Sacd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 104

Tråd: Sacd

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg tror formatet på mastringen er av veldig liten betydning i forhold til orginalopptaket.
    Inntertier.

Bullshit in = bullshit out.

Problemet med mange av dagens innspillinger er at de trenger bare kanskje 12 bit. Dersom jeg skriver (som enkelte vil hevde) bare tull, så hjelper det ikke å representere tegnene i innleggene mine med UTF8 med 32bit per tegn, kontra UTF8 med 8 bit pr tegn. Tull representert med mange bit er fremdeles tull.

Det har såvidt jeg vet fremdeles ikke lyktes noen å produsere et peer-reviewed paper som med signifikans viser at hirez stereo har noen som helst hørbar forskjell relativt CD-kvalitet (!)

Det er derimot lett å vise at to forskjellige mastringer av ett og samme album har/kan ha betydelige hørbare forskjeller.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke huske å ha lest at noen hevder at ren stereo på SACD kontra vanlig CD - begge fra samme mastertape og miksing - har forskjellige lydkvalitet.

Det er 5.1 surround mikser og nye miksinger av stereo som stort sett blir utgitt på SACD. Eller tar jeg veldig feil her nå?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg kan ikke huske å ha lest at noen hevder at ren stereo på SACD kontra vanlig CD - begge fra samme mastertape og miksing - har forskjellige lydkvalitet.

Det er 5.1 surround mikser og nye miksinger av stereo som stort sett blir utgitt på SACD. Eller tar jeg veldig feil her nå?
    Jeg gjorde et kjapt søk her på forumet:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...tml#post705355
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Dette må da jaggu være noe av det dummeste jeg har hørt fra
    deg, Knut? ;-)

De av oss som har hørt hvilken formidabel oppløsning SACD har - og gir - kan umulig være enig med deg i dette (SACD har omlag 10 ganger mer data enn en ordinær CD). ...
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...om-sild-2.html
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hybride SACD plater, kan jo også spilles av via CD spilleren i stereo også, og det er blandt annet ved denne sammenligningen med den gamle CD audio plata jeg bygger mest på når jeg sammenligner forskjellene i miksingen, og ikke bare 5.1 SACD avspillingen, som du så riktig påpeker vil høre anderledes ut, pga det er en flerkanals miks.
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...om-sild-2.html
    Sitat Opprinnelig postet av tresko
    ...hvis du backer opp analog masteren til kind of blue til DSD og multibit PCM, så er det pr. dags dato svært lite tvil om at DSD låter best.
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...sd-vs-pcm.html

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut, dette er vel og bra - men er alt dette dokumentasjon på at man hevder at en SACD og CD fra samme "master" låter forskjellig?
    Du må ikke glemme HELE quotet mitt:
    Jeg kan ikke huske å ha lest at noen hevder at ren stereo på SACD kontra vanlig CD - begge fra samme mastertape og miksing.....

Finnes det egentlig helt identiske utgivelser på SACD og CD? Er ikke alle SACD en eller annen form for miks/remiks av opprinnelig materiale?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut, dette er vel og bra - men er alt dette dokumentasjon på at man hevder at en SACD og CD fra samme "master" låter forskjellig?
    Du må ikke glemme HELE quotet mitt:
    Jeg kan ikke huske å ha lest at noen hevder at ren stereo på SACD kontra vanlig CD - begge fra samme mastertape og miksing.....
    Her er det snakk om samme analoge master, og å overføre den til DSD kontra multibit PCM. Er det ikke det du spør om da?

Sitat Opprinnelig postet av tresko
    ...hvis du backer opp analog masteren til kind of blue til DSD og multibit PCM, så er det pr. dags dato svært lite tvil om at DSD låter best.
    Mener du seriøst at ingen hevder at DSD-formatet er langt bedre enn PCM?

Jeg kunne ha brukt 15 minutter på å søke her på forumet.

Jeg kunne ha henvist til HFS.

Jeg kunne ha henvist til reklamemateriell fra Philips.

