Hvor er yrkesstoltheten

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor er yrkesstoltheten

Mulig dette har vært oppe før, i forbindelse med dynamikkomprimering, men her er det igjen:
    Hvordan er det mulig å slippe selv gode innspillinger ut på markedet med feil? Er det ingen kvalitetskontroll, eller mangler man bare yrkesstolthet.

Av mine ca 1000 blanke og 1500 noe mørkere/større har det dukket opp flere og flere feil i takt med oppgradering av anlegget …….. plagsomt? litt! Må man nedgradere eller er det håp om å få gjennomført kvalitet når man nesten gir 200kr for ett album.

:twisted: :twisted: :twisted: :? :? :? :neutral: :neutral:

Nå føltes det litt bedre :-D

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    What?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, du hører vel ikke på vg lista????

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    Hmm, du hører vel ikke på vg lista????
    hvem bryr seg om litt feil på gamle bobla, det er heller som å få levert sin nye Porsche med striper.

Mvh.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde et lignende utbrudd selv for litt siden. Det hjelper litt, men jeg fikk lite respons... :

http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...-kvalitet.html

Se forøvrig en artig YouTube-video i signaturen min om "kvaliteten" vi kjøper.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Mange plater tar jeg ut i bilen etter å ha hørt på de et par ganger fordi de ikke er verdige et godt lydanlegg.

Jeg aner ikke hva som er på VG-lista, men kommer det ny pop jeg liker så kjøper jeg.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde kanskje ha en tråd der vi skriver om kvaliteten fra diverse studio og plateselskap, hvem som gir ut bra plater og hvilke vi skal styre unna.

Er som regel heldig med platene jeg kjøper, men kjøper ikke noe typisk vgliste plater heller..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Se forøvrig en artig YouTube-video i signaturen min om "kvaliteten" vi kjøper.
    Skremmende, rett og slett. Produsentene vet vel ikke alltid hva de gjør - men det gjorde vel ikke musikerne heller (eller nå) - tenker på Lennon i studio, han var vel i perioder både tilstede og ikke tilstede

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Burde kanskje ha en tråd der vi skriver om kvaliteten fra diverse studio og plateselskap, hvem som gir ut bra plater og hvilke vi skal styre unna.

Er som regel heldig med platene jeg kjøper, men kjøper ikke noe typisk vgliste plater heller..
    Disse har jeg god erfaring med:
    Telarc
    Linn
    Demon Fiend
    Naim
    Arista (ikke alt!)
    Universal Jazz
    Koch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ventet vel ikke så mye respons......her er det bass som gjelder :-D

Jada bass er viktig...

De feilene som jeg tenker på er overstyring/knepp/mm, og ja, overstyring henger vel sammen med The Loudness War

tahustvedt Enig. Mange plater tar jeg ut i bilen etter å ha hørt på de et par ganger fordi de ikke er verdige et godt lydanlegg
    nja er musikken bra spilles det på anlegget, god musikk fortjener det:-D

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dream Theater er muligens det bandet jeg hører på som har best kvalitet.
    Husker ikke hva studioet deres heter, men mener at de produserer musikken selv, Petrucci og Portnoy er kanskje produsentene i de siste albumene.

De verste utgivelsene jeg har hørt har mye bass, men svikter fort i toppen, dårlig dynamikk osv.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har musikk fra et vidt spekter av land, genre og tidsperioder. Gullalderen for lydkvalitet var på slutten av 50-tallet og på begynnelsen av 60-tallet. Da hadde man fått opptak i stereo, men man hadde enda ikke begynt å mikse og trikse. Etter denne tiden må man for god kvalitet finne opptak gjort av audiofile (for det meste med kjedelig "audiofil" musikk) eller noen med svært få med begrensede midler som tok opptak med 2 mikrofoner rett til master.

Bare prøv et opptak som er 45-50 år gammelt og dere vil bli forbløffet.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satte for en stund siden på en av de første cdene jeg kjøpte, "Paris" en live konsert med Supertramp. Denne kjøpte jeg rundt -85'.

For en herlig lyd det var på skiva Krystallklart, detaljert og med masse dynamikk IMO Blir nytende sittende å høre gjenom begge cdene!

Så setter jeg på en annen favoritt - Kent, den siste, hva skjer? Musikken går på stereoider, høres nesten ut som lydbildet kollapser. Etter en halv sang har jeg fått nok. Det blir å enten skru lyden kraftig ned eller å sette på noe annet.

Det er litt av det samme som på tv. Musikken i reklamepausene er komprimert og skrudd maksimalt opp. Utrolig slitsomt.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Disse har jeg god erfaring med:
    Telarc
    Linn
    Demon Fiend
    Naim
    Arista (ikke alt!)
    Universal Jazz
    Koch
    Du har glemt de beste:

Rainbow Studio v/Jan Erik Kongshaug
    Kirkelig Kulturverksted......
    Stockfish Records
    Sheffield Lab
    QSoundLabs

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare snakk om dynamikk komprimering heller, det er snakk om hårreisende vurderingsevne fra dagens artiser, som sannsynligvis aldri har hørt ekte kvalitetslyd.

Eks:
    Nelly Furtado - Loose

Albumet har helt utrolig ræva lyd, med basslinjer som får selv de beste høytalere til å høres fullstendig forvrengt og jævlig ut.

Årsak:
    Godeste Nelly synes låtene låt best når de ikke ble rørt noe særlig ved miksepulten. Spesielt den mega rølpete og forvrengte bassen av typen "wtf er anlegget mitt ødelagt" og ikke "dette låt jammen røft og upolert" lot hun med vilje forbli.

Latterlig tenker jeg. En rekke oppegående sanger spolert med mindre man virkelig legger godviljen til for å kunne høre musikken opp i all forvrengningen, samt anleggets desperate rop om hjelp.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er litt skremmende.. Noen av skivene jeg kjøper låter nesten "bedre" på anlegget i bilen enn hva det gjør i stua. Vært flere skiver jeg først har hørt i bilen og bare har gledet meg til å komme hjem og teste der, men som til min skuffelse da låter altfor platt og skrikende. Heldigvis finnes det flere unntak, men ikke lett å vite på forhånd.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet den nye Timbaland plata?
    Tror kanskje han har produsert Nelly Furtados nye plate, så kanskje det er rævva lyd på den plata også.

Er vel en ganske tøff partyplate

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nelly & Co er blant de mest utsatte i dynamikk-krigen. Dette er jo VG-topp på sitt beste, og lyden er skrudd i taket får å få høyere volum på platene. Ergo, null dynamikk. Mye av "lydene" som brukes i slik musikk er også hentet et miljø som heller akkurat ikke henger på samme forum som oss.

Har forøvrig et par "studio" DVD hjemme som viser når litt av "slik" musikk blir produsert. Ofte sitter det en masse ghetto-boys samlet med masse peiling på å lage kule beats, men det er vel trygt å si at gutta ikke bryr seg så veldig mye om lydkvaliteten bare det er en kul beat og de får til noe som svinger...

Og ikke bare det, ofte blir hip-hop/rap/rnb platene produsert hos typiske studio som overhode ikke prioriterer slike ting som hvordan det skal låte på et skikkelig anlegg. Der er det bare skrudd sammen for å nå ut til massene fortest mulig.

Det skulle ha vært en eller annen form for regler rundt dette. Slik måtte alle ha fulgt de samme reglene, og man hadde sluppet krigen som nå har endt i shitty dynamikk. Ingen kan jo dempe nivået slik det har blitt i dag.... Dårlig miksing og generelt dårlig lydkvalitet er det vel derimot lite å gjøre med.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, hadde vært tøft om det hadde blitt dannet en standard på minimumskvalitet på innspillinger, selvfølgelig godt innenfor audiofile krav :-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Haha, hadde vært tøft om det hadde blitt dannet en standard på minimumskvalitet på innspillinger, selvfølgelig godt innenfor audiofile krav :-D
    Det er nok desverre litt vanskelig å få til. Men regel mot å level-justere volumet for at CD`en skal høres høyere ut enn det den egentlig er, bør være mulig.

Jeg kjørte en demo av Michael Jackson mot en av disse nye artistene alà Nelly Furtado for noen av mine venner. Spurte på forhånd hva de trodde kom til å låte kulest.... Nei, Michael Jackson var jo så gammelt, teknologien går fremover etc etc. Han ene hadde faktisk hørt på sin IPOD at MJ ikke låt så bra (les; høyt ).

Sjokket var stort da demoen ble kjørt i gang, og selv de som var totalt uinterisert i lyd fikk frem gliset. "Å...fy f***....hadde aldri trodd det skulle være så stor forskjell". De fikk etterpå se YouTube videoen (i min signatur)

Ikke overraskende. Den aktuelle MJ-platen ble gitt ut rett før dynamikk-krigen startet for fullt, og "The king of pop" var selv var ganske opptatt av god lyd.

Han ene kameraten min er særdeles opptatt av musikk og setter sitt eget amatør-studio i disse dager. Han er dog lite teknisk, men det hindrer han ikke i å kjøpe dyrt utstyr. I etterkant av denne demoen, ringte han sin forhandler og spurt om tips til en god digital mixer. Skal si selgeren ble taus da min gode venn presterte å kreve garanti for at dette ikke var en av disse nye mixerne som blåste opp frekvensene og drepte musikken....

Skal si jeg fikk meg en god latter.....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •