Nå er det mye referansemusikk tråder og lignende her allerede.
Har et par Chesky Records CD'er her og må si meg utrolig imponert over lydkvaliteten og de kreative komposisjonene som får gitt høyttalerne en god runde arbeid.
Jeg vet at dette er et annerkjent studio/selskap og, men et par cd'er herfra og noen andre selskaper burde være obligatorisk med i alle hifiprodukter man kjøper.
Liker spesielt den ene Chesky Records Test CD Vol.1 Jazz cd'en.
Låt nummer 7 er helt sinnsykt rå (lydmessig) og må anbefales på det sterkeste som referanselåt. Fra låt 10 og utover er det mye tester der man tester stereobildet over mange akser. Feks når mannen med micen snakker og forflytter seg rundt på en scene og plutselig står 1 meter skrått bak den ene høyttaleren.
Det høres helt vilt ut. Nå har sikkert mange andre cd'er disse kvalitetene og testene, men her er altså et prakteksempel.
Høyttalerne min er laget av Rauna v/Bo Hansson, som også står bak Opus 3 studioet i Sverige. Har selv ikke hørt noen Opus 3 plater/cd'er.
Kan Chesky og Opus 3 sammenlignes i sin iver til å fremme den perfekte gjenngivelse av akustisk musikk og vokal?

EDIT: Må også legge til en kommentar på den ene testen på jazz platen.
De hadde en 50 sekunder lang musikksekvens som først spilles i èn polarisasjon og så smus polariseringen og spilles igjen. Nå skulle ikke dette gitt noen lydforskjell bortsett fra at lydene skulle kommet fra motsatt høyttaler, men jeg merket en liten forskjell, og må skylde på rommet mitt. Det viser bare hvor sensitivt et rom er i forhold til to forskjellige versjoner av samme musikk, og derfor også til musikk generelt. Målinger sier og viser jo selvfølgelig slike forskjeller greit, men man får sjelden hørt forskjellen så godt med egne ører som ved en slik polarsisasjonsforskyvning av to identiske stykker musikk.