Finnes det egentlig helt identiske utgivelser på SACD og CD? Er ikke alle SACD en eller annen form for miks/remiks av opprinnelig materiale?
    Poenget mitt er selvsagt akkurat det du sier: Materialet som er utgangspunkt for en SACD (evt hirez-laget på en SACD) er ofte fundamentalt forskjellig fra materialet som er utgangspunkt for en CD (evt "CD-laget" på en SACD). Og selv når det høres relativt likt ut så kan vi aldri vite at de er lik.

Derfor er en logisk konklusjon på oppfattede forskjeller mellom SACD og CD at det skyldes enten forskjeller i materialet, forskjeller i formatene, forskjeller i kretsene for avlesning i den aktuelle spilleren, eller at multikanals låter bedre/dårligere.

Måten testen i AES gjorde dette på, var ved å spille av SACD/DVD-A direkte, og så gjennom en CD-recorder med 16/44.1, hvor lytteren fikk velge mellom de to med en A/B/X-boks. De lyktes ikke med å bekrefte noen som helst forskjell, men derimot med å finne forskjeller mellom SACD-DSD og CD. Da er det nærliggende å anta at forskjellene som brukerne oppfatter skyldes "noe annet enn at PCM 16/44.1 begrenser lydkvaliteten". Og det har altså vært mitt poeng hele tida.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sats på DVD-Audio og SACD. Personlig mener jeg Deep Purple's "Machine Head" alene er verdt en spiller!! Dette albumet finnes også på sacd, men DVD-A versjonen er veldig mye bedre. Helt magisk hvis du har et godt multikanal oppsett. Eagles med "Hotel California" er også regnet som et av de aller beste DVD-Audio albumene. Mener selv at DVD-Audio er bedre enn SACD, men finnes mye bra på sisnetvnte også. Norah Jones "Come Away With Me" på SACD er veldig veldig bra.
    Hifiens største tragedie at vi ikke fikk et oppegående høyoppløst/multikanal format. Stusselig å høre på cd etter noen runder med bra DVD-Audio skiver!
    Obs: Kan være vanskelig å oppdrive mange av de beste DVD-A platene, da de er gått ut av print. Betalte selv
    4-500 kr for Eagles plata på Ebay. Verdt hver krone.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Her er det snakk om samme analoge master, og å overføre den til DSD kontra multibit PCM. Er det ikke det du spør om da?

Mener du seriøst at ingen hevder at DSD-formatet er langt bedre enn PCM?

Derfor er en logisk konklusjon på oppfattede forskjeller mellom SACD og CD at det skyldes enten forskjeller i materialet, forskjeller i formatene, forskjeller i kretsene for avlesning i den aktuelle spilleren, eller at multikanals låter bedre/dårligere.

Måten testen i AES gjorde dette på, var ved å spille av SACD/DVD-A direkte, og så gjennom en CD-recorder med 16/44.1, hvor lytteren fikk velge mellom de to med en A/B/X-boks. De lyktes ikke med å bekrefte noen som helst forskjell, men derimot med å finne forskjeller mellom SACD-DSD og CD. Da er det nærliggende å anta at forskjellene som brukerne oppfatter skyldes "noe annet enn at PCM 16/44.1 begrenser lydkvaliteten". Og det har altså vært mitt poeng hele tida.

-k
    Dette blir alt for teknisk for meg, alt for mange 3 bokstavskoder.

JEG hører forskjell på Boston sin debutplate som standard CD og som SACD - begge i kun stereo. Sistnevnte er en remix og derfor regner jeg med at det er her lydforskjellen ligger. Om SACD som sådan er bedre, vet jeg ingenting om. Jeg kjøper SACD fordi dette er nyere teknologi og da nye mixer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir alt for teknisk for meg, alt for mange 3 bokstavskoder.
    Du spurte om henvisning til noen som mente at hirez-formatet på SACD (DSD) var bedre enn CD-kvalitet.

Jeg mener at jeg fant slike.

Jeg har også konsekvent hevdet at det kan finnes gode grunner for å kjøpe SACD framfor CD selv om 16 bit og 44.1kHz er "nok". Om de grunnene oppfattes som store nok til å overstige evt ulemper er en personlig vurdering.

• Surrerundt
    • Nye mikser på et format som henvender seg til audiofile

Jeg tror også at jeg har nevnt det jeg oppfatter som ulemper:
    • DSD (eller hirez PCM) er ikke beviselig bedre lydmessig enn CD-formatet
    • DRM-hell
    • Ikke avspilling på PC eller åpne platformer
    • Begrenset antall utgivelser, og formatene er gitt opp av Sony/Philips
    • 1-bit fra ADC til DAC er en scam
    • Ikke mulighet til å gjøre egne opptak

For meg så gir DVD-A flere fordeler enn SACD etter at formatet ble "åpnet opp". Jeg har kjøpt litt DVD-A nå fordi jeg er en nysgjerrig fyr, og fordi det er interessant med musikk i surround, selv om jeg ikke har bestemt meg for om det er en bra ting.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Du spurte om henvisning til noen som mente at hirez-formatet på SACD (DSD) var bedre enn CD-kvalitet.

Jeg mener at jeg fant slike.

Jeg har også konsekvent hevdet at det kan finnes gode grunner for å kjøpe SACD framfor CD selv om 16 bit og 44.1kHz er "nok". Om de grunnene oppfattes som store nok til å overstige evt ulemper er en personlig vurdering.

• Surrerundt
    • Nye mikser på et format som henvender seg til audiofile

-k
    Vi er enige vi, knut. Kringlyden eller den nye stereomiksen var mitt poeng også.

Vet du forresten om noen SACD som bare er SACD utgave av original CD - altså uten noen som helst remiks eller annen type oppgradering?
    Det hadde vært spennende å testet en hvor det også finnes normal CD utgave.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen lyd med SACD

Jeg har i lengre tid hatt en Pioneer dv-696 "dvd-spiller" som støtter SACD. Nylig kjøpte jeg en Pioneer VSX-LX60 receiver og denne er tilkoblet dv-696 kun via HDMI.

Så nå ville jeg prøve ut dette SACD greiene og bestilte Dire straits - Brothers in arms SACD. Fikk den i posten i dag og satte den i dvd-spilleren. Men jeg får ikke noe lyd????? Hva gjør jeg galt tro? Noe jeg ikke har fått med meg?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spilleren må kunne konvertere dsd til pcm og receiveren må kunne ta imot multikanal pcm. Ellers må du benytte analog 5.1 kobling. Oppo og Pioneer har spillere som konverterer dsd til pcm. Om receiveren din kan ta imot multikanal pcm vet jeg ikke.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som er intressert i sacd og dvd-a så kan det jo være greit å vite at siste versjon av hdmi støtter overføring av høyoppløst lyd (sacd/dvd-a) gjenom hdmi kabelen.

Dette virker kanskje ikke som noen stor nyhet. Men hvis du også har en receiver med hdmi versjon 1.3 har du mulighet til å la romkorreksjonen være på mens du spiller sacd eller dvd-a. Dette gir deg full kontroll over lyden.

Selv kjører jeg dette med receiver Pioneer VSX-LX70 og den rimelige dvd-spilleren Pioneer DV-600AV.

Det låter helt fantastisk, veldig mye bedre enn det jeg klarte å få til med lyd via de analoge inngangene.

Blueflame - du må bruke de analoge utgangene for å få lyd.

Eller kjøp deg DV-600AV, den Dire Straits sacden er helt fantastisk!!!!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    For de som er intressert i sacd og dvd-a så kan det jo være greit å vite at siste versjon av hdmi støtter overføring av høyoppløst lyd (sacd/dvd-a) gjenom hdmi kabelen.

Dette virker kanskje ikke som noen stor nyhet. Men hvis du også har en receiver med hdmi versjon 1.3 har du mulighet til å la romkorreksjonen være på mens du spiller sacd eller dvd-a. Dette gir deg full kontroll over lyden.

Selv kjører jeg dette med receiver Pioneer VSX-LX70 og den rimelige dvd-spilleren Pioneer DV-600AV.

Det låter helt fantastisk, veldig mye bedre enn det jeg klarte å få til med lyd via de analoge inngangene.

Blueflame - du må bruke de analoge utgangene for å få lyd.

Eller kjøp deg DV-600AV, den Dire Straits sacden er helt fantastisk!!!!

Javel, må altså stikke og kjøpe 6 analoge kabler nå da? Hvorfor sender den ikke lyden ut via HDMI da?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mer HDMI/DSD/PCM og generelt multikanal musikk

Her er en link til en artikkel i Stereophile om DSD/PCM:

Stereophile: Music in the Round #28

Dire Straits Brothers in arms i surround er en vinner (hvis man liker DS). Peter Gabriels UP er også et sikkerstikk. Utvalget i multikanals musikk er brukbart for klassisk (SACD). For rock/pop er det verre, men det finnes noe. Genesis er nevnt. Moody Blues er også godt representrert. Bob Dylan har 20 SACDer men ikke alle er multikanal. Linn har endel SACDer av Barb Junger (jazz?) som er topp lyd på. Allman Brothers har en glimrende konsert på SACD. Roxy Musics Avalon er vel aldri hørt så brilliant som på SACD. Bryan Ferry (uten Roxy) har et par bra SACDer.

Ser at noen har sterke meninger om formatet. Noen vil alltid være negative til det de ikke forstår eller opplever selv (navlebeskuelse er sikkert interessant for de med en spesielt godt utviklet navle). Musikkopplevelse er subjektivt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blueflame
    Javel, må altså stikke og kjøpe 6 analoge kabler nå da? Hvorfor sender den ikke lyden ut via HDMI da?
    Den er rett og slett for gammel, den har ikke hdmi versjon 1.3.

Nå kjenner jeg ikke til Pioneer DV-696 men flere andre tidligere Pioneer dvd spillere (blant annet DV-668 som jeg selv har hatt) har hatt problemer med nivået på lfe sporet på de analoge utgangene.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bnimks

Stereophile: Music in the Round #28

Dire Straits Brothers in arms i surround er en vinner (hvis man liker DS). Peter Gabriels UP er også et sikkerstikk. Utvalget i multikanals musikk er brukbart for klassisk (SACD). For rock/pop er det verre, men det finnes noe. Genesis er nevnt. Moody Blues er også godt representrert. Bob Dylan har 20 SACDer men ikke alle er multikanal. Linn har endel SACDer av Barb Junger (jazz?) som er topp lyd på. Allman Brothers har en glimrende konsert på SACD. Roxy Musics Avalon er vel aldri hørt så brilliant som på SACD. Bryan Ferry (uten Roxy) har et par bra SACDer.

Ser at noen har sterke meninger om formatet. Noen vil alltid være negative til det de ikke forstår eller opplever selv (navlebeskuelse er sikkert interessant for de med en spesielt godt utviklet navle). Musikkopplevelse er subjektivt.
    Nice.

Men egentlig holder det faktisk med kun 1 stk SACD for å rettferdiggjøre innkjøpet av en avspiller:

Pink Floyd med Dark Side Of The Moon i 5.1 SACD

:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dark Side Of the Moon

Spock har rett. Den skiva er god nok til å rettferdiggjøre SACD. Så tidligere i tråden at Wish You Were Here var ventet. Måtte alle Pink Floyds skiver komme på SACD.

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SACD - formatkrig - MP3 degenereringsgenerasjonen

SACD var liksom det som skulle være en naturlig etterfølger etter "standard" CD. Hva skjer: Først har vi den tradisjonelle formatkrigen (mot DVD-A), så blir vi pumpet full av reklame om at musikk er noe vi skal ha med oss overalt, lastes ned i simplest mulig format og ikke minst lyttes på med enklest (les dårligst) mulig avspillingsutstyr.
    SACD (spesielt multi) er et fantastisk musikkformat.
    Jeg håper at de som uttaler seg negativt om formatet virkelig har hørt det på et godt anlegg.
    Hør på:
    - Gaucho - Steely Dan
    - Avalon - Roxy Music
    - Brothers in arms - Dire Straits
    - DSOTM - Pink Floyd
    - The Police - Every breath you take

MP3 generasjonen har vært god lyd sin verste fiende!
    (MP3 avspillingsutstyr med rør! - tidenes paradoks?)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at noen har sterke meninger om formatet. Noen vil alltid være positive til det de ikke forstår eller opplever selv (navlebeskuelse er sikkert interessant for de med en spesielt godt utviklet navle). Musikkopplevelse er subjektivt, men utstyret som skal gjengi musikken skal helst gjøre det på en objektiv måte.

Jeg går ut ifra at du som "har forstått" de tekniske revolusjonerende aspektene ved 1-bit noiseshaped og oversamplet "PCM" kontra tradisjonell multibit PCM kan forklare de for oss dødelige som har regnet på det og ikke ser lyset? Det ville også være oppklarende om du i samme sammenhengen forklarte hvorfor studio har gått bort fra DSD og over til DXD som er enda nærmere klassisk PCM.

Eller at du kan vise til opplevelser som går utenpå testpersonene som var tilgjengelig for studien i Journal of Audio Engineering Society september 2007 (se lengre ned)?
    Dersom du er ute etter forståelse så er kanskje ikke stereophile magazine det beste stedet å lese seg opp.

Double-blind test of SACD and DVD-A vs. Redbook 16/44 in JAES September
    "Double-blind test of SACD and DVD-A vs. Redbook 16/44 in JAES September
    Claims both published and anecdotal are regularly made for audibly superior sound quality for two-channel audio encoded with longer word lengths and/or at higher sampling rates than the 16-bit/44.1-kHz CD standard. The authors report on a series of double-blind tests comparing the analog output of high-resolution players playing high-resolution recordings with the same signal passed through a 16-bit/44.1-kHz "bottleneck." The tests were conducted for over a year using different systems and a variety of subjects. The systems included expensive professional monitors and one high-end system with electrostatic loudspeakers and expensive components and cables. The subjects included professional recording engineers, students in a university recording program, and dedicated audiophiles. The test results show that the CD-quality A/D/A loop was undetectable at normal-to-loud listening levels, by any of the subjects, on any of the playback systems. The noise of the CD-quality loop was audible only at very elevated levels.
    "

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du slutte med den svartmalingen din, knutinhh.

Komme trekkende med masse tekniske flotte begreper som ligger over det flestes fattevne herinne.
    Og også komme trekkende med at "Dersom du er ute etter forståelse så er kanskje ikke stereophile magazine det beste stedet å lese seg opp."
    Du trekker altså et AV-magasin sin kompetanse i tvil - deg om det, men for oss virkelig dødelige så er det kanskje helt grei kilde.

Kan du ikke akseptere at vanlige folk som ikke er så opptatt av de tekniske aspektene ved 1-bit noiseshaped og oversamplet "PCM" kontra tradisjonell multibit PCM, kanskje synes at SACD formatet er enkelt å bruke siden det er en plate man putter inn i en spiller og ut kommer en herlig lyd - eller hvorfor noen studio har gått bort fra DSD og over til DXD som visstnok er enda nærmere klassisk PCM - og vi kunne liksom ikke bry oss mindre..............

Greit at du har et horn i siden til SACD formatet siden du (enda) ikke har klart å rippe SACD sporene til din PC - men kan du ikke la ditt vrede heller gå ut over andre? Jeg vil tro at verken vi kjøpere av SACD eller knutinh kan gjøre så veldig mye overfor plateselskapenes valg av formater.

Din negativitet til SACD nærmer seg det latterlige. Formatet ligger der, mange spillere kan håndtere det og lyden er upåklagelig. Da må jeg nesten si som den jevne sørlending: JAVEL!?

ps! siden du trekker lydkvaliteten på SACD i tvil, så skaff deg den Pink Floyd SACD'en og en spiller som kan håndtere den - samt et surround oppsett - for det er på surround 5.1 at SACD virkelig kommer til sin rett

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •