lyd -
    "Kan ikke bare vanlige folk akseptere at formatet DSD har blitt analysert opp og ned i mente og i blindtester uten at man har funnet bevis på at det har noe for seg?"

Argumentet ditt går begge veier, du ber meg slutte å argumentere for "ikke(A)" når det er mange som argumenterer for "A". Hvorfor vil du at en side av en diskusjon skal få fremføre sin sak, men at den andre siden skal holde munn?

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg referere til undersøkelser som er peer-reviewet og publisert. Er det å svartmale å vise til at jorda etter alle solemerker er rund, til noen som luller seg inn i en varm koselig fantasi om at den er flat?

Kan du se på quote under og si meg - helt ærlig - er dette en representant for "vanlig dødelige" som bare vil ha hobbyen sin i fred?
    -k
    Jøss, trodde nesten ikke det var mulig. Mener du seriøst at vi som synes SACD er en greit format er å sammenligne med de som i historien mente at jorden var flat? Er vi sunket på dette nivået nå? Du er mye mye bedre enn det, knutinh!
    Har du egentlig hørt SACD i surround eller forholder du deg bare til din egen opplesing av fagtidssskirfter?

Jeg kan godt være en representant for de av oss som liker SACD og setter pris på lydkvaliteten, hvis det er det du vil frem til. Skal jeg liksom være flau over det? Skal jeg ikke få hevde at lyden faktisk er veldig god på SACD?

edit: du redigere innlegget ditt mens jeg svarer - svært uheldig for debatten.
    Mitt argument går IKKE begge veier. Jeg argumenterer med:
    - SACD er tilgjengelig
    - SACD er rimelig
    - SACD er spillbart på svært mange spillere (inkl. PS3)
    - SACD har bra surround lyd
    Hvorfor skal ikke jeg som forbruker synes at det er ok, men istedet bli pepet ørene fulle av en som (enda) ikke har klart å rippe SACD til PC?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vi sunket på dette nivået nå? Du er mye mye bedre enn det, knutinh!
    Jeg har ikke så mye mer å tilføre diskusjonen når du først og fremst vil diskutere person. Jeg har fremført mitt syn og mine referanser for de som måtte være interessert, og jeg tror jeg kan stå for alt. For de som ikke er interessert så har det ingen hensikt å være hakk i plata.

Ha en fin påske.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, nå var det du som kom med sammenligningen om at jeg som SACD-fan er gammeldags og ultrakonservativ ala de som trodde jorden var flat. Så akkurat den persongreia tar jeg med en klype salt.
    Du som motdebattant er en ren glede for min del, og det har jeg sagt før også og jeg tror du vet det selv.

Ditt syn og dine referanser står du for.

Jeg hører det jeg hører, dette har førsteprioritet.

God påske til deg også!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså - jeg orker ikke en gang.... :?

Selv er jeg veldig intressert i disse litt omtalte Genesis utgivelsene på sacd.

Noen som har kjøpt disse?

På nettsteder står det liksom sacd+dvd?

God lyd på de??
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereophile er rett nok et av de minst ukompetente glossy hifibladene, men å bruke dem som kilde til forståelse... Huff.

Dersom en strikkeklubb regner Se & Hør som det ypperste fagbladet innen medisinsk forskning bare fordi de kommenterer mange plastiske operasjoner, bør man ta hensyn til det? Er det den mest naive i en diskusjon som skal få definere hvor lista ligger for diskusjonen?-k
    Syntes du skal holde deg for god til å sammenligne Stereophile med Se & Hør. Det er ulike journalister i det bladet som i mange andre, men jevnt over er det respektert for å være en noenlunde troverdig og seriøs blekke. Bladet en av de få som faktisk gjør en rekke kontroll-målinger for å se om det sammenfatter med hva skribenten mente om lyden. Ingen vitenskapelig blekke i all den tid de også fokuserer på opplevelser, men hvor mange hobbyer har det?

Det er ikke snakk om "å bare ha hobbyen sin i fred", men enkelte ganger virker det som det blir litt mye generalisering. Veldig bra at du er kritisk, og dine ekstremt velskrevne innlegg kan nok være en eye-opener for mange. Men det virker som du konstant fokuserer på det negative i denne hobbyen, og før du angriper meg med "freedom of speech" bla bla bla, så er det selvfølgelig din fulle rett til å mene og skrive hva du vil. Det gjelder også meg/alle andre her....

Jeg kan også begynne å frekventere på ulike bilforum, sammenligne alle bilblekkene med Se & Hør/britiske tabloidaviser, fortelle alle hvor tullete det er å snakke om "kjøreglede" på en bestemt bil uten at det er utført dobbel ABX blindtest, fortsette med å sammenligne alle som bytter til racing-luftfilter med hyper-religiøse folk som tror på grønne aliens etc etc etc. Men på et eller annet tidspunkt vil jeg begynne å tråkke på føttene til folk... Ikke fordi jeg nødvendigvis tar feil i mine gjennomtenkte meninger og utsagn, men fordi mange blir lei av å høre hvor feil de sannynligvis tar og at all deres kunnskap og opplevelser best kan sammenlignes med å lese Se&Hør/tro på aliens.

Jeg syntes du skriver mye bra Knutinh, og det skal du fortsette med. Vet som regel at det du kommer med er meget gjennomtenkt og objektivt. Føler derimot at dine sammenligninger med Se & Hør, grønne dansende hifi-alver etc ikke gjør så mye positivt for poenget ditt. Godt mulig jeg tar feil...

God påske!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Selv er jeg veldig intressert i disse litt omtalte Genesis utgivelsene på sacd.
    Noen som har kjøpt disse?
    På nettsteder står det liksom sacd+dvd?
    God lyd på de??
    A trick of the tail , som jeg har kjøpt - JA!

At det står DVD skyldes at det på platene er ett eller flere mer eller mindre dårlige promotional videoopptak - som en bonus!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A trick of the tail , som jeg har kjøpt - JA!

At det står DVD skyldes at det på platene er ett eller flere mer eller mindre dårlige promotional videoopptak - som en bonus!
    Nice - selv er det nok de litt nyere utgavene som er mest intressante - fra Duke og fremover. Jeg vet at dette selvsagt ikke blir tatt vel imot av seriøse Genesis fans.

Jeg liker til og med "Calling All Stations" godt
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg har de fleste av Genesis SACD'ene,og synest de er bra lydmessig.
    Foretrekker faktisk DTS96/24 surround sporet som er på DVD'ene som følger medops: .Bedre trøkk i bassen og litt mindre energi i diskanten,

MVH
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Syntes du skal holde deg for god til å sammenligne Stereophile med Se & Hør. Det er ulike journalister i det bladet som i mange andre, men jevnt over er det respektert for å være en noenlunde troverdig og seriøs blekke. Bladet en av de få som faktisk gjør en rekke kontroll-målinger for å se om det sammenfatter med hva skribenten mente om lyden. Ingen vitenskapelig blekke i all den tid de også fokuserer på opplevelser, men hvor mange hobbyer har det?
    Jeg oppfatter det som om f.eks enkelte magasiner om fotografi har mer bakkekontakt og evner å forklare tekniske fenomener på et lettlest nivå uten å ty til tullball som at du må vite hvilket kamera som har tatt bildet før du er i stand til å vurdere om bildet ser bra ut.
    Men det virker som du konstant fokuserer på det negative i denne hobbyen, ...
    Jeg forstår ikke helt hvor du har dette fra? Jeg er veldig opptatt av hvor gøy det er med god lyd, og hvor viktig god lyd er for å få det mer gøy. At mitt helt subjektive syn på "hifijournalister" som (generalisert og trukket over en kam) en stand som gjør mer for å gi oss dårlig og/eller dyr lyd enn god lyd, må da være et ærlig standpunkt?

For ordens skyld, og som jeg ved mange anledninger har gjort oppmerksom på: Jeg er opptatt av og kommenterer de tekniske og hørbare forskjellene mellom DSD 2.8MHz ("hirez"formatet på SACD) og PCM 16bit/44.1kHz (formatet på CD). At to forskjellige mastringer kan/låter forskjellig, og at multikanals gir andre muligheter enn tokanals er opplagt og lite interessant å diskutere fra min side.

-k

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig opptatt av hvor gøy det er med god lyd, og hvor viktig god lyd er for å få det mer gøy.
    -k
    Nå må du ikke slite ut MrGreen da?????

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ordens skyld, og som jeg ved mange anledninger har gjort oppmerksom på: Jeg er opptatt av og kommenterer de tekniske og hørbare forskjellene mellom DSD 2.8MHz ("hirez"formatet på SACD) og PCM 16bit/44.1kHz (formatet på CD). At to forskjellige mastringer kan/låter forskjellig, og at multikanals gir andre muligheter enn tokanals er opplagt og lite interessant å diskutere fra min side.

-k
    Dette er det nok ingen som er uenig med deg i, knutinh. Men siden du selv her sier at multikanals gir andre muligheter enn tokanals er opplagt - hvorfor er du da så negativ til SACD? Et av hovedpoengene med SACD er nettopp å kunne levere musikken i multikanaler. Dette formatet kan ikke en CD eller en fil gi oss, og vi som kjøper SACD setter derfor pris på dette formatet.

Jeg har kun én ren stereo SACD, Boston-Boston, og den er heller ikke hybrid og kan derfor bare spilles på en SACD spiller. Lyden er bra, men det er nærmest tragisk at man ikke har valgt 2.1 løsning.
    Til ditt forsvar, knutinh, så synes jeg akkurat dette produktet er mere en "nice to have" enn "need to have" - selv for en svoren Boston fan.
    SA-CD.net - Boston: Boston

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv noen sacd'er i kun 2 kanal, men de blir ikke spilt stort - det er uten tvil muligheten i full surround som er det geniale her.

Som svoren Boston fan så kommer jeg nok ikke å skaffe meg deres sacd utgivelse i og med at den kun er i 2 kanal....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg har selv noen sacd'er i kun 2 kanal, men de blir ikke spilt stort - det er uten tvil muligheten i full surround som er det geniale her.

Som svoren Boston fan så kommer jeg nok ikke å skaffe meg deres sacd utgivelse i og med at den kun er i 2 kanal....
    Hei,

Gode sacd opptak er også bra i to kanals, ulempen er tilgjengeligheten, spesielt hvis man er mest interesert i pop musikk.
    Ser at play.com har sluttet med sacd og vi som fortsatt liker formatet så ser det ut som det ikke er så mye nytt som blir utgitt.
    Har selv kjøpt en god del sacd, kan vel si at sacd i seg selv ikke er en garanti for god lydkvalitet, har kjøpt noen plater som ikke på noen måte er superb på lydkvalitet.
    Når det er sagt, liker du musikken så prøv gjerne noen fra fra stockfish.de, kan handle på nett og etter at den tyske momsen er tatt bort så blir utgangsprisen per plate langt under toll grensen, disse er superb i kvalitet men igjen, man skal jo like musikken.

Som format derimot så tror jeg den er i ferd med å dø ut, det ser jo ut i dag i disse nedlastingstider at man strever nok med å få til et vanlig platesalg, et salg da av plater som er vesentlig dyrere(sacd) treffer nok ikke massene i det hele tatt.

Mvh
    Geir

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hva er nytt med SACD i forhold til det forrige nye formatet som skulle være så uendelig mye bedre enn vanlig CD; HDCD? Spesiell multikanalslyd kanskje,det var vel ikke bygd inn i HDCD formatet..?-Men med hånden på hjertet,er det noen som egentlig greier å høre noen sæærlig stor forskjell såfremt alle tre formatene er gjengitt over tokanals stereo.Forbeholdet gjelder jo at både de fleste SACD og tidligere HDCD innspillingene var spesiellt godt ivaretatt under innspilling.Så spørsmålet rettes til dem av dere som har de samme platene i to eller tre av disse formatene.Bare lurer...
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener bestemt at det er et økt potensiale for highend lyd i sacd (og HDCD)-formatene. Dette potensialet kan så produsenten velge å utnytte eller ikke.

Ved bare å gi ut gamle mastertaper på nytt på sacd tilfører ingenting nytt. Her gjorde sony m.m. en stor feil når de introduserte sacd-formatet. De skulle på død og liv gi ut gamle jazzplater fra femti- og sekstitallet. Relativt liten interesse for musikken i markedet, og ikke minst: relativt begrenset kvalitet på mastertapene.

Skal en gi ut gammel musikk på nytt, enten det er på sacd eller vanlig cd er det svært viktig at sporene renses for støy og aller helst mikses på nytt. En del pop og rock fra åttitallet var beregnet på relativt dårlig anlegg og høres virkelig elendig ut på et bra musikkanlegg.

De beste sacd-platene jeg har er helt nye opptak, spilt inn i multi- og/eller tokanals, med det aller beste opptaksutstyret. Dette er innspillinger beregnet for et 'kresent' publikum der lydkvalitet er viktig. Suveren diskant!

Multikanalsopptak der produsenten vet hva han holder på med er suverene til å gi en tilstedeværelse i rommet som tokanals ikke helt greier å matche, mener jeg. Kvasimultikanal basert på gamle tokanalsopptak er jeg mer skeptisk til, og her er det nok en del mislykkede utgivelser som er dårligere enn originalen (Bob Dylan?)

Håper virkelig at det kan gis ut mer ny pop/rock på sacd, sålangt er det en overvekt av klassisk. Uansett er det ingen grunn til å hoppe over formatet så lenge de fleste multispillere tar det.

Rune; ta deg en tur over med ferga så hører vi på noe av det jeg har her...:razz:

Odd J

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men siden du selv her sier at multikanals gir andre muligheter enn tokanals er opplagt - hvorfor er du da så negativ til SACD?
    Fordeler med SACD:
    • Mulighet for multikanals
    • hybrid-disker med CD-kompabilitet
    • Et format "av og for audiofile" betyr at det potensielt legges mer flid i lyden og at "loudnesswar" kanskje blir mindre aktuelt

Ulemper med SACD:
    • Ikke hvem som helst kan produsere skiver - bare to fabrikker har de nødvendige nøklene
    • Det er ikke enkelt å knytte til en bedre DAC/receiver dersom man ønsker det
    • Det medfører ekstra kostnad og arbeid for musikkstudioer (hva? DSD/DXD multitracker, miksebord, effektprosessorer?)
    • Det er umulig å ta 1:1 backup, og om 10 eller 100 år må man fremdeles ha en SACD-spiller for å kunne nyte skivene i full kvalitet. For DVD-A kan man bare overføre til hva enn som er praktisk om 100 år.
    • Et format "av og for audiofile" betyr et snevert utvalg av klassisk og akustisk jazz foruten reutgivelser av 70-talls rockere med tynt år og ølmage.
    • SACD er for alle gode formål et "dødt" format.

Dessuten:
    SACD har mest sannsynlig ikke noe potensiale utover CD som to-kanals lydgjengiver. En stor del av innspillingene, og en stor del av (selv gode anlegg) vil sannsynligvis være ren tokanals i lang tid framover.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fin den, knutinh

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, sånn som tråden min har slått an... :-D

Er fremdeles i tenkeboksen ang. innkjøp av utstyr, men SACD blir vel neppe prioritert i første omgang.

Avventer en pakkepris på høyttalere(Monitor Audio RS front, senter, sub og bak) og surroundreceiver(Yamaha RX-V1800). Alternativet er å satse kun på stereo, og kjøpe en forsterkerkombinasjon med prosessorinngang(Parasound NC 2100 og NC2250) og Monitor Audio RS6. Når det gjelder CD-spiller kommer jeg nok til å satse på en rimelig Marantz eller Arcam tror jeg. Så kan jeg evt utvide med DVD- eller blu-ray spiller, som også tar SACD, senere en gang. Da kan jeg jo kjøre multikanal også, dette går vel ikke med Marantz SA7001 feks?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en PS3 med SACD så får du i pose og sekk - Blu-Ray og SACD. (nb! kjøp rett versjon)
    Dessuten får du en enhet som kan fungere som mediaserver hjemme og med LAN tilkobling til alle husets PC'er.
    Tror den kan brukes til noe som heter spill også

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •